Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Muck en månad tidigare för oss som ligger inne
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3
özcan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1634190.ab

Dessutom kommer 6 000 av de 7 000 värnpliktiga som nu är inkallade att hemförlovas en månad tidigare, det vill säga efter tio månader.

– Det beror på att de inte längre kan slutöva, säger Salestrand.

Däremot ska personalen i EU:s insatsstyrka, Nordic Battlegroup, inte påverkas. De behåller sina anställningar till och med i november i år som tidigare avtalats.

vad menas egentligen med detta? gäller det de som rycker in slutet av månaden?
J.K Nilsson
QUOTE(özcan @ Jan 15 2008, 16:48 ) *

Enligt: http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines
förkortad värnpliktsutbildning för huvuddelen av inryckande soldater 2008 (tio månader i stället för elva)

Så högvakta lugnt så får vi veta om en dag eller två eller vecka...

J.K Nilsson
özcan
QUOTE(J.K Nilsson @ Jan 15 2008, 17:00 ) *
QUOTE(özcan @ Jan 15 2008, 16:48 ) *

Enligt: http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines
förkortad värnpliktsutbildning för huvuddelen av inryckande soldater 2008 (tio månader i stället för elva)

Så högvakta lugnt så får vi veta om en dag eller två eller vecka...

J.K Nilsson

Ja lugnt lär det garanterat bli för min del sleep.gif
Timmyy
Inte bara slutövningen som kommer dras in. Enligt p3 blir det inga som helst övningar på bataljonsnivå, det ska tydligen räcka me plutons- och kompaniövningar. Jag muckade i somras och för min del var det enorm skillnad på kvalitén mellan pluton-/kompaniövningarna och bataljonsövningarna. Riktigt syn om er som drabbas.
özcan
QUOTE(Timmyy @ Jan 15 2008, 17:45 ) *
Inte bara slutövningen som kommer dras in. Enligt p3 blir det inga som helst övningar på bataljonsnivå, det ska tydligen räcka me plutons- och kompaniövningar. Jag muckade i somras och för min del var det enorm skillnad på kvalitén mellan pluton-/kompaniövningarna och bataljonsövningarna. Riktigt syn om er som drabbas.

Jo vi har fått en hel del övande indraget. Det har ändrats såväl fram som tillbaka och detta har gjort mig lite förvirrad men jag antar att någon kan bringa lite klarhet i vad som egentligen gäller så småning om. Ena dagen har vi 0 bagis i flis, andra dagen tillräckligt för en övning och för att smått upprätthålla våra gsu-färdigheter och andra dagen åter vice versa.

Om vi dessutom måste mucka en hel månad tidigare när vi blivit påtvingade en massa högvakt istället för den praktik som vi redan i dess ursprungliga utförande ansåg bristfällig så återstår ju inte mycket tid till nytta.
J1mmy
Vilka är de 1000 som behåller sina 11 månader då? De som ryckte in i Juli 07?
simon
Jag ger mig på en ganska god gissning, och säger att jag tror att det primärt gäller de bevakningssoldater som krävs för att upprätthålla säkerheten på våra garnisoner över tiden.
NoNo
QUOTE(J1mmy @ Jan 15 2008, 18:08 ) *

Kan mycket väl vara så då det står på mil.se, om jag inte missminner mig, att det var "enbart" de som ryckte in 08 som råkade ut för det här.
Hannes
QUOTE(NoNo @ Jan 15 2008, 18:18 ) *
QUOTE(J1mmy @ Jan 15 2008, 18:08 ) *

Kan mycket väl vara så då det står på mil.se, om jag inte missminner mig, att det var "enbart" de som ryckte in 08 som råkade ut för det här.

Jaha ja, det var ju väldigt typiskt, här går man och ser fram emot lumpen så att man nästan spricker och så får man en månad kortare. Fast man kanske har tur, kanske räknas till 09 gänget, udda inryckningstid och allt. Fast det är väl antagligen att hoppas på för mycket...
Marmoth
Alltså... vad händer? Ingen slutövning? Vad är då meningen med utbildningen? Är inte det "el-finale" att lära sig öva/strida med andra förband runt om i Sverige?

