QUOTE (Kustbo @ Jan 6 2008, 11:06 )

Det lilla jag provat SIG vilket var polisens version som om jag minns rätt heter P225 så var jag inte imponerad, på dem krävdes det en enkom nerladdad version av patroner kallad Polispatron, jag försökte stoppa i vanlig 39B ammo men polisen som var skjutinstruktör skrek rakt ut och sa att nej då exploderar hela pistolen pga att aluminium stommen inte tål gastrycket, inte ens vanlig 9mm standard pistol ammo klarade den utan enbart Polispatron
Provskjutning med Polispatron gav vid handen att eldkraften var obetydligt högre än gamla Walther PP, så den skippade vi snabbt och klassade som skräp, och jag har inte fått några possitiva referenser på SIG efter det heller så min åsikt är Nej.
Testade även några renodlade sportmodeller av SIG men inte heller dem imponerade och fick stryk av flera andra tillverkare.
Som flera sagt den optimala pistolen heter Glock!!!
SIG och Sig Sauer är två olika märken, den senare är att samarbete mellan Sauer & Sohn Gmbh och SIG.
Polispatron? Vilken är det? Och ingen av polisens ammunition är nerladdad. Tvärtom både Norma Säk och Speer Gold Dot är något överladdade än standard ammunition. Man använder samma patroner i P225, P226, P228, P229 samt i P239.
Nej pistolen kommer definitivt inte att explodera om man stoppar i 9/39B i pistolen. Dock kommer slitage öka kraftigt, eftersom det blir ett högre tryck när den stålmanteln försedda kulan ska tryckas igenom pipan.
Det är stor skillnad mellan Walther PP 7.65mm och Sig Sauer 9mm i eldkraft. 9mm har bra mycket större effekt.
På vad för vis fick dom stryk?
Jag kan rekomendera dessa trådar för att öka på din kunskapsnivå i ämnet
Polisens nya amPolisen och Sig Sauer--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ultimata pistolen? Nä det tror jag inte. Det är ju en Sig Sauer

Och som nämnts tidigare, växelsatser har funnits ett tag. Magasinen går troligtvis inte att använda till samtliga kalibrar utan man måste byta magasin med kaliber. Mycket grejer att fippla runt med.