Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PERP 20 dec 2007
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2
Kn Glock
FM har 3 planeringssteg på långsikt

BU Budgetundelag (BU) för kommande år (1 år)
FMUP Försvarsmaktens utvecklingsplan (10 år)
PERP perspektivplanering (20 år)

OBSERVERA PERP är alltså vad FM vill göra. Det finns ju även en politisk dimension så kommer att vilja påverka innan det blir verklighet. PERPen i år kan vara extra aktuell då framtida anslag till FM redan har benämnts i antal kronor (miljarder) innan försvarsberedningens rapport 4 december och innan PERP presenteras. PERPen blir offentlig imorgon

En fågel har viskat att det kommer bli intressant och vissa fall dramatisk läsning.

Jag räknar med livlig debatt i denna tråden.
tinhead
Verkar som dom skjuter på det tills imorrn 21/12..
http://www2.mil.se/sv/Press/Pressmeddeland...udie/?page=5684
Skoog
Här är den slutligen:

Klick klick
Rokare
Efter en extremt snabb skummning av slutrapporten fastnade ögonen på följande.
Ev fetmarkeringar alt. kursiveringar är mina egna.

Huvuddelen av alla förband behöver vara användbara för insatser globalt, i Europa
och dess närområden samt på och i anslutning till vårt territorium. Förbanden måste
därför dimensioneras för att klara både den operativa miljö som kan förväntas vid
insatser i mer avlägsna delar av världen och den miljö som insatser i vårt närområde
innebär. Tillgängligheten av olika förbandstyper behöver kunna varieras efter behov
som kan komma att växla över tiden

Äntligen lika samma hemma borta?

Storstadsområden har en särskild betydelse. Ett militärt vakuum på Gotland kan skapa
särskilda problem om en kris skulle uppstå i närområdet. Det innebär att förband med
expeditionär förmåga är väsentliga inte bara för internationella insatser på stora
avstånd utan även för insatser på och i närheten av eget territorium.

Gotland tycks bli viktigt, gasledningar och allt biggrin.gif

Försvarsmakten har tidigare redovisat att redan små störningar i avgörande
funktioner och infrastruktur såsom flöden av varor och tjänster snabbt kan få
avgörande konsekvenser för samhällets funktion och den ekonomiska säkerheten.
Många sådana funktioner är koncentrerade till storstadsregionerna, där Göteborgs
hamnar är av särskild betydelse. Genom en direkt gripbar och myndighetsgemensam
förmåga
i dessa områden kan en tröskeleffekt som avhåller från olika typer av
angrepp erhållas.

Intressant med myndighetsgemensam förmåga...

Försvarsmakten har, i modern tid, aldrig dimensionerats för att
Sverige ensamt skall kunna stå emot ett större sådant angrepp. Inte heller framtidens
Försvarsmakt kan dimensioneras för att klara en sådan situation utan samarbete med
stater som delar våra intressen.

Svart på vitt biggrin.gif

Krav på ökad tillgänglighet och användbarhet samt på mångsidig
förmåga innebär, inom tilldelad ekonomisk ram, att flera förmågor riskerar att tangera
eller underskrida gränsen för kritisk volym.
Genom internationellt samarbete kan risken för detta minskas genom bättre rationalitet i produktionen, men även genom
möjligheten att vid behov kunna dela på bördan vid nyttjandet av en förmåga i en
operativ dimension eller på en geografisk arena.

Undrar om vi bara pratar logistik??
Rokare
Och här kommer resten.. fick tydligen inte citera så mycket som jag ville...

På den europeiska och globala arenan skall Försvarsmakten, med en dubblerad
förmåga
jämfört dagens ambitionsnivå, bidra till fredsfrämjande insatser, med
snabbinsats och insatser över tiden, i hela konfliktskalan.

Beskrivna principer för generella förband innebär konsekvenser för
utbildningssystemet som att bilda rena utbildningsplattformar inom
grundorganisationen. Den totala volym av 4300 soldater/sjömän som tillförs
organisationen varje år kan delas upp i två inryckningar, vid årsskiftet och vid
halvårsskiftet vilket ställer andra krav på grundorganisationen, än idag. Sannolikt
behövs ett antal plattformar för funktionsutbildning såsom ledning, bekämpning,
logistik mm. Övriga enheter i grundorganisationen kan utgöra läger/baser för de
stående förbanden där det i huvudsak genomförs vidmakthållande utbildning,
förbandsutbildning och förbandsträning.
Detta bedöms innehålla rationaliserings- och
besparingspotential.

