Peter Wallensteen (Vid PCR Uppsala) definierar konflikt som: "En social situation där åtminstone två parter strävar att vid samma tidpunkt förvärva samma uppsättning knappa tillgångar". (Wallensteen ,Peter
Från krig till fred Om konfliktlösning i det globala systemet (Stockholm: Almqvist & Wiksell Förlag AB, 1994) Sid. 14f). Vilket bara definierar begreppet konflikt som vi alla kan känna igen hemifrån.
Krig däremot är ett politiskt begrepp som främst har juridisk betydelse. I
Svensk soldat 2005 hittar vi följande beskrivning:
”När man blir beskjuten… den där känslan som kommer så snabbt inom en… man slutar att tänka. Man tänker ingenting på kanske ett par, tre sekunder. Det blir bara som en black-out. Men sen visar det sig att man faktiskt vidtagit en mängd åtgärder. Det beror på att man har ett ryggmärgsbeteende som man övat in: Ta skydd, mantelrörelse och sikta! Sen börjar man komma tillbaks igen. När man kommer så långt att man ligger och tittar igenom siktena, då har man en sådan fruktansvärd koncentration. Det är svårt att tänka på någonting annat, för nu befinner jag mig i en situation jag måste överleva.”
Är denna soldat i krig? Om denna svenska soldat inte befinner sig i krig, varför är han då inbegripen i stridshandlingar?
Som tidigare framlagts i tråden kan vi definiera krig enligt akademiska begrepp för att göra fenomenet mätbart, men kommer vi åt att förklara fenomenet? Om jag får återkoppla till att krig är ett juridiskt begrepp så blir det lätthanterligare. Om krig råder är det en soldats plikt att utföra handlingar som i fred skulle dömmas som; mord, dråp, dråpförsök, allmänfarlig ödeläggelse, m.m. Dessutom finns det konventioner som reglerar vad som räknas som acceptabla handlingar i krig,
Jus in Bello.
Clausewitz definierade kriget som: "Kriget är en våldsakt för att tvinga på motståndaren vår vilja” (Clausewitz, Carl von
Om kriget (Stockholm: Bonnier Fakta Bokförlag AB, 1991) Sid. 29). Vilket återknyter till Wallenseens konfliktbegrepp. Dock ställer Clausewitz kravet på att det är staten som skall föra kriget som en fortsättning på politiken fastän med andra medel. (Clausewitz, aa. Sid. 42, 35) Problemet är att Clausewitz inte är tydlig med vare sig begreppet stat eller politik. Jag vill då mena att Krig är det dödliga våldet som följer av krigets växelverkan (Clausewitz, aa, Sid. 31f)
Clausewitz berör hur krig kan uppstå ur konflikt, nämligen den
fientliga känslan eller mer påtagligt; den
fientliga avsikten (Clausewitz, aa, Sid. 30).
Alltså:
Konflikt = strävanden att förvärva en begränsad tillgång.
Mellansteget, fientlig känsla och fientlig avsikt.
Krig= Våldet för att tvinga till sig den begränsade tillgången.
Vad tycks? Är det ett meningsfullt resonemang? Jag känner gärna för en liten fördjupan diskussion om fenomenet. Ta gärna upp Keegan
Krig eller kultur eller
Martin van CreveldVäldigt bra grund för diskussion har faktiskt legat ute på internätet och har publicerats av FM med M-nr: M7740-774023: Widén, Jerker & Ångström
Jan, Militärteorins grunder (Stockholm: Försvarsmakten, 2004) Läs kapitel 2:
Vad är krig.J.K Nilsson