Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsväst 2000 ur ett genusperspektiv
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Sytare
Nytt år och nya trådar.

Jag har nu under ett par år hoppat in lite av och till som utbildare inom FM och dess kringorganisationer. En av de utbildningar som jag har hållit är mtrl-kunskap bärsystem 2000 samt tillpassning av stridsväst. Som utbildare så har jag arbetat utifrån min övningsplan samt mina samlade erfarenheter och steg för steg förklarat hur västen skall sättas ihop och vilka remmar man skall spänna osv.

Det är ju dock alltid så att alla är vi unika och att det som passar den ena passar inte alltid den andra, och detta tas bland annat upp i förra nummret av värnpliktsnytt (Kvinnor - redo för strid, 2007-12-04).
Jag har accepterat att det finns en del problem med tillpassningen av mtrl för kvinnor, men jag saknar förmågan att leva mig in i problematiken. Därför så efterlyser jag nu erfarenheter från kvinnor inom FM (officerare, NBG, US, VPL, Friv m.m.) för att bygga en kunskapsbank för oss som utbildar bl.a. kvinnor.

Målet med denna kunskapsbank är att den skall innehålla tips och trix till oss som utbildare för att uppnå bästa möjliga bärkomfort och ergonomi. För detta så behövs både problem- och åtgärdsbeskrivningar.

Skjutgräns vänster: Värnpliktsnytt, deras vara eller inte vara samt förmåga är inget som skall diskuteras här!
Skjutgräns höger: Kvinnor inom FM, deras vara eller inte vara samt förmåga är inget som skall diskuteras här!

Det som också är av intresse är om, och i så fall vilket, kroppskydd som används.
Erfarenheter såsom "inga som helst problem" är även det erfarenheter och också av intresse.

Förtydligande frågor och tillägg som utvecklar och för tråden framåt inom dessa ramar uppskattas.
johanp
Jag ledde en skjutning i helgen där bl.a. en "normalstor" tjej deltog - med kroppsskyddet gick det väl sådär - utan det men med resten av stridsutrustningen gick det alldeles utmärkt! Anledningen var förmodligen att axelpaddarna sticker ut en bra bit i luften även med minsta modellen = kolven glider ut från axeln när rekylen kommer.
joppe
QUOTE (johanp @ Jan 14 2008, 21:57 ) *
Jag ledde en skjutning i helgen där bl.a. en "normalstor" tjej deltog - med kroppsskyddet gick det väl sådär - utan det men med resten av stridsutrustningen gick det alldeles utmärkt! Anledningen var förmodligen att axelpaddarna sticker ut en bra bit i luften även med minsta modellen = kolven glider ut från axeln när rekylen kommer.

ett tipps är att ta väck kevlaret som sitter på axlen då blir det lite lättare att skjuta.
västdelen på sv2k skulle funnits i flera storlekar inte bara en
darkjak
De tjejer jag tjänstgjorde hade inga problem med västen.
Dock fanns klagomål om att hjälmarna är för stora. Nackskyddet, eller vad man ska kalla det på kroppsskyddet stötte emot hjälmen, vilket gjorde det jobbigt att rikta vapnet rakt fram och svagt uppåt i liggande skjutställning.
eskil
QUOTE (darkjak @ Jan 14 2008, 22:21 ) *
Dock fanns klagomål om att hjälmarna är för stora. Nackskyddet, eller vad man ska kalla det på kroppsskyddet stötte emot hjälmen, vilket gjorde det jobbigt att rikta vapnet rakt fram och svagt uppåt i liggande skjutställning.

Det råkar även många killar (bl.a. jag) ut för, så det problemet är nog tämmeligen genusneutralt.
Qaz
Mycket av problemen med utrustningen sitter väl ändå i storleken på brukaren och inte på vilket kön brukaen har. Jag är själv 167cm å 58kg och har vissa problem med utrustningen t.ex. att västen är för stor och kolven för lång.
The Swede
QUOTE (joppe @ Jan 14 2008, 22:18 ) *
QUOTE (johanp @ Jan 14 2008, 21:57 ) *

ett tipps är att ta väck kevlaret som sitter på axlen då blir det lite lättare att skjuta.
västdelen på sv2k skulle funnits i flera storlekar inte bara en

Ett annat tips är att INTE plocka bort skyddsutrustning.
Hur blir det för personen om denne i fredstid lär sig att använda sitt vapen med modifierad utrustning för att senare, vid utlandstjänst, helt plötsligt inte kunna använda vapnet på ett bra sätt för att man lärt sig skjuta på ett felaktigt sätt?
Eller ska man plocka bort skyddsplattorna även vid skarp insats?

The Swede -> bong.gif <- Joppe
Forsberg
Fast vid utlandstjänst används ju Krsk 94, vilken inte har lösa axelinlägg. Då kanske det fungerar bättre?
Det måste ju ändå vara prioriterat att ha duglig verkan gentemot att ha fullgott skydd för axlarna?

Ett tips kan vara att prova med Krsk 94 om det finns tillgängligt och om det gör det, försöka byta till det.
Då finns två uppenbara problem.
1. "Vill-ha effekten". Folk börjar helt plötsligen ha svårt att träffa p g a kroppsskyddet...
2. "Vakuum effekten". Det finns inga på förrådet för att US eller NBG behöver det. Det torde ju dock vara ett tillfälligt problem.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.