Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rekrytering för Hemvärnet...
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
FkN
Liten uppföljning på denna tråd:
http://forum.SoldF.com/in...t=ST&f=7&t=3310

Skall nästa söndag på befälsmöte med samtliga befäl inom kompaniet. Det som skall diskuteras är rekrytering; vilken sort, hur, var, när samt hur man skall motivera "nollorna" till att bli aktiva. Behöver lite bra "stolpar" att gå på, för att övertyga "stofilerna" att vi är ett krigsförband och inte några som skall vakta cykel/golftävlingar och leta efter bortsprungna gubbar ute i mörka skogen...

Efter att ha läst igenom ovannämnda tråd så skall jag lägga fram dessa saker:

"Varför går man med i Hemvärnet?"

1. Militärt intresse.
2. Kamratskapet i gruppen och plutonen.
3. Om något händer - kunna göra en insats för att försvara min familj och mina grannar.
4. En önskan om att bibehålla och utveckla de kunskaper som värnplikten givet en.
5. Komma bort från det "civila" livet och göra något annat. "Gör något nyttigt på fritiden".
6. Hjälpa samhället i tid av kris (krig)

Någon som har något att tillägga?
111 SSK BAT
Det bästa sättet av erfarenhet från vårt kompani är att ställa krav på nollorna. För detta krävs dock ett fungerande förband med bra övningar. Om de ändå inte kommer är det vara att avskilja nollorna, tyvärr kanske men de är förlorade.

Dessutom är det eftersträvansvärt av säkerhetsskäl.
imint
Med risk att bli verbalt lynchad unsure.gif men med tanke på den hotbild som MUST målat upp och repeterad av regering och Riksdag, att det inte finns något hot om invasion mot Sverige inom den närmaste tio års perioden. Så jag undrar hur resonerar ni inom Hv? det finns inget behov av någon som skyddar nyckelmål vid en ev. mobilisering, eftersom det inte kommer att bli någon mobilisering.
Borde inte Hv ha stöd till civila samhället som huvuduppgift. Borde ni inte intensivträna fylla sandsäckar och stapla dessa(sätter just på mig brandsäkra kläder) och hitta bortsprungna civilister i skogen. (obs viss raljant ton)
Men allvarligt talat, är det inte svårt att motivera sig med den brist på hotbild som finns. Jag kan hålla med om kamratskap och hela den biten men om det är sådant man vill åt så finns det en massa andra fritidsverksamheter som uppfyller det kravet.

Alaaarm! alle männer for aus! dive for protection!!
P4-Span
En sak jag funderat på är att ha tv reklam motsvarande som säger att "Hemvärnet behöver just dig".

Jag har inte vart med i hv länge, precis gått med, men jag tror på lite mer reklam, som i tv och radio.

Sen när ni rekryterar på regementen planera besöken: kom inte på en fredag efter en övning efter lunch(som det var i skövde, alla somnade)
Amfibieslusken
QUOTE (P4-Span @ Feb 16 2003, 20:04 )
En sak jag funderat på är att ha tv reklam motsvarande som säger att "Hemvärnet behöver just dig".

Jag tycker att det är synd att hemvärnet inte kan lägga ner lite resurser på att synas mer i TV. Det går en reklamsnutt för södra skånska gruppen på Malmborgs internTV i Malmö men det är allt, och det är inte många förutom mig själv som lade märke till den. En lösning hade ju varit att lägga 15 sekunder på TV4:as lokala stationer vid de lokala nyheterna. Då går det fram till fler och det skulle vara ett bra komplement till rekryteringen vid regementena
MP Loke
Man måste helt klart lyfta fram Insatsplutonerna i HV, det är den verksamheten som gör att HV kan dra till sig yngre och välmotiverade soldater.

