Hur tror ni övningsutbudet i HV blir när försvarsmakten är i pengakris? vad tror ni kommer att stryka på foten?
Personligen tror jag FUs kursutbud i sommar kommer bli skralt
Tror ni att 3 mån utbildningen i HV eller 3 mån bevakningslottautbildningen kommer att ställas in?
Sleipnir
Jan 14 2008, 20:33
Tror det blir tajt på utbildningsfronten rent allmänt.
meckat lite stavfel mm mm .
/JBP- Blågul
tinhead
Jan 14 2008, 21:19
Gissar att Hv kommer tuffa på rätt bra.
Möjligtvis lite indragningar då det gäller fordon..
Typ åka minibuss istället för Bv206 om det råkar vara billigare.
Kanske lite färre ksp och andra "dyra" utbildningar..fastän det är svårt att dra ner på minimi-nivåer??
Kollade runt lite och det verkar som att vi får RiksHV chefen att tycka till om det imorrn..
http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665Ett läskigt uttalande/citat från artikeln

Klart är att det blir avsevärt mycket mindre pengar än 2007. I de lägsta alternativ som figurerat i avvägningarna är man mycket nära eller under den gräns vid vilken hemvärnet bara nödtorftigt kan hållas igång.
DaRaven
Jan 14 2008, 21:27
Från Försvarsutbildarna var det redan innan flaggat att det kommer att bli snålare.. Så det senaste lär INTE hjälpa till. Sedan finns det en hel del egna medel som dock kan gå att använda till centrala kurser - om man nu vill det.
Fk Satan
Jan 14 2008, 21:35
Mindre pang tippar jag på, mindre fullbumpa och färre 20mm övningsvapen. samt mycket mindre lösplugg på övningarna. Färre hyrbilar är även det något jag tror inträffar. Och kanske införande på antalet körmil på bandvagnar?
Men från vad jag har sett vad gäller hemvärnet måste övningarna görs med bättre kvalitet idag. Det är inte något självändamål att tillverka tomhyllsor. En övningskvalitet mäts inte i hur många tomhyllsor som tillverkas. Allvarligt talat, hur mycket ammunition behövs för att öva skyddsvaktstjänst eller bevakning av objekt i fredstid?
Så mycket mindre pang tror jag iaf att det blir. Samt mer övande mot typobjekt som ligger nära hemvärnsförråden/gårdarna etc. För chefer mer kaderövningar och muntliga stridsövningar.
Läste på
Tidningen hemvärnetQUOTE
Den mest kostnadseffektiva vägen för det nationella behovet av insatsförband är enligt rikshemvärnsrådets VU att hemvärnet blir självförsörjande genom att direktutbilda 1500 soldater årligen.
Det tycker jag låter som en bra ide, kommer att kräva en del extra pengar (ca 100 miljoner enligt en artikel på samma site) som iom den ekonomiska situationen i FM kanske inte finns.
Undra hur dom kommer att prioritera pengarna? Upprätthålla det som redan finns eller satsa på nyutbildning. Ett scenario kan vara att vi bara får absolut minimum med övningar (baskrav + 1-2 övningar), mao långt från att ens kunna uppfylla kontraktet... Ett annat kan vara att dom centralt säger att vissa förband är viktigare än andra och skyfflar om pengarna.
Inget av dom låter särskilt trevligt.
Det jag tror är mest troligt är att vi kommer att skjuta betydligt mindre, understödsvapnen lär nog inte lämna sina kassuner annat för att bäras med för syns skull...
Ulf Ivarson skriver om
framtidsrapporten, det är inte heller särskilt trevlig läsning.
23:e komp.
Jan 14 2008, 22:00
Den här kommentaren i HV NS bör leda till eftertanke Citat;Hemvärnet efterfrågat
-Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan skära ned så mycket. Lokalsamhället förväntar sig att hemvärnet ska finnas, gemene man vill inte att man tar bort resurser som behövs.
Åsa Lindestrand tror också att hemvärnet kan utnyttjas bättre och även för nya typer av hot.
- Ni har en bevisad förmåga och därför känns det konstigt att Krisberedskapsmyndigheten finansierar så kallade frivilliga resursgrupper. De pengarna borde gå till hemvärnet istället.Slut citat.
Kanske dags att fler myndigheter betalar för Hemvärnets existens? Inte så att Hv skall bli ett nytt civilförsvar, mer av det skälet att Hv stödjer andra myndigheter mer och oftare än man stödjer FM verksamhet. Samhället vill ha den förmåga som Hemvärnet besitter, både militär och civil, och Hemvärnet är ju så att säga redan rustade(organisatoriskt och matriellt) för att kunna agera brandkårsstyrka när samhället behöver extra förstärkning. Att krisberedskapsmyndigheten finansierar frivilliga resursgrupper när pengarna kunde gått till en väl etablerad resurs (Hv) instället visar på ett statligt resursslöseri utan dess like.
Personligen tippar jag på att Hemvärnets del av panikbromsen kommer att få riktigt kännbara effekter denna gången. Har möjligtvis fel, men rent logiskt borde det bli så. Handen på hjärtat........i dagsläget är det lika oangeläget att ha militära styrkor på svensk mark som i luften eller på havet. Alltså, minskad flygtid, gångtid för fartyg bör betyda minskad betydelse av övningstid för markförbanden också, eller?
Misstänker det som Ni andra kamrater är inne på att man får tänka mera ekonomiskt detta året(eller bli tvingade till det....) nu börjar ju 7.62 kosta stålar med väl....:(
Tyvärr så blåser det snåla tider nu...kan det bli annat när man går på utan att stanna upp o samla ihop saker...
Fast nu så är väl planen i stort att HV ska bort från landet och enbart finnas runt Göteborg, Stockholm, Malmö... Och då är väl frågan om HV kommer få ta del av de pengar som blir över eller om pengarna från nedlagda HV förband försvinner in ett svart hål.
Fk Zak
Jan 15 2008, 09:29
QUOTE (dxl @ Jan 15 2008, 08:45 )