Snart består väl värnplikten utav en "en-veckas-kurs". banghead.gif
JCasper
Vi ska inte hänga läpp nu, i morron har mr vapenvägraren o ÖB ett möte.. Ser det inte sin en omöjlighet att regeringen skjuter till mer pengar, mycke tror jag också beror på media, hoppas dom verkligen sätter fokus på detta, då pressas regeringen.

Känner mig verkligen besviken, mister en månad och dessutom förmodligen en massa dagar till havs :(

fy skäms regeringen
Bubba
Jag känner verkligen att detta är ett motivationsslag i fel rikting mellow.gif
Har man velat göra lumpen länge, börjat träffa folk man ska ligga inne med, varit och är nervös, kämpat för att få göra lumpen, så kommer detta....
Känns som ett knytnävesslag i magen för oss som engarerar sig, här ska man ge ett år av sitt liv och får detta...

Känns inte roligt sad.gif

Man kasnke tyvärr nödvändigt och hellre detta än ingen lumpen alls....
Fästningstrollet
Vänta bara tills ni står där riktigt ordentligt nedtryckta i era 90-kängor, vem vet, då kanske det kommer bli skönt att mucka en månad tidigare... wink.gif
Marmoth
"Strävan skall vara att nå lägst PersQ 2 komp. Stridsvagnsutbildning reduceras till endast en strvpluton om fyra strv vardera vid I 19, P 4 och P 7. Strvbärgare behålls (bemannas främst med anställd personal) och övriga soldater inom ramen för respektive strvkomp omorganiseras (enl. förbandchefens direktiv) till lätt skpluton(er) utan mekfordon. Grundutbildnimgen av Lvkv 90-plut reduceras från två plutoner vid P 4 och P 7 till endast en pluton vid P 4/P 7. Övertaliga Lvkv-soldater omorganiseras (enl. förbandchefens direktiv) till lätt skpluton utan mekfordon.''

Vad sjutton innebär "skpluton" utan mekfordon? Cykelskytte?
Christer
Detta sparförslag verkar ju klart bättre än vad jag ställt in mig på.

De flesta beredskapsförband som vi utbildar i sverige är väl just av kompani storlek? Det går ju att anpassa övningen väldigt bra efter övningsdeltagarna när man bara övar i kompani/skv. Mindre väntan.

Det jag oroar mig för är om det blir klart mindre tid i fält, mindre skjutande under värnplikten.

Hoppas på min egen del på fanatiska befäl som gärna jobbar obetald övertid för att de brinner för detta...

Hur fortsätter vi framåt å gör det bästa av situationen? Hur får vi så mkt effekt som möjligt för pengarna inom gällande sparkrav?
GP720Englund
Jag kan faktiskt ännu minnas ett par gånger då jag hade få önskningar (bortsett från blixtnedslag i Fk huvud, cyanidkapsel och solstol/paraplydrink/flipflops istället för Myttingemisär) som var starkare än att mucka ungefär 14 månader för tidigt...

Skämt åsido - jag är av den bestämda uppfattningen att övande i större enheter än kompani först och främst är en utmaning för stabsbefattningar och tillhörande funktioner (logistik, sjv etc). För det som skumpar runt i ett bollhav är det mycket liten skillnad på en kompani- och en brigadövning. Jo, i den sistnämnda får man löka så fruktansvärt mycket mer...

/M
simon
QUOTE(Marmoth @ Jan 15 2008, 18:51 ) *
Vad sjutton innebär "skpluton" utan mekfordon? Cykelskytte?

