Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsfordon 90 eller Pansarbandvagn 302
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
Bosse Fors
QUOTE (Erik_G @ Feb 4 2008, 08:42 ) *
Nej, mig veterligen är de 40mm akan som används i AC-130 av L/60-varianten, så det är inte samma. L/60 och L/70 använder olika ammunition. Hylsorna är större på L/70.

/E

Vill minnas att USAF håller på att skrota dom i det uppgraderingsprogram för AC 130 som är igång nu, istället ska det komma dubbla bushmaster Mk 44 (30mm) - samma som finnarna har på sina CV90.

Har inte Hägglunds en sådan också på sina senaste CV90 demovarianter, fast 40mm?
LeadHead
QUOTE (Born @ Feb 4 2008, 06:30 ) *
QUOTE (Berg @ Feb 3 2008, 22:20 ) *
QUOTE (Saerdna @ Feb 3 2008, 20:40 ) *
Är det sant förresten att det sitter överblvina LV-kanoner i de svenska 90-vagnarna?

Vad jag har snappat upp, ja.

Ja, det är Bofors gamla L-70 som är modifierad. Förövrigt samma som sitter i AC-130 (herkan)

Att såväl L/60 som L/70 är gamla lvkanoner råder det nog inga tvivel om. Bortsett från felaktigheter avseende kanontyp så uppfattade jag frågan som huruvida pjäsindividerna i 90-vagnarna är gamla LV-kanoner. Någon som vet?
Saerdna
QUOTE (LeadHead @ Feb 4 2008, 11:12 ) *
...
Att såväl L/60 som L/70 är gamla lvkanoner råder det nog inga tvivel om. Bortsett från felaktigheter avseende kanontyp så uppfattade jag frågan som huruvida pjäsindividerna i 90-vagnarna är gamla LV-kanoner. Någon som vet?

Jo, det var så frågan var menad.

@Bosse Fors: Det är en 35 mm Bushmaster (Danskarna och Holländarna valde den).
The Swede
QUOTE (Pal @ Feb 4 2008, 06:51 ) *
QUOTE (The Swede @ Feb 3 2008, 20:20 ) *
Om vi ska se till anledningen varför vi har 40mm i våra strf 90 så är det helt enkelt som så att det inte fanns några 30mm när vi beställde vagnarna och 25mm valdes bort för den är för klen.

Det fanns många 30mm kanoner från Draken, de sattes ju också på stridsbåt 90. Gjordes någon utvärdering av dom tro?

Möjligt, men är inte dom lite stora för att monteras in i ett stridsfordon?
Born
QUOTE (The Swede @ Feb 4 2008, 16:36 ) *
QUOTE (Pal @ Feb 4 2008, 06:51 ) *
QUOTE (The Swede @ Feb 3 2008, 20:20 ) *
Om vi ska se till anledningen varför vi har 40mm i våra strf 90 så är det helt enkelt som så att det inte fanns några 30mm när vi beställde vagnarna och 25mm valdes bort för den är för klen.

Det fanns många 30mm kanoner från Draken, de sattes ju också på stridsbåt 90. Gjordes någon utvärdering av dom tro?

Möjligt, men är inte dom lite stora för att monteras in i ett stridsfordon?

Satt det inte 30 mm Aden kanoner i Draken? Dom är ju inte så himla stora, sissådär 1,5 meter långa och väger strax under 90 Kg. Även kallade M/55.

Borde gå att gödsla med dom..

EDIT, kanske just matningen som var problemet isåfall?
The Swede
Jag vet inte, det jag hört från folk från FMV, Hägglunds och FM var just att det inte fanns några lämpliga 30mm och därför valdes 40 mm.
Erik_G
QUOTE (The Swede @ Feb 4 2008, 16:51 ) *
Jag vet inte, det jag hört från folk från FMV, Hägglunds och FM var just att det inte fanns några lämpliga 30mm och därför valdes 40 mm.

Draken var ju still going strong på 80-talet när man utvecklade och upphandlade Strf 90, så det kanske är därför man inte hade några att tillgå?