För att skydda infrastruktur, befolkning och funktioner på svenskt territorium kan
nyttjas stående förband, förband med anställd personal i grundberedskap och
hemvärnsförband. Det nya personalförsörjningssystemet innebär en betydligt ökad
möjlighet att nyttja hela insatsorganisationen för insatser på och i närheten av svenskt
territorium. Hemvärnet kan därmed knytas närmare till skydd av samhällsfunktioner
och befolkningscentra som kräver särskilt snabba insatser och lokalkännedom. Mot
bakgrund härav behöver hemvärnsförbanden knytas till storstadsregionerna i större
utsträckning än idag. Sammantaget innebär detta resonemang att hemvärnets volym
kan minska.

Här kommenterar redan HV.se enligt följande.

Om denna skissade lösning, som inte innebär någon direktutbildning alls för hemvärnets behov, kan försörja oss med tillräckligt många hemvärnssoldater återstår att se. Hur skaffar vi personal till förbanden i glesbygd?

Om man nu får vara kvar i glesbygden..

Behovet av soldater för grundutbildning har beräknats utifrån insatsorganisationens
behov samt antagandet att 15% av de som påbörjar sin grundutbildning avbryter den i
förtid, 70 % väljer anställning i stående eller kontrakterade förband och att resterande
15 % krigsplaceras direkt i förband med lägre beredskap.

Efter utbildningen tjänstgör huvuddelen av soldaterna/sjömännen i stående eller
kontrakterade förband för internationella och nationella insatser. Soldater/sjömän som
idag tjänstgör i förband för nationell operativ verksamhet, ersätts med anställd
personal. Soldater/sjömän för stående och kontrakterade förband har en anställning
eller ett kontrakt på tre till fem år.
När de kontrakterade soldaterna/sjömännen inte
genomför utbildning eller insatser är de under beredskapsperioden även kontrakterade
i hemvärnet.

Samtliga soldater/sjömän som avslutat sin tjänstgöring i förband
(stående/kontrakterat) eller som enbart har fullgjort sin grundutbildning placeras i
förband med lägre beredskap. Soldaten/sjömannen, som samtidigt kan ha en
befattning i hemvärnet, blir därmed och fram till 40 års ålder antingen krigsplacerade
i förband eller i personalreserven.

Hemvärnet personalförsörjs av frivilliga soldater/sjömän ur förbanden med lägre
beredskap och av soldater/sjömän ur de kontrakterade förbanden. Huvuddelen av
hemvärnets personal har därmed tidigare genomfört grundutbildning, tjänstgöring i
förband samt 2-4 insatser. Ingen direktutbildning av soldater/sjömän sker till
hemvärnet.
En tredjedel av befattningarna i hemvärnet bemannas, som idag, med
personal ur frivilligorganisationerna.

Under 2010 anställs 2 000
soldater/sjömän för bland annat:

• Kärndelarna ur NBG 2011 med bland annat:
– Lätt mek skyttekompani
– Luftburen skvadron
– Amfibieskyttekompani
– Stabskompani
– Stödfunktioner CS och CSS till NBG.
• 2 Korvetter
• 2 Minröjningsfartyg
• 1 Ubåt
• Stril
• Sjöinfo

Under 2011 anställs 1 700

• 2 Mekskyttekompanier
• 2 Lätta skyttekompanier (Lätt Mek/LBB/Amf)
• ITF
• Marinbasbat/ Flygbasbat
• 2 Korvetter
• 2 Minröjningsfartyg
• 1 Ubåt
• Stril
• Sjöinfo

Under 2012 anställs 1 500

• 3 Mekskyttekompanier (strf 90/strv 122)
• 1 Lätt skyttekompani (Lätt Mek/LBB/Amf)
• 2 Korvetter
• 1 Ubåt
• Stril
• Sjöinfo
Vc_90
Intressant detta att Försvarsmakten skall bedriva jägarstrid i praktiken. Små enheter, som är snabba o lätta att sätta in på stora avstånd.