Ja, fast utan cyklar. Skytte kort och gott. Förhoppningsvis kanske man lyckas skrapa fram några gamla hjulfordon ur något förråd.
Mercai
Fanns det inte tidigare ett utarbetat förslag för lätt skytte som var tänkt att ersätta bevakningssoldaterna på vissa förband (men med bevakningsuppgifter kvar), för att göra dem mer attraktiva för utlandstjänst. Något liknande här kanske?
Spartacus
Fy fan, lider verkligen med er som drabbas av detta. Lär ju vara ett jävla helevete om man trivs och så plockas en månad bort.
GarmFighter
Verkligen tråkigt, även om det är mycket väntan på en stor övning ger det enligt mig mycket met. Speciellt när man har andra funktioner än strid, kul för till exempel ett ledningskompani att öva utan bataljon :S
Dessutom är det väldigt intressant /roligt med mycket militär verksamhet, är ju fruktansvärt tråkigt att öva inom kompani tex.?
Inom bataljonsnivå fungerar det ju knappt, i alla fall inte för strv. kompanierna?
Det som var väldigt roligt med slutövningen var ju just att det var vår bataljon tillsammans mot FI (skåningarna rolleyes.gif )
Tycker våran övningserie var väldigt bra i år även om det var segt när man hade fältångest unsure.gif
Vi startade med en övning för samtliga UH-grenar inom bataljonen och den var 2 veckor lång (dock inte två veckor fält utan runt en knapp vecka)
kompaniövn
skarpskjutning
Kompaniövn
BatÖvn 1
VÅRD
BatÖvn 2
Stridövn för nya officerare
Slutövn
Tror övningserien så ut något i den stilen, va i princip övning från februari till början av juni.
Hamberg
"De värnpliktigas utbildningstid skärs ned från elva till tio månader, men de får ändå ersättning för den sista månaden. Direktivet gäller 6.000 av de 7.000 värnpliktigas som kallas in under 2008."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=733063
Timmi
Man kan ju gå och bli deprimerad för mindre...räcker med att jag fick den här hösten på Univeristetet förstörd av förändringar i organisationen, suck ...
S-TANK
De som kommer göra sina ursprungliga 11 månader är de soldater som ska göra termin 3.

S-Tank
Dizzy_keys
QUOTE(S-TANK @ Jan 15 2008, 23:45 ) *
De som kommer göra sina ursprungliga 11 månader är de soldater som ska göra termin 3.

S-Tank

Källa på det?
Jag har läst tidningar ( tex SVD igår) som påstår/påstod att det inte kommer bli någon tredje termin alls för armén.
Hur kommer det isåfall funka för det vapenslag som inte har någon tredje termin, men har en lång yrkeskurs?
S-TANK
QUOTE(Tikkanen @ Jan 15 2008, 23:51 ) *

S-Tank

Källa på det?
Jag har läst tidningar ( tex SVD igår) som påstår/påstod att det inte kommer bli någon tredje termin alls för armén.
Hur kommer det isåfall funka för det vapenslag som inte har någon tredje termin, men har en lång yrkeskurs?

Direktiv för Slutligt uppdragsförslag 2008
Längst ner på sidan 2 med forts. på sidan 3.

S-Tank
Hedin
På ren svenska så tycker jag att det här är ett jävla fiasko! Att regering och försvarsmakt inte kunnat lösa ett problem som varit känt sedan februari förra året är inget mer än fiasko. Med bättre kommunikation hade Försvarsdepartementet och Försvarsmakten tillsammans tagit krafttag och löst det här problemet redan förra våren. Man hade haft längre tid till att söka de medel som saknas och i värsta fall hade man kunnat frikalla de soldater som man ej haft råd att utbilda. Inte kul att frikalla folk men hade man gjort det i tid hade man kunnat minimerat skadorna. Det är många som satsar två år av sina liv på lumpen,två halvårsperioder som går bort pga det dumma inrycket i januari och det andra året själva värnplikten, för ett par månader sedan kändes det som jag satt på en vinstlott som fått chansen att göra lumpen och jag var beredd på att satsa den tiden det skulle ta, nu känns det mest som en nitlott. I värsta fall blir jag kanske degraderad från vagnsbesättning blir 'infanterist alá andra världskriget', när min pappa lumpa på 70-talet fick de iaf en cykel.

