QUOTE (Sleipnir @ Jan 2 2008, 00:41 )

BMP-T är ju ett mycket intressant fordon. Jag ställer mig aningens tveksam till att den är avsedd specifikt för MOUT, då detta verkar vara en Wikipedia grej. Att den ska stödja (eskortera) strv förband är dock rätt. Beväpningen är helt klart inriktad på att bekämpa strfd (2 x 30mm akan) alternativt att på långa håll bekämpa strv (med egen pvrb) eller pvrbenheter (med antingen 30mm akan eller rb).
Jag har fått samma intryck, d.v.s. att konceptet går tillbaka till innan Sovjetunionens fall.
Ang. Pvrb så hade den första versionen inga pvrobotar, utan dessa har hängts på senare.
Under ett mellanspel hade man en bepansrad kvadruppeltub med Kornetrobotar.
Jag antar att syftet primärt är att kunna använda vagnarna som pvrb-vagnar vid mera renodlade stridsvagnsstrider,
där vagnen annars inte skulle kunna tillföra särskillt mycket.
Därtill har vagnarna med ryska måt mätt ett väldigt avancerat observationssystem (d.v.s. vagnen har IRV)
som man självfallet vill kunna utnyttja maximalt.
Ang. organisation så verkar man inte riktigt veta hur man vill a det än,
vilket är förståeligt då konceptet är obeprövat och man vet hur många vagnar man kommer att få,
men en tanke som jag förstått det var att varje stridsvagnsbataljon skulle ha två plutoner med BMPT.
QUOTE (Koskela @ Jan 2 2008, 00:52 )

Det vekar vara 5 man i besättningen på BMPT
http://www.rusarmy.com/uk/photo/armor/tnk_...nk_bmpt_003.htmVagnschef, förare, skytt, laddare och ....?
/K
Två skrovskyttar med var sin 30mm Grsp.
Grsp är monterade ovanpå respektive bandhylla.
BMPT "Terminator"