Men vad skall vi verka i målet med?

Oj, det glömde vi...
Spartacus
Försvaret: Avskaffa värnplikten
Värnplikten i dess nuvarande form bör avskaffas, anser Försvaret.
I stället ska frivilliga soldater och sjömän anställas för tjänstgöring i
insatsförbanden efter att de har gått igenom en grundutbildning.

Av dem som söker ska 4.500 man per år utbildas för den så kallade insatsstyrkan.
Den som anmäler sig och blir antagen blir i praktiken yrkessoldat under kontraktstiden.

Systemet liknar det som redan finns i ett antal länder, bland andra Storbritannien och Frankrike.

Den nuvarande värnplikten föreslås bli vilande för att kunna införas igen om
säkerhetsläget skulle försämras.

Förslagen presenteras i en ny studie som Försvarsmakten lade fram på fredagen.
Studien är Försvarsmaktens förslag till hur försvaret ska utvecklas de närmaste 20 åren.
Den har nu lämnats till regeringen som underlag för framtida beslut om inriktningen för försvaret.

Senaste från www.DN.se
Vildmannen
Minska HV till 15.000 soldater.
http://realtid.se/ArticlePages/200712/21/2...ltid440.dbp.asp

Tja det går väl att rensa ut en del nollor samt att de äldre gardet fasas ut.
Kn Glock
QUOTE (Spartacus @ Dec 21 2007, 12:32 ) *
Försvaret: Avskaffa värnplikten
Värnplikten i dess nuvarande form bör avskaffas, anser Försvaret.
I stället ska frivilliga soldater och sjömän anställas för tjänstgöring i
insatsförbanden efter att de har gått igenom en grundutbildning.

Av dem som söker ska 4.500 man per år utbildas för den så kallade insatsstyrkan.
Den som anmäler sig och blir antagen blir i praktiken yrkessoldat under kontraktstiden.

Systemet liknar det som redan finns i ett antal länder, bland andra Storbritannien och Frankrike.

Den nuvarande värnplikten föreslås bli vilande för att kunna införas igen om
säkerhetsläget skulle försämras.

Förslagen presenteras i en ny studie som Försvarsmakten lade fram på fredagen.
Studien är Försvarsmaktens förslag till hur försvaret ska utvecklas de närmaste 20 åren.
Den har nu lämnats till regeringen som underlag för framtida beslut om inriktningen för försvaret.

Senaste från www.DN.se

Artikeln i DN är en reaktion på PERP 2007 som vi snackar om här

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=33558

BlåGul slår ihop?
Vargas
Ja, här är det läget för klipp-o-klistra ...

*IHOPSLAGET*

/Vargas, BLÅGUL
achilleos
Intressant att
När det gäller bidrag med luftstridskrafter utgör helikopterförband för taktiska
transporter och Medevac den långsiktig viktigaste resursen.

Synd att detta inte avspeglas i resursfördelningen inom FV. Man skulle kunna ta tabellen på sid 27-28 som jag tolkar är i prioritetsordning, och vända den upp och ned vad gäller tilldelade resurser i dagens FV.
3924
Mycket intressant läsning, i mångt och mycket kommer dessa förändringar leda till att vi kommer att ta ett slutgiltigt steg över till en yrkesarmé (för jag tror att i princip det mesta som står i PERP 2007 kommer att bli verklighet).

En springande fråga blir ju då om synen på ålder kommer att bli vidare när det gäller vilka som ska rekryteras, (kommer 30åringar göra GSU?). Min gissning är att medelåldern (jämfört med i dag) kommer att höjas. Varför?, FM kommer att kunna har mer riktade rekryteringar mot personer med civila kunskaper som man vi åt. Det är billigare att sno åt sig en nyexaminerad systemtekniker direkt från universitetet och driva igenom personen GSU än att FM ska göra allt själv.

Intressant var också att man föreslår en ren aspirantutbildning för officersyrken som är helt öppna för civila utan tidigare militära kunskaper. Då man vill åt kunskaper som kostar stora summor att utbilda folk till.

