Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hur i h..ete får man in Bilder i Pc´n
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
valiant
Har fått en digitalkamera av hustrun går under betäckningen Olympus C-220-Zoom. Den fungerar kanonbra, men när jag kopplar in sladden till USB porten och den andra i kameran händer inte ett smack. Någon som har erfarenhet?
Enl återförsäljare skall den "rörliga disken" ligga under "Den här datorn" och synas som en diskikon . Det gör den inte.
Operativsystem är Windows 98.

Help Needed !!!

-Valiant-
Magnus
Valinat: Kolla att USB-sladden sitter i rätt uttag. Brukar finnas 2 bakom datorn. Kolla om det funkar om du pluggar i sladden i andra uttaget.

Har du kameran påslagen när du försöker?
imint
QUOTE (valiant @ Feb 16 2003, 20:08 )
Har fått en digitalkamera av hustrun  går under betäckningen Olympus C-220-Zoom. Den fungerar kanonbra, men när jag kopplar in sladden till USB porten och den andra i kameran händer inte ett smack. Någon som har erfarenhet?
Enl återförsäljare skall den "rörliga disken" ligga under "Den här datorn" och synas som en diskikon . Det gör den inte.

Help Needed !!!

-Valiant-

Enkelt fel! Windows 98! Om du byter till Mac OS X så kommer alla dina bekymmer att försvinna och ett nirvana liknande tillstånd kommer att infinna sig i dit liv smile.gif
HvPrsk
Funkar inte "Magnus" tips, installera mjukvaran som följer med kameran...

- HvPrsk
valiant
Tack men har redan gjort allt, bytt uttag, installerat mjukvaran
stäng av kameran , haft den på etc.

Snart åker hela möget genom fönstret!

-Valiant-
HvPrsk
QUOTE (valiant @ Feb 16 2003, 20:32 )
Tack men har redan gjort allt, bytt uttag, installerat mjukvaran
stäng av kameran , haft den på etc.

Snart åker hela möget genom fönstret!

-Valiant-

Har du satt kameran på tömning? eller "play" kan det också vara...en liten symbol på "val" ratten"...
BJK
Win ME och XP stödjer iaf denna funktion, däremot var det strul på äldre versioner av Windows..........
Ing
Likadan kamera som jag har. Grattis till en trevlig kamera! smile.gif

Vad kör du för windows? Jag har win2000, och det är inga problem.. dyker upp efter bara ett par sekunder i den här datorn som en liten enhet. Smutt. Kameran ska vara avstängd.
valiant
Händer inte ett smack . Måste vara fel på mitt system

-Valiant-
2Sharp
Dator idiot Jonas har noll koll... Men, man skall ju göra detta med usb i en viss ordning...

Antingen först installera mjukvaran och sedan plugga in sladden, eller tvärtom, jag lånade en kompis digi kamera och då tryckte de HÅRT på just det, annars skulle det INTE funka, kanske till nå'n hjälp??

Eller skall jag hålla mig till knivar??? blink.gif
softfeel
Om inget fungerar så kan du köpa en kortläsare till istället. Jag köpte en sådan efter att min tåt gått sönder i ena änden.
valiant
Kortläsare? Jadu kanske det, bör väl finnas
på Kjell & Co eller liknande. Tack för tipset.

-Valiant-
111 SSK BAT
Det finns väl en plu and play funktion i Win 98 SE men inte i Win 98. Gå in och pröva att installera ny hårdvara i kontrollpanelen.
Atrax
Som 111 SSK bat, försök med det.
Koppla in kameran i usb-kontakten med hjälp av den medföljande kabeln, sätt igång kameran, händer det inget gå in kör lägg till/ta bort hårdvara, låt den söka och se om den hittar något.
Fk Fjellman
Se till att kolla i BIOS samt i enhetshanteraren att USB är AKTIVERAD... En polare hade problem med en skrivare och den funkade inte ett dugg.. då var det USBn som inte var aktiverad i BIOS.
så kolla det.

//Fjellman
Adam Wilhelm
Många råd var det och här kommer mitt, ifall de andra inte funkar.
1. Fatta kameran i höger hand (alt vä hand)
2. För bak armen
3. Sikta mot väggen
4. Accelerera handen till önskad hastighet
5. Släpp taget om kameran
6. Betrakta resultatet med den härliga känslan av att ha besegrat kamerans illvilliga försök att råda över dig!

smile.gif
111 SSK BAT
Min syster som envisas med att köra Win 98 rekommenderade att starta datorn med kameran installerade och påslagen. 98ans Plug and Play går ibland bara vid start.
Dedicated
Valiant, du klarade inte faxen på Frihamnsallén 1986 så varför tror du att du skulle klara en digitalkamera nu?????? Hi, hi......dock ska jag tillägga att min HP 320 fått mig att överväga hiva ut både den och datorn genom fönstret!

Vilja, våld och ännu mer våld brukar hjälpa!

Och hjälper inte det så.....på HP 320 kan man i kameran ställa in om den ska vara en sk USB-enhet eller om datorn ska identifiera den som en disk-enhet (typ 3,5 diskett, CD-rom eller hårddisk). Finns det någon sådan funktion på din kamera är det kanske nåt sådant som spökar.

/Fyhr
henke
Det borde rimligen medföljt någon typ av instruktionsbok. (Fuskboken) Man skall alltid prova att fixa tekniska prylar utan manual, det är ju halva nöjet att lista ut hur hård och mjukvarudesignersarna klurat ut ett enkelt förlopp och i vilken ordning man skall trycka på saker. Lite trist nu med alla menyer som förenklar.. smile.gif När man fastnat eller tror man listat utvsamtliga funktioner kan man ta fram och se om man missat nåt (oftast har man inte det..)

