Nytt år och nya trådar.
Jag har nu under ett par år hoppat in lite av och till som utbildare inom FM och dess kringorganisationer. En av de utbildningar som jag har hållit är mtrl-kunskap bärsystem 2000 samt tillpassning av stridsväst. Som utbildare så har jag arbetat utifrån min övningsplan samt mina samlade erfarenheter och steg för steg förklarat hur västen skall sättas ihop och vilka remmar man skall spänna osv.
Det är ju dock alltid så att alla är vi unika och att det som passar den ena passar inte alltid den andra, och detta tas bland annat upp i förra nummret av värnpliktsnytt (Kvinnor - redo för strid, 2007-12-04).
Jag har accepterat att det finns en del problem med tillpassningen av mtrl för kvinnor, men jag saknar förmågan att leva mig in i problematiken. Därför så efterlyser jag nu erfarenheter från kvinnor inom FM (officerare, NBG, US, VPL, Friv m.m.) för att bygga en kunskapsbank för oss som utbildar bl.a. kvinnor.
Målet med denna kunskapsbank är att den skall innehålla tips och trix till oss som utbildare för att uppnå bästa möjliga bärkomfort och ergonomi. För detta så behövs både problem- och åtgärdsbeskrivningar.
Skjutgräns vänster: Värnpliktsnytt, deras vara eller inte vara samt förmåga är inget som skall diskuteras här!
Skjutgräns höger: Kvinnor inom FM, deras vara eller inte vara samt förmåga är inget som skall diskuteras här!
Det som också är av intresse är om, och i så fall vilket, kroppskydd som används.
Erfarenheter såsom "inga som helst problem" är även det erfarenheter och också av intresse.
Förtydligande frågor och tillägg som utvecklar och för tråden framåt inom dessa ramar uppskattas.