Lek med tanken att du är ÖB och riksdagen har gått med på att köpa tillräckligt många AH-64D till ett attackhelikopterkompani.
Hur skulle du använda dem i ett fullt krig?
Förutsättning: Fienden har luftvärnskanonvagnar, fasta lvakan, handburna och fordonsburna lv-robotar.
Skulle du använda dem för att understödja din luftburna bataljon som eskort och eldunderstöd när de innästlar någonstans bakom fiendens linjer för att exempelvis ta en liten stad Y med en viktig bro för att fördröja fiendens anfall mot stora stad X?
Eller skulle du ställa den till förfogande för din brigadchef som måste anfalla och slå mot fiendens pansar som snabbt avancerar mot stora stad X.
Givetvis kan man ju dela på resurserna också.
Men jag tror följande, helt teoretiskt uttänkt: Så skall vi använda våra attackhelikoptrar över våra egna förband för att spana, understödja och målbekämpa innan anfall. Detta kan man till och med göra från en liten bit bakom sina egna linjer. Utom räckhåll för eldrörsluftvärn (tror jag), om vi pratar om att upptäcka och om möjligt nedkämpa fiendens stridsvagnar och pansarskyttefordon och främst upptäcka vart han har avsutten skyttetrupp (något man iofs kan använd UAV till när man får tillgång till sådana).
Skall man skicka in dem i av fienden kontrollerat område tror jag att de kommer lida stora förluster där de blir lätt byte för fiendens lvkv och handburna lv-robotar, tom finkalibrig eld. Så verkar det i alla fall ha gått till i de flesta krig: Vietnam, Afghanistan och Tjetjenien...
Förlusterna av dem kommer inte väga upp nyttan de kommer att göra på eskort/ust uppdrag bakom fi-linjer tror jag.
PS. Jag har läst tråden attackhelikoptrar men den debatterade mest Gripen vs. Ahkp. Vad skulle vi kalla Apachen om vi köper den? Lappen?