Fast nu så är väl planen i stort att HV ska bort från landet och enbart finnas runt Göteborg, Stockholm, Malmö...
Kan du utveckla det?
/Zacke
SäkI möte igår, snappade jag upp att tex försvarsutbildarnas sommarkurser blir typ 13 st. Ergo stor nerdragning.
En hvbat hade äskat om 26 skjutningar. Det blir ett skjut tillfälle.
En 7,62 skall tydligen kosta 3,85 st nu istället för 0:-
Knappt att jag får ihop mina timmar i insatsorg.
QUOTE (Fk Zak @ Jan 15 2008, 09:29 )

QUOTE (dxl @ Jan 15 2008, 08:45 )

Fast nu så är väl planen i stort att HV ska bort från landet och enbart finnas runt Göteborg, Stockholm, Malmö...
Kan du utveckla det?
/Zacke
Det jag just nu hittar i lättciterad text är från perspektivstudien:
härav behöver hemvärnsförbanden knytas till storstadsregionerna i större
utsträckning än idag. Sammantaget innebär detta resonemang att hemvärnets volym
kan minska.
samt
Reducering av små verksamhetsorter bland annat
utbildningsgrupper för Hemvärn, kan ge vissa besparingar
Detta i kombination med källor jag inte kan citera (då de är muntliga) får mig att tro att man på sikt planerar att avveckla HV ute i landet.
johanp
Jan 15 2008, 12:39
QUOTE (FCR2 @ Jan 15 2008, 10:20 )

En 7,62 skall tydligen kosta 3,85 st nu istället för 0:-
Vi får alltid pröjsa för ammon här i LGG?
Möjligen kan man få nån tygbandad lösammo gratis...
Cykelskytt
Jan 15 2008, 13:07
QUOTE (dxl @ Jan 15 2008, 12:15 )

Detta i kombination med källor jag inte kan citera (då de är muntliga) får mig att tro att man på sikt planerar att avveckla HV ute i landet.
Vad är det för tidshorisont vi pratar om i så fall?
DaRaven
Jan 15 2008, 13:07
3.85 är iaf vad vi betalade 2007 på Upplands- och Västmanlandsgruppen också.
Sn@jper
Jan 15 2008, 13:51
QUOTE (Fk Satan @ Jan 14 2008, 21:35 )

Allvarligt talat, hur mycket ammunition behövs för att öva skyddsvaktstjänst eller bevakning av objekt i fredstid?
QUOTE (Fk Satan @ Jan 14 2008, 21:35 )

Så mycket mindre pang tror jag iaf att det blir. Samt mer övande mot typobjekt som ligger nära hemvärnsförråden/gårdarna etc. För chefer mer kaderövningar och muntliga stridsövningar.
Allvarligt talat Fk Satan, hur mycket MUS-övningar behövs för att öva skyddsvaktstjänst eller bevakning av objekt i fredstid?
Visst går det göra billiga övningar men själv tycker jag de borde läggas på den personliga färdigheten som soldat.
/ Sn@jper
Men när i hela friden skall FM få någon slags arbetsro?
Hela tiden nya besparingskrav, ingen chans att utvärdera resultatet av tidigare genomförda åtgärder, nej ty nu skall allt hända på en gång!
Jag blir så heligt förbannad över hur FM behandlas.
Jan 15 2008, 14:49
QUOTE (Sn@jper @ Jan 15 2008, 13:51 )

