grisbasse
Dec 23 2007, 20:27
vad saknar ni, eller vad skulle ni vilja förbättra inom försvarsmakten.
nu snacka ja inte att det borde köpas in 2 hangarfartyg och 18 bombplan, utan mer småsaker som vore bra, eller existerande prylar som borde förbättras.
Jag har tänkt på dethär med bår. även om man e drillad så kanske det inte känns sådär jävla bra att börja pussla ihop en bår om man t.ex. är under beskjutning. ni får måla upp ert egna scenario. alternativet idag är ju bårmattan, men den känns ju inte så jättefunktionell.
jag saknar alltså en bår som man smäller upp med några få enkla handgrepp t.ex. teleskopsfunktion.
detta kanske det finns nån smart lösing på, bara att FM inte investerat i det.
har ni något ni saknar?
os frontale
Dec 23 2007, 21:05
Saknar ett par handskar som inte är designade för att skapa kylskador samt gå sönder!
M00nStalker
Dec 23 2007, 22:13
Är man under beskjutning så vill man inte bära bår oavsett om den fälls upp med ett enda knapptryck, det finns "tekniska" problem med att bära bår under beskjutning (bli skjuten t.ex.), det blir helt enkelt till att släpa.
2Sharp
Dec 23 2007, 22:17
...en gore-tex jacka jag kan bära utan att folk som har noll-koll gnäller och lipar över spontan-antändning och massdöd i eldhav...
Hur svårt kan det vara???
Viper_FE
Dec 23 2007, 22:28
var tidsfråga innan du skulle lägga till något 2sharp ;) Nu väntas svar från The Swede och våra andra samlar pojkar

oj , Soldater/ män.. ehm ok MÖP:ar passar nog bäst utan att ta fel på folket
Jag vill nog ha en rejäl uppsättning Fickor till stridsvästen som faktiskt kan fylla kravet , det man får ut räcker.
Nuvarande: Just doesn't cut it , vad jag vet och sett, Men det är ju bara vad jag tycker.
gislemark
Dec 23 2007, 22:34
Jag saknar en ficklampa. INTE en vapenlampa, det har stöts o blöts i ett antal olika trådar. (vill ha en sån OXÅ)
Gärna en av diodmodel.
Ingen plastskit som går sönder.
Linser/filter i olika färger.
Den gamla är bara skräp.
trädet
Dec 23 2007, 22:34
Ett smart sätt att färsta RA på stridssäcken. Och då menar jag inte "knöka ner den i packningen", eller typ "ta en ram till lk35". ja gvet att de funkar, men det borde väl finnas en bra ryggsäck som man ka ngöra det på...
grisbasse
Dec 23 2007, 22:43
QUOTE (M00nStalker @ Dec 23 2007, 22:13 )

Är man under beskjutning så vill man inte bära bår oavsett om den fälls upp med ett enda knapptryck, det finns "tekniska" problem med att bära bår under beskjutning (bli skjuten t.ex.), det blir helt enkelt till att släpa.
modifiera scenariot efter eget tycke. jag vill ha en ny bår.
QUOTE (gislemark @ Dec 23 2007, 22:34 )

Jag saknar en ficklampa. INTE en vapenlampa, det har stöts o blöts i ett antal olika trådar. (vill ha en sån OXÅ)
Gärna en av diodmodel.
Ingen plastskit som går sönder.
Linser/filter i olika färger.
Den gamla är bara skräp.
ett tillägg på det är att den inte ska självtända i fickan och vara batteridöd när man väl behöver den som pannlampan man får ut i US. annars gillar jag funktionen med att man just kan ha den på skallen och att det är dioder i 3 lägen(onklusive grönt)
Mattsson
Dec 23 2007, 22:49
QUOTE (grisbasse @ Dec 23 2007, 20:27 )

