QUOTE (Cykelskytt @ Dec 23 2007, 09:52 )

I PERP 2007 står det:
"Huvuddelen av hemvärnets personal har därmed tidigare genomfört grundutbildning, tjänstgöring i förband samt 2-4 insatser. Ingen direktutbildning av soldater/sjömän sker till hemvärnet. En tredjedel av befattningarna i hemvärnet bemannas, som idag, med personal ur frivilligorganisationerna."
Det låter ju onekligen som en elitisering av hemvärnets personal, men samtidigt tänker man bemanna en tredjedel, ca. 5500 personer, med personal ur frivilligorganisationerna. Är det frivilligorganisationerna som blir resterna av det gamla bredd-hemvärnet, eller tänker man elitisera dem också?
...
Vet inte om jag ser det som en elitisering att "råmtrl:et" som blir tillgängligt för HV har en högre utbildningsståndpunkt. Snarare som en positiv bieffekt av personalpolicyn. Det som istället kan vara av intresse ur kvalitetssynpunkt kan ju dock vara, som jag skrev tidigare, att HV bör koncentreras till storstadsregionerna och minska i numerära.
QUOTE (Armyk9handler @ Dec 22 2007, 22:39 )

jag har kollat det här med kontakter högre upp inom försvaret
det är nämligen så att hemvärnet består av en klart större numerär än vad som står på mil.se
MEN... de har räknat upp de som ÄR stridsklara och ÄR beredskapsklara
mao är det befäl som har rapporterat uppåt och dessa människor på HKV har då sammanställt oss inom Hv
och dessa siffror som räknas upp är alltså de som GÖR sina timmar och HAR relevant utbildning
Nollorna får skämmas som vanligt...
min åsikt är : frivilligt skriva på för Hv och frivilligt säga upp kontraktet men tiden däremellan SKA du som enskild soldat göra dina 20,30,60 timmar
QUOTE (Armyk9handler @ Dec 23 2007, 10:11 )

jo det jag menade var att jag uppfattade det hela som "nu är det kört-nu vill de inte längre ha kvar Hv"
så just pga mina skräcktankar så ringde jag runt bland min kontakter och frågade rätt ut vad f-n de menar med det här
svaret är som ni kan läsa i mitt första inlägg
Men.. Vilken numerär HV har idag är ju totalt irrelevant för det du skrivit. Det man räknar upp i studien är ju vad man önskar komma skall.. Förstår inte vad det dina kontakters påståend om hur man räknar HV idag är relevant för framtiden.. Vad man dock kan tycka vara relvant följer nedan..
QUOTE (Armyk9handler @ Dec 23 2007, 10:11 )

jag kan ju tycka att det är lite dumt att sammanställa oss som siffror , det känns lite opersonligt men hey det är ju FM vi snackar om så vad väntar man sig
det är inte mer spännande än så...
trots allt är det "bara" en utredning och är ingen sanning....än!

För det första så diskuteras HV ganska mycket i löpande text i utredning, har du ens läst utredningen? För det andra så ser jag inte varför det skulle vara orättvist? Är en hel del förband i den studien som bara omnämns i siffror..
Vidare så kan man, om man vill, avfärda det som en studie/utredning som det fortfarande står riksdag att ta ställning till,
men oavsett så visar det
FM's vilja och vad de önskar inrikta mot, och sist jag kollade så ingick HV i FM och torde därför påverkas av studien... Därför kanske man inte ska avfärda det hela som "
- En studie är alltid en studie…." vilket tydligen Rikshemvärnschefen skrämmande nog gjort, men han kanske redan hade gått på julledighet.
GMY