QUOTE (Aigore @ Dec 22 2007, 01:52 )

Iran, förutom Israel är väl det enda landet i mellanöstern regionen med en egen flygindustri. Den har, förutom att de lyckats hålla liv i hankatterna, även hållit liv i sina F-5:or å F-4:or och dessutom lyckats utveckla egna derivat av F-5:an, Azarakhsh och Saeqeh. Även om de flygplanen inte imponerade direkt på väst så tyder det ändå på en levande egen flygindustri. Någon som vill kommentera?
Ja du, det där är en svår nöt. De har helt klart höga ambitioner, men hur det egentligen ser ut i realiteten är svårbedömt. Jag har inte kunskaper för att kunna kommentera initierat, det vore jätteintressant att höra vad någon som jobbar inom militär flygindustri kan se i de projekt som visats upp.
I stort sett antar jag att man kan dela upp det i ett par ytterlägen;
Enligt en 'snål' bedömning är det bara tjafs och munväder. Mycket handlar förmodligen om flyktig personlig prestige: den och den vill visa hur duktig just deras bit av industrin/IRGC/etc är så man skruvar ihop något från existerande flygkroppar, hittar på ett fräckt namn och en snitsig målning, och sedan är det dags att ösa ur sig bombastiska pressreleaser om hur stort och viktigt detta är. När chefen i fråga avancerat rinner det hela ut i sanden, och annat kan det inte göra för det är inte seriösa projekt utan potemkinkulisser som aldrig skulle kunna serieproduceras -- men detta är hur som helst inte poängen, prestige och intern maktkamp om medeltilldelning osv är vad det handlar om.
Är man å andra sidan mer 'generös' är de i ett experimentstadium. Den avgörande bristen i deras kapacitet är att de inte har tillgång till motorer och avancerad avionik: de kan inte producera det själva och har svårt att köpa det. Vad de sysslar med är att bygga upp en industriell grund, de tar fram ett myller av projekt där projektprocessen i sig är viktigare än en hypotetisk serieproduktion. Genom att till exempel bygga om en F-5 till en något annorlunda aerodynamisk konfiguration bygger de upp kunskap om inte bara teoretisk och praktisk aerodynamik utan även hur man kan validera teorin i praktiken, hur man rent praktiskt testar, och hur man koordinerar för maximal processekonomi, osv. Varje projekt i sig har antagligen ett eller ett par huvudspår, och sedan får andra R&D-projekt klämma in sig i mån av tid och resurser. När man lärt sig det som är viktigt lägger man det projektet åt sidan och fortsätter på ett nytt. Det är enligt min lekmannauppfattning just så man bygger en avancerad industriell kapacitet, man kan ju inte direkt bestämma sig för att lansera 'en iransk SU-27' och så att säga lära sig under resans gång. Om man ser pressreleaserna som politiskt tjafs som ingenjörer och forskare himlar med ögonen åt skulle man rent av kunna påstå att vad de sysslar med ser jäkligt gediget ut, just den typen av projekt man skulle förvänta sig från en aktör som nyktert och systematiskt vill bygga en högt kvalificerad kompetens, det får ta den tid det tar.
Ok, jag kan som sagt för lite om både Iran och flygindustri för att komma med initierade bedömningar, men jag gissar att ovanstående ytterlägen är någorlunda på plan, och att sanningen troligen ligger någonstans mitt i mellan. De är seriösa och har kommit en bra bit på väg, men samtidigt tror jag att industripolitiken och projektkoordinationen är minst sagt stökig. Jag har aldrig träffat en Iranier som arbetat inom dessa områden, men de ingenjörer/forskare jag anekdotiskt talat med var alla rörande eniga om att Iran är rent överjävligt bra på att ta fram bra yrkesfolk och bygga god knowhow och forskning, men så fort det blir politik av det hela kan vad som helst hända, sällan något bra dock. De avdelningar inom HESA som fått spela någorlunda fritt verkar väl vara de som faktiskt kunnat få fram projekt som till och med kan gå i serieproduktion. Tänker främst på helikoptersidan, där är de ju erkänt avancerade, men också på en del på rena civilsidan.
Vore väldigt intressant att höra vad andra tycker och tror, och tack för att du (helt riktigt) skapade en ny tråd. Tack också till Erik för medflytten av posterna från den gamla tråden.
