Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Officiell Flygdagstråd 2008
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2
sleget
Tjolöholm classic. I dag, för en stund sedan.

Biltemas spit gjorde en kanonuppvisning!

Ambulansen var där.

Först skall det knuffas runt en liten tid....

Sen skall det vevas lite granna....

Den startar på ett kick....

Det ÄR en makalös manick!

Ljudet, jag säger bara LJUDET! Halleluja!
Mannen i beigt renoverar sådana här tingestar, han har tydligen ca 10 stycken.
Och jo, just det, han är blind.

För alla pansarkosacker, till vänster i bild skymtar en centurion. Fast utan centurion då...
Hur DEN lät i det fria?
wink.gif
Robban75
Några bilder från dagens uppvisningar i Västerås. smile.gif

kerran
Flög Draken i Västerås?
Robban75
QUOTE (kerran @ May 25 2008, 20:02 ) *
Flög Draken i Västerås?

Nej, tyvärr. sad.gif
Skuggan
en av de snyggaste Hawker Hunter bilder jag sett!!!
och Vampire ser... ja... lustig ut biggrin.gif
men coolt plan är det ;)
(fan finns det inga vettiga flyguppvisningar inom bussavstånd för? förutom Såtenäs då)
Flak
Bussavstånd? mellow.gif Det är ju massor med folk som åker till dom olika
flygdagarna, så det borde gå att hänga med i nån bil som ändå åker.
Speciellt om man pröjsar lite soppa...

I övrigt så vill jag bara instämma med föregående talare; Fantastiska bilder!
Riktigt kul att se foton från flygdagar som man missar.

( Hade Draken flugit i Västerås och jag missat det så hade det blivit gråt
och tandagnisslan...)

Det är jobbigt när man har många olika evenemang att välja på samma dag...

smile.gif
Skuggan
QUOTE (Flak @ May 25 2008, 21:37 ) *
Bussavstånd? mellow.gif Det är ju massor med folk som åker till dom olika
flygdagarna, så det borde gå att hänga med i nån bil som ändå åker.
Speciellt om man pröjsar lite soppa...

I övrigt så vill jag bara instämma med föregående talare; Fantastiska bilder!
Riktigt kul att se foton från flygdagar som man missar.

( Hade Draken flugit i Västerås och jag missat det så hade det blivit gråt
och tandagnisslan...)

Det är jobbigt när man har många olika evenemang att välja på samma dag...

smile.gif

tyvärr så är det ingen som erbjuder sig att plocka upp mig när jag frågar ;)
kanske bara bor lite för avsides...
Berg
Riktigt snygg bild på Vampirerna där Danne, synd att det är sk modellen, den ser så fet ut... tongue.gif
Danne
Då damp den här ner:

Kul med ett nytt ansikte på flygdagshimlen och de har lyckats locka dit Spitten worthy.gif
Rokare
Vem är det som börjat flyga 61:an igen? Är det Ingesson-Thor som flyger 50:an eller är det någon slö forumit? vissel.gif

/Rokare som minns Team 61 med en blandning av glädje och sorg..

GMY
Bengt
http://www.sk61bulldog.se - Står för Sk61.

/Bengt
Rokare
Tack Bengt.

Då minnen väcktes blev det lite googlande och hittade då dessa sidor. Minns själv hur man såg fram emot flygdag i Varberg med bl.a Team 60 och 61 men båda ställdes då Hjelm förolyckades dagarna innan.

Hoppas Danne ursäktar avsteget från topic.

Blogg

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.
BJK
SK61 är det mycket riktigt Magnus Lundell som flyger, och jag kan ju redan nu avslöja att i lotteriet som kommer att vara på plats så är första pris ett Ava-pass med Magnus i SK61:an....... smile.gif

Vem som spakrycker SK50 återstår att se, men det blir mer av en förevisning än en uppvisning, men ingen slår ju Affe i den kärran.

