Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HV/avtalsorg i försvarsmaktens pengakris
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3
23:e komp.
Hmm...???? Satt å tänkte på en sak som jag skulle vilja ha förtydligad. Många utb.grupper har redan gått ut och sagt vilken verksamhet som kan genomföras 2008. Detta har man gjort trots att vi inte vet om regeringen beviljar omfördelning av anslagen.(jag vet iaf inte nu när jag skriver) FM har i dag(13/2) i ett hemligstämplat dokument redovisat för regeringen vilka konsekvenserna blir om man inte får genomföra omfördelningen. Är det så att Hemvärnets verksamhet fortfarande hänger löst, med tanke på följande...Ur www2.mil.se Citat;Utöver den begärda överföringen av pengar mellan anslagen har Försvarsmakten redan beslutat om flera åtgärder för att minska kostnaderna under 2008. Det handlar om förkortad värnpliktsutbildning, mycket färre övningar och på lägre nivå, minskad flygtid, mindre gångtid för marinens fartyg samt reducering av hemvärns- och frivilligverksamheten.Slut citat. Kan vi tolka detta som att offentliggjorda besparingar blir det enda som drabbar Hv under förutsättning att FM beviljas omfördelning? Alltså, kan Hemvärnet känna sig säkra på att verksamheten är tryggad för 2008? Nuvarande bulletiner bygger ju på beviljad omfördelning.
Jag vet att himlen kan rasa ner i morgon, och att nya svarta hål kan uppstå, men begränsar mig till det jag tar upp här.
Sleipnir
Budgeten är idag redan reducerad från normala 300 000 000 SEK för verksamhet, till 170 000 000. Detta i enligt med SUF. DUF kommer nästa vecka (antar jag, har inte läst så mycket på EMIL på grund av sjukdom senaste dagarna).
QUOTE (Sleipnir @ Feb 13 2008, 19:48 ) *
Budgeten är idag redan reducerad från normala 300 000 000 SEK för verksamhet, till 170 000 000. Detta i enligt med SUF. DUF kommer nästa vecka (antar jag, har inte läst så mycket på EMIL på grund av sjukdom senaste dagarna).

Vad som är bestämt och klubbat vet vi redan, men kan ett ev. avslag från regeringen påverka detta i negativ riktning för Hv del? Beslutade besparingar på Hemvärnet och (ny)planerad verksamhet för 2008 bygger ju på att FM beviljas omfördelning. Lite förenklat då........... Hemvärnet kan inte kan andas ut förrän regeringen sagt ja, eller? (just nu råder falsk trygghet)
Sleipnir
Möjligheten finns naturligtvis, det kan till och med bli så illa om omfördelningen inte tillåts att man på HKV beslutar att ställa in all HV verksamhet för året. Då sparar man in ca 150 000 000 kronor ur verksamhetsbudgeten plus en mindre del av de fasta kostnaderna (befattningspengar och kilometer ersättningar). HvSS verksamhet blir då även lite prekär.

Det som talar emot ett sådant beslut är att man då inte kan genomföra ngn form av rekrytering, och att numerären skulle reduceras rätt mycket (nog rätt många ur personalen som lämnar in). Fast det är ju inte helt mot målbilden.
QUOTE (Sleipnir @ Feb 14 2008, 00:28 ) *
Möjligheten finns naturligtvis, det kan till och med bli så illa om omfördelningen inte tillåts att man på HKV beslutar att ställa in all HV verksamhet för året. Då sparar man in ca 150 000 000 kronor ur verksamhetsbudgeten plus en mindre del av de fasta kostnaderna (befattningspengar och kilometer ersättningar). HvSS verksamhet blir då även lite prekär.

Det som talar emot ett sådant beslut är att man då inte kan genomföra ngn form av rekrytering, och att numerären skulle reduceras rätt mycket (nog rätt många ur personalen som lämnar in). Fast det är ju inte helt mot målbilden.

ÖB har ju klart deklarerat att det kommer att få ödesdigra konsekvenser för förbandsverksamheten om man inte beviljas omfördelning. Är det realistiskt att tänka sig ett nedlagt Hemvärn som en del av det ödesdigra? Att man stoppade officersutbildningen under något år är väl bevis nog för att man inte tvekar att ta till de åtgärder som behövs för att rädda prioriterad verksamhet? Jag vill inte måla f-n på väggen, men nu för tiden är det inget som förvånar längre. Ett sabbatsår för t ex Hv skulle vara ödesdigert och allvarligt, och det är ju just det man varnar för. Prioritet är ju US och NBG, därför är allt annat oheligt. Tror inte politikerna förstått allvaret i situationen. Vet man förresten när regeringen skall svara på FM hemställan?

EDIT;Har den 14/2 läst det senaste från HvNS på nätet och fått ett svar jag är nöjd med.
Citat;Allt förutsätter dock att regeringen låter Försvarsmakten överföra 850 miljoner kronor från materielanslaget till förbandsverksamheten. Annars väntar nya och mycket värre avvägningar.Slut citat,
traktorspaning
Från FU hemsida kan man läsa om följande:

Den frivilliga försvarsverksamheten utreds
Regeringen har tillsatt en utredning som ska lämna förslag om den frivilliga försvarsverksamhetens framtida inriktning och uppgifter inom försvaret och samhällets krisberedskap. Till utredare har Björn Körlof utsetts. Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2008.

I takt med att Försvarsmaktens verksamhet har förändrats från ett invasionsförsvar till ett insatsförsvar är det naturligt att även den frivilliga försvarsverksamheten förändras i samma riktning och att den bör anpassas efter det civila samhällets behov. En särskild fråga är hur den statliga finansieringen av den frivilliga försvarsverksamheten bör se ut i framtiden.