Jag har tänkt på dethär med bår. även om man e drillad så kanske det inte känns sådär jävla bra att börja pussla ihop en bår om man t.ex. är under beskjutning. ni får måla upp ert egna scenario. alternativet idag är ju bårmattan, men den känns ju inte så jättefunktionell.
jag saknar alltså en bår som man smäller upp med några få enkla handgrepp t.ex. teleskopsfunktion.
Det finns faktiskt en ihopvikbara bår inom FM, har både sett den samt legat på den.
Talon II Model 81CKanske bara finns på K3, men den finns iaf.
Dock väger den apa....
The Swede
Dec 23 2007, 22:54
QUOTE (Viper_FE @ Dec 23 2007, 22:28 )

Nu väntas svar från The Swede och våra andra samlar pojkar

oj , Soldater/ män.. ehm ok MÖP:ar passar nog bäst utan att ta fel på folket

Tja, jag är ju civilist på heltid nu men jag skulle vilja se att FM, precis som diskuterats i andra trådar, släpper hörnflaggan och kommer in i matchen och låter soldaten själv, inom vissa givna ramar, komplettera sin utrustning.
Fungerar det i andra försvarsmakter borde det väl gå även här.
The Swede
Jag vill också ha en schysst GTX-uniform och skulle gärna ta emot en A-dyk, så surmupparna som 2Sharp pratar om fick lov att tiga. Gärna så skulle jag också ta emot en lättare typ av allvädersställ att ersätta regnstället med.
En hatt liknande bassäkhatten skulle vara fint när vi är igång och några stridsvästvarianter, typ Blackhawk.
/K
SemperMetamContingimus
Dec 23 2007, 22:59
Jag vill ha en ny, modernare radio som inte väger 17 kg och hela tiden (för mig iaf) puttar fram hjälmen när jag ligger ner när jag har den i en mes. Samt då har bättre signalskydd än den nuvarande.
usch att allt ska kosta så mycket pengar!
Radioväska typ
http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=99 med möjlighet att fästa på stridsväst stridssäck?
headset till radio 180 och inte av typen en gammal högtalare fastsurrad på huvet som läget idag är.
En tröja med nät/vätsketransporterande tyg under kroppsskyddet och sen uniform på ärmarna eventuellt runt halsen också. Sådan här Army Combat Shirt, Fast m90 då såklart.
http://www.pmarmysurplus.com/assets/images/shirt2.jpgKlocka skulle vara vettigt att de ger ut en enkel robust och funktionell klocka.
Grupps internkommunikation kanske finns på andra ställen i NBG? Inte sett så mkt av det.
Ett par vettiga splitterskyddade solglasögon med möjlighet till att sätta in slipade linser för de som behöver. (jag behöver självklart :P)
Bättre träningskläder och skor. Är ju ett önskemål men skor kan vara svårt väldigt individuellt det.
Ett vettigt kroppskydd som man kan få ut plattor till så man kan träna här hemma i Sverige att bära det. Okej plattorna kanske går sönder vid stötar med ge ut ersättningsplattor då. Alltså något som håller samma tyngd och känsla fast kanske inte samma skydd. Iofs övningarna här hämma är ju ganska farliga också så det kanske vore bra om vi fick ut skyddsutrustning.
SemperMetamContingimus
Dec 23 2007, 23:29
QUOTE (slemh @ Dec 23 2007, 23:21 )

headset till radio 180 och inte av typen en gammal högtalare fastsurrad på huvet som läget idag är.
Det finns ju comtaq med mic och S/M- / R/L-omkopplare till 180.
Mvh//SMC
hoho, vad vill man inte ha? var det ingen som läste artikeln i vplnytt om vad som fanns spectillv för tjejer i fm? det fanns en hel lista med strumpbyxor, pumps med halvhög klack, med låg klack, mammatunika etc etc. inte sådär jätteball att lattja runt i sånt i skogen, eller?
näe, lite skulle de ju kunna anstränga sig:
handskar som faktiskt torkar och inte går sönder (bytte på tre veckor in 4 par trasiga)
sporttoppar som inte smälter fast i huden om man går nära eld
ett regnställ som är tätt, andas och ja, allt annat som alla civila regnställ gör (
skulle gärna vilja tala några ord med muppen som beställde fel..)
en hjälm som inte går sönder hela tiden
en av goretexjackorna de haft ute på försök skulle inte sitta helt fel heller (man kan väl få drömma?

