Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya granatvapen?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
civilist
Efter mitt fummel med denna tråd slet de hårda administratörerna tydligen bort båda trådarna. Vi försöker igen.

Enligt ett gammalt nummer av FMV-Aktuellt (1/2001) hävdas
1) att en ny granatspruta ska provas ut ”vintern 2002/03”, och kunna användas vid interna-tionella insatser under 2003 (s. 8 – 9). Ett av de två alternativ som övervägs är CG40/Striker.
2) att ett nytt ”handburet granatvapen” (antagligen granattillsats, min anm) ska börja provas ut 2001, och levereras 2006 (s. 9).

Någon som vet mer; har tester genomförts, hur gick de, har någon modell valts, hur går det med ”handburet granatvapen”?
Flygmek 003
Jag gissar/hoppas att "handburet granatvapen" innebär bofors agr

Ungefär en svensk OICW (M29) fast utan ak-delen och med 40mm ammunition.
Det är i alla fall det enda vapnet som liknar det beskrivna jag hittar på fmv.se
Doyle
Ja, en granattillsats är då iaf inte vad som menas med "ett nytt handburet granatvapen"
civilist
I diskussioner tidigare på forumet har separata granatvapen som den sydafrikanska MGL dömts ut, eftersom många velat ha möjligheten att skjuta finkalibrig eld och granater utan att växla vapen. Därför AK5/M203 eller OICW.

Bofors AGR vore väl i så fall ett steg tillbaka, om än tekniskt avancerad, som att gå tillbaka till M79 från M16/M203.
Flygmek 003
Förvisso, men meningen tror jag är att bekämpa lite andra sorts mål. Bl.a med hjälp av luftbrisad och fördröjd ögonblicksbrisad. Med hjälp av am med RSV-verkan kanske det även är ett vapen som kan ta ut mål upp till där P-skott tar över.

Så Ak5/M203 behålls men varanan soldat får istället Ak5 + AGR.

Dock saknar jag allt vad erfarenhet heter på området men detta är mina små tankar om ämnet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.