Själv ser jag med glädje på dessa ändringar då jag anser att många personer som i dag gör lumpen kanske skulle ha mått bra av att mogna 1-2 år innan inryck. Jag tror jag själv hade fått mer ut av min militärtjänst om jag gjort lumen vid 20-22 års ålder istället för 18-19 år.

Detta öppnar ju också dörren för dem som i dagsläget vill göra lumpen men inte får, på grund av platsbrist. En andra skans om de vidareutbildar sig inom ett område som efterfrågas av FM.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sedan noterade jag en ”ställningstagande”/formulering som nog kan väcka ont revir pisseri igen inom FM. Att man väljer att lyfta in fler förband i formuleringen SOF (Specialoperarationsförband) en formulering som tidigare bara åberopat våra Special Förband. Är emot att man fackar in ”vanliga” förband i något som kan ses som en högre statur. Alla vet vad man kan och vad man inte kan, enligt mig behöver man inte sätta etiketter på förband hit och dit. (Som tillägg kan jag säja att jag själv har ett förflutet från ett av dessa förband)

Citat från: PERP 2007
Under rubriken: Slutsatser för svensk förmågeutveckling och efterfrågade bidrag i perspektivet 2010-25 (sid.26-28)

Tabell 1 Svenska förband och förmågor som är särskilt viktiga i ett EU-perspektiv i perioden från 2010 till 2025
Mark
Lätt Mek, (urban strid, flexibelt skydd, kvalitet, modularitet), BG.
Lätt inf (Kvalitet, rektionsförmåga, Force Protection)
SOF (SF, LB bat, Jäg, Amf) (HUMINT, IMINT).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: stavning
imint
QUOTE (3924 @ Dec 22 2007, 16:32 ) *
Tabell 1 Svenska förband och förmågor som är särskilt viktiga i ett EU-perspektiv i perioden från 2010 till 2025
Mark

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betyder det att även jag får kalla mig SOF? tongue.gif cool.gif
3924
QUOTE (imint @ Dec 22 2007, 16:51 ) *
Mark

Ur vilken synvinkel då?, är emot märkning av förband men hängde inte med riktigt där, förklara!
Krook
QUOTE (3924 @ Dec 22 2007, 16:55 ) *
Ur vilken synvinkel då?, är emot märkning av förband men hängde inte med riktigt där, förklara!
Jag tror att jag förstår: Han har nicket "IMINT" och Imint som funktion återfinns inom SOF, hinc att han därför kan kalla sig SOF.

/K
Forsberg
Det känns som att detta handlar om att specificera vilka förband som är "SOC", dvs Special Operations Capable.
Det betyder alltså förband som är utrustade och tränade för att agera i smverkan med SF.
Jag ser inte direkt vad som är negativt med det här? Det är väl bra att man fastställer vilka förband som skall kunna användas tillsammans med SF som understöd eller annat?

Jag själv är "gammal" Infanterist, och jag tar inte illa upp för att något annat förband får benämningen SOF. Visst, jag tillhör K3 just nu, men jag skulle lika gärna kunna jobba på lätt skytte eller lätt mek, och inte bry mig om att "dom andra" minsan har SOF-beteckning.

Den Svenska avundsjukan?
3924
Mark

Då är jag med, fick läsa lite i din profil blush.gif .
Ja utifrån vad detta dokument säjer så är ju "IMagery INTelligence" med.
3924
QUOTE (Forsberg @ Dec 22 2007, 17:57 ) *
Det känns som att detta handlar om att specificera vilka förband som är "SOC", dvs Special Operations Capable.
Det betyder alltså förband som är utrustade och tränade för att agera i smverkan med SF.
Jag ser inte direkt vad som är negativt med det här? Det är väl bra att man fastställer vilka förband som skall kunna användas tillsammans med SF som understöd eller annat?

Jag själv är "gammal" Infanterist, och jag tar inte illa upp för att något annat förband får benämningen SOF. Visst, jag tillhör K3 just nu, men jag skulle lika gärna kunna jobba på lätt skytte eller lätt mek, och inte bry mig om att "dom andra" minsan har SOF-beteckning.