)
och så var det ju det där med ficklampan..
det är konstigt, när man är i tjänst är den här listan milslång, hemma framför datorn är den läskigt kort.
ojoj, tänk om pappa tomten någon endaste gång kunde komma till fm också...
Valpen
Dec 23 2007, 23:55
Ett nytt regnställ är under utveckling. Det finns några olika varianter ute på försök.
grisbasse
Dec 23 2007, 23:56
för att inte det ska spåra ur här så gäller tråden alltså prylar som inte finns i FM eller som finns men inte fungerar som tänkt/inte användarvänlig/oergonimisk etc.
Tycker det vore roligt och intressant om folk kunde komma med förslag på grejer som itne finns (alltså inte grejer som finns på den civila marknaden utan M-nummer) även om det andra är helt ok det med.
Dåligt exempel:
"- jag skulle vilja ha en fältspade med inbyggd radio" .. ni hajjar!
tänkte att vi snärjer tråden lite så att det inte mynnar ut i en av många "kittningsdiskutioner"
En sak som vore kanon vore en anna typ av säkerhetsbälte. Vi som vart på mission vet att trafiken är fienden nummer 1, och det propsas högt och lågt för att bälte ska användas. problemet är at bältet lätt glider in mellan fickorna på västen och när IEDerna smäller så vill du inte börja fippla med ett bälte som trasslat in sig.
Spartacus
Dec 24 2007, 01:56
Remmarna som ser till att hjälmen sitter på huvudet känns så jävla 60-tal
Skulle gärna se någon modernare variant där
Psilander
Dec 24 2007, 03:10
Lite behov
- Lätt o smidig skaljacka till SSD:n (iofs på G) för arbeten på däck vid blåst och regn.
- en smidig ficka för flamskyddshuvan i SSD:n + återinföra 1a förbandsfickan på vaden.
- De gamla korta blå sockorna till SSD:n, de gråa är för varma och långa.
- Snygg och prydlig höst/ vår kappa/rock för stabs/skolbruk (komplement till sjörock/ kappa 87 som antingen är för varma eller för kalla, klumpiga och fula)
- Bra handskar.
Mindre konstfiber mm i uniformerna (sluta snåla!!) som inte kräver konstmtrl mht stridsvärdet.
Återinföra en del paradmtrl som bicorn som tillåtet plagg till mässdrakt, tillåta officersfracken och styrtuten mm
Snygga och kvinnliga uniformer för damerna, framförallt vid stabs/skolbruk.
Dizzy_keys
Dec 24 2007, 10:38
en sommarvariant av Sjöarbetsjackan, norrmännen har redan sådana.
Hmmm läste för ett tag sen på Mil.se eller om det var i en FM anknutentidning att en amiral med ansvar för mtrl menade på att det kanske var dags att köra varianten direkt från hyllan istället för att lägga pengar på att utveckla liknande produkter som redan finns och är beprövade.
.....sonderar TG o ser om jag hittar artikeln...återkommer isf...
QUOTE (Psson @ Dec 24 2007, 19:07 )

Hmmm läste för ett tag sen på Mil.se eller om det var i en FM anknutentidning att en amiral med ansvar för mtrl menade på att det kanske var dags att köra varianten direkt från hyllan istället för att lägga pengar på att utveckla liknande produkter som redan finns och är beprövade.
.....sonderar TG o ser om jag hittar artikeln...återkommer isf...
När det gäller kläder så är det ganska sällan som "hyllvaror" kommer i M90-kamoflage. De är antingen civila (och färgsatta därefter) eller bestälda av något annat lands försvarsmakt (och färgsatta därefter). Och om vi ändå måste specialbeställa kläderna för att få dem i rätt färg/mönster så kan vi lika gärna beställa andra förändringar/förbättringar på samma gång, vilket kräver utprovningar, diverse tankearbete osv. I annat fall så kommer kören på det här forumet att gnälla över att prylen i fråga är kass eftersom den saknar benficka för första förband, namnbrickehållare eller whatever.
Soldierblue
Dec 25 2007, 15:04
En M/90 med huva... De skulle jag vilja ha! I övrigt är mitt tycke att uniformen är helt ok. Men en luva som finns på otalet andra uniformer skulle inte vara fel! Likväl kan man flytta kragspegeln till bröstet och ersätta den med en hylsa istället. mkt. mer funktionibelt.
Sen fattar jag inte varför FM inte har tittat på en annan känga än M90?!?!?! Dessa mindre bra kängor som orsakar en hel del skador! Vore det inte bättre att ersätta dem med en bättre variant för att slippa avrusta och betala ut ersättning?? Mitt tycke!
bushman
Dec 25 2007, 16:08
QUOTE (Soldierblue @ Dec 25 2007, 15:04 )