Där bör man sträva efter;
Proffsighet
Ödmjukhet
Reglementsenligt till 100% i alla lägen
Inte för mycket MÖP:are

Dessa faktorer gör att man håller i det långa loppet.
MP Loke
.....måste tillägga att det finns många grupper inom HV, som inte tillhör Insatsplutonerna, men som håller en mycket hög kvalité!
banken
Jag anser det viktigt att synas, annars blir det ju bara att folk ser det som "prostatagerillan" och antagligen drar sig för att gå med. Och bästa sättet att synas är ju ta in striden dit där den kommer att komma - bebyggelsen. Fast då kommer det ju andra problem med in i bilden, tant Agda, 79 år, som tycker det väsnas allt för mycket. Men ett par väl valda (och övade) "förevisningar" borde kunna fixa det.

Sedan tycker jag personligen att det som lockar till hemvärnet inte ska vara att fylla sandsäckar och stoppa vatten (även om det hade varit "kul" B) om det hade hänt någon Arboga-grejj på hemmaplan såt att HV hade fått lite gratisreklam)

Sedan är det ju jäkligt viktigt att upprätthålla intresset....
HvPrsk
Som "ny" i Hemvärnet är det nog viktigt att man känner att det händer något, vi försöker alltid aktivera våra rookies så mycket som möjligt, så att dom känner sig välkomna. Det får aldrig bli så att man går introduktionsutbildningen och sedan tar det ett halvår innan man hör av någon från kompaniet...

- HvPrsk
Lt. payne
QUOTE (imint @ Feb 16 2003, 20:01 )
Med risk att bli verbalt lynchad unsure.gif men med tanke på den hotbild som MUST målat upp och repeterad av regering och Riksdag, att det inte finns något hot om invasion mot Sverige inom den närmaste tio års perioden. Så jag undrar hur resonerar ni inom Hv? det finns inget behov av någon som skyddar nyckelmål vid en ev. mobilisering, eftersom det inte kommer att bli någon mobilisering.
Borde inte Hv ha stöd till civila samhället som huvuduppgift. Borde ni inte intensivträna fylla sandsäckar och stapla dessa(sätter just på mig brandsäkra kläder) och hitta bortsprungna civilister i skogen. (obs viss raljant ton)
Men allvarligt talat, är det inte svårt att motivera sig med den brist på hotbild som finns. Jag kan hålla med om kamratskap och hela den biten men om det är sådant man vill åt så finns det en massa andra fritidsverksamheter som uppfyller det kravet.

Alaaarm! alle männer for aus! dive for protection!!

Du får gärna intensivträna att fylla sandssäckar..

Passa då gärna på att gå med i hare krishna rörelsen, så får ju DU en meningsfull fritid. smile.gif

Kan ju vara kul att gå klädd i påslakan och vända andra kinden till.. det har ju stoppat många krig. blink.gif

Ditt inlägg passar lite dåligt med hänsyn till din avatar,
Den symboliserar ett vapen system vars huvuduppgift var att dolt angripa Oskyddade civila fartyg... :(
Vlad
[QUOTE=Furir Nordin,Feb 16 2003, 18:49 ]Liten uppföljning på denna tråd:
http://forum.SoldF.com/in...t=ST&f=7&t=3310

Skall nästa söndag på befälsmöte med samtliga befäl inom kompaniet. Det som skall diskuteras är rekrytering; vilken sort, hur, var, när samt hur man skall motivera "nollorna" till att bli aktiva. Behöver lite bra "stolpar" att gå på, för att övertyga "stofilerna" att vi är ett krigsförband och inte några som skall vakta cykel/golftävlingar och leta efter bortsprungna gubbar ute i mörka skogen...

Har precis varit på ett sådant möte.

Vi fick två frågor som vi skulle diskutera i grupp.

1. Varför går man med i Hemvärnet?
2. Hur ska vi få folk att komma på övningarna?

Jag hamnade i koma direkt när jag hörde frågeställningen (ja kanske inte 1:a frågen men den andra), och det var ju tråkigt.

Jag tillhör en ny startad insattspluton (var med att starta den).
Jag gick med i Hv när den startades.
Dom som går med är verkligen angagerade och brinner för detta.