Hur som helst.
Läs istuktionsboken eller som man brukar säga RTFM - Read The Fucking Manual! Det vanligaste support svaret. smile.gif

Har du ingen, ladda ner en från kameratillverkarens hemsida.

LAdda ner nya drivrtiner från kameratillverkarens hemsidor.

Ett byte till modernare operativsystem (OS) kan ev vara lägligt. 98:an har gjort sitt. Tyvärr måste jag säga jag har EXTREMT kass erfarenhet av HP när man byter till senare OS än vad man ursprungligen köpte hårdvaran till.
Ex
Min scanner som funkade i Win98 funkade inte i Win 2000..men vips vad bra den funkade dirket i Win XP nu två år senare...
Jag blev helt förvånad, hade förberett plats i återvinningstunnan...
Min HP Writer 8200 4x funkade kasst i Win 98 (2x, buffer underrun, etc) inte alls i Win 2000, det vara bara att slänga den.
Min brorsas HP Writer ??? extern funkade i Win 98 men vid byte till Win XP så orsakar den nu crascher och instabiltet samt funkar ej alls i Win XP.

Personligen kommer jag ALDRIG köpa en HP-pryl mer då man inte kan lite på deras prylar, ändå skryter de stolt över sitt omfattande samarbete med Microsoft, speciellt inför win 2000. Synd at de inte gjorde drivrutiner för Win 2000 istället. Support kan du glöma, inte mycket att hämta på deras sidor heller. Tex Scannern jag hade hade en särskild installations CD som man var TVUNGEN att ha, gick inte att ladda ner någonstans och support var oftast 071- nummer . Kopiera från pooalre med likadan var enda alternativet.
Tack HP 3.gif
Enda HP jag skall nyttja framtiden blir HP- sås. smile.gif
Adam Wilhelm
QUOTE (Fyhr @ Feb 18 2003, 08:19 )

Glöm inte det sista v:et...VASELIN!!
Dedicated
QUOTE (Adam Wilhelm @ Feb 18 2003, 08:44 )
QUOTE (Fyhr @ Feb 18 2003, 08:19 )

Glöm inte det sista v:et...VASELIN!!

Hrm, ja, vaselin och digitalkameror???? Nåja, alla har ju sina egna speciella böjelser!

Henke, kan jag citera din HP-ovilja när jag pratar med min kompani-chef nästa gång? Han jobbar nämligen på HP och vill kanske ta del av vissa........underligheter!
Knekt
QUOTE (imint @ Feb 16 2003, 19:18 )
QUOTE (valiant @ Feb 16 2003, 20:08 )
Har fått en digitalkamera av hustrun  går under betäckningen Olympus C-220-Zoom. Den fungerar kanonbra, men när jag kopplar in sladden till USB porten och den andra i kameran händer inte ett smack. Någon som har erfarenhet?

Help Needed !!!

-Valiant-

Enkelt fel! Windows 98! Om du byter till Mac OS X så kommer alla dina bekymmer att försvinna och ett nirvana liknande tillstånd kommer att infinna sig i dit liv smile.gif

Bara så jäkla rätt! biggrin.gif

Därför!!!
valiant
Tack alla, men efter alla hopplösa försök jag övertygad om att mitt gamla windows är felet. Och POF om du inte rättar in dig i ledet kommer jag här att berätta om din bilkörning (Du vet vilken) med ALLA smaskiga detaljer) Sug på den !
Freesten vad är BIOS ( Pålägg, Bio eller vad?)

-Valiant-
SoniC
QUOTE (valiant @ Feb 18 2003, 18:34 )
Freesten vad är BIOS ( Pålägg, Bio eller vad?)

BIOS aka Basic Input Output System

Bios:en är ett väldigt litet program som gör väldigt mycket.

Enkelt sagt kan man väl säga att BIOS:en ser till att starta din dator med lite små start-själv-test samt grundläggande instruktioner. Dessutom styr det kommunikationen mellan de olika delarna av din dator.

Rent allmänt när man refererar till BIOS:en så menar man de inställningarna till BIOS:en. Finns att komma åt vid uppstarten av datorn genom att trycka på (vanligtvis ex.) delete, F1, eller Escape.

Rekommenderar ingen att pilla där om man inte vet vad man ska göra eller vad man gör. Kan sluta med att du inte kan starta datorn.
Dedicated
Valiant; vi får väl se om du är lika kaxig efter att ni fått storstryk i maj.........

/POF
granQ
jag tycker det låter som du behöver nya drivrutiner för USB porten.. Inte så krångligt egentligen.
valiant
granQ , Hur göra ???

Fyhr, Jag kommer att avdela 1/2grp Jägarsoldater enkom för din skull, ett pris på ditt tillfångatagande finns på anslagstavlan , du kommer att utfodras enbart med präriegryta alt konserverad fisk och att dricka det alltid välsmakande (sarkasm) saftpulvret. Så ju närmare vi kommer Dagen D, ju bätte uppsikt skall du hålla. Bra Va !

-Valiant-
Dedicated
Jasså du? Är jag SÅÅÅ farlig? Trodde det skulle räcka med en Hv-Lotta för att oskadliggöra mig........om hon vore rätt utrustad, vill säga!
granQ
steg1) vad har du för hårdvara?
steg2) sök upp hårdvarns drivsar på nätet. välj för win98. tanka ner.
steg3) öppna filen, följ anvisningarna

sådär funkar det rent teoretiskt iallafall ;)

kan vara krångligt med USB och kameror med mera, men drivrutiner bör kunna fixa det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.