QUOTE (Kingecho1 @ Jan 21 2008, 01:17 )

Jag undrar mycket varför riksdagen måste besluta om insatsen igen efter att ministerrådet har tagit sitt beslut. Sverige sitter ju med i ministerrådet och enighet måste väl råda för att beslut ska tas?
Därför att det är grundlagen, nämligen Regeringsformen, närmare bestämt RF 10:9:
Regeringen får insätta rikets försvarsmakt eller del därav i strid för att möta väpnat angrepp mot riket. Svensk väpnad styrka får i övrigt insättas i strid eller sändas till annat land endast om
1. riksdagen medgiver det,
2. det är medgivet i lag som angiver förutsättningarna för åtgärden,
3. skyldighet att vidtaga åtgärden följer av internationell överenskommelse eller förpliktelse som har godkänts av riksdagen. NGB räknas inte in under 3, och EU är inte med i lagen (2003:169) som medger att regeringen på eget bevåg får skicka trupp utomlands (det är bara på begäran av OSCE och FN som regeringen får göra det).
QUOTE (Kingecho1 @ Jan 21 2008, 01:17 )

Jag anser att riksdagen redan vid anmälning till EUs styrkeregister borde gett regeringen mandat att via ministerrådet kunna ta det beslutet redan där. Allt för att korta ner tiden innan insats. Om man som riksdag inte litar på regering eller EU så borde man inte godkännt NBG alls, anser jag.
Kan hålla med. En uppdatering av "lag (2003:169) om väpnad styrka för tjänstgöring utomlands" som inkluderar Europeiska unionen(s råd) som legitim organisation, kanske? Annars blir det till att ändra grundlagen, och det görs som bekant inte i en handvändning.