Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Redo för insats
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2
Munin
"Redo för insats" en film från FM som damp ner i brevlådan idag, av någon outgrundlig anledning i 2 exemplar.
Efter att ha sett den i sin helhet:

Framkom det egentligen något nytt överhuvudtaget?
- Artemis, sönderpratat.
- HMS Gotland, sönderpratat (varför inget framträdande här för libanonkorvetten?!).
- Kosovo et Afghanistan, sönderpratat samt intet nytt med utlandsuppdrag egentligen.
- EU:s militära toppar sammanträder 2 ggr per år, ja ok lite halvnytt kanske.
osv

Bör den betraktas som en demo/trailer inför släppet av det förannonserade lilla häftet?
Dvs årets lite lagom försenade julklapp från ÖB i likhet med Vägen fram, Både och m fl.

Ja, vad tycker vi?

Personligen hade jag hellre övat för pengarna (även om de ligger i en annan del av budgeten).
simon
Jag tycker att filmen var proffsigt producerad, snygg, tilltalande, enkel och informativ. Man skulle lagt lite mer krut bakom det hela och skickat ut ett exemplar till varje svenskt hushåll. Så bra är den.

Jag hoppas att filmen kommer ut på något typ av offentligt forum, bortanför mil.se:s domäner.
Krook
Jag håller med simon!
Det känns faktiskt lite bättre nu smile.gif

Proffsigt, snyggt och informativt. Man måste dock tänka på att målgruppen för filmen är mer militärt orienterad än gemene man.
Jag tyckte att det var kul att se filmen.

/K
LtLag
Är filmen en "julklapp" till anställda i FM???

Jag har i alla fall inte fått någon film i brevlådan...
Hydrate_
QUOTE (LtLag @ Dec 20 2007, 13:06 ) *

Jag tror nog att det är för anställda inom FM. Kom med ett litet brev från ÖB, "bäste medarbetare.."
Sen var ju filmen kanon, avslappnad, intressant och ett bra upplägg!

God Jul!
Kingecho1
QUOTE (Hydrate_ @ Dec 20 2007, 13:41 ) *
Jag tror nog att det är för anställda inom FM. Kom med ett litet brev från ÖB, "bäste medarbetare.."

Inte alla medarbetare i så fall. Jag har inte fått nån iaf.
Krook

Det verkar vara folk som har någon form av anställning i FM som fått den, NBG bland andra.
IB2
QUOTE (Krook @ Dec 20 2007, 17:26 ) *

Det verkar vara folk som har någon form av anställning i FM som fått den, NBG bland andra.

Den trillade in även till en avdankad reservare som jag själv är.

Jag tyckte att den var snyggt gjord och helt klart informativ. Dock så är målgruppen tydligen vi som redan är i firman, och jag hoppas att vi redan känner till det som ÖB ville få fram.

Men den är utmärkt för att visa skattebetalarna vad vi gör/har gjort för pengarna.
Wärme
Både jag och en kille på min grupp fick 2 ex.
Betyder det att vi gjort ett jättebra jobb under hösten, eller, betyder det att vi har varit helt kassa och behöver plugga svensk försvarspolitik?
Gorg
Ja du Wärme, även jag fick 2 ex. Hoppas dom inte skickat det till hela luftburna.

Filmen sa inte så mycket nytt men presenterades på ett snyggt och proffsigt sätt, sönderpratas kan tyckas men det har inte hänt så mycket nytt senaste tiden.
bushman
har också fått två.
en kompis inom annan enhet framförde teorin att en var till en själv och nr 2 var för att ge till typ släkt och vänner.

bra film för oss anställda och MIP/MÖP, men inget jag skulle ta med hem och visa för mina nog så upprörda föräldrar.
den målgrp skulle istället behöva någon annan "mjukare" film.
att visa artemis-bilder för dem förstärker ju inte direkt förtroendet för att jobbet vi är satta att göra är säkert.

däremot så är det en lysnade film att visa för de få mönstrande och ett bra mtrl för skolinformatörerna.

en riktigt bra produktion var det också, men det var väntat då CC är i farten. banan_rock.gif
kul att se att deras produktioner, mer av den varan i framtiden!!!
Rokare
QUOTE (bushman @ Dec 26 2007, 17:39 ) *
att visa artemis-bilder för dem förstärker ju inte direkt förtroendet för att jobbet vi är satta att göra är säkert.