Sedan en sak jag undrar över. En förutsättning för att man ska vilja fortsätta inom "det gröna" är att man hade en positiv erfarenhet av värnplikten. Rent hypotetiskt om detta blir en negativ erfarenhet för många; hur många tror ni då söker vidare till Utlandsstyrkan och Hemvärnet? Inte många... Med det exemplet i huvudet kan man ställa sig frågan om det ens är värt att genomföra värnpliktsutbildning? Eftersom den blir av så antar jag att det är värt att genomföra den. Hur som helst, hoppas att de inte avskaffar pliktlagen. Utan att tvinga folk vet jag inte hur Försvarsmakten ska lyckas få det folk man vill ha till om det är frivilligt. Detta är urdålig PR! Skulle inte förvåna mig om detta förstör det förtroende Försvarsmakten försökt bygga upp genom senare tids olika reklamkampanjer.

Jag föreslår att man tillsätter statens haverikommission för att utreda hur en sån här "olycka" kunde inträffa. Sedan vill barbaren inom mig att huvuden ska rulla, den civiliserade delen av mig vill annat...

I hårda tider får alla dra sitt strå till stacken, detta blir mitt.. även om det är ogärna jag drar det så tänker jag till 110% försöka göra mitt bästa utav situationen ändå. Det känner jag att man är skyldig sina framtida lumparkompisar och befäl. Befälen som det nästan är mest synd om, det blir de som får ta emot och handskas med de värnpliktiga årgång 1988 under dessa förutsättningar. Det kan inte vara roligt.

Vi får helt enkelt se hur det blir!
Yman
Håll era inlägg på en nivå som inte innebär onödig smutskastning eller att vi driver in i en politisk diskussion.

*Raderade ett antal inlägg som inte höll måttet*

//Yman, BlåGul
SebbeBoy
Jag hoppas innerligt att jag får göra alla mina månader,

hörde också via några ryktesvägar att mängden stora övningarna skulle halveras i princip bara för att inte ekonomin räcker till surprise.gif , någon som vet mer om de ?
Dizzy_keys
QUOTE(S-TANK @ Jan 16 2008, 00:13 ) *
QUOTE(Tikkanen @ Jan 15 2008, 23:51 ) *

S-Tank

Källa på det?

Direktiv för Slutligt uppdragsförslag 2008
Längst ner på sidan 2 med forts. på sidan 3.

S-Tank

Tusen tack, precis det jag letade efter navy2.gif
Philip_88
det skulle vara katastroooooooof, fattar inte idioterna att dom inte bara kan ändra saker NU? får väl ändra till andra som rycker in senare och meddela det nu, jag har fan redan planer som skulle bli helt fuckade isf!!
Private Haze
QUOTE(Philip_88 @ Jan 16 2008, 01:14 ) *
det skulle vara katastroooooooof, fattar inte idioterna att dom inte bara kan ändra saker NU? får väl ändra till andra som rycker in senare och meddela det nu, jag har fan redan planer som skulle bli helt fuckade isf!!

Det är synd att du och dina planer drabbas av försvarets nedskärningar, det råder det ingen tvekan om. Men försvarsmakten och värnplikten finns till för rikets säkerhet, inte för dig. (Vi kan dock hoppas att staten tar sitt ansvar och kompenserar dig för förlorad tid och så...)De åtgärder som nu genomförs är nödvändiga. Visst kan man tycka att det är sent påkommet, men att kalla dem idiotiska är långt ifrån rättvist. Som jag ser det kan vi kan antingen välja mellan en försvarsmakt som har viss autonom finansiell kontroll, såsom idag, eller en försvarsmakt vars ekonomi sköts av regeringen, eftersom "generalerna inte kan ta eget ansvar för pengar". Att försvarsmakten genomför dessa tillfälliga nedskärningar är alltså, i mitt tycke, ett sätt att visa ansvar och tillförsäkra sig framtida självständighet.