Hemsidan kommer att uppdateras med mark- och flygprogrammet inom kort.
Berg
YESS! Åh vad glad jag blir att det ska hända lite här i Hälsingland också! Klart att man är där.
kerran
Flyger Affe fortfarande Sk50 på uppvisningar eller spakar han endast fpl 32 nu?
Skuggan
nån som vet om det planeras några utländska bidrag på Säve i Augusti?
cjg
Någon som vet något om större flyguppvisningar i trakterna kring San Francisco under juli till december i år? Skulle vara väldigt trevligt att besöka någon när man är i staterna.
Danne
QUOTE (cjg @ Jun 10 2008, 23:15 ) *
Någon som vet något om större flyguppvisningar i trakterna kring San Francisco under juli till december i år? Skulle vara väldigt trevligt att besöka någon när man är i staterna.

Fleet Week

Reno

Wings over Wine country

osv
cjg
QUOTE (Danne @ Jun 10 2008, 22:39 ) *
QUOTE (cjg @ Jun 10 2008, 23:15 ) *

Fleet Week

Reno

Wings over Wine country

osv

Oh, ser ljust ut på den fronten alltså, tack!
Danne
Cirkusen kring Red Bull Air Race fortsätter.

Det som inte varit allmänt känt är att trots den massiva reklamkampanjen så har aldrig Red Bull haft något formellt tillstånd utan tvärtom så har flertalet instanser ställt sig tveksamma. Red bull har använt samma taktik tidigae, att visslande fortästta som om inget hänt.

Nu senast har polisen uttalat sig: Dagens Nyheter
sleget
QUOTE (Skuggan @ Jun 10 2008, 18:47 ) *
nån som vet om det planeras några utländska bidrag på Säve i Augusti?

Utländska grupper, nej tyvärr.
Enstaka bidrag kommer dock från utlandet. Har för mig att en norsk eller dansk dc3a kommer bland annat.
Ekonomin tillät inga utländska uppvisningsgrupper i år, det kostar en hel del att få hit dem.
Förhoppningen är dock stor att nästa år så....

För mer info : http//www.aeroseum.se
Vildmannen
QUOTE (Danne @ Jun 14 2008, 14:16 ) *
Cirkusen kring Red Bull Air Race fortsätter.

Det som inte varit allmänt känt är att trots den massiva reklamkampanjen så har aldrig Red Bull haft något formellt tillstånd utan tvärtom så har flertalet instanser ställt sig tveksamma. Red bull har använt samma taktik tidigae, att visslande fortästta som om inget hänt.

Nu senast har polisen uttalat sig: Dagens Nyheter

Red Bull drar tillbaka ansökan =(
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1178194

Trist, jag har sett fram emot det där arrangemanget.
BJK
Flygprogrammet officiellt nu för gamla F15 i Söderhamn 12-13/7 :

http://flyinn.se
kerran
På vilka brittiska flyguppvisningar är förhoppningen att Avro Vulcan kommer delta?
Danne
QUOTE (kerran @ Jun 26 2008, 19:13 ) *
På vilka brittiska flyguppvisningar är förhoppningen att Avro Vulcan kommer delta?

Fram tills idag var det väl inte klart med någon då pengarna återigen varit på upphällningen pga bland annat fler testflygningar än beräknat.

Nu har dock ett företag gått in med pengar och RIAT samt FI ses nu som målet initialt, vilket kanske antyder att Waddington (nästa helg) faller utanför.

Innan vi nu hälsar the Queen of Howl välkommen tillbaks saknas dock fortfarande papperarbete och jag tror nog att själva displayen kommer nog vara begränsat initialt.

Jag vore dock nöjd med att få höra det där unika yyyyylandet som Vulcan gör under period efter fullt pådrag:

Fairford 1991......snälla repris 2008
tinhead
F21 Skolornas Dag
Lite pang
Lite vov
Lite vrååål...
Fu Bodin
Var i England i helgen för att kika på Tattoon, typiskt att det blev för första gången det blev inställt på 38 år.

http://www.airtattoo.com/airtattoo/Newsroo...ANCELLED_SUNDAY

Blev dock ett besök på Imperial War Museum i London och HMS Belfast, samt att vi kollade Arnhem på vägen hem.