Jobbet är väl knappast säkert, eller?
bushman
QUOTE (Rokare @ Dec 26 2007, 18:23 ) *
QUOTE (bushman @ Dec 26 2007, 17:39 ) *

Jobbet är väl knappast säkert, eller?

nä men för någon född på 1940-talet och djupt invaggad i kalla krigets folkhemstänk, existerar inte ens SSG och dyl org. i tanken.
för oss som har haft intresse sedan barnsben och har levt med de omvälvningar som försvaret vart med om sedan början på 90-talet faller det naturligt, att jobbet är osäkert.

folk ur 40-talist generationerna är i alla lägen inte heller helt upplysta på hur samhället har ändrats, och att i vissa fall kan jobb här hemma i sverige vara mer riskfyllda, än utlands-tjänst.
Sgt1clHansson
Nu skall det klagas på filmen, också !

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_752735.svd

Tycker personligen kritiken känns ganska småaktig.
3924
QUOTE (Sgt1clHansson @ Jan 9 2008, 07:19 ) *

Om summan (110:-/person) som redovisades i svt på morgonen stämmer så tycker jag att man kommit billigt undan. Hade troligtvis kostat mer om ÖB skulle åkt runt till varje regemente och platts där personal från FM är placerad och snackat live och visat film. Men dock kunde man ha visat filmen centralt på varje regemente och platts där personal från FM är placerad och kommit undan med en billigare summa. Men då skulle det inte ha varit en julklapp eller?, (om man nu kan e det som en julklapp, filmen benämndes som detta i svt.). Har själv inte sätt denna film då jag harvar på universitet just nu så om det var en bra "julklapp" eller inte får andra svara på.
kexet
nån som vet om filmen går att få tag i på annat ställe för oss som inte är anställda??
Isgubbe
QUOTE (kexet @ Jan 9 2008, 15:02 ) *
nån som vet om filmen går att få tag i på annat ställe för oss som inte är anställda??

Rycktet säger att den snart kommer ut på www.mil.se
kexet
uppfattat! får hålla span där då
Sleipnir
Japp, kommer att läggas upp idag (enligt uppgift).
A E Neuman
Hrm, det verkar ju vara en trevlig film som jag gärna skulle kika på, men synd att de har lagt ut den i litet format och alldeles pixlig (fel-deinterlacad)... kändes som lite fel aspect ratio också på bilderna från kongo i början att döma dry.gif

Finns den att få tag i på något annat ställe? Någon vänlig själ som kan fixa till den i bra kvalitet och distribuera som torrent?
Borde inte det vara ok med tanke på att den ligger ute på mil.se?
Sgt1clHansson
Har funderat på den här frågan hela dagen och det är ganska många aspekter av denna historia som stör mig.

För det första att folk missar syftet med filmen. Dett finns trots allt ett ganska stort värde för ÖB som myndighetschef att gå ut och förklara läget i organisationen. Inte minst kopplat både till omställning från FB04 och utveckling mot nya missionsområden. Vågar påstå att de 4miljonerna som projektet kostar ger mer effekt i information än vad de hade fått om man tillfört de till förbandsverksamheten. Att det behövs mer pengar till det senare är ganska uppenbart med 4miljoner hade inte gjort mycket för att täta det hålet, och det problemet äger RIKSDAGEN, inte ÖB.

Det andra är Lars Freskers kommentarer. Jag tycker det är en småaktig kritik som han kommer med när han säger att officersförbundet inte varit med och skapar filmen. Nej, vad har de där att göra? Det är en informationsfilm från ledningen av myndigheten ner i organisationen, inte information underifrån och upp. Jämför man dessutom detta projekt med ÖB´s tidigare i form av "vägen framåt", "både och" osv så är ju genomslaget av denna film markant större. Jag kan med tydlighet och enkelhet, som försvarsmaktsansälld visa mina anhöriga vad vi gör. (Något som uppskattades av i alla fall den manliga delen av släkten)
Tycker Officersförbundet skall passa sig noga för att kommentera i media, då denna som verksamhet har en "egen agenda" som inte alltför ofta är tämligen försvarsovänlig.