Björn Körlof är generaldirektör och chef för Totalförsvarets pliktverk till och med den sista februari 2008. Han tillträder uppdraget som utredare den 1 mars 2008.
traktorspaning
Och på Hvblaskans nätforum finns följande termometer i HvSverige att utläsa.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Själv tycker jag att AK4 SM är ett moment som lätt kan prutas bort, omfördela isf medlen till HVSS ungdomstävling.

Min käpphäst RiksHvC inspektion har man tyvärr inte avviserat några besparingar på än. Tydligen är det fortfarande legitimt att bränna pengar på generalsövningar
Lfskbat
Tja budgeten! Det blir väl som vanligt att BEFÄLSUTBILDNINGARNA OCH TRUPPFÖRINGSUTBILDNINGARNA får stryka på foten... men å andra sidan har det ALDRIG FÖREKOMMIT NÅGON SÅDAN över huvudtaget i SSK...

Men oavsett vad som händer så lär väl den meningslösa FUSAN leva vidare i evighet ammen! -> Tidsstudie i Ksp skytte! Detta djävulens påfund till övning... totalt meningslös för alla utom ksp skytten... mellow.gif

För de som tillhör SSK... Med Befälsövningar och truppföringsutb menas inte kaffesörplande i 3 timmar.... eller att i förhand få veta vad som kommer att hända på bataljonens FUSA. banghead.gif
joppe
nu har domen kommit för FU många av de vanliga kurserna är strukna som tex SIB, SIB fortsättning o prickskytte
Birgersson
visst alla inom försvarsmakten drabbas av detta men det är för jävligt,
men att dom skulle dra ner såhär mycket trodde jag inte!
hoppas dom kommer tillbaka med mer än detta nästa år
Rogue
Tja alla verkar inte drabbas enligt SBK's medlemstidning så har man fått ökade anslag (och uppdrag), det för fjärde året i rad. Om jag läser tabellen rätt så

2004 11.1
2005 12,3
2006 14,3
2007 14,5
2008 15,2 (denna siffra säker då den står skriven).

15,2 miljoner är väl småsummor när det kommer till den totala budgeten men i alla fall.
Men det betyder väl att mina chanser att komma iväg till hundtjänstskolan i år är goda. banan_rock.gif
Fk Satan
QUOTE (Rogue @ Feb 23 2008, 23:38 ) *
Tja alla verkar inte drabbas enligt SBK's medlemstidning så har man fått ökade anslag (och uppdrag), det för fjärde året i rad. Om jag läser tabellen rätt så

2004 11.1
2005 12,3
2006 14,3
2007 14,5
2008 15,2 (denna siffra säker då den står skriven).

15,2 miljoner är väl småsummor när det kommer till den totala budgeten men i alla fall.
Men det betyder väl att mina chanser att komma iväg till hundtjänstskolan i år är goda. banan_rock.gif

Finns iofs vissa andra ev hinder vad gäller marma som inte har med FM att göra, utan en kines vilja att hyra hela marmaläger under sommarveckorna. Men men då kommer den att gå på annan ort. Vet inte om detta kommer upp på tapeten redan 2008, dock till 2009 kan detta bli ett problem. Men det finns en del alternativa lösningar på saker och ting. Dock hoppas jag att det inte blir "sundbyn" lösningen vilket skulle vara det sämsta.
traktorspaning
Nästa släng av sleven för frivorg!

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

För de lokalavdelningar som har sett till att Hv komp/bat är tillfullo förbandsuppfylld med de kategorier som man har bemanningsansvar för känner jag synpatier.

Fast jag tror jag aldrig har hört talas om ett kompani eller batstab som haft alla befattningar för avtalspersonal fullt besatta.

Fortsättning lär följa
Mr.Grenade Meatball
QUOTE (joppe @ Jan 14 2008, 19:43 ) *
Hur tror ni övningsutbudet i HV blir när försvarsmakten är i pengakris? vad tror ni kommer att stryka på foten?
Personligen tror jag FUs kursutbud i sommar kommer bli skralt
Tror ni att 3 mån utbildningen i HV eller 3 mån bevakningslottautbildningen kommer att ställas in?

Det finns inte något hinder till att RKs HvSjv inte kan öva skytte tillsammans med sina plutoner osv. Med tanke på att detta är bara övningar. Det är förståss en annan sak då om man verkligen skulle dra ut till krig då man är bunden till FM och RKs avtal om inga vapen. Men varför inte träna i det åtminstånde. Vem vet hur framtiden kommer att se ut. Tänk om av någon anledning att RK drar sig ur avtalet och dess HvSjv soldater hamnar ett annat avtal eller helt enkelt omförvandlas till ordinarie soldater efter ytterligare kanske 2 veckor vidare utbildning till exepel...eller hur?

Synd att alla dessa välutbildade Hemvärnssjukvårdare kan inte ens komma ut på utlandstjänst för att vara till stor nytta runt om i världen. Vad sägs om vårra HvSjv blir uthyrda för att bistå miltära uppdra runt om i världen...det kanske kan vara ett sätt för FM/hemvärnet att kamma in ett kapital för att förstärka ekonomin.

USA skickade ju tusentals (i alla fall 3000 ) av sina Hemvärnsstyrkor till Iraq.

Så, vad tycks?
FkN
QUOTE (Mr.Grenade Meatball @ Mar 18 2008, 08:17 ) *
Synd att alla dessa välutbildade Hemvärnssjukvårdare kan inte ens komma ut på utlandstjänst för att vara till stor nytta runt om i världen. Vad sägs om vårra HvSjv blir uthyrda för att bistå miltära uppdra runt om i världen...det kanske kan vara ett sätt för FM/hemvärnet att kamma in ett kapital för att förstärka ekonomin.

USA skickade ju tusentals (i alla fall 3000 ) av sina Hemvärnsstyrkor till Iraq.