En M/90 med huva... De skulle jag vilja ha! I övrigt är mitt tycke att uniformen är helt ok. Men en luva som finns på otalet andra uniformer skulle inte vara fel! Likväl kan man flytta kragspegeln till bröstet och ersätta den med en hylsa istället. mkt. mer funktionibelt.
Sen fattar jag inte varför FM inte har tittat på en annan känga än M90?!?!?! Dessa mindre bra kängor som orsakar en hel del skador! Vore det inte bättre att ersätta dem med en bättre variant för att slippa avrusta och betala ut ersättning?? Mitt tycke!
usch så du talar, det låter ju nästan som norrmännens fältjacka.
tar man sedan en liten koll på arbesko´s hemsida så ser man att de som utvecklade och tillverkade m90 kängan, har utvecklat den till att passa dagens arbetsförhållanden i det civila mörkret.
trädet
Dec 25 2007, 21:30

En ny känga är under konstruktion. skall enligt uppgifter heta m/90-1.
Har sett bilder på nända känga på forumet. någon som orkar leta upp?
@ eskil
Var lite otydlig i mitt ordval ber om ursäkt för detta men det personen som hade skrivit artikeln/rapporten menade var att saker som t.ex radioapparater handskar osv som redan finns kan köpas från hyllan. Viss mtrl går ju inte att ta från hyllan..
Du har rätt i det du skriver att vissa saker är anpassade efter annat lands krigsmakt med vissa saker går de facto att användas på hemmaplan.
Soldierblue
Dec 26 2007, 21:50
QUOTE (bushman @ Dec 25 2007, 16:08 )

usch så du talar, det låter ju nästan som norrmännens fältjacka.
tar man sedan en liten koll på arbesko´s hemsida så ser man att de som utvecklade och tillverkade m90 kängan, har utvecklat den till att passa dagens arbetsförhållanden i det civila mörkret.
Precis... en luva som sitter på alla nya varianter av gortexställ, som jag har sett.. snöblus.. regnställ.. osv. Med den detaljen skulle M/90 kunna överleva alla dessa nya uniformer som dyker upp lite här och var... Jo civilister har sina krav för att stilla ta sig från a till b och utföra sina syslor i sitt tempo! Mitt tycke är att känga 90 har på tok för stora brister och skulle kunna ha en mkt. bättre funktion änn en har idag!
Naccache
Dec 26 2007, 22:25

Nog för att jag fick min M/90 för ca. två månader sen och har burit den maximalt 5-6 gånger så jag är fortfarande en riktig noob. Men av det jag hunnit plocka upp så kan jag endast svara med: Skulle inte det se jävligt dumt ut? Eller ska den vara avtagbar?
koprolit
Dec 26 2007, 23:29
QUOTE (Naccache @ Dec 26 2007, 22:25 )

Nog för att jag fick min M/90 för ca. två månader sen och har burit den maximalt 5-6 gånger så jag är fortfarande en riktig noob. Men av det jag hunnit plocka upp så kan jag endast svara med: Skulle inte det se jävligt dumt ut? Eller ska den vara avtagbar?
"instoppningsbar" vore nog det bästa. + komplettera med en rejäl krage till jackan så man slipper snö i nacken och ilande vind i den stora stygga skogen. (Åsså GTX sålklart!