Sist av allt så retar jag mig något fruktansvärt på media-sverige. Om man granskar de bilder som de valt att publicera så har de hängt upp sig fullständigt på de scener där ÖB framställs som privatperson, i synnerhet vedhuggning. Snacka om att helt missa att rapportera om SYFTET med filmen. Finner det skrämmande när man befinner sig på insidan av en fråga och kan se hur otroligt naiv och vinklad mediarapporteringen är när det kommer till FM.

Har även krupit igenom en hög bloggar kring frågan och det verkar som om dessa "författares" största farhågor inom ramen för säkerhetspolitik verkar vara att ÖB inte hugger ved som någon som hugger ved hela dagarna.... suck !
Vargas
Jag är inte helt hundra på om distributionssättet var det smartaste, men som film betraktat har den sin plats. Förra året så gjordes ju en summering av året i filmad form och denna film sammanfattar de tre åren sen FB04 (shit vad tiden går) på ett rätt bra sätt.
Sen kan jag defonitivt hålla med Anders om att man får en uppenbar känsla av att "folk däruppe har väldigt dåligt koll på saker därnere". Men det är iaf trevligt att få veta vad vi tror att vi har åstadkommit ...
Solon
Ännu en gång har det blivit mediestorm i ett vattenglas, 4 miljoner är ju en droppe i havet i sammanhanget.
Ang. filmen så måste jag säga att den var väldigt informativ och bra, samma sak hade kunnat skickas ut iform av en skrivelse men då hade den nog varit svår att ta till sig för många, speciellt för annhöriga.

QUOTE (Ulrika Häggroth)
- Den rimmar väldigt illa med det man säger om medinflytande, att alla ska komma till tals. Nu får man intrycket att det är ÖB som dominerar.

Att ÖB dominerar? Tja, han är ju Chef, välkommen till verkligheten.

Edit: länk till artikeln
Sgt1clHansson
@Solon

Den artikeln hade jag inte hittat.... och nu är jag rent av förbannad !

Åter igen är värnpliktsnytt ute och idiotförklarar sig själv samtidigt som de snackar skit om Försvarsmakten !

1: Inga uniformer? - Så dagens värnpliktiga springer runt nakna eller i egna kläder ? SKITSNACK !

2: Ingen am/övningar? - Nej, men 4miljoner tätar inte det hålet. Det är ett problem som Riksdag/Regering äger, inte ÖB.

3: Här kan jag ha fel, men är inte de som jobbar på värnpliktsnytt just "värnpliktiga" och inte "försvarsmaktsanställda" ?

4: JAG delar inte din åsikt fröken Häggroth och jag känner mig inte kissad på, av ÖB. I den mån jag skulle känna detta så hjälper du till att hålla i detta politiska "organ" som kissar på mig (läs riksdag/regering) när du felplacerar skulden för neddragning av förbandsverkamheten.

5: I ett omställningsarbete är det viktigt för C att ange kursen, och syftet med kursändringen. Men sen kanske man måste varit med i Försvarsmakten några år för att hänga med i och förstå att det sker och har skett förändringar. Som Chefsrefaktör på Värnpliktsnytt kanske man inte har den erfarenheten och överblicken. 115kr/ansälld för att få alla mot samma mål är en VÄL MOTIVERAD kostnad.
Born
4 mille för att kommunicera ut målen med verksamheten är fantastiskt lite. Skulle vilja se det civila företag med lika många anställda som lyckas med den bedriften på ett vettigt sätt.

Någon som kan slå upp ordet proportion i Nationalencyklopedin åt dessa gnällspikar som klagar???
23:e komp.
QUOTE (Sgt1clHansson @ Jan 9 2008, 07:19 ) *

