QUOTE (Ghostface @ Jan 24 2008, 17:39 )

Ursäkta mitt ordval eftersom du, Triggerpuller, inte förstod, Men jag är övertygad om att andra gjorde det. Istället för blidka kan det stå springa USA:s ärenden...
Jag förstod mycket väl. Mitt svar var nog snarare ett resultat av chocken av att ha sett ett dylikt stereotyp-inlägg på det här forumet.
Håller med Ing: vi kan skaffa erfarenhet genom att ta lärdom av andra och börja delge den ut i organisationen. För du trodde väl inte att jag är emot erfarenhet?!
Kan. Tja, kanske, men att tro att det går att få samma spridning och implementering med hjälp av några utländska AAR:s och kanske om man har tur en Powerpointpresentation + föredrag av nån BTDT jämfört med att dagens och framtidens soldater och officerare får skaffa egen erfarenhet på fältet? Nja, jag undrar jag. Och jag hoppas att du inte är emot erfarenhet.
Vilken avskräckande effekt har vi på våra grannar genom att bidra till ISAF? Att vi vågar använda vår armé? Hört talas om underättelsetjänst? Ett land avskräcks av kvalitét tillsammans med kvantitet. Jag tror grannländerna skiter högaktningsfullt om vi har ett väldigt dugligt manöverkompani i södra Affe... Vi har kvalité men inte så mkt mer... Och det vet berörda länder med intresse i vårt land utan att vi behöver skicka nåt manöverkompani...
Så vitt jag kan se nämnde jag aldrig något om avskräckande effekt. Jag syftade mer på att visa länder som Danmark, Norge, Finland, Polen, Nederländerna och Storbrittanien att vi är minsann med och drar vårt lass vi med, även fast vi inte är NATO-medlemmar. Länder som jag bedömer kommer att vara våra allierade inom några år. Fast det skulle kamske finnas en avskräckande effekt också. Vissa regionala stormakter kanske får sig en tankeställare också och börja fundera på vad som hänt med landet Lagom.
Man har ju ifrågasatt våra trupper i Afghanistan eftersom USA gick in där först och eftersom man är under NATO-befäl. Svenskar var däremot positivt inställda till en insats i Darfur, en FN-ledd insats. Jag tror att opinionen då är beredd på att ta fler förluster.
Jag tror att man bör slita blicken från dom värsta gaphalsarna och samtidigt inse att DN.se-omröstningar kanske inte är statistiskt tillförlitliga. Reaktionerna på förluster var enligt en canadensisk studie i stort sett de samma vare sig de kom under en mer traditionell PK-operation jämfört med dagens uppdrag inom det FN-sanktionerade ISAF. Eftersom Sverige och Kanada ändå är ganska lika samhällen kanske den är tillämpbar.
Bidrar man bara till ISAF om man är i strid i södra delarna av Affe?
Nej, men man bidrar betydligt mer eftersom man riskerar mer. Både politiskt och mänskligt.
Varför skulle Sundbyberg-berras reaktion vara förutsägbar? Det beror på hur man från försvaret sköter informationstjänsten.
Många svenskar vet inte så mkt om våra styrkor i utlandet rent specifikt men de är ju inte dumma i huvudet. Klart som fan att de som inte bryr sig nu kommer att göra det om vi får hem soldater i säckar......
Jag upplever i alla fall att den svenska opinionen är väldigt förutsägbar. Och eftersom FM vanligtvis är rätt dåliga på informationstjänst så blir det hela desto mer förutsägbart. Folk har kommit hem döda förut också och det blev inte den sortens liv i lådan som du verkar tro.