) Är den avtagbar så kommer den att försvinna... å ska den bara hänga så kommer alla (icke uppsnäppta) soldater se ut som de kommer från ett taikonläger...
klarg carlsson
Dec 26 2007, 23:47
QUOTE (koprolit @ Dec 26 2007, 23:29 )

"instoppningsbar" vore nog det bästa. + komplettera med en rejäl krage till jackan så man slipper snö i nacken och ilande vind i den stora stygga skogen. (Åsså GTX sålklart!

) Är den avtagbar så kommer den att försvinna... å ska den bara hänga så kommer alla (icke uppsnäppta) soldater se ut som de kommer från ett taikonläger...
Kan meddela att det finns en m90 med luva. vet att transportflyget på F7 har den har tyvär ingen bild men har sett den
Munken_swe
Dec 27 2007, 16:11
M90P Försök hade väl en svart huva som var instoppningsbar? Tror The Swede lagt upp bild på den nånstans..
Nägra saker som jag inom mitt gebit tycker saknas och bör införas på bredfront är:
- Personlig sjukvårdsficka till Stridsvästen för varje enskild soldat.
Motsv.
"Warrior Aid Pouch" (WAP) från SO Tech som säljs av SSP.
- Sjukvårdssats till varje fordon, standard på alla.
Motsv.
"Warrior Aid and Litter Kit" ( WALK)
Nu när vi kommer in på sjukvårdsgrejer så tycker jag det är förkastligt hur det är organiserat för grupp sjukvårdarens materiel jag menar bårmatta och bårtäcket med sjukvårdsväskan till. Det kan kastas samman till ett smidigare paket som man kan bära på ryggen hänga på ryggan eller stridsvästen på något smidigt sätt. Som det är idag så är det oerhört begränsande i både SIB och skogen.
Sytare
Dec 27 2007, 19:51
QUOTE (Bamse @ Dec 27 2007, 19:10 )