Tycker det var en mycket bra och informativ film om FM. Det var rätt att producera den för att ge en samlad bild av vad FM används till i dag. Det negativa är att den inte var ämnad för hela svenska folket. Den borde sändas i SVT för folkförankringens skull. Skattebetalarna har rätt att veta vad deras pengar går till. Skulle bidra med att skapa en större förståelse för FM nyinriktning, och därmed öka oddsen för en FM vänlig befolkning.
Angående artikeln som det länkas till här, så har jag ett par frågetecken? Man säger att man inte använder Försvarsmakts-TV längre. Nähä! All annan kommunikation i samhället sker via internet, och det är på stark frammarsch. FM återgår till postbefordrad kommunikation. Rätt i tiden??? Kostnadseffektivt??? Såg den själv på nätet, och det gick hur bra som helst.
Också märkligt att man inte skulle kunna få en samling militärer att kunna sitta still i 57 minuter. När jag gjorde min vplutb var problemet i filmsalen det rakt motsatta smile.gif
Officersförbundet säger att filmen kommit som en överraskning. Ja, julklappar skall vara hemliga ända fram till julafton smile.gif
Fk Satan
Tycker att filmen är ett underbart marknadsföringsknep! så mycket mediatid, så många visningar den måste ha givit osv. är 3,7 miljoner en mycket liten summa. Hur många journalister har inte tittat igenom filmen? hur mycket har inte FM spridit information till allmänheten via denna film nu. hela tiden pratas det om och om igen om insatsförsvar, förändring och hur duktiga försvarsmakten är. Helt lysande!
Anders
QUOTE (Sgt1clHansson @ Jan 10 2008, 10:29 ) *
...
Åter igen är värnpliktsnytt ute och idiotförklarar sig själv samtidigt som de snackar skit om Försvarsmakten !

1: Inga uniformer? - Så dagens värnpliktiga springer runt nakna eller i egna kläder ? SKITSNACK !

Ja, det är skitsnack. Men många har uniformer som borde kasserats (de är så lappade att de är en skam för Sverige) och många har inte en uniform i rätt storlek, för de är slut!

2: Ingen am/övningar? - Nej, men 4miljoner tätar inte det hålet. Det är ett problem som Riksdag/Regering äger, inte ÖB.

Myndighetschefen är ansvarig för att hålla sin budget. Att besparingarna skall drabba de inte särskilt många värnpliktiga som rycker in 2008 är löjeväckande när vi för bara tio år sen hade den femdubbla volymen och stora och långa övningsserier... för samma peng.
Sen gör inte 4 miljoner så mycket av eller till, men det är SIGNALEFFEKTEN som räknas.

3: Här kan jag ha fel, men är inte de som jobbar på värnpliktsnytt just "värnpliktiga" och inte "försvarsmaktsanställda" ?

Där har du fel. De som arbetar på Värnpliktsnytt (Chefredaktör, redaktionschef och administratör) är anställda av FM och lyder under HKV. De som gör värnplikten som Informationssoldater är värnpliktiga. (Dvs reportrar, fotografer, redigerare).

4: JAG delar inte din åsikt fröken Häggroth och jag känner mig inte kissad på, av ÖB. I den mån jag skulle känna detta så hjälper du till att hålla i detta politiska "organ" som kissar på mig (läs riksdag/regering) när du felplacerar skulden för neddragning av förbandsverkamheten.

Vilken tur att vi har åsiktsfrihet då clap.gif

5: I ett omställningsarbete är det viktigt för C att ange kursen, och syftet med kursändringen. Men sen kanske man måste varit med i Försvarsmakten några år för att hänga med i och förstå att det sker och har skett förändringar. Som Chefsrefaktör på Värnpliktsnytt kanske man inte har den erfarenheten och överblicken. 115kr/ansälld för att få alla mot samma mål är en VÄL MOTIVERAD kostnad.

Eller så kanske man har ganska god inblick, men det kan vi nog aldrig få reda på.

Summering: Kul att läsa inlägg skrivna i affekt. Bra att du gillade filmen. Underbart att du har en positiv bild av försvaret - det behövs fler som just du.
Sgt1clHansson
Summering: Kul att läsa inlägg skrivna i affekt. Bra att du gillade filmen. Underbart att du har en positiv bild av försvaret - det behövs fler som just du.

Jajemen, det är därför jag jobbar där. Vad är din ursäkt ?
Fjällräv
Rent spontant så känns det som att många som kommer med negativ kritik inte har sett hela filmen utan bara de små snuttar som visas på diverse nät-tidningar (detta gäller främst kritiker utanför detta forum). Hade de istället tagit sig tid och sett hela filmen så hade de märkt att vedhuggarscenen med ÖB är en otroligt liten del. Faktum är att hans totala medverkan inte alls är så stor som vissa tror. Inte helt förvånande kanske då vissa av dessa tidningar skriver med sanning och saklighet som främsta mål.