Kan inte "ens"???? surprise.gif

Ute i den riktiga världen så skjuts det även på sjukvårdspersonal, därför är dom beväpnade.

Lägg ner skiten, finns ingen anledning till att ha en funktion som inte kan skydda sig själv.

Tror du på fullt allvar att sjukvårdarna i National Guard är obeväpnade?
traktorspaning
QUOTE (Mr.Grenade Meatball @ Mar 18 2008, 08:17 ) *
Hur tror ni övningsutbudet i HV blir när försvarsmakten är i pengakris? vad tror ni kommer att stryka på foten?
Tror ni att 3 mån utbildningen i HV eller 3 mån bevakningslottautbildningen kommer att ställas in?

Det finns inte något hinder till att RKs HvSjv inte kan öva skytte tillsammans med sina plutoner osv. Med tanke på att detta är bara övningar. Det är förståss en annan sak då om man verkligen skulle dra ut till krig då man är bunden till FM och RKs avtal om inga vapen. Men varför inte träna i det åtminstånde. Vem vet hur framtiden kommer att se ut. Tänk om av någon anledning att RK drar sig ur avtalet och dess HvSjv soldater hamnar ett annat avtal eller helt enkelt omförvandlas till ordinarie soldater efter ytterligare kanske 2 veckor vidare utbildning till exepel...eller hur?

Så, vad tycks?

Detta inlägg passade bättre i den andra tråden där du postade den (samma).

Men det som du pekar på löses av sig självt om RK övergår till att vara utbildningsansvariga istället för som idag bemanningsansvarig. Dvs inte petar i frågan.

I min värld så skiljer det mellan en RK utbildad sjukvårdare och en plutsjv eller kompanisjukskötare utbildade i armén, Kanske var det därför som RK obstruerade förritiden när man försökte få in vpl sjukvårdare i hv.

edit: Pucktvåa FkN var snabbare på insats
tinhead
Svenska RK har väldigt strikta regler kring det mesta..Och definitivt stenhårda då det gäller vapen. För dom så spelar det ingen roll om det är bara övning eller på riktigt..

Om man nu ska spekulera så...
Är det ingen som vet hur många sjukvårdare som blir kvar ifall RK skulle sluta utbilda och sjukvårdarna blir "riktiga" soldater.
För samtliga har gått med på sina egna val och grunder..

Det går att spekulera vidare då det gäller varför dom "obstruerade när Hv ville få in VPL sjukvårdare"...
Antingen blev dom livrädda att tappa platser precis på samma sätt som SKBR...
Eller så blev dom rädda att det blir en sammanblandning av vapenbärande sjukvårdare och icke vapenbärande..
Och då suddas gränsen ut av fi..som skjuter på allt..eftersom med deras logik så ska en RK sjukvårdare slippa att bli skjuten eftersom dom inte bär vapen.

Men det blir bara spekulationer....
xorc

Försöken med direktutb genomförs under 2008. Vag som gäller FU och SLK vht är oklart - de har dock fått medel i dec 2007 för att rekrytera och utb personal för placering i hv-förbanden....
öhman
Vad skulle skilja sig om SRK hade utbildnings eller bemanningsansvar? många som skriver i diverse trådar på detta forum har i mina ögon inte kunskap i varken det ena eller det andra. En reflektion som jag gjort är att många av de som är aktiva på denna sida har gjort sin värnplikt i icke stridande enheter som stab, tross eller i värsta fall på någon båt eller motsvarande och i min värld är dessa tjänster inte mer meriterande än de som inte gjort värnplikt. De anser sig tillråga på allt efter att ha gått intro i HV och gjort sina timmar i några år vara världsmästare på det mesta. Från desssa individer önskar jag en seriös redogörelse på vad som skulle vara så mycket bättre om de fick vara ansvariga för nuvarande avtalsorganisationers utbildning.

Hur skulle en systemtekniker i marinen vara mer lämpad i sjukvård än SRK?
Hur skulle en stabsass vara mer lämpad att köra fordon?
Hur skulle en packgruppchef vara mer lämpad att föra hund?

Sen kan det givetvis vara så att personerna ifråga har ett civilt jobb, varit på utlandstjänst, gjort sin värnplikt i de berörda tjänstegrenarna eller har ett fritidsintresse som kopplar de till respektive organisations gebit men då är vi tillbaks till avtalsorganisationernas uppgift, att ta tillvara kompetensen hos individen och få de verksamma i sin organisation och i slutändan försvarsmakten.

Många hänvisar ofta till försvarsutbildarna och då är min fråga, behövs de som organisation i dagens försvarsmakt?

Mitt svar är nej, de behövs inte då deras utbildningar definitivt är av den art att de är likvärdiga med HV.s utbildningsutbud och varför köra två parallella utbildningar? Man kan alltid hänvisa till att alla är inte med i HV men hur många är det egentligen?
Lägg de pengarna på Hv eller se till att HV utbildar till en viss nivå och FU däröver annars må den största vinsten vara att lägga ned FU vilket inte någonstans nämns på detta forum.

Som medhåll till kritikerna kan jag bara säga till respektive avtalsorganisation, se till att rekrytera personal som har en koppling till era organisationer yrkesmässigt, via sin värnplikt, utlandstjänst eller fritidsintresse.

/Öhman (stridande infanterist)
skaya
Jag tror att du tar i för mycket när du titulerar kritiska skribenter på detta forum som värdelöst sjöfolk (vilket i sig är osmakligt).

När det gäller kritiken mot vissa avtalsorg (läs SRK) tycker iallafall jag mig läsa att det är FSCs sjukvårdare gör ett bättre jobb än SRKs, inte SYTE och den poängen är god och om du inte förstår den så är det du som inte är insatt.
larsev
QUOTE (skaya @ Mar 30 2008, 06:43 ) *
Jag tror att du tar i för mycket när du titulerar kritiska skribenter på detta forum som värdelöst sjöfolk (vilket i sig är osmakligt).

