Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur hygienisk är din risrätt?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Rokare
Nå.. sköljer du riset innan du kokar det?

GMY
Krook
Man ska väl inte dränka maten innan man kokar den? Riset är uppvuxet i vatten så det räcker.

/K
galnekocken
Det finns en massa skolor hur man ska ta hand om ris, skölja, steka osv. Finns det en forskar rapport om att det skulle vara farligt, att inte skölja riset? Jag kokar ris som jag kokar pasta rikligt med vatten, sen durkslag. Vem orkar stå och mäta vatten. (Yrkesskadad) rolleyes.gif
Skarec
När jag pluggade hotell & restaurang så var det banne mig inte något snack om att skölja riset, och ändå finns det kurser som livsmedelshygien. Är det något man ska göra?
Martin.
Borde inte själva 20-minuterskokningen ta hand om de flesta bakterierna?
Fk Satan
Självklart sköljer man riset innan man kokar det. Just för att få bort stärkelser från riset så det inte klibbar ihop allt för mycket. Det är ganska elementärt när det gäller riskokning.
kexet
skölja riset innan amn lägger de i en balja kokande vatten..känns lite overkill...annars så är de ju allmänt kännt att lite skit rensar magen
Gerle
Näringsberikat ris ska inte sköljas, riktigt ris bör man nog skölja ett par ggr.
tgb1116
Jag sköljer - givetvis - allt som är/kan vara besprutat, inklusive ris av alla sorter.

Vi måste skilja mellan äpplen och päron - att koka ngt eliminerar alla ev. bakterier men gör inte mycket åt de kemikalier många livsmedel besprutas med...

/P
DaRaven
Jag äter mycket ris, men det har nog aldrig slagit mig faktiskt..
Anders
Vad är det där 'ris'?

Nåt som ligger vid sidan om köttet va?

Jag sköljer inget ris. Kokar heller inte ris. Undviker ris. Äter ris om jag blir serverat det men aldrig bedrivit HUMINT mot den som tillagat maten hur tillagandet har skett.
eskil
Jag håller med föregående talare. Ris serveras färdigkokt alternativt brukas okokt genom att t.ex. slängas på brudpar.
gislemark
Laga mat?????
Hemma hos mig sköts det av min äkta hälft.
Jag varken FÅR, VILL eller KAN laga mat.

Jag kan bränna vid en kasstrull vatten.
Anders G.
Ni skall, som vanligt, göra som fk Satan säger. Han har rätt om stärkelsen (också).
Att koka mat tar inte bort de toxiner som ev mikroorganismer bildat under lagringen.

Kokt ris är känsligt för mikrobiologisk tillväxt. Kyl snabbt, spara inte länge i kylen.
galnekocken
Jag har hört, läst att det bildas toxin i ris, vissa säger att man inte ska spara ris alls.
Wemla
Äter jasminris, sköljer man det tappar den klibbigheten som man är ute efter...

Skölja ris gör jag nog bara när jag köper storpack obehandlat ris från iran/thailand, då det kan vara en aning smutsigt.
Fk Satan
QUOTE (Anders G. @ Jan 26 2008, 10:58 ) *
Ni skall, som vanligt, göra som fk Satan säger. Han har rätt om stärkelsen (också).
Att koka mat tar inte bort de toxiner som ev mikroorganismer bildat under lagringen.

Kokt ris är känsligt för mikrobiologisk tillväxt. Kyl snabbt, spara inte länge i kylen.

exakt, jag är en av få här inne som alltid har rätt banan_rock.gif
eskil
QUOTE (gislemark @ Jan 26 2008, 09:56 ) *
Jag kan bränna vid en kasstrull vatten.

Been there. Done that. banghead.gif
Det skulle ha blivit te- och kaffevatten åt femti pers. De fick nöja sig med enbart punsch till efterrätten.
J.K Nilsson
QUOTE (tgb1116 @ Jan 25 2008, 20:55 ) *
Jag sköljer - givetvis - allt som är/kan vara besprutat, inklusive ris av alla sorter.

Vi måste skilja mellan äpplen och päron - att koka ngt eliminerar alla ev. bakterier men gör inte mycket åt de kemikalier många livsmedel besprutas med...

/P

Nu är ju inte bekämpningsmedlen så ofta vattenlösliga, i så fall skulle man få återbekämpa efter minsta regn. En sköljning till innan kokning kan ta bort grus och råttskit ur maten men eftersom det skall kokas så bryr jag mig inte så mycket.

J.K Nilsson
Gerle
En del rissorter poleras med talk el dyl, det bör man skölja bort. Andra poleras med vatten etc, då är det inga problem.
sleget
QUOTE (Fk Satan @ Jan 26 2008, 12:49 ) *
QUOTE (Anders G. @ Jan 26 2008, 10:58 ) *

exakt, jag är en av få här inne som alltid har rätt banan_rock.gif

Åhhh! Inte bra att låta riset stå i en kastrull på spisen ett par dar då?
Brukar ta en slev ur kastrullen tills det tar slut.

Sköljer jasminris fem ggr.Vet inte varför men fem ggr måste det bli.

Sleget anses för övrigt vara en sjuk människa som äter stekt isterband med jasminris o lingonsylt.
Krizan
Sleget anses för övrigt vara en sjuk människa som äter stekt isterband med jasminris o lingonsylt.

Du är inte ensam om det härinne... dribble.gif
martinator
Jag lagar i princip aldrig ris. Detta betyder dock inte att
jag med ojämna mellanrum tuggar i mig det. Men då är
det i pricip alltid lagat av någon annan. Potatis är mer min
grej, och lite pasta.

Har nog bara gjort ris en eller två ggr sen jag flyttade
hemifrån, och det var väl 12 år sedan eller såsmile.gif

/martinatro
Apone
Ja, naturligtvis.

Varför?
- För att få bort lösa stärkelserester mellan riskornen så riset inte "grötar ihop sig", inte pga hygien.
- Gäller allt ris, även jasmin.

Hur?
- Måttar riset i riskokaren, sköljer i kallvatten tills vattnet är helt klart/genomskinligt, brukar ta ca 3 sköljningar.

Var har jag fått det här ifrån?
- Öehm...diverse bekantskaper från länder som äter mycket ris i olika varianter.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.