Göteborg Aero Show 2008, AeroseumPerfekt väder och under dagens första 2/3 bra solläge för fotande.
För att vara ettförsta försöka gick det bra. Visst finns det mycket att göra organisatoriskt, men jag har varit på andra shower med mycket mer rutin som inte fått till det lika bra. problemet med Säve är att banan nyttjas relativt frekvent av flygbolag, tex Ryan Air, vilket leder till att om programmet börjar sladda det lilla minsta så blir det lätt konflikter med linjeflyget och ännu större dödtid. Det var väl det senare som var den för mig enda haken med dagen, att programmet blev utspritt med många och långa glapp.
Förkortat:
+ Organisering för fotografer, med egen fålla. Suverän placering och bra folk som skötte det hela
+ Den mest imponerande och publikfriande start av Tiger Moth, Stearman jag sett. Jag brukar prata skit med andra under den fasen tex vid Västerås. Här blev de en höjdpunkt både upplevelse och fotomässigt.
+ Taxibana. Samtliga uppvisningskärror tuffade förbi framför publiklinjen före och/eller efter display. Denna bana är även inom spottavstånd från publiklinjen
+ Organisatörer/personal. Såg inte en sur min...Goa Gubbar allihop (det kommer från en FBKare....bara det)
+ Läge. Närvaron av Aeroseum gör att även de om inte orkar/vill glo upp i luften kan gå och titta på annat.
+ Solläge. Lite sämre än Västerås men bättre än de flesta andra i "Arenorna" i Sverige.
+ Lansenrote......
- Team M. Lyckades förstöra dagen för rätt många genom att placera sig med kamerastativ precis så de täckte upp taxibanans förlängning för 75% av media/fotograffållan. Flyttade sig efter ett tag efter de informerats om läget...För att sedan komma tillbaks med 2 kompisar och täcka av ännu mer yta. Då folk nu ropade och hojtade om att de måste flytta sig vände sig en om och pekade finger (ej sett av mig). Rätta illa då fållan hade ett stort internationellt deltagande som granterat kommer rapportera.
- Förlorade möjligheter. Det skickades upp två
mycket intressanta formationer (Vampire-Hunter-Tunnan-Lansen samt Spitfire-B-17-Mustang). Där mådde ju spiten dåligt så att den föll ur är förklarligt men varför gjordes det inte mer av detta tillfälle? En hög flyby av jetformationen blev det enda resultatet.
- Dödtider. Redan nämnt och antagligen krångligt att lösa, men borde går att göra något.
- Reducerade jetdisplayer. På grund av bebyggelse blir högprestanda jets något hämmade vad gäller luftrum. Ingen stor faktor, men finns där.
Finns mer både plus och minus, men som sagt. detta var ett första försök av Aeroseum och ett enligt mig bra sådant. Stor eloge till Daniel Karlsson (tror jag spenderade dagen med hans kusin?) och hans många kollegor. Syns nästa år!?
Bilder. Kraftigt minskade, då brännt barn skyr elden. Mitt imageshackkontot strular så det blir testa av imagevenue:

Så ska en sensommarhimmel se ut..och låta

Min Spitfireförbannelse fortsätter. Den mådde inte bra igår och trots ett antal provkörningar och motorkåpor av/på. Blev det inge uppvisning (luftades dock en kort sväng)

Alf gjorde den troligen bästa Sk50 uppvisning jag sett....

Tja, öhm...check six?

Biltema är fortfarande gudar. Gör dock ännu lite mer ont när man ser att Mussebilderna blev såpass bra och undrar på hur Spitbilderna hade kunnat bli.

Mer Musse..

Så efterlängtat....här har heller inte Team M hunnit uppenbara sig...

Ännu mer efterlängtat, tack SSI

Första Vingarna uppvisningen på ett tag, om än reducerad i omftattning och ambition så är den fortfarande högklassig.

Fin display (*2) av Tunnan och kul att fler nu börja köra topside pass framför publiken.....mycket roligare foton då.