Den Svenska avundsjukan?

Nej då är vi kanske (i mitt huvud) en minoritet, det var mycket revir hävdande under min tid. Något som gjorde enligt mig att utvecklingen av förband gick långsammare. Det var mycket hitta en egen nisch och håll tyst, istället för att samla andra närbesläktade förband och säja, -vi har funderat på en sak, vad tror ni om det här? Tror ni det är något vi kan utveckla ihop.

Men vi ska ju inte snö in oss på detta, det vara bara en notering jag gjorde.

Mer allmänt till alla i tråden, vad tror ni om rekryteringen? Kommer ålderna att öka?
imint
QUOTE (3924 @ Dec 22 2007, 17:59 ) *
Mark

Javisst var det så jag tänkte happy.gif Under alla år på forumet har jag lärt mig att vara spörschel ops kille(eller hbt person) är det fränaste man kan vara, så klart jag blir glad om även jag kan få vara det banan_rock.gif
Att det sedan råder brist på alla INTar i FM och att man äntligen får ner det på pränt att det är viktigt gör ju inte saken sämre...

// Imint, SOF och SOC och kanske även MEU om man tänker efter

edit: koklövar
3924
QUOTE (imint @ Dec 22 2007, 19:07 ) *
QUOTE (3924 @ Dec 22 2007, 17:59 ) *
Mark

Javisst var det så jag tänkte happy.gif Under alla år på forumet har jag lärt mig att vara spörschel ops kille(eller hbt person) är det fränaste man kan vara, så klart jag blir glad om även jag kan få vara det banan_rock.gif
Att det sedan råder brist på alla INTar i FM och att man äntligen får ner det på pränt att det är viktigt gör ju inte saken sämre...

// Imint, SOF och SOC och kanske även MEU om man tänker efter

edit: koklövar

Jasså du tror att du är den enda med kunskaper i geografiska informations system (GIS) och topologi/fjärranalys, ta nu inte vatten över huvudet *humor* wink.gif. Du prata med en 2års utbildad naturmupp här.

Arbeter själv med en egen vinkel av GIS, men den kan vi ta via PM.
Psilander
Stridsstödfartygen verkar särskillt prioriterade. det känns bra. Men när skall man börja skissa på dem rykten divergerar lite mellan Rotterdam och Absalon.

Finns respektive försvarsgrens PERP på nätet?
3924
QUOTE (Psilander @ Dec 23 2007, 09:17 ) *
Stridsstödfartygen verkar särskillt prioriterade. det känns bra. Men när skall man börja skissa på dem rykten divergerar lite mellan Rotterdam och Absalon.

Finns respektive försvarsgrens PERP på nätet?

Jag tror att MRV ligger bra till också.
Larsleo
Nu får man hoppas på att politikerna vågar ta ett beslut om personalförsörjningen. För får FM som man skrivit i PERP så kommer FM uteffekt att öka drastikt jmf med idag. Sen kommer ju knixet att rekrytera rätt personal men jag tror att det kommer att lösa sig om nu det blir framåt. För i dag så lever FM lite i ett vakum... ett personalförsörjningssystem som inte är anpassat för dagens storlek på vpl-kullar osv osv..
logsqd
Några frågor jag hoppas ngn kan svara på.

Fråga1:
PERP och BU kan jag hitta, men inte FMUP. Kan ngn hjälpa mig med var jag kan hitta FMUP?

Fråga2:
Bryts PERPen ner till respektive försvarsgren och HV, eller är den bara övergripande för FM i sin helhet?

/logsqd
Psilander
QUOTE (logsqd @ Dec 28 2007, 17:47 ) *
Några frågor jag hoppas ngn kan svara på.

Fråga1:
PERP och BU kan jag hitta, men inte FMUP. Kan ngn hjälpa mig med var jag kan hitta FMUP?

Fråga2:
Bryts PERPen ner till respektive försvarsgren och HV, eller är den bara övergripande för FM i sin helhet?

/logsqd

Varje försvarsgren har en egen PERP, som legat till grund för stor PERPen i FM.