Visst går det göra billiga övningar men själv tycker jag de borde läggas på den personliga färdigheten som soldat.
/ Sn@jper
Kan man kanske tänka sig att man sänker ambitionsnivån på Hemvärnet till samma som övriga vplförband? PersQ2 är väl inte helt fel gissat?
http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=3841ram@skaya, FM skall vara i ständig förändring, så någon mer ro än så här lär det aldrig bli.
Fk Satan
Jan 15 2008, 15:02
Hur 2008 blir vet ingen ännu... Budget osv har på många utbildnngsgrupper inte landat ännu. Dvs den slutgiltiga budgeten med hur mycket pengar de har att röra sig med. Så det kan bli en hel del indragningar, eller också blir verksamheten oförändrad. (efter besök på mil.se; hemvärnet och frivilligförsvaret reduceras)
Vad gäller att koncentra hemvärnet till storstäderna, så är det som sagt en perspektivutredning. Jag tror snarare på en koncentration till platser i landet där effektiv hemvärnsutbildning går att bedriva. Sedan vid en kris kan hela hemvärnet kraftsamlas till en region i landet. Att flytta ett hemvärnskompani över ytan är inte så svårt och tar inte lång tid att få ett flertal bataljoner på ett och samma ställe.
@Sn@jper
Hur långt är ett snöre i fredstid? Dock kan jag utan att trycka fast mig på fisens mosse säga att det behöver övas mer än vad det övas idag. Skulle jag få bestämma skulle chefer spendera betydligt mer tid vid MUS och KADER övningar än vad som görs idag.
Sleipnir
Jan 15 2008, 15:16
Men först efter en rejäl duvning i vad en kader övning är, för det har jag hittils inte sett genomföras bra inom Hv (naturligtivs kanske ni är jättebra ngnstans i landet, men jag gråter över att man där jag varit inte kan läsa reglementet och följa det).
Flera åtgärder
För att klara ekonomin kommer flera åtgärder att behöva vidtas. De allvarligaste konsekvenserna handlar om:
• omfattande inskränkningar i större förbandsövningar och internationella övningar
• förkortad värnpliktsutbildning för huvuddelen av inryckande soldater 2008 (tio månader i stället för elva)
• minskad flygtid
• mindre gångtid för marinens fartyg
• hemvärns- och frivilligverksamhet reduceras. försvarsmaktenverkar bli ett tungt år
Fk Satan
Jan 15 2008, 17:13
QUOTE (joppe @ Jan 15 2008, 17:01 )

Flera åtgärder
För att klara ekonomin kommer flera åtgärder att behöva vidtas. De allvarligaste konsekvenserna handlar om:
• omfattande inskränkningar i större förbandsövningar och internationella övningar
• förkortad värnpliktsutbildning för huvuddelen av inryckande soldater 2008 (tio månader i stället för elva)
• minskad flygtid
• mindre gångtid för marinens fartyg
• hemvärns- och frivilligverksamhet reduceras. försvarsmaktenverkar bli ett tungt år
Tyvärr är det för tidigt att säga något för tillfället om vad detta innebär. Det kan innebära att hela bataljoner avrustas, att utbildningsgrupper läggs ned. Det kan också innebära att övningsverksamhet och kursverksamher kraftigt reduceras och kanske slopas helt. Det kan innebära så mycket just nu innan detta har blivit nerbrutet först till regementsnivå, sedan till utbildningsgruppsnivå.
Ett rykte som cirkulerar är att hemvärnet skall minskas till 15000soldater. Dock är inte krigsförbandet hemvärnet särskillt dyrt, utan det är allt runt omkring hemvärnet som kostar pengar. Stödet till lottorna, sbk, skbr, fu, osv kostar också pengar. Sedan har vi alla dessa anställda på utbildningsgrupperna som även de kostar pengar.
En liten kantig tumregel är att 1½ tjänst på en utbildningsgrupp motsvarar ungeför 1 bataljons övningsbudget (ink befattningspengar och milersättning). Det jag tror kommer inträffa är att utbildningsgrupper som inte är sammlokaliserade med regementen eller funktionsskolor, eller centran inom FM kommer att avvecklas på sikt och kanske även hemvärnet i dessa regioner. Men men nu ska vi undvika att sprida rykten för rykten kan kanske bli uppfyllda målbilder i försvarsmakten...
Jan 15 2008, 17:57
Jag tror , eftersom jag hoppas, att man en gång för alla slår samman samtliga frivilligorganisationer(de som tillför FM förmåga) till EN. Eftersom Hemvärnet är störst och är ett krigsförband bör övriga gå upp i Hemvärnet. Dvs, Hemvärnet rekryterar och kompletteringsutb. den personal man behöver. FU:s och övriga avtalsorganisationers utb.verksamhet går upp i Hvss som därmed blir den enda huvudmannen för befattnings och kompletteringsutb. inom frivilligförsvaret. Mig veterligt är Hemvärnet den enda delen av FM som ännu inte drabbats av samlokalisering, sammanslagning, nedläggning etc.
Det är dags nu! Enl. mig består moståndarna till denna utveckling mestadels av gamla gubbar som är rädda om sina positioner.
M.a.o, Hemvärnet tillför FM förmåga eftersom man är ett förband till skillnad från vissa renodlade intresseorganisationer. Vill man stödja rikets försvar på frivillig basis så är det kontraktsanställning eller Hemvärnet(direkt) som gäller.
En sak till som måste bort. Det är detta envisa uppdelandet av kurser. Ex. Del 1 på våren och del 2 på hösten. Hur många gånger händer det inte att folk inte kan slutföra sin kurs eftersom del 2 oftast ställs in när man närmar sig slutet på budgetperioden? Resursslöseri utan dess like. Lika dant blir det när man planerar utb.stegar som sträcker sig över mer än ett år. Hemvärnet har fortfarande inte upptäckt att vi aldrig hinner slutföra det vi påbörjar eftersom förutsättningarnar ändrar sig snabbare än vi hinner ställa om oss. Resursslöseri är vad det handlar om.
Det blir en massa småduttande som inte påverkar förmågan nämnvärt, och pengar kostar det helt i onödan.
Den som nämnde besparingar på hyrbilsfronten kan kassera in några bonuspoäng. Visst fanns den utgiftsposten med i besparingspaketet. Vad mer ser Du i Din kristallkula?
Tillägg, här kommer beskedet
http://tidningenhemvarnet.se/
Cykelskytt
Jan 15 2008, 18:55
QUOTE (23:e komp. @ Jan 15 2008, 17:57 )

