QUOTE (Erik_G @ Jan 13 2008, 12:29 )

Fördelen med den låga profilen lär visst uppvägas av den begränsade möjligheten till dumpning, som gör det svårare att utnyttja hull down-positioner.
Enligt min erfarenhet av Strf9040 vs. Pbv-501 (som precis som T-90 kan dumpa max 4 grader)
så är det väsentligt mycket svårare att utnyttja hull-down position i "svensk terräng".
Jag kan inte erinra mig att jag sett en enda 501:a i eldställning som inte har exponerat nära nog hela vagnen frontalt.
Vidare så ska vi inte glömma Abrams generösare innerutrymmen
vilket dels bidrar till en bättre arbetsmiljö och därigenom högre stridsvärde hos besättningen,
samt underlättar uppgradering av vagnen.
Hur mycket utrymme finns det t.ex. till att montera in ett modernt ledningssystem
eller luftkonditionering och hur skulle montering av dylika system
påverka möjligheten att komma åt t.ex. koaxksp:n eller vårdpunkter i tornet?
När sydafrikanerna skulle ta fram en uppgraderad variant av T-72:an,
så tvingades de montera siktena utanför tornet, där de är sorgligt exponerade.

Ett annat exempel är indiska T-90S, som p.g.a. frånvaron av luftkonditionering
har stora problem med elektroniken (och då troligen f.f.a. värmesiktena) i de indiska öknarna.
Ytterligare en fördel med Abrams är laddaren, som till skillnad från en automatladdare
även kan se till att hålla igång koaxksp:n och f.f.a. observera närliggande terräng,
bortsett från smärre fördelar som att han kan bidra vid fordonsunderhåll,
bandkrängningar, bärgningar, posttjänst m.m.
QUOTE (Fj Fjun @ Jan 13 2008, 16:19 )

Reservdelar och mekanik, går det att reparera motorer, band etc. Motorbyte går ju fort men hur många extra ska man ta med? Kan man fixa dem i fält?
För Abrams går motorbyte åtminstone fort,
för MT-LB, BMP-1 och T-72 ska det vara långt mycket bökigare*.
Samma sak med byte av eldrör, där man på T-72 måste lyfta av tornet för att dra ut eldröret bakåt.
Dessa svagheter kan dock vara åtgärdade på T-90,
men hur det förhåller sig med det har jag ingen information om.
(*) Enligt anekdotiska bevis 2 veckor intensivt skruvande i verkstad
för Pbv-501 under serviceteknikerutbildningen på ATC,
där 9040-folket med enkelhet gjorde samma sak (d.v.s. lärde sig att byta motorpaket) på en arbetsdag.
QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 13 2008, 19:57 )

Så jag tror att det är mindre rep på en T-90, än en M1, samt de är lättare att repa.
Jag skulle vilja påstå att det generellt sätt är tvärtom.
Västmateriel verkar snarare vara byggda så att kvalificerat underhåll (t.ex. byte av drivlina)
kan ske på förbandet, där motsvarande underhåll skedde på bakre verkstäder eller fabrik i Sovet.
I grunden handlade det kanske om hur man avsåg att strida.
Sovjetiska kategori A-förband skulle anfall tills de var nedmalda,
varpå kategori B- skulle ta över.
Överlevande manskap i kat-A stoppades in i kat-B för att fylla manskapsluckorna i kat-B,
medan befälet och kvarvarande materiel i kat-A skickades bakåt.
Befälet för att "kläs på" med ny personal och materiel,
medan materielen skickades till verkstäder och fabriken för kvalificerat underhåll och rep.
I vilket fall som helst så verkar kombinationen av planekonomi
och materiel som var svårunderhållen på förbanden
vara en allt annat än idealisk kombination för att ge hög tillgänglighet på materielen.