När det gäller kritiken mot vissa avtalsorg (läs SRK) tycker iallafall jag mig läsa att det är FSCs sjukvårdare gör ett bättre jobb än SRKs, inte SYTE och den poängen är god och om du inte förstår den så är det du som inte är insatt.

Ursäkta, men vem är det du pratar om? surprise.gif
skaya
många som skriver i diverse trådar på detta forum har i mina ögon inte kunskap i varken det ena eller det andra. En reflektion som jag gjort är att många av de som är aktiva på denna sida har gjort sin värnplikt i icke stridande enheter som stab, tross eller i värsta fall på någon båt eller motsvarande och i min värld är dessa tjänster inte mer meriterande än de som inte gjort värnplikt. De anser sig tillråga på allt efter att ha gått intro i HV och gjort sina timmar i några år vara världsmästare på det mesta. Från desssa individer önskar jag en seriös redogörelse på vad som skulle vara så mycket bättre om de fick vara ansvariga för nuvarande avtalsorganisationers utbildning.

Öhmans inlägg, valda delar. Min highlight.
traktorspaning
QUOTE (öhman @ Mar 30 2008, 01:33 ) *
Vad skulle skilja sig om SRK hade utbildnings eller bemanningsansvar? många som skriver i diverse trådar på detta forum har i mina ögon inte kunskap i varken det ena eller det andra. En reflektion som jag gjort är att många av de som är aktiva på denna sida har gjort sin värnplikt i icke stridande enheter som stab, tross eller i värsta fall på någon båt eller motsvarande och i min värld är dessa tjänster inte mer meriterande än de som inte gjort värnplikt. De anser sig tillråga på allt efter att ha gått intro i HV och gjort sina timmar i några år vara världsmästare på det mesta. Från desssa individer önskar jag en seriös redogörelse på vad som skulle vara så mycket bättre om de fick vara ansvariga för nuvarande avtalsorganisationers utbildning.

Hur skulle en systemtekniker i marinen vara mer lämpad i sjukvård än SRK?
Hur skulle en stabsass vara mer lämpad att köra fordon?
Hur skulle en packgruppchef vara mer lämpad att föra hund?

Sen kan det givetvis vara så att personerna ifråga har ett civilt jobb, varit på utlandstjänst, gjort sin värnplikt i de berörda tjänstegrenarna eller har ett fritidsintresse som kopplar de till respektive organisations gebit men då är vi tillbaks till avtalsorganisationernas uppgift, att ta tillvara kompetensen hos individen och få de verksamma i sin organisation och i slutändan försvarsmakten.

Många hänvisar ofta till försvarsutbildarna och då är min fråga, behövs de som organisation i dagens försvarsmakt?

Mitt svar är nej, de behövs inte då deras utbildningar definitivt är av den art att de är likvärdiga med HV.s utbildningsutbud och varför köra två parallella utbildningar? Man kan alltid hänvisa till att alla är inte med i HV men hur många är det egentligen?
Lägg de pengarna på Hv eller se till att HV utbildar till en viss nivå och FU däröver annars må den största vinsten vara att lägga ned FU vilket inte någonstans nämns på detta forum.

Som medhåll till kritikerna kan jag bara säga till respektive avtalsorganisation, se till att rekrytera personal som har en koppling till era organisationer yrkesmässigt, via sin värnplikt, utlandstjänst eller fritidsintresse.

/Öhman (stridande infanterist)

Jag började med att ta del av av din profil för att se vilket infanteriregemente som skolat dig samt eventuellt vilken stridande befattning du innehaft.

Det verkar i din argumentation som begreppen bemanningsansvar och utbildningsansvar har en annan innebörd för dig.

Rent strikt SKALL inte en avtalsorganisation (idag) rekrytera en person som genomfört GU värnplikt. Personen är ju krigsplaceringsbar direkt!

SRK har idag både bemannings OCH utbildningsansvar för SJV i HV och det resultatet talar för sig själv.

Sedan har jag en ytterligare fundering, stab och tross personer, är ju i många fall utbildade i eller tillsammans med befattningar som just avtalsorganisationerna har bemanningsansvar för (hundförare undantaget) så hurvida de gör HvIntro eller inte torde knappast påverka kompetensnivån.

Värt att fundera på är dock om det är resurseffektiv att många organisationer har sin egen UGL mm utbildningar. Det verkar dock som detta kommer att klaras ut i närtid då utbildningsuppdragen kommer att fördelas funktionsvis på respektive organisation.
swazze
Då var det dags igen med gårdagens besparingar. Går att läsa dels i SvD http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1116783.svd och dels på försvarsmaktens sida http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines

(I ledaren angående detta så nämns faktiskt frivilligrörelsen http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1120339.svd)

Här är en länk till själva underlaget till försvarsmakten ifrån regeringen http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/26/18/0cc85959.pdf
I den går det att läsa att frivilligrörelsen och hemvärnet ska hållas på en acceptabel miniminivå. Detta går ju att tolka på två vis. Dels att det är helt ok att spara ännu mer och dels att regeringen faktiskt börjat bry sig om HV och Friv och vill förhindra att försvarsmakten skrotar verksamheten under året för att slippa spara på annat. HV och Friv nämns faktiskt var för sig i en 10 punktslista över krav från regeringen som innefattar upprättandet av MEDIVAC-kapacitet och minimiflygtider för JAS 39 Gripen.
traktorspaning
Att göra saker rätt samt att göra rätt saker?

