QUOTE (Wärme @ Jan 23 2008, 15:53 )

QUOTE (wizeguy @ Jan 23 2008, 13:54 )

QUOTE (grisbasse @ Jan 23 2008, 00:30 )

Öva fredsbevarande rent fysiskt ute i skogen är svårt.
Ja, därför bör man kanske öva fredsbevarande inne i staden istället...går alldelles utmärkt.
När vi under slutövningen utsattes för både komplexa och svåra sociala situationer så anser jag att det var just fredsbevarande vi övade, imf moment, social patrols i stan.
Svåra hotande situationer som du tvingas lösa utan vapenvåld.
Chockade människor som man inte bara kan bunta ihop utan som man måste sätta sig att prata med.
Fredsbevarande är självklart inte bara något som kan nötas in som ett storma förfarande, det är ett tänk, men det tänket uppnås genom övning och aha upplevelser..Är iallafall min åsikt..
Hur definierar man fredsbevarande då? all militär verksamhet som inte går ut på att skjuta?
Tänker jag efter så är fredbevarande ett jävligt luddigt begrepp. Att göra en arrestering som övergår till anfall och nedkämpning av en ledare för ett nätverk som har avsikt att skapa "uppror" är ju faktiskt ett sätt att bevara freden.
Det jag tänkte på i tidigare inlägg är den sortens fredsbevarande som US arbetar med idag. Det är inget du direkt kan öva på rent fysiskt. Gå och stå då möjligtvis. den fredsbevaring som sker på gruppnivå i dagsläget är mest att hålla ögon och öron öppna och raportera vidare. ställs du inför en svår situation där du måste lösa utan våld så är det inte fredsbevaring på den stora planet. Möter du grupper som är så hotfulla att första skottet hänger i luften, ja, är dom då nöjda efter du förhandlat dig ur just den situationen? knappast. problemet kommer återkomma, förr eller senare.
Lösningen för att behälla "freden" kanske är att arrestera eller nedkämpa den fientliga gruppen.. gå efter ROE och vad som är den långsiktigt bästa lösningen. Där var "hotande situationer" avhandlat.
Social patrols är inget jag anser att man kan öva på, rent fysiskt( att gå?). det handlar om fingertoppskänsla, och kanske någon man till viss del föds med?
Jag anser att som fredssoldat är du inte samtalsterapeft eller psykolog, du är ett verktyg för att se till att det som bestämts efterföljs ( på det stora planet sett), du hämtar in vardaglig information etc. Fredsbevarande kanske är det stora hela, helheten, men som soldat med enbart militär utbildning är du bara en bricka i spelet. Jag har svårt att formulera vad jag menar med ord, och antagligen tänker vi alla på samma sak. Allt vi gör utomlands är på ett sätt fredbevarande.
Men som någon vis man sa så är inte fredsbevaring ett jobb för soldater, men endast soldater kan utföra det.
Och kan du lösa ut en stridssituation, och vi kan få hem alla soldater oskadda, så har vi kanske inte förlorat?
För att kliva ur luddet och återknyta till början så sa du att ni mest hade övat strid och inte så mycke "fredsbevarande".
1. kan inte strid vara fredsbevarande?
2. Hur övar man fredsbevarande som soldat? Är det "förhandlare" med vapenträning det vi egentligen vill åt?
För att vinna befolkningens hearts and minds gäller sunt förnuft, något som huvuddelen av de svenska soldaterna besitter. Något som vi svenskar "föds" med, och inte så mycket du kan öva in under 6 månader NBG-utb. Du kan öva scenarion, men i slutändan segrar det sunda förnuftet. Soldatgöra är att med vapen i hand se till att högre chefs mål uppnås.
Summa sumarum: Under 6 månader NBG-utbildning, vad kan du öva in? att ändra folks attityder och beteende är kanske inte rimligt.. där handlar det om fingertoppskänsla. Det är också omöjligt att öva in alla möjliga typer av scenario, erat mänskliga agerande är det som är avgörande i slutändan.. Men att öva in fysiska moment (strid) är möjligt. och genom detta undvika förluster. det är antagligen därför ni övar "mer strid än fredsbevarande".. och detsamma gäller även på huvuddelen av andra förband.