RiksHvavdelningen verkar semesterstängd denna vecka, jag återkommer om befälstimmar. Jag har också hört 20 timmar men undrar fortfarande i vilket dokument det står.
237 timmar, 408 timmar.... uppenbart att det är väldigt olika räkning i olika delar av landet. I övrigt så känns det här med att jämföra timmar nästan lite grann som att räkna forumpostningar...
(med det säger jag bara för att jag var under 100 timmar 2007...
)
237 timmar, 408 timmar.... uppenbart att det är väldigt olika räkning i olika delar av landet. I övrigt så känns det här med att jämföra timmar nästan lite grann som att räkna forumpostningar...
Saxat & klippt från sida 2 från Hemvärnsavtalet som skrivs under när man ansöker att gå med i hv:
Antal timmar per år:
20h: Meniga vid hvplut (20h),ledningsplut,stab-och trosstropp,MD-flyggrp och båtgrp.
30h: Meniga vid hvplut (30h).
40h: Befäl vid hvplut (20h), hvstaber/betjäningsförband, MD-flyggrp och båtgrp (20h).
50h: Befäl vid hvplut (30h) och vid båtgrp (30h).
60h: Meniga vid hvinsatsplut och musikkår.
80h: Befäl vid hvinsatsplut, stf musikkårschef, vice dirigent och hvtrumslagare.
100h: Hvbatch/stf/kvm,Hvkompch/stf/kvm,Hvinsatskompch/stf/kvm, C hvmusikkår,dirigent,
notbibiotekarie och mtrlförvaltare.
Källa: Chefensskiva 2007 (utgiven av Södra skånska Gruppen)
Lite OT:
Hitta en intressant paragraf i samband med detta:
//11§
Detta avtal gäller tillsvidare med en månads uppsägning, dock längst tom den månad hemvärnsmannen fyller sjuttio år.
Avtalet kan emellertid omedelbart hävas av chef för militärdistrikt/grupp. Hemvärnsman får ej säga upp avtalet under hemvärnsberedskap eller hemvärnslarm.//
Undrar hur många som vet att man har en månads uppsägning? Dock i praktiken har det väl ingen större betydelse i frånsett om det beordras hemvärnsberedskap eller hemvärnslarm innan den månaden har löpt ut..