Från hemvarnet.se

Rikshemvärnschefen lockade folk!
Ett rekordstort antal hemvärnssoldater deltog vid rikshemvärnschefens, generalmajor Roland Ekenberg, inspektion av bataljonen. Vid övningen på Rinkaby skjutfält under helgen deltog 164 hemvärnssoldater från bataljonen, det största antalet på flera, flera år enligt en nöjd övningsledning.Inspektionen genomfördes på tre täter under lördagen. Generalen med intresserat följe engagerade sig i de olika spörsmål som fördes fram. En riksdagsledamot som är suppleant i försvarsutskottet, Peter Jeppsson, följde också inspektionen, och lokala politiker från tre kommuner fick se vilka resurser bataljonen har.

Med start i hällregn och slut i strålande sol genomfördes utbildning på 10-talet övningsstationer. Det var stridsövningar och skjutning med olika vapen, det var sprängtjänst och terrängkörning. Hundekipage fick träna på sitt, och sjukvårdarna behövde som tur var bara öva, inte göra något ”skarpt”. Koket var fältmässigt riggat och lagade mat som smakade härligt i det fria.

Inspektionen i Blekinge fortsatte under söndagen, då 2. hemvärnsbataljonen visar upp sina kunskaper och färdigheter.

Jag har detta som en käpphäst! Att om man drar in på medlen så att man pratar om att lägga ribban på "klara kontrakt" dvs ligga på sparlåga. Att då genomföra generalsövningar dvs tillrättalagda uppvisningar känns som ett dubbelfel.

Har man knappt medel att öva, gör en generalsrepa, då har man tappat det lagda spåret samt att man har dåligt med resurser att möta upp mot det inspektionen gav vid handen.

ERGO: Lägg ned inspektionsspektaklet och lägg pengarna på ungdomstävlingen.
FkN
Ungdomstävlingen? surprise.gif

Utveckla tack
eskil
QUOTE (traktorspaning @ Apr 13 2008, 19:36 ) *
Vid övningen på Rinkaby skjutfält under helgen deltog 164 hemvärnssoldater från bataljonen, det största antalet på flera, flera år enligt en nöjd övningsledning.

Vänta här nu...Man skulle mönstra en bataljon och fick ihop ett kompani. Och man är nöjda!?
traktorspaning
QUOTE (FkN @ Apr 13 2008, 21:30 ) *
Ungdomstävlingen? surprise.gif

Utveckla tack

Ungdomstävlingen på HvSS som genomförs årligen
FkN
Det är jag fullt medveten om, men varför skulle det gå mer pengar till det?
Finns väl andra hål att fylla?
traktorspaning
Tanken var att dels bredda eventet med deltagare från fler nationer samt att ha resurser att matcha "våra" ungdommar dvs att dom är väl förberredda.

Så spara lite genom att hålla generalen och avdelningen på tre vapen, ge resten till att vitalisera ungdomstävlingen
dieseltrollet
QUOTE (traktorspaning @ Apr 13 2008, 22:49 ) *
Tanken var att dels bredda eventet med deltagare från fler nationer samt att ha resurser att matcha "våra" ungdommar dvs att dom är väl förberredda.

Så spara lite genom att hålla generalen och avdelningen på tre vapen, ge resten till att vitalisera ungdomstävlingen

Så i dessa tider med synnerligen dålig ekonomi så ska vi ta ännu mer pengar från insatsförbanden och ge till ungdomsutbildningen? Lite lustig prioritering...
FkN
Pest eller kolera? smile.gif
traktorspaning
@ dieseltrollet Så i dessa tider med synnerligen dålig ekonomi så ska vi ta ännu mer pengar från insatsförbanden och ge till ungdomsutbildningen? Lite lustig prioritering...

Nja, det är ju centrala medel, och tävlingen går också på den centrala budgeten. När vi plockar in färre och färre till GU så får man försöka profilera sig mot juniorerna för att skapa intresse underifrån. Om Olle Ungdom väljer YOP istället för Hv vid muckdax ser jag ändå som en vinst för FIRMAN.
Munken_swe
QUOTE (eskil @ Apr 13 2008, 20:37 ) *
QUOTE (traktorspaning @ Apr 13 2008, 19:36 ) *
Vid övningen på Rinkaby skjutfält under helgen deltog 164 hemvärnssoldater från bataljonen, det största antalet på flera, flera år enligt en nöjd övningsledning.

Vänta här nu...Man skulle mönstra en bataljon och fick ihop ett kompani. Och man är nöjda!?

Under en Bat-övning i Kronoberg förra året fick man ihop tre kompanier, med ungefär 15-20 skyttar i varje kompani, och en större mängd stabspersonal. Så med HV-standard kanske man förstår om dem anser sig vara nöjda.
dieseltrollet
QUOTE (traktorspaning @ Apr 14 2008, 07:36 ) *
Nja, det är ju centrala medel, och tävlingen går också på den centrala budgeten. När vi plockar in färre och färre till GU så får man försöka profilera sig mot juniorerna för att skapa intresse underifrån. Om Olle Ungdom väljer YOP istället för Hv vid muckdax ser jag ändå som en vinst för FIRMAN.

Hela FMs budget är "centrala medel". Det du föreslår är fortfarande att man ska ta pengar avsatta för insatsförbandens utveckling och istället satsa på ungdomsverksamheten. Det tycker jag fortfarande är en konstig prioritering.
traktorspaning
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 14 2008, 18:00 ) *
QUOTE (traktorspaning @ Apr 14 2008, 07:36 ) *

Hela FMs budget är "centrala medel". Det du föreslår är fortfarande att man ska ta pengar avsatta för insatsförbandens utveckling och istället satsa på ungdomsverksamheten. Det tycker jag fortfarande är en konstig prioritering.