Nägra saker som jag inom mitt gebit tycker saknas och bör införas på bredfront är:
- Personlig sjukvårdsficka till Stridsvästen för varje enskild soldat.
Motsv.
"Warrior Aid Pouch" (WAP) från SO Tech som säljs av SSP.
- Sjukvårdssats till varje fordon, standard på alla.
Motsv.
"Warrior Aid and Litter Kit" ( WALK)Att den vanliga knekten behöver få med sig en viss mängd sjv-mtrl som kan användas på honom/henne under CUF-fasen (Care Under Fire) samt också under TFC (Tactical Field Care, d.v.s. när kulorna inte längre viner runt omkring en) råder det ingen tvekan om. Men jag tror inte att den personliga sjukvårdsfickan du presenterar här ovanför är rätt väg att gå.
Jag tycker att det är av yttersta vikt att sådant som kan förhindra att man skadas från början är prio 1. Ammunitionen. Denna skall också finnas lätttillgänglig. Att då ha en ficka med SJV-prylar som man inte kommer åt, och som ens kollegor måste tömma ut på backen innan de rullar tillbaka en på sidan/rygg/mage för att behandla en är inte optimalt.
Därför så hoppas jag att eventuella sjukvårdsfickor kommer att vara löstagbara. Exempel på löstagbara fickor är
John Willis Tear-Off IFAK Med Pouch. Förutom att man slipper vrida och vända på en skadad för att komma åt förband, nästuber, tourniqueér, räddnignfiltar m.m. så inbillar jag mig att det är lättare att kasta ett sådant paket mellan eldställningarna än enskilda första förband.
John Willis IFAK har dock två saker som talar emot den vid tilldelning till enskilda knektar. Det ena är att fickan är för stor (i mitt tycke) och att den bara sitter fast med en kardborre platta.
Ett annat alternativ är
ATS Small Medical Pouch. Även denna sitter fast med en kardborrepanel, men den har även ett band med sticklås som låser fast fickan på panelen. Den fickan rymmer några första förband, nästub, avsnörande förband och lite annat jox som kan tänkas behövas. Den är också betydligt mindre. Ta gärna en titt på den
här recensionen av Military Morons.
Jag säger inte att någon av fickorna är optimal för våra svenska behov och metoder, men det är i alla fall en tanke.
Man har olika åsikter om allt, det är det som gör livet värt att leva.........
Utan att ha kännt på fickorna speciellt mycket (kan inte säga något om kvalitet osv) så har jag lite åsikter om dessa löstagbara IFAK/BOK- fickorna.
Dessa kan väl kort och gott sammanfattas i mörkt, kallt, stress, fippel och "det som inte sitter fast försvinner...". Därav direkt olämpliga som IFAK för enskilda soldater (att ha för sjukvårdare att använda på en skadeplats med många skadade och många som hjälper till, dvs " kasta mellan olika skadade" är ett bättre användningsområde enligt mig)
Vad jag kan se så har WAP och SOE en bra sak som ATS saknar och det är en yttre ficka för CAT motsv. Då slipper man in i fickan under CUF för att få tag i CAT. I ett lugnare läge kan man sedan öppna fickan och använda prylarna där för att omhänderta den skadade.
Upplever WAP som den som tar minst plats på västen och lämnar mest kvar till ammo (inte testat, bara upplevelse).
För övrigt upplever jag att ATS:s fickor lite "hypade" på div. forum, kan kanske ha lite med att göra med vilka som står bakom...........
Sytare
Dec 27 2007, 20:54
Det första avsnörade förbandet sätter man lämpligtvis på ett lätt åtkomligt ställe som är standard inom förbandet, t.ex. så att det sticker ut ur Napoleonfickan på stridsvästen. Avsnörande förband nummer två monteras med fördel under flärpen som låser fickan på västen.
När vi sen snackar om stirriga soldater som i ren panik försöker förbinda en skada, ligger materielen på backen för att skadan är på fickans motsatta sida så har man ju fått samma bekymmer ändå.
Att sen fickan hypas på diverse forum, jag är gärna med och hypar den fickan. Jag anser att det är ett rätt och riktigt koncept, och det enda som inte är optimalt i nuläget är dess fastsättning, som inte är anpassad för Sv2K, men det funkar tillfredställande och sitter säkert.
Att ha det avsnörande förbandet (det primära) i "napoleonfickan" är enl. mig en nödlösning i väntan på bättre fickor. Detta för att det är för lätt att tappa alt. åka in i fickan och "försvinna" däri.
Självklart ska det vara standard inom förbandet (FM?).
Att ha avsnörande förband nr 2 under "flärpen" är enl. mig att be om att antagligen tappa det under TFC eller att tappa fickan under CUF när man använder det avsnörande förbandet.
Problemet med att fickan ligger på fel sida osv kommer man inte undan men jag tror nog att det inte ska vara några problem att få tag i den och plocka fram det som behövs och inte mer. Soldater, även skadade är flyttbara och vet man att IFAK:en finns på t ex den skadades främre högra stridsvästdel så minskar man stressen i stället för att försöka hålla reda på var man lagt den i mörkret.
Men alla kan inte vara överens om allt och jag förstår Sytares poäng men jag delar den inte när det gäller IFAK / BOK. Den ska vara "soldatsäker".
Däremot en motsv. ficka på min större sjv-väska för att kunna dela med mig av ett mindre "sjv-paket" köper jag rakt av.
bushman
Dec 27 2007, 23:43
QUOTE (klarg carlsson @ Dec 26 2007, 23:47 )

QUOTE (koprolit @ Dec 26 2007, 23:29 )

Kan meddela att det finns en m90 med luva. vet att transportflyget på F7 har den har tyvär ingen bild men har sett den
är inte helt säker men finns det inte luva till mekoverallen i M90?
har för mig att den overall som var på försök tillsammans med M90P 1990 hade luva som var avtagbar....
på M69P kunde man montera gamla vindrockens luva
Pappsen
Dec 28 2007, 09:36
QUOTE (Bamse @ Dec 27 2007, 20:22 )