För mig känns det konstig att man kritiserar en kostnad på 3,7 miljoner kronor om man inte vet vad de faktiskt har gått till. Jag tycker att det är väl använda pengar även fast filmen inte var riktad till mig. Att sända filmen i TV hade inte varit så dumt, fast kanske en version som passar bättre för civila? Vissa delar av filmen, exempelvis den om utlandsstyrkan i Afghanistan och u-båtsövningen i USA tror jag kan ge en positiv bild av Försvarsmakten då man visar att man gör skillnad, har kunskap och kompetens och att man är värd att lägga pengar på.

Wessén, filmkritiker
Spook
Fattar inte riktigt klippningen i början, man skulle kunna tolka det som att de är i kongo medan poltikerna babblar..
Länus
Jag tycker att filmen innehöll rikligt med information. För mig som snart ska rycka in har den faktiskt gett någon tanke att tänka på som inte tidigare fanns där angående utl.tjänst.
Den visade även lite av vad cheferna inom FM gör som jag inte visste tidigare. Tyckte det var intressant och jag förstår inte riktigt kritiken som den får.
Det första jag såg om den på var på nyheterna, där de bara visade ÖB hugga ved och jag trodde det var någon "ego-grej" från ÖB´s sida. Det visar bara hur dåliga nyheterna kan vara. Trodde att nyheterna var mer objektiva än annan media. Misstog mig väl?
3924
QUOTE (Anders @ Jan 10 2008, 17:55 ) *
...

Ja, det är skitsnack. Men många har uniformer som borde kasserats (de är så lappade att de är en skam för Sverige) och många har inte en uniform i rätt storlek, för de är slut!

Myndighetschefen är ansvarig för att hålla sin budget. Att besparingarna skall drabba de inte särskilt många värnpliktiga som rycker in 2008 är löjeväckande när vi för bara tio år sen hade den femdubbla volymen och stora och långa övningsserier... för samma peng.
Sen gör inte 4 miljoner så mycket av eller till, men det är SIGNALEFFEKTEN som räknas.

Där har du fel. De som arbetar på Värnpliktsnytt (Chefredaktör, redaktionschef och administratör) är anställda av FM och lyder under HKV. De som gör värnplikten som Informationssoldater är värnpliktiga. (Dvs reportrar, fotografer, redigerare).

Vilken tur att vi har åsiktsfrihet då clap.gif

Eller så kanske man har ganska god inblick, men det kan vi nog aldrig få reda på.

Gott att se att denna tråd inte blir en salig skara som tycker samma sak, det blir en så torr debatt då!
Jag håller med dig i vissa sakfråger, mest i frågan om uniformer. Där det tyvärr finns mycket att önska.
Min åsikt är att fältuniform M/90 skulle genomgått reformering för flera år sedan.

Sedan tycker jag att filmen är välproduserad och ett bra vertyg att sprida kunskap.
Dåck kan man struntat i att skicka ut den. Vore kanske bättre att ta den under en samling efter juluppehållet på varje arbetsplatts. Men anser att 115:-/person är ett kap när det kommer till informationskostnader för sen sådan stor myndighet.