Så när vi gruppcheferna hade träff med bataljonschefen och övrig hv-personal för första gången (utan plut cheferna).
Och dom lägger fram dom här frågorna som är helt okända för oss, kände allt så jäkla meningslöst.
Men gruppcheferna som kom från dom ordinarie hv-plutonerna. kunde inte svara på frågorna heller.

Jag kan förstå varför dom inte får personal. En snabb titt i deras schema. Möte, möte, möte, funktions övn osv.
Förslag till övn dom borde göra, försvar av tagen terräng.
En kille berättade att en övn dom hade så stod han under ett cykeltak och åt filmjölk och skrev ner bil nr under en dygns övn. sedan när den var slut så kom ett befäl och sa "jaha, det var ju bra" och slängde papprena. Kan säga att han kände inte sig så motiverad.

Tycker inte att man ska tigga efter folk, börja ställ krav istället, och om det inte passar den enskilde så kan man alltid visa vart dörren är.

En annan sak som jag tycker dom gör fel är hur dom lägger fram saker och ting. Ex. Det här med att man behöver bara göra MINST 20tim och baskrav för att behålla vapnet. Det stämmar att man kan säga efter 20 timmar, att nu har jag uppfyllt mitt kontrakt, men det är ju igentligen inte intressant. man ska ju bara fortsätta med det ordinarie program som är fastställt. Man kan ju idag se vad som kommer att hända under året, man kan då passa på att gå igenom det och förvarna att vissa övn kommer jag inte kunna vara med på osv.

Det jag igentligen vill komma fram till är att BÖRJA STÄLLA KRAV.
Ta bort broms klossarna och ta in nytt färskt folk.

Mvh
Vlad (ops, lite lång inlägg. kunde inte hejda mig)
Lt. payne
Fu Nordin:

Jag var på ett befälsmöte i lördags (stf kc till Batch ) där vi gick igenom vår F1-övning.

Men, vi tog även upp nyrekryteringen..

Utan att ha fattat något beslut blev vi iallafall överens om att följande skulle vara bra för nyrekrytering,

1: Byte av namn,förslag som diskuterades var:
Nationella skyddstyrkan, lite otydligt begrepp bara.
National Gardet,Rätt tuff "klang" i namnet.
Skyddstyrkorna,Mycket svagt begrepp.

2: Specifika krav på kunskap och uppfyllt kontrakt,
Uppfyller man inte sin del av avtalet åker man ut.

4: Kontrakten ska vara på minst 200/340 H per år.

5: Ordentligt betalt,summan diskuterade vi inte.

6: Byte av symbol,tre kronor kom som förslag.

Detta var delar av en debatt,men ta gärna upp det om du vill.
Fu Dahlberg
QUOTE (Lt. payne @ Feb 17 2003, 15:40 )
Fu Nordin:

Jag var på ett befälsmöte i lördags (stf kc till Batch ) där vi gick igenom vår F1-övning.

Utan att ha fattat något  beslut blev vi iallafall överens om att följande skulle vara bra för nyrekrytering,

Skyddstyrkorna,Mycket svagt  begrepp.

4:  Kontrakten ska vara på minst 200/340 H per år.

LÅter bra, har gått i samma tankar där...
200/340 H är ju 1/2 veckor, vilket inte är så fruktansvärt mycket, men där hänger det en del på ersättningen, jag skulle ijallefall inte kunna ta ledigt i 2 v för dagens ersättning, även om jag velat...

Men en sådan omorganistaion måste göras från grunden, inte bara byta ut märken och namn och köra på... Då blir det bara "nationalgardet somtidigare var känt som hemvärnet"

Sedan bör fordon tillföras, i form av Terrängbilar och liknande... i Ökad mängd...
MP Loke
QUOTE (Fu Dahlberg @ Feb 17 2003, 16:02 )
QUOTE (Lt. payne @ Feb 17 2003, 15:40 )
Fu Nordin:

Utan att ha fattat något  beslut blev vi iallafall överens om att följande skulle vara bra för nyrekrytering,

Skyddstyrkorna,Mycket svagt  begrepp.