Utan att ha kännt på fickorna speciellt mycket (kan inte säga något om kvalitet osv) så har jag lite åsikter om dessa löstagbara IFAK/BOK- fickorna.
Dessa kan väl kort och gott sammanfattas i mörkt, kallt, stress, fippel och "det som inte sitter fast försvinner...". Därav direkt olämpliga som IFAK för enskilda soldater (att ha för sjukvårdare att använda på en skadeplats med många skadade och många som hjälper till, dvs " kasta mellan olika skadade" är ett bättre användningsområde enligt mig)
Vad jag kan se så har WAP och SOE en bra sak som ATS saknar och det är en yttre ficka för CAT motsv. Då slipper man in i fickan under CUF för att få tag i CAT. I ett lugnare läge kan man sedan öppna fickan och använda prylarna där för att omhänderta den skadade.
Upplever WAP som den som tar minst plats på västen och lämnar mest kvar till ammo (inte testat, bara upplevelse).
För övrigt upplever jag att ATS:s fickor lite "hypade" på div. forum, kan kanske ha lite med att göra med vilka som står bakom...........
Det var många förkortningar det här, vilka jag inte förstod...
Ämnet är ändå intressant, kan ni inte vara hyggliga och efter, eller i samband med att ni använt en "ovanlig" förkortning komplettera med namnet/betydelsen.
Det skulle sprida ett upplysningens skimmer över era, i övrigt kloka inlägg.
Pappsen
Fu Kjellberg
Dec 28 2007, 10:05
QUOTE (Pappsen @ Dec 28 2007, 09:36 )

Ämnet är ändå intressant, kan ni inte vara hyggliga och efter, eller i samband med att ni använt en "ovanlig" förkortning komplettera med namnet/betydelsen.
Pappsen
IFAK: induvidial first aid pouch (individuell första hjälpen ficka)
BOK: Bail out kit, bug out kit. typ nödväska
WAP: warrior aid pouch (sjv-ficka som tillverkas av SOTECH)
säljs på scandinavian special projects.
SOE: special operations equipment. ( Företag som drevs av John Willis som nu driver eget.)
CAT: Combat application torniquet (avsnörande förband)
ATS: Företag som säljer utrustning i USA.
CUF: care under fire. ( sv motsvarighet TOS: taktiskt omhändertagande stridskada)
Kan komplettera med länkar om det behövs
Där fick Fu Kjellberg arbeta för att jag är dum och lat.......
Har bara en mindre sak att tillägga till hans förnämliga lista,
"BOK" är för mig "Blow out kit" dvs motsv IFAK (Individuel First Aid Kit), fast annat namn (tror att IFAK är US ARMY/ US MARINES beteckning).
"BOB" är för mig "Bail Out Bag" eller "Bug Out Bag", dvs nödväska E/E (Escape and Evasion) typ.... eller en saftsort förknippad med starka minnen av underbara somrar.......
Fu Kjellberg
Dec 28 2007, 20:35
QUOTE (Bamse @ Dec 28 2007, 19:14 )

"BOK" är för mig "Blow out kit" dvs motsv IFAK (Individuel First Aid Kit), fast annat namn (tror att IFAK är US ARMY/ US MARINES beteckning).
"BOB" är för mig "Bail Out Bag" eller "Bug Out Bag", dvs nödväska E/E (Escape and Evasion) typ.... eller en saftsort förknippad med starka minnen av underbara somrar.......
Bamse:
Du har helt rätt.
BOK är ju blow out kit typ detta:
BOK BOB/ E & E är ju som sagt en liten nödväska med det man kan behöva närmsta 24 timmarna om allt skiter sig.
Typ denna.
väska