En ganska trevlig tripp på 350 mil bakom ratten. surprise.gif
sleget
Göteborg aero show 2008 står för dörren.
Ett insidestips är att kolla uppåt på fredag då det kommer att defileras över avenyn bland annat.

Tyvärr kommer inte draken att flyga, tekniska problem tydligen.
Men det kommer mycket annat!

GAS 2008

Länk till reklamblad
dxl
QUOTE (sleget @ Aug 20 2008, 12:11 ) *
Göteborg aero show 2008 står för dörren.
Ett insidestips är att kolla uppåt på fredag då det kommer att defileras över avenyn bland annat.

Hade helt missat detta men var på stan när dom flög över... surprise.gif Förutom att jag såg ett viggen och en spitfire (?) har jag ingen aning om vad det var för flygplan som jag såg, men häftigt var det. smile.gif

På söndag tänkte jag ta mig till säva och titta på mer flygplan. Inte varit på aeoroseum sedan jag jobbade på området och det var när dom precis hade börjat röja och flytta in dom första flygplanen/helikoptrarna. Så detta ser jag fram emot smile.gif
Danne
QUOTE(dxl @ Aug 30 2008, 04:09 ) *
Hade helt missat detta men var på stan när dom flög över... surprise.gif Förutom att jag såg ett viggen

Om bara det stämt så hade världen varit en bättre plats blyg.gif dribble.gif
sleget
Ja, nä, int kan det varit ett viggen int. Suck, jag längtar tills denna fågel åter får luft under vingarna.
Blir nostalgisk, att sitta i flygledartornet med ett antal startande viggar på banan, hördes inte så mycket men allt löst som låg på bordet fick hållas fast annars vibrerade det ned på golvet.

Men glöm nu inte att det är flygshow i göteborg i dagarna 2!
Det kommer att defileras över staden under dagen också.
Aigore
*snyft* jag jobbade...men jag såg en Lansen komma glidande över hustaken i Lundby när jag var ute å tog en rökpaus dribble.gif

Förgyllde min dag i alla fall.....
Honken
Det är allt en trevlig tillställning på Säve.
De flög så pass mycket att det var snålt med tid att både gå och titta på static och äta något. Sen att där fanns rejält med folk är en annan sak.

Rekomenderar att ta med: stol och eget vatten.

Yak-55 uppvisningen, Spitfiren och Mustangen var nog tillställningens höjdpunkter för min del.
Danne
Göteborg Aero Show 2008, Aeroseum

Perfekt väder och under dagens första 2/3 bra solläge för fotande.

För att vara ettförsta försöka gick det bra. Visst finns det mycket att göra organisatoriskt, men jag har varit på andra shower med mycket mer rutin som inte fått till det lika bra. problemet med Säve är att banan nyttjas relativt frekvent av flygbolag, tex Ryan Air, vilket leder till att om programmet börjar sladda det lilla minsta så blir det lätt konflikter med linjeflyget och ännu större dödtid. Det var väl det senare som var den för mig enda haken med dagen, att programmet blev utspritt med många och långa glapp.

Förkortat:

+ Organisering för fotografer, med egen fålla. Suverän placering och bra folk som skötte det hela
+ Den mest imponerande och publikfriande start av Tiger Moth, Stearman jag sett. Jag brukar prata skit med andra under den fasen tex vid Västerås. Här blev de en höjdpunkt både upplevelse och fotomässigt.
+ Taxibana. Samtliga uppvisningskärror tuffade förbi framför publiklinjen före och/eller efter display. Denna bana är även inom spottavstånd från publiklinjen
+ Organisatörer/personal. Såg inte en sur min...Goa Gubbar allihop (det kommer från en FBKare....bara det)
+ Läge. Närvaron av Aeroseum gör att även de om inte orkar/vill glo upp i luften kan gå och titta på annat.
+ Solläge. Lite sämre än Västerås men bättre än de flesta andra i "Arenorna" i Sverige.
+ Lansenrote......