Jag tror , eftersom jag hoppas, att man en gång för alla slår samman samtliga frivilligorganisationer(de som tillför FM förmåga) till EN. Eftersom Hemvärnet är störst och är ett krigsförband bör övriga gå upp i Hemvärnet. Dvs, Hemvärnet rekryterar och kompletteringsutb. den personal man behöver. FU:s och övriga avtalsorganisationers utb.verksamhet går upp i Hvss som därmed blir den enda huvudmannen för befattnings och kompletteringsutb. inom frivilligförsvaret.
Menar du att den utbildning som nu bedrivs av frivilligorganisationerna skall fortsätta att bedrivas i en mer enhetlig och effektiv organisation, eller menar du att man skall spara genom att minska på utbudet av utbildning?
Jag tror att en fara med en sammanslagen oganisation är att det blir lättare att osthyvla bort kurser så att efter några år finns det inte mycket kvar.
Med minskade värnpliktskullar och därmed minskat rekryteringsunderlag för hemvärnet kanske vi inte skall avveckla avtalsorganisationerna utan tvärtom starta en till, för att utbilda skyttesoldater som inte gjort lumpen.
Jan 15 2008, 19:20
QUOTE (Cykelskytt @ Jan 15 2008, 18:55 )

QUOTE (23:e komp. @ Jan 15 2008, 17:57 )

