[QUOTE=Furir Nordin,Feb 16 2003, 18:49 ]Liten uppföljning på denna tråd:
http://forum.SoldF.com/in...t=ST&f=7&t=3310Skall nästa söndag på befälsmöte med samtliga befäl inom kompaniet. Det som skall diskuteras är rekrytering; vilken sort, hur, var, när samt hur man skall motivera "nollorna" till att bli aktiva. Behöver lite bra "stolpar" att gå på, för att övertyga "stofilerna" att vi är ett krigsförband och inte några som skall vakta cykel/golftävlingar och leta efter bortsprungna gubbar ute i mörka skogen...
2. Hur ska vi få folk att komma på övningarna?
Jag hamnade i koma direkt när jag hörde frågeställningen (ja kanske inte 1:a frågen men den andra), och det var ju tråkigt.Jag tillhör en ny startad insattspluton (var med att starta den).
Jag gick med i Hv när den startades.
Dom som går med är verkligen angagerade och brinner för detta.
Så när vi gruppcheferna hade träff med bataljonschefen och övrig hv-personal för första gången (utan plut cheferna).
Och dom lägger fram dom här frågorna som är helt okända för oss, kände allt så jäkla meningslöst.
Men gruppcheferna som kom från dom ordinarie hv-plutonerna. kunde inte svara på frågorna heller.
Jag kan förstå varför dom inte får personal. En snabb titt i deras schema. Möte, möte, möte, funktions övn osv.
Förslag till övn dom borde göra, försvar av tagen terräng.
En kille berättade att en övn dom hade så stod han under ett cykeltak och åt filmjölk och skrev ner bil nr under en dygns övn. sedan när den var slut så kom ett befäl och sa "jaha, det var ju bra" och slängde papprena. Kan säga att han kände inte sig så motiverad.
Tycker inte att man ska tigga efter folk, börja ställ krav istället, och om det inte passar den enskilde så kan man alltid visa vart dörren är.
En annan sak som jag tycker dom gör fel är hur dom lägger fram saker och ting. Ex. Det här med att man behöver bara göra MINST 20tim och baskrav för att behålla vapnet. Det stämmar att man kan säga efter 20 timmar, att nu har jag uppfyllt mitt kontrakt, men det är ju igentligen inte intressant. man ska ju bara fortsätta med det ordinarie program som är fastställt. Man kan ju idag se vad som kommer att hända under året, man kan då passa på att gå igenom det och förvarna att vissa övn kommer jag inte kunna vara med på osv.
Det jag igentligen vill komma fram till är att BÖRJA STÄLLA KRAV.
Ta bort broms klossarna och ta in nytt färskt folk.
Mvh
Vlad (ops, lite lång inlägg. kunde inte hejda mig)