QUOTE (23:e komp. @ Dec 27 2007, 19:58 )

Bra argumenterat. Intressant resonemang. Mycket tänkvärt och matnyttigt men..... Men vad menar du egentligen med att vi redan är med i samma "klubb" som USA. FN? Den organisationen är väl i stort sett hela världens alla stater med i? Dess främsta syfte är just att skapa stabilitet och fred på vår jord. Ett medlemsskap i FN innebär inte att man tagit parti för den ena aller andra parten. Ett medlemskap i NATO innebär rent konkret att man deklarerar vem man allierat sig med.
Även du inser nog att sveriges handlingsfrihet är större om vi inte är med i en militärallians? Om ett enskilt NATO land (USA) startar ett krig i mellersta östern så begriper de flesta att alla andra som är militärt allierade med USA eller vem det månde vara, kommer att ses som fienden. Detta har vi sett konkreta bevis för de senaste åren. Madrid, London etc. Sverige har inte ens nämnts i sammanhangen. Varför då? Även Danmark, vårt kära broderland, har varit i hetluften några gånger pga sitt uttryckliga stöd för USA:s agerande. Varför då?
Det jag menar med "klubb" är att vi tillhör västeuropa vare sig vi vill eller inte. De som skulle kunna tänkas begå terroristhandlingar som en konsekvens av USAs handlingar gör det snarare mot "den västerländske kristne djävulen" än "NATO-medlemmen". Eller också gör de det mot länder som faktiskt deltagit i USAs krig i Irak med trupp, som Storbritannien och Spanien gjorde. Det är snarare det som torde orsakat "Madrid, London etc" är deras NATO-medlemskap. Annars borde det varit fullt med terroristangrepp i varenda NATO-land, eller hur? Så just det argumentet håller inte.
Och som sagt, ett NATO-medlemskap tvingar ingen att delta aktivt militärt. Där blir det ingen skillnad mot idag, vi har vår handlingsfrihet i alla fall. Men om vinden skulle vända och det skulle blåsa kallt i norra Europa igen så har vi avsagt oss hjälp på förhand.

Vem är fienden? Om någon NATO medlem angrips militärt så skall alla medlemmar betrakta det som ett angrepp mot sig själv. Oavsett vem vi tycker agerat felaktigt måste vi ta parti för NATO staten. Detta menar jag, är att bakbinda sig själv, och inskränka sin handlingsfrihet. Friheten att självständigt välja vilken väg man vill gå i det aktuella fallet. Om vi tvingas uttala vårat stöd för en medlemsstat som angrips, trots att det kan innebära en förhöjd hotbild mot Sverige, så gynnar det inte våran säkerhet. Dvs, om Danmark angrips så ligger Sverige teoretiskt i krig, per automatik. Varför skall vi öka risken för att Sverige skall hamna i krig när våran nuvarande försvarsdoktrin hållit oss utanför krig i ett par hundra år? Det är detta resonemang jag inte begriper.
Ja, om någon NATO-medlem
angrips militärt. Det är redan ett brott mot FN-stadgan, så vi har inte så mycket att välja på vem vi ska se som "bad guy", i alla fall om vi vill hålla oss till folkrätten och det vill vi väl?
Att hävda att "Sveriges neutralitetspolitik" hållit oss utanför krig i ett par hundra år är inte heller ett bra argument. Till att börja med finns det ingen sådan enhetlig politik, den har svängt fram och tillbaka över tiden. Det är först nu i backspegeln som den ser ut som något genomtänkt. Och världen och Europa ser trots allt lite annorlunda ut idag jämfört med när Karl Johan drog sig tillbaka från den centraleuropeiska gemenskapen 1815...
Sverige var nära att dras in i krig ett flertal gånger under både 1800- och 1900-talen och det var mer tur och tillfälligheter som gjorde att vi klarade oss några gånger.
Ska vi basera vår säkerhet på att vi nog har tur även i framtiden? Eller ska vi basera den på samarbete med våra grannar, grannar som vi numera har svårt att klara oss utan i vilket fall som helst? Sverige är som sagt inte det självförsörjande land vi var i början av 1800-talet längre

Vad jag förstått så är Sverige ett av de mest NATO integrerade länderna i hela NATO. Detta trots att vi inte är medlemmar. Hur kommer det sig?
Tydligen kan man samarbeta trots ett utanförskap. Om vi nu har världens bästa datalänksystem, varför skrotar vi det då? Bör vi inte kunna sälja in det till NATO i stället? Eller så är vi inte så bra som vi tror.
Visst kan vi samarbeta utan medlemskap. Min poäng var att vi inte får samarbeta på alla de sätt som medlemmarna gör. Vi får inte tillgång till all information, vi får inte del av all sambandsteknologi osv. Att vi skrotar vår datalänk beror på att den inte är interoperabel. Att den är tekniskt överlägsen den ersättare vi hoppas på är oväsentligt, att tro att NATO skulle anskaffa en standard från en icke medlemsstat när det gäller något så pass viktigt är naivt, så fungerar helt enkelt inte världen.

Jag håller med dig om att säkerheten tryggas genom att arbeta förebyggande. Men skillnaden mellan NATO förespråkare respektive motståndare är att de senare anser att man bör agera gemensamt med andra via globala samarbetsorgan. Vidare undrar jag varför ingen väcker förslaget att vi bildar en försvarsallians med Kina eller Ryssland? Med detta vill jag belysa att många fortfarande tänker i öst-väst perspektivet(kalla kriget). Vi måste gå med i NATO därför att Ryssland kan utgöra ett hot i framtiden. Ja, men det smartaste bör väl i sådana fall vara att alliera sig med dem? Vi vill inte ha deras statsskick och kultur i vårat land. Nä......sannerligen inte, men vi är även många som inte vill ha "the American way" heller. Vi vill fortsätta att vara en suverän stat som själva bestämmer hur våran säkerhet skall tryggas. Vrida kappan efter vinden, kanske man skulle kunna uttrycka det.
Tja, vilka vill vi samarbeta med egentligen? Själv tycker jag det är mer naturligt att vi samarbetar med våra direkta grannar än med Kina... Om nu Kina ens skulle vara intresserad av samarbete med oss, vilket jag ser som otroligt.
Visst kan man hålla på och konstruera sådana teoretiska samarbeten. Skillnaden är att organisationen NATO finns redan där, våra kulturella och geografiska grannar är medlemmar i den, och vi samarbetar redan med den så mycket vi bara kan och får. Men av ideologiska skäl så vågar vi inte ta steget fullt ut, vilket kostar oss nu och kan komma att kosta oss ännu mer i framtiden. Kanske inte i pengar, men i inflytande och säkerhet på lång sikt.