Det är väl hur som helst dags att hitta en ersättare snart. 40mm L/70 fyller ju 61 år i år, och är således bara 4 år från pensionen biggrin.gif

/E
Saerdna
QUOTE (Erik_G @ Feb 4 2008, 16:56 ) *
...
är väl hur som helst dags att hitta en ersättare snart. 40mm L/70 fyller ju 61 år i år, och är således bara 4 år från pensionen biggrin.gif

Jo, en blingbling guldklocka på eldröret är inte så smygigt... möhöhö...
eskil
QUOTE (Born @ Feb 4 2008, 16:46 ) *
Satt det inte 30 mm Aden kanoner i Draken? Dom är ju inte så himla stora, sissådär 1,5 meter långa och väger strax under 90 Kg. Även kallade M/55.
Borde gå att gödsla med dom..
EDIT, kanske just matningen som var problemet isåfall?

Kaliber är inte allt. Visserligen är Drakenkanonerna 30mm, men jämfört med Viggenkanonerna och de Bushmasters som sitter i de finska CV90:orna så är den nästan att betrakta som en granatspruta.
175 kJ mynningsenergi är mindre än 420 kJ. Det förstnämnda är inte riktigt tillräkligt för en pjäs som ska användas mot pansrade mål.
Saerdna
QUOTE (eskil @ Feb 5 2008, 11:07 ) *
...
Kaliber är inte allt. Visserligen är Drakenkanonerna 30mm, men jämfört med Viggenkanonerna och de Bushmasters som sitter i de finska CV90:orna så är den nästan att betrakta som en granatspruta.
175 kJ mynningsenergi är mindre än 420 kJ. Det förstnämnda är inte riktigt tillräkligt för en pjäs som ska användas mot pansrade mål.

Har du koll på hur 35mm-Bushmastern står sig mot 40mm-kanonen?
eskil
QUOTE (Saerdna @ Feb 5 2008, 11:19 ) *
Har du koll på hur 35mm-Bushmastern står sig mot 40mm-kanonen?

Jag vet faktiskt inte vilken ammunition som en 35mm Buskmästare äter. Är det 35x228mm, dvs samma som Oerlikon KD?

I så fall så är det 765 kJ för Bushmastern vs. 925 kJ för Boforsaren.
Nyllet
Läste på soldf:s PBV302 sida att vagnen inom sinnom tid ska bytas ut mot CV90 vagnar. Är det någon som vet när så kommer ske? Är de planerna lagda på is nu när försvaret har ekonomiska problem?
Chassi
Svaret kommer du säkert få efter nästa försvarsbeslut när man beslutat om organiserig osv.
Lfskbat
För att få råd med detta så blir det nog till att lägga ner ytterligare regemente/utbplatser laugh.gif
SG OLSSON
Bara skära ned lite mer på registerförbanden så räcker 90 vagnarna till alla förband med befintligt antal :(
Meteor
CV90 är ju slutlevererade till FM så når inköpskostnader lär det väl knappast bli iom det. Dessutom är det väl bara Ing2(livgardet?) som använder pebban nu för tiden. Så i alla förband som har strid som förstahandsuppgift(strid är en av huvuduppgifterna för Ing, men inte förstahandsuppgift) så har man gått över till CV90, om man nu inte valt andra lösningar beroende på inriktning(lätt mekskytte osv).
The Swede
QUOTE (Nyllet @ Aug 9 2008, 23:08 ) *
Läste på soldf:s PBV302 sida att vagnen inom sinnom tid ska bytas ut mot CV90 vagnar. Är det någon som vet när så kommer ske? Är de planerna lagda på is nu när försvaret har ekonomiska problem?

Lite info angående pbv 302 och dess vara eller icke vara kan du få i denna tråden:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19303
Rickard N
Stridsfordon90 har väl redan ersatt pbv302 i mångt och mycket? Pebban ingick väl främst i pansar- och mek-bataljoner för pansarskytte om jag inte är helt fel ute.
Nestor
QUOTE (Meteor @ Aug 10 2008, 13:55 ) *
CV90 är ju slutlevererade till FM så når inköpskostnader lär det väl knappast bli iom det. Dessutom är det väl bara Ing2(livgardet?) som använder pebban nu för tiden. Så i alla förband som har strid som förstahandsuppgift(strid är en av huvuduppgifterna för Ing, men inte förstahandsuppgift) så har man gått över till CV90, om man nu inte valt andra lösningar beroende på inriktning(lätt mekskytte osv).

Jodå, pebborna är still going strong på stadsskyttet på Livgardet, vilket ingår som en (special)förmåga inm ramen för en lätt mekaniserad bataljon.