För övrigt vill jag försvara den nya försvarsministerna Sven Tolgfors. Visserligen är han vapenvägrare, men det gör inte honom till en sämre människa och påverkar heller inte hans förmåga att basa över försvarsdepartementet. Jag vågar till och med påstå att han gör ett mycket bättre jobb än merparten av dem som faktiskt gjort värnplikt skulle göra. Han verkar vara en kompetent politiker med ett starkt engagemang för försvarsmakten och dess verksamhet. Dessutom är han duktig i intervjuer och låter sig, enligt mig och det lilla jag sett av honom, inte tryckas ned av kritiska journalister och reportrar och det är något som vi skall vara oerhört tacksamma för i dagsläget.

PH
Lerede
QUOTE(Private Haze @ Jan 16 2008, 08:41 ) *
Det är synd att du och dina planer drabbas av försvarets nedskärningar, det råder det ingen tvekan om. Men försvarsmakten och värnplikten finns till för rikets säkerhet, inte för dig.

Jag brukar själv använda det argumentet när folk gnäller över att de inte fick precis den tjänst de ville, eller råkar bli placerade på "fel" regemente. Jag tycker dock inte att det håller i det här fallet. Man behandlar de värnpliktiga utomordentligt dåligt och visar en tydlig arrogans. Man spelar med ett år av ett antal tusen ungdomars liv, och då duger det inte att två veckor innan inryck göra så här drastiska ändringar i deras utbildning.
Miniberta
Nu får dom väl ta och ge sig? Tycker de räcker med allt trassel om vilka som skulle få rycka in och inte har gjort tillräckligt stora problem redan.
Holstrup

S-Tank

Vet någon här om det bara gäller dem som ligger inne nu och redan har sökt och kommit in på termin tre eller om det även gäller dem av oss som rycker in nu i januari och har tänkt att söka till tredje terminen under året?

Håller förövrig oftast med om att "Försvaret är inte till för dig, Du är till för försvaret" tänkandet men nån måtta får det vara. Hur f*n man kan räkna fel på 1,55 miljarder, det övergår mitt förstånd. Dem som sitter och räknar alla dessa pengar måste ju ha sett att det här var på väg, jag menar det är ju inte direkt småpotatis vi pratar om här!
HannesFury
jag är nästan icke-beskrivligt Besviken på denna... skandal. Kunde det inte räcka med att tusentalet inte Fick den tjänst de blev tilldelade i första taget? Det är unga människors liv det handlar om. Vi kan endast konstatera vilket misslyckande det är med denna försvunna 1.5 miljard, det finns inget vi kan göra åt det i nuläget, men Försvaret har också ett enormt ansvar gentemot värnpliktiga som ställer upp med sin tid, goda vilja samt engagemanget som likt de anställda gör ett väldigt bra jobb. Besvikelse, som sagt. Jag känner för alla er andra som påverkas av detta.
özcan
Jag var och hälsade på mina kamrater som löser en till förbandet tilldelad uppgift på annan ort än vår. De hade redan nyheten blivit varse, de hade dessutom fått dementerat att det endast är de stackarna som rycker in den 28e denna månad som blir lidande av tidigarelagda muckdatum. Det visade sig att vi (soldater som ryckte in i somras) muckar mitten av Maj istället för Juni. Detta hörde jag på flera håll och tror således tyvär att beläggen är ganska solida.

Man kan i alla fall alltid hoppas banghead.gif
J.K Nilsson
QUOTE (özcan @ Jan 17 2008, 01:21 ) *

VPL-ersättnignen kommer inte att röras och jag är säker att era befäl gör allt i sin makt för att ni skall få en ännu bättre utbildning nu än vad som kunde ges med inriktningen innan jul. Sitt lugnt i båten. banan_rock.gif

J.K Nilsson
Private Haze
QUOTE (Lerede @ Jan 16 2008, 09:13 ) *
QUOTE (Private Haze @ Jan 16 2008, 08:41 ) *
Det är synd att du och dina planer drabbas av försvarets nedskärningar, det råder det ingen tvekan om. Men försvarsmakten och värnplikten finns till för rikets säkerhet, inte för dig.