Jag tror , eftersom jag hoppas, att man en gång för alla slår samman samtliga frivilligorganisationer(de som tillför FM förmåga) till EN. Eftersom Hemvärnet är störst och är ett krigsförband bör övriga gå upp i Hemvärnet. Dvs, Hemvärnet rekryterar och kompletteringsutb. den personal man behöver. FU:s och övriga avtalsorganisationers utb.verksamhet går upp i Hvss som därmed blir den enda huvudmannen för befattnings och kompletteringsutb. inom frivilligförsvaret.
Menar du att den utbildning som nu bedrivs av frivilligorganisationerna skall fortsätta att bedrivas i en mer enhetlig och effektiv organisation, eller menar du att man skall spara genom att minska på utbudet av utbildning?
Jag tror att en fara med en sammanslagen oganisation är att det blir lättare att osthyvla bort kurser så att efter några år finns det inte mycket kvar.
Med minskade värnpliktskullar och därmed minskat rekryteringsunderlag för hemvärnet kanske vi inte skall avveckla avtalsorganisationerna utan tvärtom starta en till, för att utbilda skyttesoldater som inte gjort lumpen.
Ja, man bör ha en enhetlig organisation. Efterfrågan skall styra utbudet, vilket innebär att vissa utb. minskar och andra ökar över tiden. Tror man får en effektivare(billigare) lösning med en huvudman som har helhetsgreppet. Det är helt rätt att osthyvla bort det som inte är efterfrågat. Just för tillfället hyvlar man även bort en bit av den friska osten också.
Den utb. Du talar om bör ligga under samma paraply som allt annat. Hvss bör kunna organiseras för att kunna utgöra basen(produktionsledning) för
all utbildning Hemvärnets förband behöver.
Kvällens nyhet bör vara till glädje för avtalsorganisationerna som får oförändrat anslag. Inom FM i övrigt prutar man inte på insatsförbanden, det är bara Hemvärnet som utgör ett undantag?
Bukefalos
Jan 15 2008, 21:36
Ett hemvärn om 15 000 man är tyvärr inte något rykte, utan FM:s egen så kallade perspektivstudie. FM verkar inte ha funderat något närmare på det hela, utan tillämpat "död" räkning. I perspektivstudien föreslås halverat intag av värnpliktiga och därmed långsiktigt en halvering av dagens mål om minst 30 000 man.
Att spara på hemvärnet i dagsläget är förstås bara dumheter eftersom det bara handlar om småsummor jämfört med hela besparingsbehovet. Men så kan man ju säga att alla måste dra sitt strå till stacken, alla måste vara solidariska och så vidare, bla, bla, bla...
RiksHvC Insatsövning i Malmö är bortskalad som väntat.
traktorspaning
Jan 16 2008, 00:12
Rikshemvärnschefens inspektioner är något som man kan spara in på. Skall ambitionsnivån vara att "rädda kontrakt" dvs utan koppling till någon som hellst form av "PersQ" ja då behöver man inte lämna Banérgatan annat än för att besöka Högkvarteret och genomföra rikshvting. Det sistnämnda kanske går att göra billigare med någon form av massMSN möte och utskickade Norskpåsar. Känns lite bittert att man naggar ytterligare i FM billigaste verksamhet.
Jan 16 2008, 08:08
Som vanligt börjar man analysera i detalj. Varför vägrar rörelsen att se helheten och vilka signaler man sänder ut? Detta är ju det vesäntligaste trots allt. Budskapet uppifrån var att man inte skulle röra utlandsförbanden inkl. insatsstyrkor i beredskap samt den nationella insatsberedskapen(förmågan). Hemvärnet NS är ett insatsförband med hög beredskap! Hur skall vi tolka nuvarande prioritering?
Min tolkning är att Hemvärnet INTE är så betydelsefullt som man säger i andra sammanhang. Hemvärnet står för merparten av de direkt gripbara resurser riket har. Denna förmågas verksamhetsbudget halveras i ett slag. Som jag ser det tar man en väldigt stor risk genom att göra som man gör. Man riskerar att tappa soldater i Hemvärnet under det år verksamheten fortgår med reducerade resurser. Hemvärnet är den förbandskatergori som har svårast att upprätthålla kvaliteten och tåler inga panikstopp. Vad vill man med Hemvärnet?
I höstas inför RiksHvC Insatsövning så fick vi beskedet att de som inte begärde SGI fick åka, i andra hand de som inte gjort sina timmar och begärde SGI och i sista hand de som ville ha ut SGI och övat mycket. Skaraborg skulle alltså inte skicka de som var mest lämpliga till Insatsövningen utan de som var billigast.
Det lär ju bli mer av detta under 2008, ingen SGI utan vi soldater får ta semester för att kunna delta i de eventuella övningarna. .
Ska man även dra ner på mil ersättningen?
Jag tror att om något år så läggs alla bataljoner ner och kvar blir ett Insatskompani per nuvarande bataljon. Insatskompanierna skickas sedan ut i landet där dessa behövs. Medbestämmandet åker säker också ut genom fönstret.
Sleipnir
Jan 16 2008, 11:50
Antar att man fortfarande vägrar ta sitt ansvar och faktiskt prioritera i bugeten.
Jan 16 2008, 11:58
Nu är det självklart att ingen vet hur förbandscheferna tänker lösa det här förrän den 13/2, men märkligt är att våran högsta chef(RiksHvchefen) inte uttalar sig över huvud taget. Något måste finnas att säga. Tidningen HvNS på nätet är ett utmärkt kommunikationsmedel för att snabbt nå ut till alla som står som frågetecken nu. Av den senaste artikeln att döma så är det drastiska åtgärder man tvingas vidta. Han måste ändå ha någon tanke om vad som bör prioriteras. Något som också är konstigt är att man bortprioriterar direktutbildning och försök med dirketutb. av ungdomar. Har vi inte svårt nog att rekrytera folk?
Medinflytandet kan man inte röra då det är en politisk lagfråga. Att uppmana folk att inte delta om de begär SGI eller körersättning är en direkt skymf mot dem som försakar familj och arbete för Hemvärnets skull. SGI:n är i tillämpliga fall en lagfråga och inget myndigheten kan prioritera bort. Skall Hemvärnet enbart bestå av folk som inte nyttjar sina lagliga rättigheter? Försvarsmaktens underklass? Jag anser att man bör kunna spara ofantligt mycket pengar enbart genom att effektivisera kommunikationen inom förbanden. Under alla min år i Hemvärnet har man haft en förkärlek för möten så fort man haft något att förmedla. (körersättning och kaffepengar?) Om man tänker efter kan mycket av informationsförmedlingen ske via nätet eller brevledes.
Dessutom är det ju så att Hemvärnets huvudförmåga är bevaka och skydda och den förmågan kan man öva till en mycket billig peng. Men det är ju klart att det blir våldsamt dyrt när man hela tiden envisas med att uppnå förmågan att föra infanteristrid vilket är den förmåga som är minst efterfrågad nu och inom överskådlig framtid. Övningsformerna är också dyra. FUSA med understödsvapen är fruktansvärt dyrt. Bevaka och skydda kan man bli proffs på utan att avlossa mer än de få skott som behövs för skyddsvaktprovet.
Jag hoppas verkligen att man inte gör en blunder och enbart prioriterar insatskompanierna under 2008.
Charlie Spartan
Jan 17 2008, 16:18
Kluvna besked i Sälen. HemvärnstidningenDrastisk minskning av verksamheten dessvärre. år 2007 så hade hemvärnet 272 miljoner i verksamhetsbudget och nu för detta år är budgeten enbart på 160 miljoner kronor, kraftig minskning
Det roliga är att hemvärnssoldaterna kommer att kunna fullgöra sin kontrakt. Men nivån ligger under den som rikshemvärnschefen sagt är den lägsta som kan accepteras i avvägningarna inom högkvarteret och slår mot utvecklingen av hemvärnet på flera sätt.
Det tråkiga är att den stora insatsövning som planerats i Malmö inte blir av och att bara fem av tio KFÖ-veckor genomförs och ungdomsförsöket begränsas till Skånska gruppen istället för på tre platser.
Det är osäkert om hemvärnet kan ställa upp med personal i de beredskapstroppar som Försvarsmakten behöver under perioder då förbanden inte har värnpliktiga. Försvarsmaktens insatschef Anders Lindström kunde under konferensen inte säga i vilken omfattning det kan bli 2008.
Försvarsmakten vill däremot inte slopa hemvärnets högvakter trots att ett enda dygn kostar cirka 70.000 kronor. En annan sak är om det går att få frivilliga i det läge som uppstått.
Av allt som man sparar på så borde Högvakten vara det första man strycker, om Hemvärnet svarar för säg 20 dygn så motsvarar det 1 400 000 kr bättre att använda dessa medel till riktiga övningar. Polisen och SÄPO kan svara för skyddet av slotten.
Rikshemvärnschef Roland Ekenberg är besviken.
-Jag är helt missnöjd med situationen.Utvecklingen av hemvärnet gör halt. För 2009 och 2010 har vi dock mer tid att planera så att effektiviteten kan ökas. Målet står fast – att producera kompetenta förband som kan skydda och bevaka.
Mycket farlig signal att sända i detta läge, som jag uppfattar det så är indragningar och minskningar i övningar som ytterst hårt dränerar förtroendet och viljan att delta i hemvärnet, dessutom gör det att rekryteringen försvåras avsevärt.
Är det värt tiden och uppoffringen att delta, när Frivilliga förband prioritetas ned så kraftigt, det borde vara tvärt om i detta läge en uppprioritering borde ske istället. mer pengar för övning och utveckling borde anslås, så man kan bygga upp förbanden, förbättra kvaliten, fylla upp enheteterna till full bemaning.
Trots allt en rätt blygsam satsning på Hemvärnet om runt 400 miljoner, fördelat på en bas befattningspenning för meniga och befäl, direktutbildning till Hemvärnet av frivilliga och förbättring av transport och kommunikation i förbanden, samt givitvis något bättre övningar och fortbildningar som utvecklar förbanden som helhet.
Hemvärnet är det mest kostnadseffektivaste förband som finns i Försvaret, dessutom används det mycket av det övriga samhället i olika former av stöd och hjälp i svårare situationer.
Ger jag upp Hemvärnet, Nej det kommer jag inte göra, däremot komma jag i alla fall fortsätta att jobba för ett bättre Hemvärn.
Charlie Spartan
Dexter
Jan 17 2008, 16:37
QUOTE (Charlie Spartan @ Jan 17 2008, 16:18 )