- Team M. Lyckades förstöra dagen för rätt många genom att placera sig med kamerastativ precis så de täckte upp taxibanans förlängning för 75% av media/fotograffållan. Flyttade sig efter ett tag efter de informerats om läget...För att sedan komma tillbaks med 2 kompisar och täcka av ännu mer yta. Då folk nu ropade och hojtade om att de måste flytta sig vände sig en om och pekade finger (ej sett av mig). Rätta illa då fållan hade ett stort internationellt deltagande som granterat kommer rapportera.
- Förlorade möjligheter. Det skickades upp två mycket intressanta formationer (Vampire-Hunter-Tunnan-Lansen samt Spitfire-B-17-Mustang). Där mådde ju spiten dåligt så att den föll ur är förklarligt men varför gjordes det inte mer av detta tillfälle? En hög flyby av jetformationen blev det enda resultatet.
- Dödtider. Redan nämnt och antagligen krångligt att lösa, men borde går att göra något.
- Reducerade jetdisplayer. På grund av bebyggelse blir högprestanda jets något hämmade vad gäller luftrum. Ingen stor faktor, men finns där.

Finns mer både plus och minus, men som sagt. detta var ett första försök av Aeroseum och ett enligt mig bra sådant. Stor eloge till Daniel Karlsson (tror jag spenderade dagen med hans kusin?) och hans många kollegor. Syns nästa år!?

Bilder. Kraftigt minskade, då brännt barn skyr elden. Mitt imageshackkontot strular så det blir testa av imagevenue:

Så ska en sensommarhimmel se ut..och låta

Min Spitfireförbannelse fortsätter. Den mådde inte bra igår och trots ett antal provkörningar och motorkåpor av/på. Blev det inge uppvisning (luftades dock en kort sväng)

Alf gjorde den troligen bästa Sk50 uppvisning jag sett....

Tja, öhm...check six?

Biltema är fortfarande gudar. Gör dock ännu lite mer ont när man ser att Mussebilderna blev såpass bra och undrar på hur Spitbilderna hade kunnat bli.

Mer Musse..

Så efterlängtat....här har heller inte Team M hunnit uppenbara sig...

Ännu mer efterlängtat, tack SSI

Första Vingarna uppvisningen på ett tag, om än reducerad i omftattning och ambition så är den fortfarande högklassig.

Fin display (*2) av Tunnan och kul att fler nu börja köra topside pass framför publiken.....mycket roligare foton då.
kerran
Varför finns det ingen luftvärdig SK37E Viggen längre?

Så sent som i September förra året flög SK37E på SAABs stora flygdag i Linköping.

En SK37E flögs ju senare under hösten 2007 till F7...
imint
QUOTE (kerran @ Aug 31 2008, 11:34 ) *

Så sent som i September förra året flög SK37E på SAABs stora flygdag i Linköping.

Money money money....
Danne
QUOTE(imint @ Aug 31 2008, 11:47 ) *
QUOTE(kerran @ Aug 31 2008, 11:34 ) *

Money money money....

Och snart även organisation och kunskap.

Flygvapnet har gjort klart att att man vill ha kvar sina historiska kärror i luften till 2026, 100års jubileet, men det ser mer och mer svårt ut.

Syrgasverkstaden och säkmateriet (båda Saab) på malmen har inte fått några ingångsvärden och det betyder skrotning. Säkmatfolket har varit föutseende och sparat diverse materiel. Värre är det med syrgasverkstaden som itakt med nedskärningar dumpat undan utrustning och även viggenkompetens.

Det krävs långsiktighet för att hålla dessa maskiner i luften under längre tid. Nu har trevare kommit från FV till Saab ,men frågan är om det räcker och om det kom i tid.

Framtiden för Draken ser ju heller inte så värst ljus ut.
Rokare
Jag "valde" i år en någon o-ortodox approach till Säveshowen och då kanske mest fokus på just ordet approach. Efter diverse obligatoriska åtagande med en totalt flygointresserad sambo lyckades jag med konststycket "Det är ju sol, skall vi inte köra förbi vid 15-tiden och se om det finns någon lite plätt där du kan sola och jag kan titta flygplan"...

