Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svenska truppminor
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2
Sytare
@Fu. Kil
Jag hoppas du har skepparexamen wink.gif
Skämt åtsido (och kanske inte i denna tråden). Det är inte så att det är minförsåt 1 du tänker på, ett rubbnignsskydd som man gräver ner under minan och som detonerar när man lyfter på den.

Hockeypucken löstes ju ut när den trampades på, och hur man skulle kunna göra om truppmina 10 till ett röjningsskydd utan att bibehålla dess förmåga att användas som just truppmina förstår jag inte riktigt.

Truppmina 12 blev i alla fall Försvarsladdning 21.
eskil
En Truppmina 10 utlöses ifall överdelen "tippas" i förhållande till underdelen. Ifall den ligger under en stridsvagnsmina som "tippas" så kommer den att detonera. Det känns dock inte som något effektivt röjningsskydd. Man får precis samma effekt av Stridsvagnsmintändare 4.
Fu. Kil
Hmm betyder det att den truppmina 10 smäller när foten träffar minan eller när den lämnar minan?

En annan är ju grund utbildad efter Ottawa fördraget och vet inte så där fasligt mycket om minor. Blev aldrig utbildad utan bara "upplyst" om hur man kan göra.
joppe
QUOTE (Fu. Kil @ Jan 6 2008, 15:08 ) *
Hmm betyder det att den truppmina 10 smäller när foten träffar minan eller när den lämnar minan?

En annan är ju grund utbildad efter Ottawa fördraget och vet inte så där fasligt mycket om minor. Blev aldrig utbildad utan bara "upplyst" om hur man kan göra.

smäller direkt vid tryck
2Sharp
Hittade ingen bra bild på en truppmina 10, men den Yugoslaviska PMA-3 är av liknande konstruktion.

Tändaren skruvades väl i från ovan på tian, och i botten på PMA-3, men funktionen är likvärdig om jag inte är helt lost...

http://ordatamines.maic.jmu.edu/images/H3192U02.jpg

Bara en tunn gummihinna över de 2 plastdelarna i minan, trycker du på ena sidan reser sig den andra, drar du av plasten får du 2 delar i handen, en med tändaren och bottendelen och en med ovandelen och sprängämnet.

Jag har iofs svårt att se hur man skulle kunna använda en truppmina 10 som ett effektivt röjningsskydd, lyfer du en stridsvagnsmina så krävs det ju att truppminan ligger längst ute i kanten för att den skall tippa? Men jag kan ju ha missat något... unsure.gif

smile.gif
Foxtrotcharliegrg
@Fu. Kil m fl
Begreppet "röjningsskydd" med Truppmina 10 användes i meningen att försvåra Fi:s röjande av våra utlagda minor. Detta genom att med placera ut X antal truppminor inom Y antal m från t ex en Strvmina 5 och därigenom göra det jobbigt för minröjaren som pikar sig fram längs vägen.
Alltså, inte att gräva ner en truppmina under en stridsvagnsmina. Det fanns andra metoder för sådan typ av röjningsskydd, t ex Strvmintändare 4 (utlöser minan när den rubbas) som eskil nämnde.

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
jonte72
QUOTE (Sytare @ Jan 5 2008, 17:22 ) *

Truppmina 12 = Försvarsladdning 21
Truppmina 12B = Försvarsladdning 22
eskil
QUOTE (2Sharp @ Jan 6 2008, 16:03 ) *
Jag har iofs svårt att se hur man skulle kunna använda en truppmina 10 som ett effektivt röjningsskydd, lyfer du en stridsvagnsmina så krävs det ju att truppminan ligger längst ute i kanten för att den skall tippa? Men jag kan ju ha missat något...