Försvarsmakten vill däremot inte slopa hemvärnets högvakter trots att ett enda dygn kostar cirka 70.000 kronor. En annan sak är om det går att få frivilliga i det läge som uppstått.
Av allt som man sparar på så borde Högvakten vara det första man strycker, om Hemvärnet svarar för säg 20 dygn så motsvarar det 1 400 000 kr bättre att använda dessa medel till riktiga övningar. Polisen och SÄPO kan svara för skyddet av slotten.
Personligen tror jag det är kvar för att det trots allt blir billigare att låta Hemvärnet bestrida Högvakten än att rekrytera extrapersonal som man gjorde på Livgardet i december. Ca 140 rekryterade soldater gick högvakt i 17 dygn. De hade ca 20000 i lön och var anställda i 6 veckor.
Mao kostade de minst det dubbla per bevakningsdygn och det är mycket lågt räknat.
Men visst hade jag hellre sett att pengarna gick till övningar.
/D
"SSA" Gunny
Jan 17 2008, 17:17
En sak som man kan bli irriterad över är att vi inte får hjälpa till å spara, tex så få vi inte köpa in mat och annan förbruknings mtrl till övningar på ett billigare ställe, vi måste beställa ifrån FM vilket innebär att det kostar oss, vår budget, mycket mer än om vi hade kört tex till willys å köpt maten.
Fk Satan
Jan 17 2008, 17:26
QUOTE ("SSA @ Jan 17 2008, 17:17 )