Det har dock talats lite om att LG:s pebbor ska ersättas med strf90 vagnar i framtiden, eftersom pebborna nu är rätt gamla wink.gif
CV90 och Patgb 203 har testats på stadsskytte, men de har inte fungerat tillfredställande.
Johanp skrev en bra sammanfattning om varför pebban är det som fungerar bäst gällande sib, citerad här nedan.

QUOTE (johanp @ Jan 22 2008, 00:01 ) *
Fler anledningar:
- Pebban rymmer fler soldater/prylar - testa att genomsöka/rensa hus utan mycket fotfolk...
- 20mm ska tydligen funka rätt lagom om man endast vill påverka det rum man skjuter på.
- 9040 ska vad jag vill minnas ha sämre elevations möjlighet samt att granaterna ska ha armeringssträcka.
- Pebban är mindre och lättare = kan antagligen ta sig fram bättre i trånga miljöer.
- Pebban bör vara lättare att använda som stege till plan två vid inbrytningar.
- Det bör gå snabbare att göra ursittning ur en pebba.
Pansardvärg
Alltid svårt att ställa ett fordon mot ett annat och analysera vilken som är bättre än en annan men...

Jag har tjänstgjort på båda två, Förare på cv90 och skytt på pebban och antar att båda gör sitt jobb på fältet.
Det som slog mig med pebban var att trots den relativt korta utb ( 6 veckor) lärde sig förarna och skyttarna det mesta som behövs för att vårda och ta hand om den i fält. På 90:an är ju besättningen begränsad i vad man får röra och inte, givetvis är det så på Pbv´n också men inte alls i samma omfattning. Men att teknikerna som skall felsöka kommer med en liten skruvmejsel till 90:an, då känns det nästan som man styr ett rymdskepp.

Jag tycker personligen att pebban funkar bäst i internationll miljö då man på något sätt kommer närmare befolkning, den är lätt att manövrera och har ett lagom aggresivt utseende.
Chassi
En stor fördel till pebban i SIB miljö är ju att akan sitter på den främre delen av vagnen, för att skjuta runt ett hörn med cv90 så måste du först köra fram så halva sidan syns.
martinator
QUOTE (Chassi @ Aug 18 2008, 22:19 ) *
En stor fördel till pebban i SIB miljö är ju att akan sitter på den främre delen av vagnen, för att skjuta runt ett hörn med cv90 så måste du först köra fram så halva sidan syns.

Ehh... du har inte läst sidan ett i tråden va??
Det du nämner ovan är i mångt och mycket en myt illustrerad av de bilder ErikG visar i sina inlägg på sidan 1.
/martinator
Chassi
QUOTE (martinator @ Aug 19 2008, 08:53 ) *
QUOTE (Chassi @ Aug 18 2008, 22:19 ) *

Ehh... du har inte läst sidan ett i tråden va??
Det du nämner ovan är i mångt och mycket en myt illustrerad av de bilder ErikG visar i sina inlägg på sidan 1.
/martinator

Hur stämmer det med verkligheten då ?
sportdykare
Om jag förstått allt rätt har pbv 302 inga bildförstärkare eller värmekameror, till skillnad från srf 90.
Det borde väl vara till stor fördel för 90:an?

Mordern krigföring utförs trots allt till en betydade del i mörker...
GC1
QUOTE (sportdykare @ Aug 19 2008, 12:57 ) *
Om jag förstått allt rätt har pbv 302 inga bildförstärkare eller värmekameror, till skillnad från srf 90.
Det borde väl vara till stor fördel för 90:an?

Mordern krigföring utförs trots allt till en betydade del i mörker...

Det finns möjlighet att använda blidförstärkare körning i 302C

Till kanonen finns möjlighet att belys streckplattan i siktet, det räcker väl?

Jag tror Swede hade bilder på hemmamek och Rb-sikten till kanonen.....
johanp
I pebban använder besättningen bildförstärkare i form av antingen körning, gn1 eller monovar, beroende på vad förbandet i övrigt har tillgång till. Avsaknaden av värmekamera är förövrigt en stor brist.
Caprice
Pebban kan om det behövs köras ut ur ett krisområde även om ett band är bortskjutet, om det bara är någorlunda jämn terräng.
Någon som vet om det går med 90:an?

Sen blir man ju som besättning gift med pebban och blir en del av den för evigt wub.gif wub.gif wub.gif
En klar fördel biggrin.gif
sportdykare
QUOTE (johanp @ Aug 19 2008, 15:39 ) *
I pebban använder besättningen bildförstärkare i form av antingen körning, gn1 eller monovar, beroende på vad förbandet i övrigt har tillgång till. Avsaknaden av värmekamera är förövrigt en stor brist.