Sedan detta är väll detta en lite billigt inlägg, inte tror till och med du att en krona är lika mycket värd i dag som den var för tio år sedan. Att FM idag har samma anslag i kronor och ören som för tio år sedan vet vi ju alla, men det är ju lite det som är problemet. När jag var 10 år så kunde jag gå på bio samt ta ett stort mål mat på MacD för en hundring och då är jag född på 80-talet. Det ger en lite perspektiv på hur värdeminskningen på vår valuta och kostnadökningen har varit i vårt land det senaste 10-15 åren.
wannaroll
jag tyckte filmen var ganska bra men budskapet att försvarsmakten levererat hade ju kunnat gå fram på ett billigare sätt som mil.se. i övrigt ganska snygg och intressant-....
23:e komp.
Filmen diskuterades i TV4:s morgonsoffa i dag. Skrämmande att höra svenska folkets uppfattning om FM. En av proffstyckarna (tror han är författare) dömde ut ÖB och tyckte att han var inkompetent i sin roll som ÖB eftersom han tillät att filmen satte fokus på honom. Det man skulle satsat på var att man visade mer soldater med AK4:or som ryckte fram. AK4:or??? Visar inte detta på att FM fortfarande misslyckats med att ge en rättvisande bild av verksamheten? Kostnadsmässigt tyckte han att det var samma kostnad som att asfaltera några trottoarer i ett kvarter, så det var inte så mycket att bråka om. En annan(journalist på SvenskaDagbladet) tyckte först en massa, och erkände i slutet på diskussionen att hon inte sett hela filmen men gärna skulle göra det. Här sitter man i ett av sveriges största nyhetsmedium och proffstycker och rackar ner på en myndighetschef utan att ens veta vad man pratar om. Skandal anser jag. Stig Malm (fd LO ordföranden) ansåg att det var helt naturligt att myndigheter och företag gjorde filmer om sin verksamhet, där VD eller annan berättade om verksamheten. Det enda han tyckte var bekymmersamt och diskutabelt var signalen man sänder ut när man spenderar pengar på film samtidigt som man sparar i andra änden. Jag tycker att FM borde satsa än mer på marknadsföring och förtydliga att vi inte längre lever med invasionsförsvarets gamla mtrl. , värderingar, arbetsmetoder, ÖB the movie är en bra början men mycket kvarstår för att svenskarna skall få en rättvisande bild av sveriges faktiskt största myndighet. Mer film alltså!
Philip_88
QUOTE (3924 @ Jan 10 2008, 22:16 ) *
QUOTE (Anders @ Jan 10 2008, 17:55 ) *

Gott att se att denna tråd inte blir en salig skara som tycker samma sak, det blir en så torr debatt då!
Jag håller med dig i vissa sakfråger, mest i frågan om uniformer. Där det tyvärr finns mycket att önska.
Min åsikt är att fältuniform M/90 skulle genomgått reformering för flera år sedan.

Sedan tycker jag att filmen är välproduserad och ett bra vertyg att sprida kunskap.
Dåck kan man struntat i att skicka ut den. Vore kanske bättre att ta den under en samling efter juluppehållet på varje arbetsplatts. Men anser att 115:-/person är ett kap när det kommer till informationskostnader för sen sådan stor myndighet.

Sedan detta är väll detta en lite billigt inlägg, inte tror till och med du att en krona är lika mycket värd i dag som den var för tio år sedan. Att FM idag har samma anslag i kronor och ören som för tio år sedan vet vi ju alla, men det är ju lite det som är problemet. När jag var 10 år så kunde jag gå på bio samt ta ett stort mål mat på MacD för en hundring och då är jag född på 80-talet. Det ger en lite perspektiv på hur värdeminskningen på vår valuta och kostnadökningen har varit i vårt land det senaste 10-15 åren.

jo men kronans värdeminskning är ju knappast boven i dramat... om man kunde gå på bio och äta ett stort mål mat på macd för en hundring och kan göra det idag för 150 kr så har ju kronans värde minskats med 33% lite lätt räknat, då det inte är riktigt så heller, men men... hur som helst så tror jag inte besparingarna på försvaret knappast bara minskat 33% om man jämför med för 10 år sedan.. eller?
Anders
Försök att hålla er till vad NI tycker, inte vad valfri morgonsoffa-tyckare har för åsikter.

/Anders
BLÅGUL
Ytter
Jag har nu sett filmen och jag tycker att den har hanterats ganska illa i media. Den är kanske inget mästerverk, det är mycket prat till olika bakgrundsbilder, förutom ÖB som hugger ved är det en byggarbetsplats i New York som av någon anledning ska visas.

Men man kan nog inte begära så mycket för 3,7 mkr och efter ungefär halva filmen tycker jag att den tar sig. Reportagen från utlandsmissionerna och Gotlands övningar i USA tycker jag var mycket intressanta och borde spridas till en större krets.
Max
Byggarbetsplatsen........är Ground Zero, som du kanske hört talas om?
Vc_90
QUOTE (Ytter @ Jan 11 2008, 20:47 ) *
... förutom ÖB som hugger ved är det en byggarbetsplats i New York som av någon anledning ska visas....

Nu hamnade vi helt OT men du kan verkligen inte mena allvar?