Jag har fått det förklarat för mig (endast muntligen, så ta det med en skopa salt) som så att man lägger tre eller fyra truppmina 10 runt en stridsvagnsmina, 30-50 cm ifrån den, dvs ungefär där som minröjaren sätter ner foten/knäet när han ska avtäcka stridsvagnsminan. Eftersom syftet är att förhindra/försvåra röjningen av stridsvagnsminan så är de röjningsskydd och inte truppminor. Häpp.
Berg
QUOTE (jonte72 @ Jan 6 2008, 20:46 ) *

Vad är skillnaden?
jonte72
QUOTE (Berg @ Jan 7 2008, 15:48 ) *
QUOTE (jonte72 @ Jan 6 2008, 20:46 ) *

Vad är skillnaden?

Truppmina 12B är en modernare mina som väger 4 kilo ( 900 gram Hexotol) jämfört med Truppmina 12 på 3 kilo (700 gram Hexotol), minan har även modernare benstöd och trädfäste.
2Sharp
QUOTE (eskil @ Jan 7 2008, 10:45 ) *
QUOTE (2Sharp @ Jan 6 2008, 16:03 ) *
Jag har iofs svårt att se hur man skulle kunna använda en truppmina 10 som ett effektivt röjningsskydd, lyfer du en stridsvagnsmina så krävs det ju att truppminan ligger längst ute i kanten för att den skall tippa? Men jag kan ju ha missat något...

Jag har fått det förklarat för mig (endast muntligen, så ta det med en skopa salt) som så att man lägger tre eller fyra truppmina 10 runt en stridsvagnsmina, 30-50 cm ifrån den, dvs ungefär där som minröjaren sätter ner foten/knäet när han ska avtäcka stridsvagnsminan. Eftersom syftet är att förhindra/försvåra röjningen av stridsvagnsminan så är de röjningsskydd och inte truppminor. Häpp.

Check! tack smile.gif
Liemann
QUOTE (SemperMetamContingimus @ Dec 21 2007, 15:35 ) *
Av ren nyfikenhet, när slutade svenska försvaret använda truppminor och varför? Var det ett gemensamt beslut bland t.ex FN länder eller var det regeringen som tyckte att de var för inhumana?

MVH//SMC

Av den lilla minutbildning jag erhöll i lumpen så var dem helt enkelt inhumana. Det skördr allt för många oskyldiga människo liv. Enda gången du skulle se Svergie lägga minor är om vi blir invaderade.
Svergie Har truppminor, men använder dem inte i sitt arbete. Utan som jag nände tidigare är dem enbart till för försvar av rikets gränser.

Jag kommer inte ihåg vad han sa gällande följande men tydligen finns det en mina som inte är klassad som truppmina men som används som det. Kanske är samma mina jag pratade om i stycket ovan. Någon som har koll på det?
The Swede
Sverige har INTE!!!! truppminor.
Vi har haft truppminor, tex truppmina 10, 11 och 12 och innan dess andra varianter.
Truppmina 12 finns kvar i ändrad form och heter nu försvarsladdning 21.

Allt detta står att finna i tråden.
Frågor på detta?
Liemann
QUOTE (The Swede @ Jan 29 2008, 16:09 ) *
Sverige har INTE!!!! truppminor.
Vi har haft truppminor, tex truppmina 10, 11 och 12 och innan dess andra varianter.
Truppmina 12 finns kvar i ändrad form och heter nu försvarsladdning 21.

SÅ var det ja! Sa aldrig att jag hade rätt därför jag fråga om nån hade koll.

QUOTE (The Swede @ Jan 29 2008, 16:09 ) *
Allt detta står att finna i tråden.
Frågor på detta?

Sorry men jag läser inte tre sidor för att svara på en fråga =)
Nej inga frågor. Du har rätt och jag fel.

Ska lägga på minnet att fråga efter svar FÖRST istället för att svara själv Och fråga om nån vet om det stämmer ^^

Sorry 'bout that =)
The Swede
Svergie Har truppminor, men använder dem inte i sitt arbete. Utan som jag nände tidigare är dem enbart till för försvar av rikets gränser.

Ovanstående är ingen fråga utan ett påstående och det var det påståendet jag reagerade på.

Vad gäller om du orkar eller inte orkar läsa hela tråden så är det så att ska man ge sig in i en diskussion på forumet så SKA man uppdatera sig på aktuell tråd, det blir lätt fel annars.