Jag vet inte om ett gäng från tre vapen som åker ut för att se generalsövningar - inspektion - är utveckling av insatsförband dvs där pengarna belastar anslaget idag. Övrigt är utfördelat via utbildningsgrupperna till förbandsverksamhet ie förbrukas idag.

Men jag är inte mållåst på att boosta ungdomstävlingen med belopp omfattande flera gånger dagens budget. Om man räknar på vad inspektionerna kostar avseende resor, hotell, arbetstid för anställda på utbildningsgrupp samt vad själva generalsmomentet kontra en vanlig Hvövning. Om detta kan allokeras till att driva x antal IP, då är det lika funkis för mig.

Stanna på Banérgatan, gör något annat för medlen är min åsikt.
dieseltrollet
QUOTE (traktorspaning @ Apr 14 2008, 23:01 ) *
Jag vet inte om ett gäng från tre vapen som åker ut för att se generalsövningar - inspektion - är utveckling av insatsförband dvs där pengarna belastar anslaget idag. Övrigt är utfördelat via utbildningsgrupperna till förbandsverksamhet ie förbrukas idag.

Men jag är inte mållåst på att boosta ungdomstävlingen med belopp omfattande flera gånger dagens budget. Om man räknar på vad inspektionerna kostar avseende resor, hotell, arbetstid för anställda på utbildningsgrupp samt vad själva generalsmomentet kontra en vanlig Hvövning. Om detta kan allokeras till att driva x antal IP, då är det lika funkis för mig.

Stanna på Banérgatan, gör något annat för medlen är min åsikt.

Fundera lite på om HV överhuvudtaget hade haft IP och IK idag ifall det inte fanns en central instans som drev utvecklingen framåt. En del i detta arbete är inspektionerna... Om man räknar på vad inspektionerna kostar så kommer man förmodligen fram till att det på sin höjd motsvarar fordonskostnaderna för några enstaka IP.
traktorspaning
Inspektionerna kostar både på RikHvavd org och akt och på de utbildningsgrupper som blir visiterade. Det är inte bara resor och hotell motsvarande. På andra sidan har du att övningarna "generalskittas" extra helgtjänst för personal på gruppen. Middagar och luncher för alla inblandande (även Hvpersonal)

Blir ju extra bra med dumveckan, om man åker på en inspektion lär hela det utbildningsåret ha kört i diket för att brassa en generalsövning.

Och svaret på frågan är: Ja vi har fått ändra i princip alla övningsförutsättningar tex dag, terräng, vapeninsats, övningsupplägg samt övningsansvarig för att leverera en generalsövning.
dieseltrollet
QUOTE (traktorspaning @ Apr 18 2008, 22:06 ) *
Inspektionerna kostar både på RikHvavd org och akt och på de utbildningsgrupper som blir visiterade. Det är inte bara resor och hotell motsvarande. På andra sidan har du att övningarna "generalskittas" extra helgtjänst för personal på gruppen. Middagar och luncher för alla inblandande (även Hvpersonal)

Blir ju extra bra med dumveckan, om man åker på en inspektion lär hela det utbildningsåret ha kört i diket för att brassa en generalsövning.

Och svaret på frågan är: Ja vi har fått ändra i princip alla övningsförutsättningar tex dag, terräng, vapeninsats, övningsupplägg samt övningsansvarig för att leverera en generalsövning.

Fundera lite på om HV överhuvudtaget hade haft IP och IK idag ifall det inte fanns en central instans som drev utvecklingen framåt. En del i detta arbete är inspektionerna... Om man räknar på vad inspektionerna kostar så kommer man förmodligen fram till att det på sin höjd motsvarar fordonskostnaderna för några enstaka IP.
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 18 2008, 22:07 ) *
QUOTE (traktorspaning @ Apr 18 2008, 22:06 ) *

Jag är möjligtvis naiv, men tror inte att man skall ge dessa instanser ALL credit för hemvärnets utveckling. Överskatta inte deras egna initiativ. Jag tror att de lyssnar på opinionen mer än vi tror. Jag tror att de flesta goda idéer kommer från externt håll, och sedan omvandlas till en egen uppfinning. Vem vill inte framstå som smart? Överdriv inte betydelsen av inspektionerna.

Det värsta jag vet är när man inte talar klarspråk. Vad innebär det i detta fallet då? Jo, när man får reda på att en general skall besöka förbandet så startar förberedelsearbetet SUNE. Allt måste övas och planeras in i minsta detalj. Inget får gå fel. Vi måste visa att vi är bra. Detta mina damer och herrar får dramatiska teatern att framstå som loppcirkus i sammanhanget. Generalen får se ett skådespel utan dess like, och utifrån det bilda sig en sanningsenlig uppfattning är lika svårt som att lära sig rysk blindskrift utan att ha fingrar.

Låt generalerna stanna i Stockholm. Skicka manuset per mejl(kostnad á 0:-) Ev. besparingar bör oavkortat gå till den verkliga förbandsverksamheten.

Mina ören tryter och det skall ni vara glada för. (Jag vet att ni är det)
dieseltrollet
QUOTE (23:e komp. @ Apr 18 2008, 23:43 ) *
Jag är möjligtvis naiv, men tror inte att man skall ge dessa instanser ALL credit för hemvärnets utveckling. Överskatta inte deras egna initiativ. Jag tror att de lyssnar på opinionen mer än vi tror. Jag tror att de flesta goda idéer kommer från externt håll, och sedan omvandlas till en egen uppfinning. Vem vill inte framstå som smart? Överdriv inte betydelsen av inspektionerna.

Kanske inte ALL credit. Men utan dessa instanser så torde utvecklingen inte finnas överhuvudtaget...

Lokala initiativ i all ära, men om det sedan ska bli något så krävs TOEM, U-listor, utbildningsanvisningar osv. Om varje utbildningsgrupp/bataljon skulle leva i sin egen lilla värld, hur pass samordnat tror du det skulle bli? Då skulle vi inte ha insatskompanier som ska kunna flyttas över hela landet.

