hmm.. en liten caveat innan jag börjar: jag har inte helt hängt med på skytteutvecklingen I FM de senaste åren..
att påstå att man kan skapa hyfsade skyttar på 8h är ett av problemen med svensk skjututbildning.. man kan göra någon mindre dålig på 8h, man kan se till att de har kunskapen om det rätta sättet att hantera sitt vapen, att inte göra hål i fötterna på sig själva.. däremot har man absolut inte repeterat detta tillräckligt för att det är detta beteende som skall framkomma under stress.. men man kan fan inte utbilda en "duktig skytt", tror man det har man ett litet felaktigt definition av "duktig skytt"..
tyvärr är en av effekterna av ”tilldelad tid är tillräcklig tid” att man planerar en utbildning så optimerad som möjligt för denna tid (rätt), samt sätter ett ”test” anpassat efter denna utbildning (rätt) och klarar man detta krav så är man en duktig skytt (FEL), de krav jag hittills sett i FM motsvarar inte kraven i en stridssituation..
jag förstår också realiteter, man får bara 8h för ex pistol för syrrorna och då måste man göra vad man kan med de 8h men jag tror det är mycket viktigt att inte tro att denna lösning är optimal för alla situationer.. har man tid att utbilda och upprätthålla påstår jag att det är en helt annan approach som gäller.. det är något man inte får förlora ur sikte..
vad gäller crash course så måste jag säga att detta är inte riktigt min intressesfär så jag nöjer mig med att konstatera att en moderniserad form av fairbairn-sykes blir säkert jättebra, den som e riktigt begeistrad kan ju såga upp varbygeln ;)
vad nu gäller fairbairn-sykes, appelgate, point shooting, cooper och the modern technique..
fairbairn-sykes system är utvecklat när alternativet var enhands precisionsserier på 25m.. de gjorde ett jättejobb, en 1964 års porsche var riktigt bra 1964, idag blir den frånkörd av en fiat panda men utan den där 1964 års porschen hade vi inte haft pandan idag om ni förstår vad jag menar.. appelgate fortsatte i samma spår och alternativen i hans samtid var liggande med stöd 300m precisionsserier..
vad beträffar cooper och the modern technique ställer jag mig väldigt frågande till biografin angiven tidigare, men jag kan ha fel, jag har inte forskat i ämnet och hur som haver har det 0 och ingen relevans för den här diskussionen.. the modern technique är inte så modern idag, den är från slutet av 60 talet.. och bilarna igen, ja ni förstår.. för övrigt har cooper bidragit med en hel del andra saker än ”weaver, flash sight picture”, inom tex mindset och vapensäkerhet (det var han som formulerade de 4 vapensäkerhetsreglerna, någonting jag tycker FM och alla andra borde anamma)..
det finns en del som fundamentalister som oavbrutet skriker på varandra ”det skall vara precis som under –30 talet i shanghai! nej det skall vara precis som i ipsc början i slutet på –60 talet” och så där håller de på..
nu till min intressesfär, hur man utbildar en duktig skytt, dvs inte en 8h crash course

mina egna åsikter är ganska enkla; man måste kunna träffa under realistiska förhållanden, dvs små mål under rörelse (egen och/eller fi) från 0 – 250m ungefär (ja inte med pistol alltså, det går förvisso att träffa med pistol på 200m men inte under realistiska förhållanden).. med pistolen skall man sträva efter att kunna använda den från 0 och så långt ut som möjligt under realistiska förhållanden, tex 25m (det är svårt men görbart).. var kom siffran 12m ifrån? varför är det alltid handgemäng när man använder pistolen?
varför små mål? jag har varit i strid några gånger och jag har ännu inte sett några fi i stillastående helfigur, så att tro att man alltid har motsv en 1/1 att skjuta på är lite naivt, alltså man måste kunna få upp precisionen..
rörelse, fi är antingen i skydd (litet mål) eller på väg till det, alltså i rörelse..på kortare håll är din egen förflyttning det enda som kan hindra fi från att träffa dig (varsågod och prova i FoF hur fort du måste förflytta dig och hur, men jag lovar att det inte har något med ”groucho walking att göra”)..
vad innebär det här då? att man naturligtvis måste kunna skjuta med både målfokus och kornfokus MEN DET ÄR INTE OLIKA SÄTT! man har inte en skjutställning för det ena och en annan för den andra.. man kan bara se det som riktförfining, ”se det du behöver för att träffa”.. på nära håll/stor målyta träffar jag utan att flytta blicken till kornet och skjuter således med målfokus, på längre håll/mindre målyta måste jag flytta blicken till kornet.. hur skall man ”veta” hur mycket riktförfining man behöver för att träffa? genom övning.. och att papptavlor inte skjuter tillbaka, naturligtvis är det så, men att jag tittar på fi gör inte att han skjuter tillbaka mindre, alltså "vill" jag titta där jag behöver för att träffa på rätt ställe fortast möjligt..
vad gäller skjutställningar, så förespråkar jag en skjutställning som är användbar under förflyttning och som fångar upp rekylen på bästa sätt för att tillåta mig att skjuta nästa skott så fort som möjligt: modern iscoceles.. övar jag på att dra och skjuta från retention? ja.. övar jag på att dra och skjuta enhand, stark och svag? ja.. men inget av de två senaste exemplen kommer att göra att jag bara övar EN teknik.. hur många MMA, boxare eller varför inte krav maga fighters har bara "höger uppercut" som slagteknik?
vad gäller artwohl, siddle, christensen, de becker och grossman.. dessa har skrivit mycket som är väldigt intressant, men jag upplever att det är att dra fel slutsatser att rätta in träningen efter condition black, snarare skall man använda deras studier för att träna på ett sätt så man inte hamnar i condition black.. jag har förvisso aldrig skjutit pistol skarpt men med lången kan man alldeles utärkt se riktmedlen (och ja, det är helt befängt att inte ha någon form av aimpoint/eotech/etc)..
vad då gäller skillnaden mellan att träna för strid jämfört med tävling.. jag är fast övertygad att man kan kopiera en hel del saker från det ”civila” bara man tänker efter hur man applicerar det.. det e bara det där med manlig stolthet som e så jävla ömtålig.. om man är en stor och tuff dörrsparkande dödsmaskin så gör det ju jävligt ont att erkänna att den där feta glasögonormen faktiskt skjuter bättre än vad man själv gör.. det finns naturligtvis en förklaring, den civila skytten gör bara det, vi måste trilla ur flyplan, prata i radion, åka skidor, simma, ta bilder, spränga dörrar, bära ryggsäck, sätta dropp osv, givetvis kan vi omöjligen hålla jämna steg..
och dra inte för stora växlar på vad polisen i skåne gör eller inte gör, eller vad en fd vpl gör i a-stan, det är lite som att analysera den ultimata gitarrtekniken efter att ha tittat på någons första gitarrlektion.. den bistra sanningen är att generellt är vi ganska dåliga på att skjuta i sverige, men oroa er inte, så är det på många ställen världen över

j