The Swede
BLÅGUL
Liemann
Nu feltolkar du mig allt.

Jag förväxlade dessa "truppminor" med försvarsladdningen du skriver om.

"det är en mina som inte är klassad som truppmina men som används som det"
De var ju i själva verket den jag syftade på. Inte att vi har "trampminor" att lägga på gränsen. Dålig formulering.

Huruvida jag orkar läsa tråden eller inte är ju inget att disskutera, jag förstår vart du vill komma.
Ingen idé att trycka det ytterligare. Ska ändå gå å göra annat nu.

Ha en bra dag.
Knekt
QUOTE (Liemann @ Jan 29 2008, 16:34 ) *

De var ju i själva verket den jag syftade på. Inte att vi har "trampminor" att lägga på gränsen. Dålig formulering.

Huruvida jag orkar läsa tråden eller inte är ju inget att disskutera, jag förstår vart du vill komma.

Ha en bra dag.

Du påstår alltså att Försvarsladdning 21 idag används som truppmina inom Försvarsmakten? Det är vad du skriver, men om det är det du menar, verkar vara en annan femma. Har jag förstått dig rätt?
Liemann
QUOTE (Knekt @ Jan 29 2008, 18:09 ) *
QUOTE (Liemann @ Jan 29 2008, 16:34 ) *

Ha en bra dag.

Du påstår alltså att Försvarsladdning 21 idag används som truppmina inom Försvarsmakten? Det är vad du skriver, men om det är det du menar, verkar vara en annan femma. Har jag förstått dig rätt?

Om vi glömmer bort det första inlägget, för det vart väldigt kluddigt.

Så som jag förstod det när jag fick det berättat för mig (av min dåvarande stf plutonchef), var att Svergie inte har kvar dessa sk. "trampminor" som fortfarande finns i tex Kosovo. Utan en modifierad mina som Egentligen inte är en truppmina men skulle komma att användas som det vid ev. angrepp av nationen. Enligt löjtnanten som berättade det så har vi ingen "officiell" truppmina ens. Kanske är det därför de valt att döpa den till just försvardladdning, vad vet jag.

Sen kan jag ju gjort att olycklig tolkning själv av det han sa.

Jag ställer ju mig själv frågan här och nu. Om det inte är en fordons mina av något slag, stridsvagns eller annan. Då kan det ju inte vara annat än till för trupp?
Ing
QUOTE (Liemann @ Jan 29 2008, 21:17 ) *
[quote name='Knekt' post='629557' date='Jan 29 2008, 18:09 '
Om vi glömmer bort det första inlägget, för det vart väldigt kluddigt.

Så som jag förstod det när jag fick det berättat för mig (av min dåvarande stf plutonchef), var att Svergie inte har kvar dessa sk. "trampminor" som fortfarande finns i tex Kosovo. Utan en modifierad mina som Egentligen inte är en truppmina men skulle komma att användas som det vid ev. angrepp av nationen. Enligt löjtnanten som berättade det så har vi ingen "officiell" truppmina ens. Kanske är det därför de valt att döpa den till just försvardladdning, vad vet jag.

Sen kan jag ju gjort att olycklig tolkning själv av det han sa.

Jag ställer ju mig själv frågan här och nu. Om det inte är en fordons mina av något slag, stridsvagns eller annan. Då kan det ju inte vara annat än till för trupp?

Puh.

OM du hade bemödat dig med att läsa tråden, kanske alla tre sidorna från första inlägget hade det nog framgått även för dig vad det handlar om.

I det här fallet är det den gamla truppmina 12(b) du/vi pratar om. Den är omdöpt till Försvarsladdning 21/22, och får av svensk trupp idag endast användas med draglina eller annan kontrollerad utlösningsanordning. Man får alltså inte som förr spänna upp snubbeltråd kopplad till minan och gå därifrån.

Otydligt?
Erik_G
Det "kluddigt" skrivna är det "kluddigt" tänkta, som ordspråket säger.