En sak som man kan bli irriterad över är att vi inte får hjälpa till å spara, tex så få vi inte köpa in mat och annan förbruknings mtrl till övningar på ett billigare ställe, vi måste beställa ifrån FM vilket innebär att det kostar oss, vår budget, mycket mer än om vi hade kört tex till willys å köpt maten.
Det ena ger kostnader och intäkter i ett slutet system, Det andra ger kostnader ut ur det slutna systemet. Vad är bäst för FM som helhet?
Jan 17 2008, 17:27

Vissa inköp måste göras i vissa butiker pga lagen om offentlig upphandling. Man tar in offerter och skriver leveransavtal med t ex dagligvarubutiker och blir således låst till dessa under avtalstiden.
Det är en delförklaring varför man inte bara kan pipa in på närmsta ICA å handla om de har t ex extrapris.
"SSA" Gunny
Jan 17 2008, 18:45
QUOTE (Fk Satan @ Jan 17 2008, 17:26 )

Det ena ger kostnader och intäkter i ett slutet system, Det andra ger kostnader ut ur det slutna systemet. Vad är bäst för FM som helhet?
Jo, men när det ger mindre övningstid pga saker å ting kostar för mycket så kan man ifrågesätta vilket som är bäst för FM?

Nja...Det är ju långt ifrån ett rent nollsummespel vid interndebitering. Annars skulle ju allting som produceras vara "gratis"!? För att tillaga ett mål mat så finns det riktiga kostnader för råvaror, det finns även riktiga rörliga kostnader för själva tillagningen. Det FM ändå sitter med i knät är fasta kostnader för personal och resturangen. Ett lokalt reg(L)emente tar fläskigt betalt för mat som rent krasst håller sämre standard än lokala resturanger. En resturang jag verkligen kan rekomendera är Sju rum och kök i Strängnäs. Bra pris, stora portioner, riktigt god och fräsch mat.
Jan 18 2008, 13:13
QUOTE (wedin @ Jan 18 2008, 11:21 )

Nja...Det är ju långt ifrån ett rent nollsummespel vid interndebitering. Annars skulle ju allting som produceras vara "gratis"!? För att tillaga ett mål mat så finns det riktiga kostnader för råvaror, det finns även riktiga rörliga kostnader för själva tillagningen. Det FM ändå sitter med i knät är fasta kostnader för personal och resturangen. Ett lokalt reg(L)emente tar fläskigt betalt för mat som rent krasst håller sämre standard än lokala resturanger. En resturang jag verkligen kan rekomendera är Sju rum och kök i Strängnäs. Bra pris, stora portioner, riktigt god och fräsch mat.
Utan att göra anspråk på att veta allt i ämnet vill jag erinra om en sak. FM restauranger drivs inte längre i egen regi över allt. Åtminstonde skall de inte göra det på sikt. Således har FM inga fasta personalkostnader för detta ända
mål i sin egen bokföring. Även här upprättar man avtal efter anbudsförfaranden. Hur debiteringarna går till i detalj vet inte jag, men antal anställda och kostnader för detta är underentreprenörens huvudbry. Det jag ville påvisa är att det inte handlar om interndebiteringar längre. (Med reservation för att vissa militärrestauranger fortfarande drivs i egen regi)
<a href="http://www.forsvarsrestauranger.se/" target="_blank">http://www.forsvarsrestauranger.se/</a> Kan även finnas andra underentreprenörer på andra regementen som jag inte känner till.
Sn@jper
Jan 18 2008, 16:04
Nu har vi i vårt kompani fått domen för 2008. *suck*
Det enda vi får göra är två skjutningar på skjutbana på hela året. Inget mer.
Då är det bara att lämna in då eftersom jag inte ens kommer få möjlighet att fullfölja mitt kontrakt.
Vilken tur att vi satsat på rekrytering och har ett helt gäng med nya taggade soldater som sett fram emot givande övningar.
Detta är ju en tydlig markering ifrån regeringen att något hemvärn inte är önskvärt. Åtminstone inte här. Varför gör de inte lidantet kort och lägger ner skiten?
Är detta tacken för all tid man lägger ner. Jag blir så jävla less.
/ en Sn@jper som har svårt att se ljust på framtiden
Jan 18 2008, 17:19
QUOTE (Sn@jper @ Jan 18 2008, 16:04 )

