Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Muck en månad tidigare för oss som ligger inne
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3
Waba
QUOTE (Halvarsson @ Mar 21 2008, 17:53 ) *
QUOTE (Waba @ Mar 21 2008, 17:12 ) *
Det är nu tydligen helt bestämt att termin 3 är inställd inom hela försvaret, utom en "mini-termin 3" för någon del av K3. T3 skulle heller inte dra igång igen förens 2011. Norrlandsregementena, I19/A9/AJB, F21 och SkyddC kommer också ha en gemensam slutövning, vid namn "Höstlöv".

Detta är vad som berättades på senaste plutonens timme.

Jag vet då på rak arm att en pluton från AJB kommer få göra tredje terminen, eftersom de innefattar en förmåga som resten av Försvarsmakten saknar i nuläget.

De flesta förband innefattar ju någon form av förmåga som övriga FM saknar, det är lite av poängen. rolleyes.gif Det senaste är i alla fall som jag skrev ovan, T3 är inställt för alla, utom en liten del av K3.
92eklund
Ska bara säga först att jag har inte stenkoll på något sätt men detta är vad våra befäl har sagt. Jag är bara en hopplös värnpliktig som ryckte in i januari och kan inte alla termer osv.

Jag ligger på K3, vi hade rätt mycket NBG snack för 2 veckor sen. Enligt våra befäl så är det bara vi och ING2 som får söka till NBG från årets kull och göra 11 månader. Vi ska ha 170 pers(utav typ 400-450) som gör p3 och istället för att välja i slutet av p2 så väljer vi nu nästa vecka om vi vill göra utlandstjänst, preliminärt för att sen göra vår formella ansökan i sommar,(första kullen som detta görs med). Dom som inte söker till NBG får inte göra 11 månader. Alla är luftburna jägare, fast FJS får även vara med och blir placerade i våra grupper (om jag har förstått rätt). Tycker synd om alla som ligger på andra ställen som verkligen vill göra det men inte får.. Känns som man har en jävla tur själv.

Edit: Bevakning gör också 11 månader.
Kingecho1
QUOTE (92eklund @ Mar 21 2008, 20:43 ) *
Enligt våra befäl så är det bara vi och ING2 som får söka till NBG från årets kull.

Va?? Vad menar du? NBG står ju i beredskap NU! Och menar du vakanser så är det ju upp till vem som helst o söka. Sen kanske inte alla är kvalificerade till platsen men det är ju en annan sak. Skulle du förövrigt prata om 2011 så gäller ju samma sak då. ALLA som vill får söka!! Förstår faktiskt inte alls vad du menar!!
Halvarsson
QUOTE (Waba @ Mar 21 2008, 19:02 ) *
QUOTE (Halvarsson @ Mar 21 2008, 17:53 ) *
QUOTE (Waba @ Mar 21 2008, 17:12 ) *
Det är nu tydligen helt bestämt att termin 3 är inställd inom hela försvaret, utom en "mini-termin 3" för någon del av K3. T3 skulle heller inte dra igång igen förens 2011. Norrlandsregementena, I19/A9/AJB, F21 och SkyddC kommer också ha en gemensam slutövning, vid namn "Höstlöv".

Detta är vad som berättades på senaste plutonens timme.

Jag vet då på rak arm att en pluton från AJB kommer få göra tredje terminen, eftersom de innefattar en förmåga som resten av Försvarsmakten saknar i nuläget.

De flesta förband innefattar ju någon form av förmåga som övriga FM saknar, det är lite av poängen. rolleyes.gif Det senaste är i alla fall som jag skrev ovan, T3 är inställt för alla, utom en liten del av K3.

Nej, T3 är inte inställt för alla utom K3, fortfarande så kommer _minst_ en pluton från AJB att göra både T3 och T4, det är redan klart eftersom våran utbildningsplan redan är planerad/spikad lånt in i 2009.
dieseltrollet
QUOTE (Halvarsson @ Mar 22 2008, 09:10 ) *
Nej, T3 är inte inställt för alla utom K3, fortfarande så kommer _minst_ en pluton från AJB att göra både T3 och T4, det är redan klart eftersom våran utbildningsplan redan är planerad/spikad lånt in i 2009.

Inte för att göra dig ledsen, men det är inte ovanligt att planerad/spikad verksamhet ändras/ställs in med kort varsel i dagens Försvarsmakt. Det var planerat/spikat att F21 skulle ha inryck av helårsförband i januari 2009, de kommer nu inte förrän till sommaren 2010. Ingenting förutom pågående missioner i utlandet kan sägas vara säkert i dagens ekonomiska läge.
Sleipnir
Och inte ens US ligger alltid helt säkert, fast då gäller det oftast åt andra hållet (utökad verksamhet, längre tid etc.).

Sedan har man alltid haft en otrevlig tendens att skönmåla situationer innan man meddelar dåliga nyheter.
Wennstrom
Fakta:
Skyttekompaniet, I19 i Boden fullföljer full utbildningstid (11 månader)
Skyttekompaniet, I19 i Boden rekryterar även för 3e termin. Man kommer att försöka åka som en så samlad grupp som möjligt, där de respektive befälen redan i förhand känner sina underordnade och utvecklat bra fungerande band sinsemellan.
Alla de som endast tjänstgör 10 månader kommer att få sin sista månad, (nr.11) som om det vore en hel månads permission innan muck. Detta innebär i praktiken att ni inte tjänar de cirka 2'200 kr som normalt, utan att ni får i runda slängar 4'100 kr i lön, eftersom ni har hela månaden ledig och då måste stå för förplägnader själva. Sedan åker ni till regementet igen för en sista dag, som en skolavslutning men uniformerad och... annorlunda, kan jag tro.
Muckdatum är exakt samma datum som sattes redan vid inryck, vilket innebär att alla befattningar och tjänster - oavsett tjänstetid - på papperet ska ha en 11 månaders värnplikt ändå, eftersom värnplikten varar från inryck till muck.

Diskussion: Om Skyttekompaniet är ensamna om att fullfölja eller rekrytera, eller om något samband mellan rekrytering och fullföljan existerar, har jag ingen information om. Men tolka ingenting ur detta och tro att jag sagt annat. Läs, och begrunda. Det som står gäller, så till vida ni inte hört annorlunda information sedan februari, direkt från era befäl eller plutonskamrater.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.