QUOTE (imint @ Jan 17 2008, 07:54 )

Och att Luftwaffe är där och endast har mandat för spaningsuppdrag, är det också löjligt och skenheligt?
Beror det på Tyskarna själva eller på att ISAF endast gett dom mandat för spaning?
Enligt mig vore det bra med tillgång till CAS .. när skiten träffar fläkten.
QUOTE (Armyk9handler @ Jan 17 2008, 17:08 )

ok jag ska förklara vad jag menar
afghanistan är ett svårt land vad gäller terräng och visst helikoptrar kan nog spana av en del men nackdelen är väl att de syns och hörs tidigare än flygplan
det jag menade var att om man nu ska skicka gripen till utlandstjänst så får man faktist vara beredda att beväpna planet till tänderna
planet kan spana på högre höjd o ta bilder av fanskapet ända in i dess minsta hemorrojd (Bin ladin och talibanerna)
sen kan helikoptrar sätta in styrkor i området dvs gripen tar kort stab kollar skickar styrkor allt medan planet är kvar i området och undersöker vart dessa krigsherrar tar vägen och skickar vidare uppgifter som gör att helikoptrarna kan landsätta folk på RÄTT plats
skulle det mod förmodan visa sig att talibanerna har tillgång till STINGERS osv då måste piloten få förmågan att få försvara sig och slå tillbaka
på det viset kan man ju också signalera till övriga talibaner och krigsherrar att :"skjuter ni på oss så skjuter vi tillbaks och det hårt!!!"
jag menade aldrig att det ena skulle ta över det andra och sen menade jag också att piloten måste få möjligheten att få försvara sig rejält
utan en massa diplomatiska krusiduller osv osv
"Fienden" för styrkan i PRT MeS är i första hand kriminella grupper, i vissa fall med kopplingar till talibanerna. Vi är heller inte där för att föra krig mot terrorismen som Amerikanarna i OEF. SVensk trupp i afghanistan skall bidra med hjälp till afghansk polis och militär.
Finns det ett behov av Helikoptrar? ja, i första hand till att lyfta ut skadade (casevac/medevac).
Finns ett behov av JAS? Inte riktigt. Men visst vore det bra med CAS om skiten träffar fläkten.
Grejen är att Svensk trupp i Afghanistan jobbar inte riktigt på det sättet jag uppfattar att du tror, grundat på ovan skrivna inlägg.
Visst vore det bra med stridsvagnar, robotsystem, attackhelikoptrar, art, grk och JAS ... men behöver vi det? NEJ.
somsagt.. det som behövs är helikoptrar. lägg sen pengarna på nåt annat.
Hade vart skoj att se JAS i affe. men njaa... fixa hellre bättre prylar till folket på backen.