Fyra år till min första, sex till min andra och sju till min tredje.
Eftersom min första var på förrådskompaniet i Libanon hade jag väl inte så stor nytta av mina GU-kunskaper i den dagliga tjänsten, det var mer som ett civilt jobb.
Naturligtvis hade man nytta av vapentjänst och skyddstjänst men inte så mycket i övrigt, vi hade väl inte alltför många fältdygn om man säger så.
Nästa vända var BA01 i Bosnien i samma befattning som under GU, pansarskyttegruppchef (stf)
Jag utbildades på samma förband som under GU och det enda som jag uppfattade som nytt var det personliga eldhandvapnet, ak5 istället för ak4.
Största skillnaderna är väl att under GU genomgår man hela tiden utbildning medan det i US var "skarpt läge", dvs utbildningen var över och nu praktiserade man kunskaperna.
Andra skillnader var bemötandet av befäl, lite mer kompisbetonat än under GU, man var kollegor, inte utbildare och soldat.
Vad gäller själv tjänsten, GU kontr US så var det ju inte anfall framåt utan man var mer spaningsförband än pansarskytte.
Inte så att man smög i buskarna utan man spanade och observerade, antingen via fast spaning (OP) eller rörlig spaning (fordonspatrull)
The Swede