Guest_Erik_*
Dec 31 2007, 22:55
God kväll allesammans!
Jag är lite tveksam till att kunna göra värnplikt, är det någon vänlig själ här på forumet som kan besvara lite frågor?
Jag är aktiv medlem i försvarets ungdomskretsar, studerar på omvårdnadsprogrammet och jag är väldigt friluftsintresserad, är ute i skog och mark väldigt ofta under de flesta väderförhållanden.
Det som kan hindra:
Jag har glasögon & astma.
Har jag någon som hellst chans att kunna genomföra vpl överhuvudtaget?
Jag är motiverad, men förmodar att det kan bli klurigt med astman?
Jag förmodar att jag redan kan glömma att komma in på jägarutbildning pga astman ( Eller?)
Förmodar att det kan vara en merit att ha studerat omvårdnad om man vill komma in som sjukvårdare?
Finns det någon utbildning som kan passa, och isåfall; Träningstips?
MVH Erik
Det finns två jättebra trådar om astma på forumet:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18589http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=14311Du kommer nog att finna tillräckligt med information där.
Glasögonen är oftast inget hinder (annat än till vissa tjänster) men däremot så sätter astman stopp för dig. Sorry.
/K
M00nStalker
Jan 1 2008, 00:33
QUOTE (Guest_Erik_* @ Dec 31 2007, 22:55 )

Förmodar att det kan vara en merit att ha studerat omvårdnad om man vill komma in som sjukvårdare?
MVH Erik
Kan inte svara på de andra frågorna men Krook gav ju lite trådar om det, men det är definitivt en merit (inte nödvändig givetvis) att ha gått omvårdnadsprogrammet, i min pluton var det bara jag (som blev sjukvårdare, vi hade en hel del förare som hade omvårdnadsbakgrund) som hade gjort det men i de andra sjukvårdplutonerna så fanns det ett helt gäng.
Bortsett att det är en merit när man söker, på samma sätt som en teknisk utbildning är bra om man vill bli tekniker, så är det en mycket stor fördel under själva utbildningen, då man kan tillgodogöra sig utbildningen snabbare och vara till hjälp till sina studiekamrater.
Guest_Erik_*
Jan 1 2008, 16:50
Astman är inte den mest extrema, tar medicin mot den, fast ja, jag får känningar av den ibland.. (Oftast i kombinationen kyla + fysisk aktivitet i mycket högt tempo)
Jag glömde nämna att jag är allergisk mot pollen, hund & katt.
Går dock på behandling för det. (Hyposensibilisering, sk. "Allergi-vaccinering")
Finns det någonstans inom FM som jag skulle kunna göra värnplikt?
MVH Erik
Antagligen inte. Problemet är att det i krigstid kan vara svårt/omöjligt att få fram medicin till dig, och det kan även vara farligt i lumpen om du glömmer/tappar/råkar ha sönder din inhalator och du får ett anfall. Vi hade en kille i vår GSU-pluton som hade mörkat sin astma på mönstringen. Tre dagar in i lumpen skulle vi göra ett cooptest, och under uppvärmningen kollapsade han av andnöd. Han skickades hem permanent dagen efter.
Vad gäller astma och allergi kan det uppstå problem om du har vissa tjänster. Du lär knappast stöta på särskilt många katter i lumpen, men hamnar du på ett förband med hundar, till exempel flygbassäk, kommer din GU bli pest och pina eftersom du väldigt ofta kommer vara i närheten av hunden (även om du inte är hundförare).
Jag har pollenallergi, men den är inte särskild allvarlig. Tar jag Clarityn känner jag mig rätt ok. Jag upplevde inte allergin som ett problem under min GU, men då låg jag inte inne under den värsta tiden (juni-juli).
Om jag inte minns fel så ska det i alla fall finnas en kille på mitt kompani som var pollenallergiker, men med tanke på att du är både astmatiker, pollenallergiker och har andra allergier ser det tyvärr inte allt för ljust ut.
Jag föreslår dock att du ringer/mailar till Pliktverket, de har bäst koll på detta.
Guest_Erik_*
Jan 3 2008, 18:12
Okej, jag ska kolla upp det.
Tack för hjälpen allesammans!
Guest_Ola_*
Jan 3 2008, 18:25
Hejsan...
Jag gjorde vpl 96-97 som pvrbtskytt på I15..
Jag är astmatiker o. går på bricanyl turbuhaler...
Jag fick göra mina 10 mån utan att varken befäl el mönstringsläkare sa ngt..
Men som nåra har sagt så ska man iaf undvika jägar/säkh utbildningar..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.