Det lyckades och på väg mot säve valde jag vägen mot City Airport delen i stället för Depå och helt plötsligt uppenbarar sig en liten liten asfaltsväg med lite bilar på ca 150 m kort banändan och ca 400 m innan infart till den Civila flygplatsdelen. Bara att stanna till, ta filten och promenera fram till gräset i anslutning till "gula landningsljusen" och sedan ta del av samtliga flygplan på vääääääldigt nära avstånd vid start och landning.

Ja.. jag vet.. Snålt men trots allt en bra kompromiss där man faktiskt såg samtliga uppvisningsmoment väldigt bra.

GMY

Rokare BG

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.
sleget
Ja,nu är man dödstrött!
Varit funktionär båda dagarna på säve.
Först inne i ett tält, såg tusentals ben och fötter, idag som barnvakt vid hoppborgen.
Tro mej,det är lugnare att jobba som polis i new york!

Visst, det fanns brister men det var första gången. Nästa år blir det mycket bättre!
Tack alla underbara besökare!
Ni var många! Ca 30000 på lördan och ca 25000 i dag!
Inte helt klart än men mycket folk var det.
Har fotat en del, kommer strax lägga upp en del.
sleget
4-grupp med jet.

Ballonguppstigning

Daisy

hkp 4

Polishelikopter

Paraglider

Spitfire och mustang

Tunnan

The show is over

Det kajkade ur när jag skulle ladda upp bilderna i går.
Verkar ha blivit fel på själva filerna, får ladda upp nya senare i dag.
Vildmannen
Självklart ska det gnällas brow.gif
Men 45.000 pers kan inte ha fel smile.gif
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=442174
griffon
Mina bilder från Göteborg Aero Show 2008: http://www.canit.se/~griffon/tmp/aero.html
Robban75
Får börja att tacka för en bra flygdag! Lite strul den första dagen men det ordnade ju upp sig bra ändå! Om det blir något liknande nästa år kommer jag absolut att vara på plats igen!

Ett utplock av 1000+ bilder tagna under helgen. Bilder finns här. http://www.britmodeller.com/forums/index.php?showtopic=19762
sleget
Sådär, här är några bilder från säve i alla fall..

4-grupp med jet.

Ballonguppstigning

Daisy

hkp 4

Polishelikopter

Paraglider

Spitfire och mustang

Tunnan

The show is over
BJK
QUOTE (griffon @ Sep 1 2008, 06:56 ) *
Mina bilder från Göteborg Aero Show 2008: http://www.canit.se/~griffon/tmp/aero.html

Titta! Där är ju jag på bilden n08_3990ramp.jpg , strax norr om Spitfiren! salute.gif
sleget
Kan ju meddela att grupper som tex team Breitling anmält intresse av att komma på Göteborg Aero Show nästa år.
imint

Jobbet skickade mig till England för ett par veckor sedan och jag passade på att ta ett par dagar ledigt i London. Ingen flygshow men jag tog tunnelbanan till RAF museum i Hendon. Tog några bilder.

Först en bild på en verksamhet som bedrevs i tysthet i Medmenham och som kom att ha en avgörande inverkan på krigets utgång. Bildunderrättelsetjänsten!

Det är klart att dom har en Meteor i en av hallarna, inte långt från världens fulaste jetplan, Lightning wink.gif

Ett mycket fint exemplar av en Shorts Sunderland står i en av hallarna, har aldrig haft riktigt klart för mig hur stor den egentligen är. Men när man står bredvid inser man att det är inget litet bygge.

Avslutar med en bild in mot Bomber Commands Hall.
Jag kan verkligen rekommendera ett besök här. Det är enkelt att ta sig hit med tunnelbanans Northern Line,(svart linje) stig av vid Colindale och sedan är det tio minuters promenad innan man är framme. Gratis inträde, jag var där i när de öppnade 10.00. Det som var intressant(och Brittiskt) var att alla avdelningarna öppnade inte 10.00 utan vissa öppnade 11.00. Museét får 5 styrspakar av 5 möjliga.

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.