Den här inställningen är tämligen vanlig på gräsrotsnivå, "vad vet de där högdjuren om vad vi gör?". Men den visar också på en bristande förståelse för helheten.
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 19 2008, 10:27 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Apr 18 2008, 23:43 ) *

Kanske inte ALL credit. Men utan dessa instanser så torde utvecklingen inte finnas överhuvudtaget...

Lokala initiativ i all ära, men om det sedan ska bli något så krävs TOEM, U-listor, utbildningsanvisningar osv. Om varje utbildningsgrupp/bataljon skulle leva i sin egen lilla värld, hur pass samordnat tror du det skulle bli? Då skulle vi inte ha insatskompanier som ska kunna flyttas över hela landet.

Den här inställningen är tämligen vanlig på gräsrotsnivå, "vad vet de där högdjuren om vad vi gör?". Men den visar också på en bristande förståelse för helheten.

Med opinionen avser jag snarare seriösa insändare i HvNS, rikspress, bloggar samt debatt i andra forum. Givetvis behövs det folk på alla nivåer, men det betyder inte per automatik att det de gör är det mest optimala. Jag vidhåller att inspektionerna i hemvärnsverksamheten inte kan ge en sanningsenlig bild, och vad motiverar dem då om det endast är en tillrättalagd teaterföreställning man får sig serverad? Snappa upp gräsrötternas åsikter kanske? En endaste gång, notera EN, har jag varit med om att en öppen seriös dialog förts mellan ett högdjur och gräsrötterna i våran bataljon. Han tog sig verkligen tid att sätta sig in i, och svara på gräsrötternas frågor. Han hette Alf förresten, och var verkligen nyfiken och rak. Övriga gånger har de flesta inte ens sett röken av dem. Va, har de redan varit här? Givetvis kan de inte prata med alla, men jag vet att hos oss har inspektionstäten stannat till vid komp eller batstab för en snabb lägesrapport. Är det gräsrötternas åsikter de får höra då, eller hur förträffligt MITT förband är? Ser de med egna ögon hur utb. bedrivs, eller får de via hörsägen veta att allt fungerar bra? Självklart framhäver jag det här lite syrligt och koncentrerar mig på kärnproblemet, och jag tillägger att det givetvis produceras mycket bra också, ÄVEN i Stockholm.
dieseltrollet
Det du skriver är säkert sant. Men måste en inspektionstät verkligen prata med alla meniga gräsrötter för att kunna följa upp förbandet och få inpulser/idéer för att driva utvecklingen framåt? Eller gör man detta bäst genom att prata med utbildningsgrupper/bataljonstaber/kompanistaber?

Inspektionerna är ett av flera verktyg för den centrala instansen för Hemvärnet att följa upp verksamheten och driva utvecklingen framåt. Det är tack vare den centrala instansens arbete som det idag finns TOEM som säger att det ska finnas insatskompanier och -plutoner. Att sedan idéerna till dessa har kommit från lokal nivå är en annan sak, om dessa idéer inte hade fångats upp och sedan utvecklats och prövats genom ett uppdrag från centralt håll så hade det inte blivit mer än lokala idéer som hade haft synnerligen svårt att överleva. Tror du verkligen att insatsplutonerna idag hade haft terrängbilar ifall inte den centrala instansen hade behovssatt dessa utifrån ett krav inskrivet i TOEM?

Att sedan de lokala instanserna skapar tillrättalagda övningar för att visa upp en solskenshistoria vid inspektionerna är tråkigt, om än inte förvånande. Samma beteende återfinns till viss del i övriga Försvarsmakten också.

Som sagt, från gräsrotsnivå har man en syn på saken, det är inget konstigt med det. Men den synen är sällan hela sanningen.
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 19 2008, 13:44 ) *
Det du skriver är säkert sant. Men måste en inspektionstät verkligen prata med alla meniga gräsrötter för att kunna följa upp förbandet och få inpulser/idéer för att driva utvecklingen framåt? Eller gör man detta bäst genom att prata med utbildningsgrupper/bataljonstaber/kompanistaber?

Inspektionerna är ett av flera verktyg för den centrala instansen för Hemvärnet att följa upp verksamheten och driva utvecklingen framåt. Det är tack vare den centrala instansens arbete som det idag finns TOEM som säger att det ska finnas insatskompanier och -plutoner. Att sedan idéerna till dessa har kommit från lokal nivå är en annan sak, om dessa idéer inte hade fångats upp och sedan utvecklats och prövats genom ett uppdrag från centralt håll så hade det inte blivit mer än lokala idéer som hade haft synnerligen svårt att överleva. Tror du verkligen att insatsplutonerna idag hade haft terrängbilar ifall inte den centrala instansen hade behovssatt dessa utifrån ett krav inskrivet i TOEM?

Att sedan de lokala instanserna skapar tillrättalagda övningar för att visa upp en solskenshistoria vid inspektionerna är tråkigt, om än inte förvånande. Samma beteende återfinns till viss del i övriga Försvarsmakten också.

Som sagt, från gräsrotsnivå har man en syn på saken, det är inget konstigt med det. Men den synen är sällan hela sanningen.

På enklaste vis.......inspektioner är inte kostnadseffektiva. Det finns säkerligen en uppsjö motiv till att åka land och rike runt, men som en temp i röva är det värt noll och intet för resultatet, och det är väl det som räknas?