Jag brukar själv använda det argumentet när folk gnäller över att de inte fick precis den tjänst de ville, eller råkar bli placerade på "fel" regemente. Jag tycker dock inte att det håller i det här fallet. Man behandlar de värnpliktiga utomordentligt dåligt och visar en tydlig arrogans. Man spelar med ett år av ett antal tusen ungdomars liv, och då duger det inte att två veckor innan inryck göra så här drastiska ändringar i deras utbildning.

Jag håller även med dig till viss del. Det är arrogant av försvarsmakten att förkorta utbildningstiden för personer som varit motiverade och inställda på att tjänstgöra. Det underminerar nog också mycket av den goodwill som försvaret satsat så mycket på att bygga upp. Men som jag skrev i mitt inlägg har vi ett val. Antingen tar försvaret ekonomiskt ansvar och genomför den nödvändiga besparingen, som kanske garanterar att vi någon gång i framtiden får en välfungerande försvarsmakt eller så utbildar man som man lovat och står med ett ännu större budgetunderskott. Jag vill återigen betona att jag tycker oerhört synd om dem som drabbas.
HannesFury
de hade dessutom fått dementerat att det endast är de stackarna som rycker in den 28e denna månad som blir lidande av tidigarelagda muckdatum. Det visade sig att vi (soldater som ryckte in i somras) muckar mitten av Maj istället för Juni. Detta hörde jag på flera håll och tror således tyvär att beläggen är ganska solida.

Usch. Hade på något vis hoppats att det bara va vi 28:are som blev drabbade... Men det förstås,
det var är trots allt 2008 års budget som påverkas, därmed också den verksamhet som ju inkluderar er.
följderna av denna "försvunna" 1 500 000 000 säger en del om vad en månad av svenska
värnpliktiga kostar staten, och vad som kan hända när sådant inträffar.

Vad skulle hänt om de var 3, kanske upp emot 5 miljarder... eller t.o.m. mer?
Vågar knappt tänka tanken...
Ing
Jösses vilka bittra miner över en missad elfte månad.
PÅ MIN TID.. ehum, för inte alls länge sedan, utbildades gruppchefer 10 månader. Ni ska nog se att ni hinner med att bli soldater på 10. Sansa er. Fan, ni kanske inte ens kommer stå ut så länge. (med tanke på att övningsbudgeten, marchträning är inte dyrt. rolleyes.gif )
özcan
QUOTE (J.K Nilsson @ Jan 17 2008, 02:05 ) *

VPL-ersättnignen kommer inte att röras och jag är säker att era befäl gör allt i sin makt för att ni skall få en ännu bättre utbildning nu än vad som kunde ges med inriktningen innan jul. Sitt lugnt i båten. banan_rock.gif

J.K Nilsson

Så det blir i praktiken bara ett lov mellan det tidigarelagda muckdatumet och det muckdatumet vi hade ursprungligen?

Officersutbildningarna erfordrar ju 11 månaders genomförd värnplikt vilket är grunden till min oro.
Martin.
QUOTE (özcan @ Jan 17 2008, 10:07 ) *
[...]Officersutbildningarna erfordrar ju 11 månaders genomförd värnplikt vilket är grunden till min oro.

Förmodligen kommer det inte att gälla våran årskull, en hel "generation" som inte går vidare inom Försvaret är för stort slöseri.

F.ö. kan jag bara säga att jag får hoppas på det bästa och gilla läget.
Axly
En tydlig effekt i framtiden lär ju bli alla trådar/inlägg som kommer handla om "den där jävla lökgenerationen" med bara 10 månader. "På vår tid var det minsann MINST 15 månader för alla, och fem meter snö i juni". saint.gif

Men vad ska man göra, är väl bara att ta besvikelsen och göra det bästa av situationen. 8.gif
ViktorViktor
Jag tycker att det är konstigt hur Försvarsmakten kan slarva bort 1,5 miljarder. Och sen behandla värnpliktiga som om vi vore skit. Rycker in nästa måndag, och om jag nu bara blir kvar 10 månader istället för 11 så kommer jag uppenbarligen inte få den utbildningen jag ursprungligen blivit lovad.