Jag trodde att BOB stod för Blue-on-Blue, dvs att man av misstag beskjuter sina egna under övning (till skillnad mot "friendly fire" när det sker under skarpa förhållanden).
Sleipnir
Dec 28 2007, 22:05
Jag efterlyser ett integrerat IT system som hanterar både lager, ekonomi och styrning med rollbaserad access.
Allvarligt, för vissa är det här önskemålet askul!
Sammanhang..... Sammanhang......
Eller ett finare ord, kontexten!
EDIT: Detta gällde ju Eskils inlägg men kanske inte är helt fel vad som behövs inom FM också ;)
Edlund
Dec 28 2007, 22:42
- Bättre anpassad stridssäck - mera moduläritet, möjlighet att fästa ficka inuti för radio motsv. Se på kifaru tex.
- Mera uppdragsbaserd stridsutrustning, gärnå då möjlighet att inom vissa ramar använda sig utav COTS - ( och kom nu inte med flamskydds aspekten, eller hela harrangen med utprövad mtrl. Funkar det för jänkarna så funkar det för oss med - Ja Mj. Skullman på MSS, jag menar dig! )
- Befattningsspecifika fickor, nya KSP fickor, SJV fickor ja allt man kan tänka sig, chestrigs, västar, kroppsskydd med modernare o lättare material som går att strida i utan att man hindras i rörelserna. Jämför krsk94 med P100 tex.
- Gruppradiosystem
- Uppdaterat uniformssystem, finns ju för fariken GTX i brandmannadräkter, då kan man nog göra en taigauniform med det också Drifire baserade svettunderställ.
- Ny design på uniformen, fickor som nås med kroppsskydd på. fickor på ärmarna med penn/lightstick hållare. Se jänkarnas nya. Designen är superb imho. genomförandet lämnar en del att önska.
- Mera krut på enskild individ med sjukvård, nya IFAK fickor och mera individuell utrustning än ett par första förband och inbilla folk att man kan stoppa allt från nageltrång till massivt buktrauma med dem..
Och det viktigaste utav allt...
att nånstans, sitter någon med lite ideér och driv och ser till att alla erfarenheter som görs under mission samt utbildning omsätts och används....
om en enda sak skulle ske på min önskelista så är det detta.
grisbasse
Dec 29 2007, 01:32
nån smart hjälmlösning.. för det har en tendens att bli vaaarmt!
somsagt, det skulle va skoj att se lite mer nytänkande. inte bara saker som finns på nån länk från ett företag i USA.
jag är itne ute efter en lösning på problemen, och det får ju hållas på en rimlig nivå - "ett kroppsskydd som väger 0,5kg och skyddar mot 12,7 AP" är alltså inte godkänt.
här är lite
Idésporrar
Pappsen
Dec 29 2007, 14:26
QUOTE (Fu Kjellberg @ Dec 28 2007, 10:05 )

QUOTE (Pappsen @ Dec 28 2007, 09:36 )

Pappsen
BOK: Bail out kit, bug out kit. typ nödväska
säljs på scandinavian special projects.
SOE: special operations equipment. ( Företag som drevs av John Willis som nu driver eget.)
CUF: care under fire. ( sv motsvarighet TOS: taktiskt omhändertagande stridskada)
Kan komplettera med länkar om det behövs

QUOTE (Fu Kjellberg @ Dec 28 2007, 20:35 )

Bamse:
Du har helt rätt.
BOK är ju blow out kit typ detta:
BOK BOB/ E & E är ju som sagt en liten nödväska med det man kan behöva närmsta 24 timmarna om allt skiter sig.
Typ denna.
väskaQUOTE (eskil @ Dec 28 2007, 21:52 )

Jag trodde att BOB stod för Blue-on-Blue, dvs att man av misstag beskjuter sina egna under övning (till skillnad mot "friendly fire" när det sker under skarpa förhållanden).
EEeeeeeh
erat ordgemäng tycker jag med önskvärd tydlighet illustrerar min poäng: Säg det du menar, mena det du säger lägg till eventuella förkortningar i en (parentes) efter och håll dig till begripbara fakta. Lägg gärna till bild/bildlänk så kanske vi "övriga" fattar också. Och kan delta i samtalet på lika villkor...
Allas er Pappsen
*frust, morr* (spåkpolis)
Fu Kjellberg
Dec 29 2007, 16:53
Pdf-fil
Länk till WAPsäljs på scandinavian special projects.
www.phildurango.com
www.atstacticalgear.comCUF: care under fire. ( sv motsvarighet TOS: taktiskt omhändertagande stridskada)
Står en del om TOS i denna tråd.
Länk.Hoppas det klarnade.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.