Det som jag har kursiverat får du gärna utveckla lite, för oss som inte är så insatta...
Appropå att avsaknaden av värmekamera är en stor brist, jag tänkte väl det!
Jimbo
QUOTE (sportdykare @ Aug 19 2008, 20:21 ) *
QUOTE (johanp @ Aug 19 2008, 15:39 ) *

Det som jag har kursiverat får du gärna utveckla lite, för oss som inte är så insatta...
Appropå att avsaknaden av värmekamera är en stor brist, jag tänkte väl det!

Man använder sig av valfri bildförstärkare som man bär på huvudet. Jobbigt att köra med nerluckat, men det går om det krisar... Ganska viktigt att man mörklägger div. lampor, ex "funktionslampan" till centralsmörjningen..

Bildförstärkare "körning" fungerade inget bra för mig, bildförstärkaren monteras i ett av prismahålen (man tar bort ett prisma) (vill jag minnas?) men då kommer "bilden så långt ner att det blir en fruktansvärt ansträngande körställning...
GN1 uppluckat fungerar fint.
Rickard N
Mr Picky säger att bildförstärkare körning är en handhållen polare som man kan montera i en mask, är det inte bildförstärka förare du tänker på Jimbo?

(Alternativet är att mr Picky blivit senildement och bör tvångsremiteras till långvården)
The Swede
QUOTE (Rickard N @ Aug 20 2008, 22:25 ) *
Mr Picky säger att bildförstärkare körning är en handhållen polare som man kan montera i en mask, är det inte bildförstärka förare du tänker på Jimbo?

(Alternativet är att mr Picky blivit senildement och bör tvångsremiteras till långvården)

Bildförstärkarperiskop heter det enligt I-boken.
Pansardvärg
Och köptes till en början in till strf 90?

Minns än idag den äckliga doften av Biffen till 90:an. Stor som en mindre tv och luktade fabriksgummi.
Rickard N
QUOTE (The Swede @ Aug 21 2008, 13:40 ) *
Bildförstärkarperiskop heter det enligt I-boken.

Såpass. Den beteckningen stötte jag aldrig på, däremot är jag hyffsat säker på att det stod just bildförstärkare förare på de prism-monterade prylarna vi hade som gick under benämning biff som dvärgen säger. Är det alltså olika bildförstärkare? Jag trodde i min enfald att det bara var infästningen som skillde, vilket åter bevisar att man tror i kyrkan och här är Swede profet worthy.gif

(Men bildförstärkare körning är väl ändå maskmonterade prylen? Med visst hopp om minnet)
simon
Ja, "bildförstärkare körning" är ett maskmonterat härke som har fått mången vagnchef runt om i vårat land att sätta andan i halsgropen både en och tre gånger, tack vare sin utomordentligt usla återgivning av omvärlden.
Mattsson
QUOTE (simon @ Aug 23 2008, 13:03 ) *
Ja, "bildförstärkare körning" är ett maskmonterat härke som har fått mången vagnchef runt om i vårat land att sätta andan i halsgropen både en och tre gånger, tack vare sin utomordentligt usla återgivning av omvärlden.

Använder man inte G117 på pansarförband?
106
QUOTE (Mattsson @ Aug 23 2008, 14:56 ) *

Det finns uppgraderade bildförstärkare körning som är jämförbara med monovar prestandamässigt.
Mattsson
QUOTE (106 @ Aug 23 2008, 22:18 ) *
QUOTE (Mattsson @ Aug 23 2008, 14:56 ) *

Det finns uppgraderade bildförstärkare körning som är jämförbara med monovar prestandamässigt.

Är det en ren kostnadsfråga eller har den en fördel som monovaren inte har?
S-TANK
QUOTE (Caprice @ Aug 19 2008, 20:36 ) *
Pebban kan om det behövs köras ut ur ett krisområde även om ett band är bortskjutet, om det bara är någorlunda jämn terräng.