När jag kollade på Wiki om Iran slog det mig vilken salig blandning av flygtyg de har, franskt, amerikanskt och ryskt i en fin fin mix. Det man tänker då är att har de köpt vad de fått istället för att kunnat satsat på något lite mer enhetligt.
Det är enligt min mening åtminstone till viss del resultatet av att Iran är den enda nation i världshistorien som tvingats försvara sig mot ett angreppskrig där samtliga världens supermakter horade ner sig som krigförande på angriparens sida, en angripare som dessutom antagligen var världshistoriens grövsta syndare i kategorin systematiskt användande av massförstörelsevapen. Ursäkta ordvalet, men vad de tvingats utstå är helt unikt nedrigt. Hur som helst, den rådande ordningen där nere är märkt av detta, det råder en befästningsmentalitet. Man behåller i stort sett allt man har som flyger, ibland bortom vett och reson. Katalogen är rörig, minst sagt, men det finns som sagt anledningar.
Mycket av den västliga materielen kom väl, förmodar jag, från Shahens tid alltså från före 1979 och plus att de "omhändertog" Irakiska flygplan som flydde från irak under det första gulfkriget. De fick ju bland annat massa Mig-29:or att utöka sin park med.
Ja, allt amerikanskt kom innan revolutionen (möjligen kom något igenom post-shahen innan Amerikanerna definitivt bröt), det franska och en del ryskt och kinesiskt från Irak, de har dessutom köpt ryskt och kinesiskt på egen hand. En del småplock från andra aktörer, bland annat Pakistan-ihopskruvade SAAB Safir, men jag har dålig koll på det.
Enligt Cooper/Bishop har "bara" 18 tjugonior av de som kom från Irak verifierats i IRIAFs färger. Jag har för mig att det kom betydligt fler, men vad det blev av dem vet jag inte.
Någon som vet hur många flygplan som Iran fick lägga vantarna på av alla sorter som lämnade Irak?
ACIG har antagligen svaret. Av vad jag minns var det mesta skit, gammalt ryskt och kinesiskt, russinen i kakan var de nämnda tjugoniorna, en del Su-24 och -25, plus ett par antonovs eller ilyushins i någon typ av AWACS-utförande. De Franska f-ettorna (ursäkta) var väl bra och så, men tyvärr utan möjlighet till support eller ens beväpning, så det bidde till att flyga 'austrian' med dom.
Hur kommer Iran lösa sin framtida flyganskaffning? Upphottade F-5:or räcker väl bara så långt eller? Och de flygplan som kom på Shahens tid börjar väl bli riktigt, riktigt gamla; även om det är gynnsamt klimat å sparsamt fluget med dom så kan de ju inte räcka hur länge som helst hur mycket de än må kunna tillverka reservdelar.
Det enda rimliga är att de köper Sukhoi. Jag kan helt enkelt inte se något alternativ, utom möjligen Kina. Men de kommer inte stå där med mössan i hand, anledningen att de mot all gängse förståsigpåande inte gjort det är antagligen att de helt enkelt inte accepterar Rysslands villkor. De tänker inte sätta sig i beroendeförhållande gentemot Ryssland, då får det hellre vara. Något sådant.
Hur ser det ut på beväpningssidan?

Är det egna produkter där också eller säljer ryssarna till dom?
Osäker. Verkar vara egenproducerat reverse-engineered på amerikaflyget, ryskt eller kinesiskt på östimporten (och 'västimporten' från goa nabon i väst).
En kul detalj är att de som nämnt ovan inte förefaller ha kunnat flygstridsbeväpna sina F-1 som kom över -91. Enligt rykten används dessa mycket flitigt, men i rollen som spaning och möjligen begränsad CAS för de gendarmerienheter (det heter något annat nuförtiden men det är gamla pahlaviska gendarmeriet) som bekämpar smugglingen längs östgränsen mot Afghanistan och Pakistan. Kul är kanske fel ord, men lite intressant är det allt: de enheter de supportar är så vitt jag kan förstå direkta arvtagare till de styrkor som byggdes och leddes av den svenska officers- och polisbefälskontingenten i Persien som gjorde ett rätt stort avtryck där nere under perioden innan, under och till en mindre del efter första världskriget. Det är inte utan att man undrar vad bitvargen Hjalmarsson tyckt om han vetat att 'hans' kår sedemera inte bara skulle ledas av en viss Norman 'Stormin Norman' Schwarzkopf utan även senare beväpnas med vad som nästan måste vara det mest avancerade stridsflyplan som någonsin dedikerats till uteslutande polistjänst.