4:  Kontrakten ska vara på minst 200/340 H per år.

LÅter bra, har gått i samma tankar där...
200/340 H är ju 1/2 veckor, vilket inte är så fruktansvärt mycket, men där hänger det en del på ersättningen, jag skulle ijallefall inte kunna ta ledigt i 2 v för dagens ersättning, även om jag velat...

Men en sådan omorganistaion måste göras från grunden, inte bara byta ut märken och namn och köra på... Då blir det bara "nationalgardet somtidigare var känt som hemvärnet"

Sedan bör fordon tillföras, i form av Terrängbilar och liknande... i Ökad mängd...

Fu Dahlberg

Jag tolkar det som om du menar 50:-/dag när du talar om dagens ersättning.

Tar du ledigt från jobber för övningsverksamhet får du ju faktiskt 80% av din ordinarie lön, motsvarande sjukpenning.
Men det kanske inte skulle funka för dig det heller? salute.gif
joppe
QUOTE (Vlad @ Feb 17 2003, 14:30 )
Tycker inte att man ska tigga efter folk, börja ställ krav istället, och om det inte passar den enskilde så kan man alltid visa vart dörren är.

En annan sak som jag tycker dom gör fel är hur dom lägger fram saker och ting. Ex. Det här med att man behöver bara göra MINST 20tim och baskrav för att behålla vapnet. Det stämmar att man kan säga efter 20 timmar, att nu har jag uppfyllt mitt kontrakt, men det är ju  igentligen inte intressant. man ska ju bara fortsätta med det ordinarie program som är fastställt. Man kan ju idag se vad som kommer att hända under året, man kan då passa på att gå igenom det och förvarna att vissa övn kommer jag inte kunna vara med på osv.

Det jag igentligen vill komma fram till är att BÖRJA STÄLLA KRAV.
Ta bort broms klossarna och ta in nytt färskt folk.

med högre krav får man bort gubbastämpel och det lockar säkert några.
Att deltaga på övningar ska vara obligatoriska och bara giltiga skäl för att inte deltaga skall godtas att faster hilda fyller år är inte gotagbar inte heller att det regnar o blåser. har man skrivit kontrakt har man. 20 timmar är alldeles för lite.
Man ska inte behöva anmäla sig till övningarna, man ska anmäla att man har ett giltigt skäl för att inte detaga i övningen för vi är väl inga attackscouter som ska på hajk
MP Loke
Egen begravning ska tydligen vara det enda giltiga skälet för frånvaro i min Insatspluton
Vakten_F4
QUOTE (MP Loke @ Feb 17 2003, 21:12 )
Egen begravning ska tydligen vara det enda giltiga skälet för frånvaro i min Insatspluton

Räcker det inte med eget frånfälle? Blir ju ett h*lvete för Plutonchef att hitta nån att skälla ut för frånvaron däremellan annars.
MP Loke
QUOTE (Vakten_F4 @ Feb 17 2003, 21:16 )
QUOTE (MP Loke @ Feb 17 2003, 21:12 )

Räcker det inte med eget frånfälle? Blir ju ett h*lvete för Plutonchef att hitta nån att skälla ut för frånvaron däremellan annars.

Jo det måste jag hålla med om!

Tur att det sägs med en stor portion humor..... biggrin.gif
FkN
Nu var ju inte min avsikt med inlägget att skapa någon debatt om hur Hemvärnet skall gå från en prostatgerilla dom är 20h är BASKRAV till ett krigsförband med lämpligare namn där dom motiverade soldaterna är kontrakterade på minst två veckor om året med bra pröjs.

Frågan var mer i stilen med hur vi skall gå tillväga att öka rekryteringen till kompaniet samt motivera dom få "nollor" som finns.

BÖRJA STÄLLA KRAV kan vi göra när vi har ett fullt kompani och det är folk utifrån som skriker om att få komma med, men vägen dit är lång.

Om kompaniet minskar i mantal så kommer vi slås ihop med några andra, och det vill vi undvika.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.