Kommer att funka ungefär lika som för pbv:n. Du har fortfarande drivning på det hela bandet.
/S-Tank
simon
Varför skulle man inte ha drivning på det bandet som är oskadat? Vad har jag missat i bandbortskjutningar och aggregatskonstruktion på sistone?
eskil
QUOTE (Caprice @ Aug 19 2008, 20:36 ) *

Hur kan man köra någon vart med bara ett band? Kommer inte vagnen att bara ranta runt i cirklar?
Rickard N
Det blir inte så mycket broms på andra sidan så det går skapligt rakt fram
The Swede
QUOTE (Rickard N @ Sep 1 2008, 11:04 ) *
Det blir inte så mycket broms på andra sidan så det går skapligt rakt fram

Så länge terrängen är någorlunda slät och du endast behöver köra rakt fram går det hjälpligt, så fort det börjar bli motstånd på den sidan som saknar band eller du behöver svänga åt det håll bandet sitter kvar går det inte längre.
S-TANK
QUOTE (simon @ Aug 31 2008, 21:22 ) *
Varför skulle man inte ha drivning på det bandet som är oskadat? Vad har jag missat i bandbortskjutningar och aggregatskonstruktion på sistone?

Om man inte vet hur kraftöverföringen på strf 90 fungerar, så kanske detta behöver klargöras. Det skulle kunna vara så att det fungerar som på en bil med diff. dvs att kraften försvinner den lättaste vägen. Frågeställaren undrade om det går att köra en 90:a med ett band och jag svarade att så är fallet.
/S-Tank
9040B1
QUOTE (Pinnen_ @ Jan 18 2008, 17:26 ) *
Har hört mycket snack av gamla PBV-gurus om hur underbar PBV 302 är och hur mycket bättre den är än stridsfordon 90.
Jag själv gjorde GU på stridsfordon 90 och tycker ju så klart att det är världens ballaste maskin, men har ju egentligen ingenting att jämföra med.

Så nu vill jag veta om det är sant att en PBV 302 är bättre!?

Använd riktiga fakta när ni argumenterar och försök att få så lite personliga åsikter inbyggda i dessa fakta som möjligt.

Jag hyser enorm respekt för dig The Swede så jag hoppas inte att du tar illa upp av mig eller denna tråd pansar2.png

Även att mitt hjärta slår för GU-vagnen Pbv 302 så kan man se vilken vagn som är bäst i försäljning till andra nationer dock inte 9040 men ändå:

PBV 302: Inga länder?!

CV 90: Danmark(CV9030), Schweiz (CV9030 MK2) Finland (CV9030FIN), Holland CV9035 Mk3 och Danmark CV9035DK och ytterligare en nation kommer troligtvis köpa (licenstillverka) (CV 90120T) och fler nationer kan man ju hoppas på.

Pbv 302 VS strf90 0-5 (snart 6) pansar2.png
Skuggan
Danmark har inte köpt 9030, däremot har Norge köpt 9030N (samtidigt med finnarna)
The Swede
Hägglunds har dock exporterat vapenhuven till bl a Schweiz, sitter på deras version av M113.
M113 är väl dessutom orsaken till varför det inte blev någon export av pbv 302, USA kunde dumpa ut massor av billiga vagnar, vagnar som dessutom tjänstgjort i krig.
Trots detta vill jag hävda att pbv 302 är en bättre vagn än M113 men den diskussionen har vi väl redan haft på annan plats på forumet så den lämnar vi därhän.

The Swede pansar2.png
9040B1
QUOTE (Skuggan @ Sep 2 2008, 20:13 ) *
Danmark har inte köpt 9030, däremot har Norge köpt 9030N (samtidigt med finnarna)

Helt rätt. Fick in Danmark 2 gånger där. Måste tänkt på P7 som danskar ocksåwink.gif
Mech.Inf
Som trogen strf90 passagerare skulle jag vilja slå ett slag för komforten.

- Bra säten,man sitter bra gött de få stunder man nu gör det
- De senare vagnarnas dämpning, kan nästan bli lite bergochdalbanekänsla när man river loss i terrängen
- Den ack så heliga vattenkokarn, man har alltid nära till ett mål varmt käk även i rull. Stridsvärdeshöjare!
- AC och dieselvärmare(senare modellerna). Efter en närstrid är man svettig då vill man ha det svalt. När man stått uppluckad
ett tag vill man ha det lite varmare. Än en gång stridsvärdeshöjare!
- Bajsstolen. Ja man kan faktiskt skita i vagnen också!

Nu är min erfarenhet av pbv302 inte större än man skjutit ut några i sina dar(förlåt, dryg kommentar!)

- förmågan att verka i CBRN-mijö där strf90 med sitt övertrycksystem och CBRN-filter kan ta sig ut ur området eller verka i uppåt tre dagar.
- IR-dämpande rök

Edit: herrn blev efterklok
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.