QUOTE (widowmaker @ Jan 9 2008, 15:15 )

QUOTE (Charlie Spartan @ Jan 8 2008, 01:47 )

Ni som åker på utlandsmission till varje pris se till att det aldrig står Privat på er namnbricka för då har ni identifierat er som Nybörjare, bättre med t ex Rifleman eller någon annan befattningsnamn.
Charlie Spartan
Då är det tur för oss oerfarna, okunniga Svenskar i Försvarsmakten att det finns weekendwarriors som talar om det för oss yrkesbefäl. Trodde i min enfald att det var mitt agerande som visade om jag var yrkemilitär eller inte.
Ja jag är Hemvärnssoldat och jag är stolt över det, och givitvis så kan man kallas Weekend warrior och jag har mött många yrkesofficerare som har förstånd att uppskatta det vi gör i Hemvärnet, De vet att i bland dessa weekend warriors finns folk från otaliga utlandsmissioner, de som gjort lumpen som Fallskärms, kust och fältjägare, men även vanliga kockar, pansar, infanteri och underhållssoldater. En mix som gör Hemvärnet till en väldigt bra resurs, och ålders mässigt så ligger Hemvärnet i nära parritet med US.
Själv så har jag min egen Svenska värnplikt på 10 mån, + ett antal FBU och Hemvärnskurser och sedan ovan detta mina år i US Army mellan 1998 till 2001 med skarp erfarenhet från Task Force Hawk och Task Force Falcon i Albanien respektive Kosovo. Jag anser mig vara en välutbildad soldat, och för svenska förhållande mycket välutbildad och väl erfaren.
Är man fullt utbildad = I det militära finns inget sådant alla måste lära nytt vartefter teknik och taktik utvecklas.
En god soldat slutar aldrig utbilda och förkovra sig.
Förmåga att förstå hur andra kan uppfatta en är en väldigt viktig egenskap, kan man unvika missförstånd så ska man göra det och börja använda ett "rank/grad" system US E1 - E4, som inte ens finns i Svenska försvaret är väldigt konstigt och gör det möjligt att missförstås. Bättre att använda det Brittiska Systemet, det är mycket mer likt vårt.
Och ps Widowmaker du blir nog snart lika erfaren och kunnig som majorieten av dina Yrkesofficerskollegor Redan är. Ds
Charlie Spartan