Hört talas om 11 september och World Trade Center?
Ytter
QUOTE (Vc_90 @ Jan 11 2008, 20:56 ) *
Nu hamnade vi helt OT men du kan verkligen inte mena allvar?

Hört talas om 11 september och World Trade Center?

Aha, att det var just den byggarbetsplatsen missade jag, det var alltså samma sorts symbolik som att ÖB högg ved samtidigt som han pratade om det civila samhället. Det var väl för subtilt för mig, den sortens bildspråk är bortkastat på mig.

Jag gillade de mer konkreta vardagsberättelserna bättre, men det är väl olika vad man är intresserad av. 11 September och WTC känner jag nog till och behöver inte påminnas om, utan är mer intresserad av de konkreta konsekvenserna. Men tråden är vad jag fattat till för att säga vad man tycker om filmen och jag står för mina intryck. Sedan får man gärna tycka att jag är en idiot, det bjuder jag på.
Krook
Ja du Ytter. 9-11 formade utrikes- och säkerhetspolitiken för de kommande årtiondena. Det är så konkret som det blir och inte alls särskilt subtilt. Filmen talar om vad som hänt sedan FB04 och till vilket syfte. Följderna av 9-11 har utgjort drivmotor och form för de insatser som är i fokus nu och de samarbeten som genomförs. Där har Sverige valt att delta och därför symbolen Ground Zero. Det är vardag och därav konsekvenserna.
nada4u
Tyckte att filmen var intressant och jag orkade se HELA utan att tröttna. Dessutom tycker jag att det är bra att anhöriga och vänner som inte vet som mycket om försvarsmakten ser den för att få sig en inblick och då förhoppningsvis utan att ha påverkats av mediernas och allmänhetens åsikter. Inställningen har varit väldigt positiv då jag utfört en minimal undersökning om vad de ansåg om filmen. rolleyes.gif
Halldén
"Redo för Insats" visas just nu (11:40) i SVT 2 i samband med konferensen från Folk och Försvar.
Pappsen
Filmen är väl ungefär som vilken promo-film för vilket slumpvis utvalt företag som helst.
Fyller sitt syfte, vinner ingen guldbagge.

Det som kanske borde startas tråd om (kanske ligger en och vilar någonstans?), är hur media hoppar upp och i går anfallsläge för de mest ofattbara och onödiga saker.
(Försvaret gör film STOR sak, Olof Palme var på vippen anställd av CIA - tystnad.)

Pappsen
Essray
Bemödar man sig att se hela filmen, får den enligt mig ett gott betyg. Det finns dock vissa saker man kan kritisera.

T ex tycker jag mig kunna skönja ett visst våldsförhärligande. Filmen börjar med ett en ganska lång passage, där man visar stridande förband, och på bästa Hollywood-manér klipper in en allvarlig nyhetsreporter som talar om "de hårda striderna". För internkommunikation är det väl kanske inte något negativt i sig, men för den stora allmänheten kanske man inte bör förmedla budskapet "Nu j*vlar, skall vi kriga till det!".

Om man bara ser de första 15 minutrarna eller så (vilket ju tycks vara vad mediasverige gjort), är det lätt att få bilden av ÖB - The Movie. Det är en del lite väl långa klipp på trötta generaler, under genomgångar. På det temat, kan man också väga in en jämställdhetsaspekt. Vad jag minns, såg jag bara två kvinnor under hela filmen, dels generaldirektören, dels en officer på någon marin farkost. Vill man vara illvillig (vilket en producent/författare alltid bör utgå från att åskådare/läsare är), skulle man också ur ett genusperspektiv kunna framföra viss kritik mot den personalansvariges uttalande om kvinnor inom FM. Han betonar att det i första hand är en kompetensfråga, och inte en jämställdhetsfråga att fler kvinnor behövs i organisationen. Vad han menade, var troligtvis att könet skall vara helt irrelevant, och att endast kompetensen skall spela någon roll vid rekrytering. Vad det i ovan nämnda illvilliga åskådare öron kan ha låtit som, är något mer i stil med "I första hand vill vi ju ha män, men eftersom det kan finnas enstaka kvinnor som duger till uppgiften, vill vi ha dem också". Kompetenskravet nämns i samband med kvinnornas roll. Betyder det att samma kompetenskrav inte ställs på männen? Det kan tyckas att jag tolkar in väl mycket i hans uttalande, men har man å andra sidan redan fått en negativ ÖB - The Movie -bild, är steget inte så vansinnigt långt till här anförda tolkning.

