QUOTE (Knekt @ Jan 29 2008, 18:09 )

QUOTE (Liemann @ Jan 29 2008, 16:34 )

Nu feltolkar du mig allt.
Jag förväxlade dessa "truppminor" med försvarsladdningen du skriver om.
"det är en mina som inte är klassad som truppmina men som används som det"
De var ju i själva verket den jag syftade på. Inte att vi har "trampminor" att lägga på gränsen. Dålig formulering.
Huruvida jag orkar läsa tråden eller inte är ju inget att disskutera, jag förstår vart du vill komma.
Ingen idé att trycka det ytterligare. Ska ändå gå å göra annat nu.
Ha en bra dag.
Du påstår alltså att Försvarsladdning 21 idag används som truppmina inom Försvarsmakten? Det är vad du skriver, men om det är det du menar, verkar vara en annan femma. Har jag förstått dig rätt?
Om vi glömmer bort det första inlägget, för det vart väldigt kluddigt.
Så som jag förstod det när jag fick det berättat för mig (av min dåvarande stf plutonchef), var att Svergie inte har kvar dessa sk. "trampminor" som fortfarande finns i tex Kosovo. Utan en modifierad mina som Egentligen inte är en truppmina men skulle komma att användas som det vid ev. angrepp av nationen. Enligt löjtnanten som berättade det så har vi ingen "officiell" truppmina ens. Kanske är det därför de valt att döpa den till just försvardladdning, vad vet jag.
Sen kan jag ju gjort att olycklig tolkning själv av det han sa.
Jag ställer ju mig själv frågan här och nu. Om det inte är en fordons mina av något slag, stridsvagns eller annan. Då kan det ju inte vara annat än till för trupp?