Har man redan hunnit med att analysera läget och göra en omplanering hos er? Övriga utbgrupper/förbandschefer skall ju redovisa först den 13-14/2.
Nog den snabbaste planeringsprocess jag sett inom Hemvärnet. Många har mycket att lära av er.
Jag ser en stor risk i att pengakrisen kommer att gå ut över Hemvärnet. I stället för att göra något åt de svarta hålen (Vart tar alla driftsmedel egentligen vägen?) så väljer säkert myndigheten att spara på sådant som allmänheten ser som särskilt angeläget för att därigenom få mer pengar - eller åtminstone undvika kommande nedskärningar.
01/B3
(Som i dagarna fick inkallelseorder till KFÖ-vecka!)
Sleipnir
Jan 19 2008, 02:10
QUOTE (Sn@jper @ Jan 18 2008, 16:04 )

Då är det bara att lämna in då eftersom jag inte ens kommer få möjlighet att fullfölja mitt kontrakt.
Vilken tur att vi satsat på rekrytering och har ett helt gäng med nya taggade soldater som sett fram emot givande övningar.
Detta är ju en tydlig markering ifrån regeringen att något hemvärn inte är önskvärt. Åtminstone inte här. Varför gör de inte lidantet kort och lägger ner skiten?
Är detta tacken för all tid man lägger ner. Jag blir så jävla less.
/ en Sn@jper som har svårt att se ljust på framtiden

Nu är det väl knappast regeringen som anger vilken budgetram Hemvärnet får inom FM? Lite bakläxa på det. Om försvarsministern skulle gå in och ge 'fribrev' till ngn viss del av FM så skulle det, med all rätta, skrikas om ministerstyre. Riksdagen har valt att inte särskilt prioritera Hemvärnet just nu (se styrdokumentent för FM). Vi kommer att få reducerad budget med ca 32%, med rätt prioriteringar så avser mitt kompani genomföra åtminstone 4 större övningar i år.
Streaker
Jan 19 2008, 03:20
Tja vad var det jag sa sn@jper...
Hårda tider är i antågande och med det besparingar! Det är nog bara att inse att att ert kompani kommer att få stryka på foten när det skall sparas. Jag nämnde ju att så skulle kunna vara fallet..
Om man ville öva mer och bättre hade ni ju kunnat byta och valt att ingå i det så kallade insatskompaniet. Jag fattar inte varför ni inte tar steget.(om inte för er egen överlevnad). Där kommer det att säkerligen finnas mer resurser.
Vad jag vet så har erat kompani i realiteten bestått av en pluton och ytterligare en delvis besatt pluton samt avtalspersonal. Det var själva kompaniet...
"Fullt fungerande" kompani har jag aldrig sett eller hört något om och då har jag ändå rätt bra insyn i verksamheten. Kanske det endast var från er synvinkel som allting var så jättebra??
/Streaker
Ps Som ett förtydligande så tillhör jag inte den bataljon som du tillhör. Ds
Sn@jper
Jan 19 2008, 16:03
Vill bara förtydliga att Streaker är ute och cyklar ordentligt när han påstår att vi inte ens har två plut.
Streaker
Jan 19 2008, 18:45
Tjenare Sn@jper!
Nu påstod jag ju faktiskt inte att ni var mindre än två plutoner. Jag skrev ju att vad jag visste så var ni inte fler. Jag kan ju mycket väl ha fel och det verkar jag ha. Hur många plutoner har ni blivit då?
Ni måste ju ha lyckats rekrytera något enormt den senaste tiden (vilket ni är väl förunnade.) Isåfall så verkar det ju galet att ni inte kommer att få några medel att öva för utan bara kunna hålla två skjutningar på bana under 2008! Hur många var ni på senaste kompani övningen i Meselefors?
/Streaker
Fk Satan
Jan 19 2008, 18:50
Tänk att det finns en PM funktion i detta forum, ibland kanske vissa användare, exempelvis Streaker och sn@jper borde nyttja sig av PM-funktionen istället...
Fk Satan
Blågul
Streaker
Jan 19 2008, 19:49
Visst kan det nog vara så att pm funktionen används för dåligt.
Det jag ursprungligen ville få fram innan diskutionen med Sn@jper tog över var att det är nog inte så konstigt att man får mindre att öva för om man inte är fulla plutoner och kompanier. Skall det sparas så mycket som det nu skall göras så istället för att man får medel för ett kompani så kanske man bara får för det man i realiteten är. Reducerat kompani/pluton= reducerad kompani/plutonsbudget. Det är ju inget konstigt i sig men Sn@jper ville som jag fattade det inte riktigt se det så.
Varför jag skrev om deras senaste kompaniövnig var att den skickar signaler uppåt. Bra eller dåliga.
/Streaker
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.