Med den högkonjuktur som råder i Sverige idag och som samtidigt pumpar in pengar till staten så tycker jag att regeringen kunde undanvara lite till Försvaret nu när det är lite knapert... Fast det är klart, det skulle sända väääldigt fel signaler till mediasverige.
Solon
QUOTE (ViktorViktor @ Jan 17 2008, 18:13 ) *
Jag tycker att det är konstigt hur Försvarsmakten kan slarva bort 1,5 miljarder. Och sen behandla värnpliktiga som om vi vore skit. Rycker in nästa måndag, och om jag nu bara blir kvar 10 månader istället för 11 så kommer jag uppenbarligen inte få den utbildningen jag ursprungligen blivit lovad.

Med den högkonjuktur som råder i Sverige idag och som samtidigt pumpar in pengar till staten så tycker jag att regeringen kunde undanvara lite till Försvaret nu när det är lite knapert... Fast det är klart, det skulle sända väääldigt fel signaler till mediasverige.

Försvarsmakten har inte slarvat bort ett enda öre.
Vem finns värnplikten till för, dig eller riket? Det är inte någon rättighet att få göra värnplikten, det är en skyldighet.
Sverige har inte mer pengar, det är inte bara att knäppa med fingrarna och så trillar det ned några miljarder ifrån himmlen.
Axly
QUOTE (Solon @ Jan 17 2008, 18:36 ) *

Vem finns värnplikten till för, dig eller riket? Det är inte någon rättighet att få göra värnplikten, det är en skyldighet.
Sverige har inte mer pengar, det är inte bara att knäppa med fingrarna och så trillar det ned några miljarder ifrån himmlen.

Slarvat eller inte. Dom har väl inte kunnat redovisa vart varje öre gått?
dxl
Ja runt 00/01 så var det också värnplikts kullar som fick mindre övningstid och tidigare muck... Fast det var på den onda tiden då det fanns dom som helst ville mucka från dag ett... Alltså, kanske ni ska sluta gnälla och vara nöjda med att ni faktiskt får tio månader. Eller är den där sista elfte månaden verkligen så fantastisk så allt går under om man inte får den?
J1mmy

Men någon har slarvat.
Må så vara att värnplikten finns till för riket, men vem finns till för värnplikten? wink.gif
Personligen tycker jag själva värnpliktsargumentet känns lite lamt nu, med ett kommande insatsförsvar på några tusen man.
OT: Varför inte tvinga ner varenda JAS-plan? Utmärkt sätt att spara pengar på.

J.K Nilsson
Och sen behandla värnpliktiga som om vi vore skit.

Nu får du ta och kamma till dig, med den attityden kommer du inte långt.

Om du lyssnat på vad Generalen Salestrand sagt så förstår du varför du inte behöver göra den där sista månaden. Du som soldat har kravet att kunna din befattning oavsett vad som händer, ditt förband kommer emellertid inte att ha kravet att vara duktigare än PersQ2, vilket innebär lösandet av uppgiften främst under dagtid men också visst under natten, dock med bra väder. Du kommer att få en utbildning, som om du vill tillgodogöra dig den bli tillräckligt duktig att söka utbildning inför utlandstjänst men också få söka yrkesofficersutbildning.

Den där sista månaden du skulle ha gjort skulle ha inneburit att ditt förband blivit duktigare att lösa tilldelade uppgifter under svårare förhållanden än vad som gäller nu. FM har inte pengar att öva ditt förband till högre färdighet och då är det onödigt att du ligger inne utan att ha något vettigt att göra. Dagsersättningen skall så vitt jag lyssnat fortfarande betalas ut för den sista månaden. Du kommer alltså att få dagsersättning för att inte göra något.

J.K Nilsson
J.K Nilsson
QUOTE (J1mmy @ Jan 17 2008, 20:19 ) *
Utmärkt sätt att spara pengar på.

Varför spara? Danmark och Norge får mer pengar i år istället för mindre jämfört med ifjol.

J.K Nilsson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.