Ett talesätt jag själv försöker leva efter...för det mesta.

mvh
Erik G
BlåGul
Liemann
QUOTE (Erik_G @ Jan 30 2008, 14:55 ) *
Det "kluddigt" skrivna är det "kluddigt" tänkta, som ordspråket säger.

Ett talesätt jag själv försöker leva efter...för det mesta.

mvh
Erik G
BlåGul

Oh, förlåt för att man är människa, lovar att bli en genmodiferad alien å aldrig göra ett fel i mitt liv någonsin igen. rolleyes.gif
Darkwand
FFV 028 aka Stridsvagnsmina 6 fanns inte den på någon sida under Gulfkriget?

PS tänk på att Iran skaffade RBS 70 under Iran-Irak kriget så Irak kan mycket väl haft svenska minor.
Zduna
Om jag inte minns fel, nämnde en kompis som gjorde lumpen som amröjare, att ryssarna gjort en mina med elsäkring. Dvs. minan säkrade sig själv när bateriet eller dyl. tog slut. Kan någon bekräfta? Detta var ett tag sedan och vid tillfället hadde vi självsvådligt utlöst/pillat med "säkringarna" till ett flertalet Staropramen dribble.gif
peter--
QUOTE (Zduna @ Mar 29 2008, 11:39 ) *
Om jag inte minns fel, nämnde en kompis som gjorde lumpen som amröjare, att ryssarna gjort en mina med elsäkring. Dvs. minan säkrade sig själv när bateriet eller dyl. tog slut. Kan någon bekräfta? Detta var ett tag sedan och vid tillfället hadde vi självsvådligt utlöst/pillat med "säkringarna" till ett flertalet Staropramen dribble.gif

Visst finns det sådana minor och det är inte bara Ryssland som har sådana. Vad jag fick lära mig var tanken med dem att exempelvis kunna lägga avståndslagda minor över ett område och sedan kunna avancera in med egen trupp efter att självdestruktion skett, allt mellan 4-48 timmar beroende på vad man ställde in eller de var konstruerade för. Skulle självdestruktion inte ske pga diverse orsaker blev de ofarliga när batteriet dött eftersom de hade elektronisk tändning. Förhindrar även röjning under tiden för självdestruktion då amröjare inte gärna påbörjar röjning när det finns minor som kan gå av utan att man ens petar på dem...

Taget ur huvudet så risk för fel finns då det var ett par år sedan jag utbildades.
LeadHead
QUOTE (peter-- @ May 20 2008, 19:52 ) *
Visst finns det sådana minor och det är inte bara Ryssland som har sådana. Vad jag fick lära mig var tanken med dem att exempelvis kunna lägga avståndslagda minor över ett område och sedan kunna avancera in med egen trupp efter att självdestruktion skett, allt mellan 4-48 timmar beroende på vad man ställde in eller de var konstruerade för. Skulle självdestruktion inte ske pga diverse orsaker blev de ofarliga när batteriet dött eftersom de hade elektronisk tändning. Förhindrar även röjning under tiden för självdestruktion då amröjare inte gärna påbörjar röjning när det finns minor som kan gå av utan att man ens petar på dem...

Fast avståndsutlagda minor borde väl ofta gå att skjuta (förslagsvis med ag 90) så helt förhindrar det väl inte röjning.
Rickard N
Röjningsdelen är klart enklare än hittningsdelen skulle man kunna säga
eskil
QUOTE (LeadHead @ May 20 2008, 21:57 ) *
Fast avståndsutlagda minor borde väl ofta gå att skjuta (förslagsvis med ag 90) så helt förhindrar det väl inte röjning.

Du har aldrig försökt röja avståndsutlagda minor i meterhögt gräs, va?
Fu Dahlberg
QUOTE (eskil @ May 21 2008, 09:38 ) *
QUOTE (LeadHead @ May 20 2008, 21:57 ) *

Du har aldrig försökt röja avståndsutlagda minor i meterhögt gräs, va?

Precis... kolla in dessa nasty fu**ers
M67 / M72 Area Denial Anti-personnel Mine
Slipper gärna röja sådna...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.