Man kan mejla Stockholm och berätta att Hv behöver tgb och varför. Det behövs ingen inspektion för att konstatera det. Hemvärnet saknar adekvat sambandsutrustning trots att otaliga inspektioner genomförts. Detta är ett motargument som mer än väl visar att en inspektion inte har en direkt koppling till utveckling och resultat.
dieseltrollet
QUOTE (23:e komp. @ Apr 20 2008, 01:08 ) *
På enklaste vis.......inspektioner är inte kostnadseffektiva. Det finns säkerligen en uppsjö motiv till att åka land och rike runt, men som en temp i röva är det värt noll och intet för resultatet, och det är väl det som räknas?

För att ta till ett favorituttryck på detta forum, "källa på det"? Eller på enklaste vis, hur kan du avgöra det?
Man kan mejla Stockholm och berätta att Hv behöver tgb och varför. Det behövs ingen inspektion för att konstatera det. Hemvärnet saknar adekvat sambandsutrustning trots att otaliga inspektioner genomförts. Detta är ett motargument som mer än väl visar att en inspektion inte har en direkt koppling till utveckling och resultat.

Inspektionerna är ett av rikshvchefens verktyg för att följa upp verksamheten. Bland annat så är det en kontrollfunktion. Jag vet inte vad du har för syn på kontrollfunktioner, men en sådan som baseras på att de som ska kontrolleras ska maila kontrollfunktionen känns lite tam så att säga. Men det kanske passar vissa utbildningsgrupper bäst?

Beträffande sambandsutrustningen, bara för att man konstaterar ett behov innebär det inte att man kan fixa allting på en gång. Det gäller såväl för Hemvärnet som för övriga delar av Försvarsmakten. Men utan den centrala instansens arbete så kommer ni aldrig att få se modernare sambandsutrustning ute på förbanden.
QUOTE (dieseltrollet @ Apr 20 2008, 00:36 ) *

För att ta till ett favorituttryck på detta forum, "källa på det"? Eller på enklaste vis, hur kan du avgöra det?

Inspektionerna är ett av rikshvchefens verktyg för att följa upp verksamheten. Bland annat så är det en kontrollfunktion. Jag vet inte vad du har för syn på kontrollfunktioner, men en sådan som baseras på att de som ska kontrolleras ska maila kontrollfunktionen känns lite tam så att säga. Men det kanske passar vissa utbildningsgrupper bäst?

JAG hävdar detta! Hur?...... jag anser att man inte får sanningen serverad om föremålet för kontrollen vet om densamma i förväg. Lyckligtvis har man aviserat att man skall göra oanmälda besök, och det är ett steg i rätt riktning. Syftet med en kontroll måste ju vara att få en verklighetsuppfattning, och så länge annat än verkligheten förmedlas anser jag det vara resursslöseri.

Jag anser också att det är den som står för en utgift som skall motivera den. Jag hävdar slöseri och behöver inte bevisa något.
Mitt resonemang bygger på funderingar kring skriften "Och sen då".

Varje hemvärnsförband står under ständig tillsyn av utbildningsgrupp. Det bör vara kostnadseffektivare att låta dem rapportera uppåt samt någon gång per år sammanträda rent fysiskt med generalen i Stockholm. Det fungerar säkerligen så här idag, och det bör räcka med det. Förstår inte vitsen med att generalen med följe och kringarrangemang skall åka till Knäckebrödhult för att bevista en skjutning eller annat. Han har sett vapen och uniformer förr.

Ingen kan göra en krigsförbandsvärdering genom att åse en stridsskjutning en liten stund. -Bra jobbat soldater, mycket bly i luften och koket fungerar!

Rent allmänt är jag inte det minsta motståndare till att generaler besöker förbanden, om så bara för att de tycker det är kul, men i ekonomiska kristider anser jag att varenda spenderad spänn skall kunna kopplas till mätbara effekter.
traktorspaning
@ 23:e komp Jag håller med om det. Beakta sedan det som sagts i en annan tråd om att generalen basunerar "det bästa jag någonsin sätt!" på varje inspektion som genomförs.
CQ1
Då har det börjat... Detta är en en del av "det levande arbetsdokumentet" i det nya besparingsarbetet.

Frågan är vad som händer med bataljonerna i grupperna? Care to guess, anyone?

QUOTE (mil.se)
Utbildningsgrupper inom hemvärnet som avvecklas:

• Lapplandsjägargruppen.
  • Fältjägargruppen.
  • Västernorrlandsgruppen.
  • Gävleborgsgruppen.
  • Örebro- och Värmlandsgruppen.
  • Södermanlandsgruppen.
  • Bohus-Dalsgruppen.
  • Hallandsgruppen.
  • Norra Smålandsgruppen.

Källa: mil.se
DaRaven
Bataljonerna blir kvar, och övergår i en annan utbildningsgrupps vård gissningsvis.
Conan
QUOTE (DaRaven @ Apr 23 2008, 17:50 ) *
Bataljonerna blir kvar, och övergår i en annan utbildningsgrupps vård gissningsvis.

Det märkliga är väl att vi haft så många grupper så pass länge.

Vid Dalregementsgruppen arbetar exempelvis 15-20 personer på heltid. Jag har givetvis inte full insikt allt som görs där, men det käns ändå rent spontant som att det är en väldigt stor proportion administration i paritet till den ynka förbansverksamhet vi ändå bedriver. När vi sedan gör detta görs det till 99% utan gruppens direkta inblandning. Med avseende på de nu aviserade neddragningarna måste det även ha varit så eftersom utrymmet finns.

Rätt märkligt förövrigt att det omoderna hemvärnet överhuvudtaget finns kvar. Toem stipulerar ju förmågor mot företelse som står stick i stäv med vad politikerna iom att vi inte inom överskådlig tid kommer att invaderas.

Det man ser i media angående hemvärnet är hur de själva anseer sig fylla en viktig roll i samband med eftersök och skögsbränder.

Varför inte bara lägga ner och föra över pengar till räddningsverket på direkten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.