Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Civilanställd inom FM, med i HV samtidigt?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Essray
En sak jag har funderat på, är om civilanställda inom Försvarsmakten kan vara med i Hemvärnet samtidigt. Finns det några hinder mot detta?
En spontan tanke, är att de kanske är krigsplacerade i sin anställning, och i sådana fall torde det ju bli lite kaka på kaka med en krigsplacering
inom HV också? Men är civilanställda krigsplacerade?

Man kan ju tänka sig att många HV-plutonchefer inte skulle ha något emot att ha en "inside man" på förrådet. smile.gif
Krook
En del civilanställda är krigsplacerade i sin befattning i FM. De kan då vara "extra Hemvärnsmän" och vara med på övningar och utbildningar men de krigsplaceras inte i HV.

/K
Munken_swe
QUOTE (Essray @ Jan 19 2008, 12:33 ) *
En sak jag har funderat på, är om civilanställda inom Försvarsmakten kan vara med i Hemvärnet samtidigt. Finns det några hinder mot detta?
En spontan tanke, är att de kanske är krigsplacerade i sin anställning, och i sådana fall torde det ju bli lite kaka på kaka med en krigsplacering
inom HV också? Men är civilanställda krigsplacerade?

Man kan ju tänka sig att många HV-plutonchefer inte skulle ha något emot att ha en "inside man" på förrådet. smile.gif

Det går att vara med i HV som extra hemvärnssoldat. Du är med i hemvärnet, men tjänstgör bara där så länge din ordinarie krigsplacering inte kräver att du ställer dig till deras förfogande. Poliser o dyl är extra hemvärnssoldater vad jag förstår. Prata om saken med din tilltänkta kompanichef.

Edit: Pucktvå banghead.gif
FkN
Det går absolut!

Vet att det jobbade en hel del HV-soldater på TSF Rindö, och en hel del som nu jobbar på
TSF LG och TSF AMF-1.
oak
Jag är en hv man som är både civilanställd inom fmlog å med i hv.Jag är krigsplacerad i hv så det är inga konstigheter alls
bara man är kan ta att få lite gliringar om det smile.gif.Finns dom som tycker att man inte är riktigt frisk men dom finns ju på alla arbetsplatser.
/oak
Knekt
Exempelvis lokförare är ofta krigsplacerade på jobbet. Men det här förekommer även "förband emellan" Jag tror jag var placerad som extra hemvärnsman i 4-5 år innan mitt ordinarie förband släppte mig.

Edit: En kompanichef i Hv kan ansöka om att en extra hemvärnsman får ändrad krigsplacering till Hemvärnet.
Sleipnir
Jag fick förhandla kring krigsplacering när jag tog mitt jobb. Var inga större problem, men är dock fortfarande tvungen att delta i övningar och utbildning enligt FMs direktiv(standard klausul, inte som att FM har råd med några utbildningar just nu).
Psson
Undrar stilla hur det är i mitt eget fall...arbetar på en akutmottagning på ett krigssjukhus...är Gruppchef i IP....vill fan inte ha reda på det heller eg...men torde vara bra att veta...ved väger tyngst...är inte extra Hvman...ngn som har koll kan ju PM
Sleipnir
Vad sa din arbetsgivare när du;
1. anställdes
2. gick med i Hv (om detta skedde efter 1.)
3. lämnade in beredskapskontrakt motsv. (om ni gör sånt)

För övrigt (och för att besserwissra lite) så lär du knappast jobba på ett krigssjukhus. Krigssjukhus är (eller rättare sagt, var) byggnader som i händelse av ofred byggdes om till sjukhus. Sjukhus som avsågs användas även under ofred med utökad kapacitet eller ändrade förutsättningar (det klassiska exemplet är SöS, Södersjukhuset, men se http://www.locum.se/upload/Om%20Locum/Locu...um2Bergkata.pdf för en annan bild av detta) benämns beredskapssjukhus (beredskapssjukhus hade även ett antal annex såsom skolor etc.) . Övriga sjukhus som fortsatte sin verksamhet i ofred kallas enbart sjukhus.
Psson
1. Anställningen gick från en privat entreprenör tillbaka till offentlig verksamhet
2. Var redan aktiv inom Hv
3. Har om jag minns rätt lämnat ett sådant när jag jobbade hos den privata entreprnören

Det är som sådan att den arbetsplatsen jag arbetade på, var när jag anställdes i privat drift. Med drevs i offentlig regi. Arrendatet gick ut efter x år för den privata arb.givaren, alla anställda som ville följde med över till den förvaltaren som lämnat ut driften i privatdrift.

Därefter var det ny verksamhetsövergång och samma visa där. De som ville fick följa med till den nye entreprenören men jag valde stanna kvar i det som nu kändes som det säkra alternativet samt att jag på det viset fick möjlighet att arbeta med det jag velat sedan länge.

Lagom invecklat? banghead.gif banan_rock.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.