Help - Search - Members - Calendar
Full Version: specialoperatör inte så svårt?
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
RAMBO4
Jag vill gärna bli specialoperatör men har alltid trott att det är skitsvårt. Fast när man kollar på mil.se om specialförbanden verkar det ju inte så svårt. Min kompis gör lumpen nu och säger att han gör samma saker som testerna. Jag tror jag är bättre tränad än han. Eller är man kaxig om man säger att det inte verkar så svårt. Vad tror ni? Någon som ska pröva eller har gjort dety? camo.gif /RAMBO
2Sharp
Någon som inte ens genomfört lumpen kanske inte bör vara din uttömmande källa på vad som är svårt eller inte. Det handlar inte bara om att vara vältränad.

Det är många faktorer som spelar in, god fysik är bara en liten del. I mina ögon kanske inte alls den viktigaste.

Jag har inte gjort testerna, och tänker heller inte göra dem (jag är gammal och tjock) men jag kan garantera dig att det inte är "lätt"...
fogel02
rambo

de krav som står på hemsidan är

10 000 m 45 min
Snabbmarsch i uniform 20 km 140 min
Undervattensim 25 m
Livräddning (50 m bröstsim, hämta docka på 4 m djup och med 25 m bogsering) 1 min 45s
Bänkpress, egen vikt som tyngd 3 repetitioner
Dips 20 repetitioner
Räckhäv 12 repetitioner

Du skall också vara beredd på:
Marsch med ryggsäck, ca 20kg
Praktisk orientering på fältkarta 1:50 000
Att ta ut koordinater på fältkarta, såväl RT-koordinater som UTM-koordinater

sen skall du tänka på tre saker
1. troligen görs dessa under övrig press och troligen med flera moment i följd. Ex löpning 10km för att direkt göra en snabb march 20km för att därefter halvsnabbt ner i en bassäng för att göra simproven.
2. ovan är bara referenser från delar av proven till det kom flera tester, både fysiska och psykiska citat mil.se
Det är inte självklart att de snabbaste eller starkaste blir uttagna. Det är den mentala styrkan som är den viktigaste. Vid uttagningen bedöms varje person från fall till fall. Alla resultat läggs i en vågskål där mognad, livserfarenhet, kompetens och självbild ställs mot de soldatmässiga färdigheterna.

dvs fysik är bara en del, det krävs rätt attityd och rätt typ av person

3. testerna är hemliga dvs de ev personer som gjort testerna och finns här kommer inte säga ett ljud mer än det som står på mil.se

ps nej jag har inte gjort testerna utan nämner bara vad som står på mil.se samt mina tolkningar av det ds
GC1
Citat mil.se
"Vid uttagningen bedöms varje person från fall till fall. Alla resultat läggs i en vågskål där mognad, livserfarenhet, kompetens och självbild ställs mot de soldatmässiga färdigheterna. De fysiska minimikraven måste dock alltid vara uppfyllda för att den sökande ska bli antagen till operatörsutbildningen."

Man skall dock vara extra noga då man läser raden jag fetmarkerat, det är alltså inte några uttagningskrav utan bara ett sätt att hålla en hyffsad lägstanivå på fysen hos de som söker. Det som inte står beskrivet är de utmattningsmoment som förekommer och hur man gör för att utvärdera de personliga egenskaper man söker hos de anställda.

Om man åker till testet med inställningen att man har bra fysisk status så det här blir en kakbit så lär inte nästa anställning vara inom SSG....
Magnus
Jag har varit på ett av SSG:s rekryteringsmöten. SSG's representant sa att det tillkommer en hel del hemliga tester än de som står på hemsidan. Det är en sak att träna inför och vara beredd på tester som man vet kommer, men en helt annan sak att genomföra jobbiga tester man är helt oförberedd inför.

Exempel: Ni har under en dag genomfört löptest, simtest och andra styrketest. Du kommer i säng väldigt sent och varenda muskel i kroppen värker. Du är helt utmattad. En halvtimme efter att ni har somnat sparkas dörren upp och ni ska genast ut och köra 3 mil mörkerorientering med full stridsutrustning och en tung ryggsäck i svår, kuperad terräng på tu man hand och med hårda tidskrav. Det är nog först då agnarna börjar sållas från vetet på allvar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.