Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 2007 hur många timmar fick ni ihop/Utbildnings plan 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Fu Gref
QUOTE (Wilk @ Jan 2 2008, 11:12 ) *
RiksHvavdelningen verkar semesterstängd denna vecka, jag återkommer om befälstimmar. Jag har också hört 20 timmar men undrar fortfarande i vilket dokument det står.

237 timmar, 408 timmar.... uppenbart att det är väldigt olika räkning i olika delar av landet. I övrigt så känns det här med att jämföra timmar nästan lite grann som att räkna forumpostningar... smile.gif (med det säger jag bara för att jag var under 100 timmar 2007... smile.gif)

Saxat & klippt från sida 2 från Hemvärnsavtalet som skrivs under när man ansöker att gå med i hv:

Antal timmar per år:

20h: Meniga vid hvplut (20h),ledningsplut,stab-och trosstropp,MD-flyggrp och båtgrp.

30h: Meniga vid hvplut (30h).

40h: Befäl vid hvplut (20h), hvstaber/betjäningsförband, MD-flyggrp och båtgrp (20h).

50h: Befäl vid hvplut (30h) och vid båtgrp (30h).

60h: Meniga vid hvinsatsplut och musikkår.

80h: Befäl vid hvinsatsplut, stf musikkårschef, vice dirigent och hvtrumslagare.

100h: Hvbatch/stf/kvm,Hvkompch/stf/kvm,Hvinsatskompch/stf/kvm, C hvmusikkår,dirigent,
notbibiotekarie och mtrlförvaltare.

Källa: Chefensskiva 2007 (utgiven av Södra skånska Gruppen)

Lite OT:

Hitta en intressant paragraf i samband med detta:

//11§
Detta avtal gäller tillsvidare med en månads uppsägning, dock längst tom den månad hemvärnsmannen fyller sjuttio år.
Avtalet kan emellertid omedelbart hävas av chef för militärdistrikt/grupp. Hemvärnsman får ej säga upp avtalet under hemvärnsberedskap eller hemvärnslarm.//

Undrar hur många som vet att man har en månads uppsägning? Dock i praktiken har det väl ingen större betydelse i frånsett om det beordras hemvärnsberedskap eller hemvärnslarm innan den månaden har löpt ut..
Fu Sjöstedt
115 timmar enligt lönespec. Fattas troligen omkring 16-20 timmar som jag snyltat till mig på en annan bataljons övningar. Utöver detta gjort ca 3 dygn skarpt som skyddsvakt.
Kurki
89h
Paxen
Fick ihop mina 60h för IP. gick dock med i slutet på oktober så jag får anse att jag var rätt duktig ändå rolleyes.gif

Spännande att se vad som sker under 2008 där ekonomin styr en hel del nu.

// Paxen
Pappsen
Det vore intressant att se en övergripande sammanställning av de olika kompaniernas uppfyllandegrad. Visst är det kul att enskilda visar sina timmar, men det som betyder något är ju ändå kompaninivå.

Då får ju folk också en chans att antingen påverka sina egna kompaniledningar eller söka till kompanier vilka över mer på den nivå man själv vill ligga på. Både mer såsom mindre.

Pappsen

Och sedan är det ju litet som när två segelbåtar seglar över en fjärd, tävling och blodig strid från första stund... HV.gif
Sleipnir
Utan att nämna några direkta kompanier vid namn så är det generellt inom LGG så att kompanierna har bäst uppfyllnad i Sverige, men att denna inte är tillfredsställande för det. Däremot är man tydligen (och jag läser mellan raderna) inte nöjda med den mängd tid som de som uppfyller sina kontrakt lägger ned. Om jag inte läste statistiken helt fel så genererade alla kompanier inom Bataljon Stockholm (läste inte ordentligt på de andra två andra bataljonerna) fler övningstimmar per kompani än vad man skulle ha genererat vid 100% uppfyllnad på kompanierna och 100% kontrakts uppfyllnad (alltså bara kontraktsuppfyllnad till 20-30-40-60-80-100 timmars nivå).
johanp
Vår (insats)pluton hade ett snitt på 97h och då hade vi många nya soldater som började på hösten.
Kvm
QUOTE (johanp @ Feb 14 2008, 09:11 ) *
Vår (insats)pluton hade ett snitt på 97h och då hade vi många nya soldater som började på hösten.

Har du någon procentsats på uppfyllda kontrakt då?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.