FM:s och Sveriges förhållande till USA, är ju en annan het potatis. Att det finns (eller i vart fall har funnits) en hel del personer inom FM, som förespråkar ett NATO-medlemskap, är väl knappast någon hemlighet. Då något sådant dock inte för närvarande tycks vara aktuellt för riksdag/regering/opinion, bör man vara försiktig med allt för mycket USA-vänliga bilder. Jag tänker i första hand på insatschefens uttalande om att han gick hem och tog på sig fältuniformen. Det påminnde lite om George Bush uttalanden i samband med efterspelet av 9/11, t ex "wanted dead or alive". Det är ju inte helt orimligt att även här tolka in ett visst stöd för exempelvis Irak-kriget, som från regeringshåll ansetts som folkrättsligt förkastligt. Att FM då porträtterar sig som i viss utsträckning "allierad" med USA, kan vara problematiskt. Ser man sedan även på U-båts-avsnittet, där den svenska U-båten slår ut ett av amerikanska flottans stora hangarfartyg, blir anspelningarna än fler. U-båtsbefälhavaren talar om en "fattig mans atom-ubåt" (dvs. även om den är bra, så behöver vi tillgångar till riktiga, genom exempelvis NATO-medlemskap). Samtidigt talar nyhetsuppläsaren om att amerikanska flottan vill lära sig hur man så snabbt som möjligt sänker en sådan u-båt. Här skulle man kunna se ett förtäckt hot; går vi inte med i NATO, finns en risk för att de i framtiden sänker våra u-båtar.

OBS! Jag vill poängtera att min avsikt med ovanstående stycke, på intet sätt är att provocera fram/dra igång någon diskussion om NATO-medlemskap eller inte, då en sådan dels torde vara OT, dels troligen står i strid med § 12 i forumets regler. Ovanstående är alltså enbart ett observerande av vissa täckta budskap som jag tyckte mig skymta i det sätt som FM profilerar sig genom filmen, och inte ett politiskt ställningstagande i någon riktning. Under sådana premisser, borde det vara tillåtet att framföra ovanstående. Jag hoppas att denna min tolkning av forumreglerna är förenlig med BlåGuls.

Avslutningsvis, skall något om ovanstående observationer påpekas. Jag är fullt medveten om att flera (kanske rent av samtliga) är en smula långsökta. Vad man då bör ha i åtanke är att media, bevisligen, klipper och klistrar efter godtyckligt valda delar i sin nyhetsrapportering (vedhuggningen t ex). Som en intern informationsfilm, som medarbetarna ser i dess helhet, fungerar den. Som allmän reklamfilm för FM, är den i mitt tycke mindre lämpad. Även om den aldrig var avsedd som reklam, är det ju fullständigt uppenbart att någon nyhetsredaktion kommer att få tag i ett exemplar, om man skickar ut 2 filmer/anställd. Ur det perspektivet, hade det kanske varit lämpligare att som av tidigare debattörer förespråkat, distribuera filmen till förbanden istället.
Kn Glock
Filmen är bra information till de anställda i FM. Speciellt till mina kollegor som aldrig har aller aldrig kommer åka på mission.
sgt Odh
Filmen i sin helhet finns på mil.se. Den har dessutom funnits på Piratebay i mer än en vecka. Alla i världen med tillgång till Internet har tillgång till filmen, dock utan omslaget :(
Eftersom de ändå beslutade att lägga ut filmen på hemsidan kunde de ju ha lagt ut den på Piratebay från början med omslag och allt. Då kunde alla laddat hem filmen i god ordning och FM hade inte behövt skicka ut den till ALLA.
Essray
QUOTE (sgt Odh @ Jan 19 2008, 15:55 ) *
Eftersom de ändå beslutade att lägga ut filmen på hemsidan kunde de ju ha lagt ut den på Piratebay från början med omslag och allt. Då kunde alla laddat hem filmen i god ordning och FM hade inte behövt skicka ut den till ALLA.

Lite av tanken med att skicka ut den per post, var väl säkerligen att även de anställda som inte har någon större datorvana, skulle kunna ta del av budskapet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.