Jag tycker att det är konstigt hur Försvarsmakten kan slarva bort 1,5 miljarder. Och sen behandla värnpliktiga som om vi vore skit. Rycker in nästa måndag, och om jag nu bara blir kvar 10 månader istället för 11 så kommer jag uppenbarligen inte få den utbildningen jag ursprungligen blivit lovad.
Med den högkonjuktur som råder i Sverige idag och som samtidigt pumpar in pengar till staten så tycker jag att regeringen kunde undanvara lite till Försvaret nu när det är lite knapert... Fast det är klart, det skulle sända väääldigt fel signaler till mediasverige.
Med den högkonjuktur som råder i Sverige idag och som samtidigt pumpar in pengar till staten så tycker jag att regeringen kunde undanvara lite till Försvaret nu när det är lite knapert... Fast det är klart, det skulle sända väääldigt fel signaler till mediasverige.
Försvarsmakten har inte slarvat bort ett enda öre.
Vem finns värnplikten till för, dig eller riket? Det är inte någon rättighet att få göra värnplikten, det är en skyldighet.
Sverige har inte mer pengar, det är inte bara att knäppa med fingrarna och så trillar det ned några miljarder ifrån himmlen.
Formellt är GU en plikt, ja. I realiteten? Nja. Det är väl rätt givet att värnplikten inte är till för den enskilde individen, men innebär det att FM kan behandla den enskilde individen hursomhelst (nu likställer jag inte förkortningen i utbildningstid med att spotta på den blivande värnpliktige, det är principen jag är ute efter)?
Mitt svar är nej, dels ur ett rent rekryteringsperspektiv. Om FM fortsätter på den här vägen är det knappast som att man sänder ut några signaler av att behandla de personer man tagit sig an på ett proffsigt sätt.
Vidare, nej, eftersom FM, trots att individen är pliktig, i mitt tycke har vissa skyldigheter, när man (tillsammans med pliktverket) utlovat den enskilde en viss utbildning. Det är denna utbildning den enskilde förväntar sig, och i hög grad frivlligt sökt till (rätt välkänt att få nuförtiden är pliktade "på riktigt").
Om den enskilde nu så mycket som möjligt försökt vara FM till lags genom att skjuta upp övriga planer för livet ca 1,5 år och fortsätta nöta i löpspåret för att upprätthålla den fysiska status FM förväntar sig av den, kan det väl vara rimligt att tänka sig att FM i sin tur presterar ungefär den utbildning man lovat?
Slutligen, jag gillar läget, jag tänker inte bli rättshaverist över att inte få göra min sista månad. Men jag tycker inte heller att det är en sådan petitess som vissa vill göra det till.