De verkar dock in publicerade på nätet
GC1
Soldater/sjömän för stående och kontrakterade förband har en anställning
eller ett kontrakt på tre till fem år. När de kontrakterade soldaterna/sjömännen inte
genomför utbildning eller insatser är de under beredskapsperioden även kontrakterade
i hemvärnet.

Så var hemvärnets rekryteringsproblem ur världen!
Förmodligen hemvärnet ala idag också till förmånen för ett nytt effektivt väl övat Hv med rätt utrustning.
Triggerpuller
QUOTE (Rokare @ Dec 21 2007, 12:52 ) *
Om man nu får vara kvar i glesbygden..

Undrar vad som kan tänkas vara definitionen av "glesbygden" i det här sammanhanget....
GC1
Om det nu skulle finnas något värt att sätta en pluton på där det just nu inte finns en hemvärnsgård kanske man kan ta bilen dit.

Idag går det att förflytta förband relativt snabbt över ganska stora avstånd och med hänsyn taget till det behöver inte varje socken ha ett eget hemvärn.
lovikavantar
QUOTE (GC1 @ Jan 6 2008, 13:45 ) *
Om det nu skulle finnas något värt att sätta en pluton på där det just nu inte finns en hemvärnsgård kanske man kan ta bilen dit.

Idag går det att förflytta förband relativt snabbt över ganska stora avstånd och med hänsyn taget till det behöver inte varje socken ha ett eget hemvärn.

Meningen med HEMvärnet är att det inte skall behöva flyttas så att resurser kan tilldelas vanliga förband. Är det inte så?

Jag vet inte vad jag tycker om PERP. Personal- och soldatrekryteringen är inte i närheten av tillräckligt god, skulle jag tro. Platser kommer att stå tomma.
Det kommer inte vara intressant för ungdomar att 'plugga' i GSU ett år för att sedan bli soldat med usel lön och sedan utfasas och hamna flera år efter sina kompisar och ha meriter och kunskaper som är (mer eller mindre) värdelösa i det civila. Knappast lovande karriärsmöjligheter.
Fast jag kanske har missuppfattat det hela?
GC1
QUOTE (lovikavantar @ Jan 6 2008, 16:06 ) *
Meningen med HEMvärnet är att det inte skall behöva flyttas så att resurser kan tilldelas vanliga förband. Är det inte så?

Jag vet inte vad jag tycker om PERP. Personal- och soldatrekryteringen är inte i närheten av tillräckligt god, skulle jag tro. Platser kommer att stå tomma.
Det kommer inte vara intressant för ungdomar att 'plugga' i GSU ett år för att sedan bli soldat med usel lön och sedan utfasas och hamna flera år efter sina kompisar och ha meriter och kunskaper som är (mer eller mindre) värdelösa i det civila. Knappast lovande karriärsmöjligheter.

Ang Hv har du rätt, fast många av de upg som fanns ute i landet förut har försvunnit i takt med bantningen av FM i stort. Behovet av ett kompanier för bevakning av amförråd mm är mycket mindre nu än för 10 år sedan.

Ang PERP. Här har du förmodligen också rätt, kan vi inte fylla NBG idag så lär det inte bli lätt att genomföra det här fullt ut under rådande förutsättningar.
lovikavantar
Oj vad rätt jag hade idag då :P Jag känner mig duktig.

Nej men allvarligt:
Ja, som du säger, NBC har de haft svårt att bemanna. Att dubbla antalet soldater kommer att bli ytterst svårt, utan att dra ned på kraven något enormt, skulle jag tro. Även kraven för kadetter kommer att sänkas allt eftersom antalet 'möjliga sökande' blir lägre. Underofficer eller soldat är inget lockande karriärsval som sagt, med tanke på framtida neddragningar politikerna kan få för sig och för att man fasas ut.
Jag gillar inte heller att ÖB vill skära så mycket i hemvärnet. Den massarmé, vilket i och för sig är en oförtjänt komplimang, vi har är hemvärnet. Ordern för hemvärnet är inte längre "Invänta militära förband!" utan snarare för armén "invänta hemvärnet!". Det är iofs kanske de pinsamma styrkeförhållandena ÖB vill rätta till...
Solon
QUOTE (lovikavantar @ Jan 6 2008, 16:06 ) *

Går inte riktigt att jämföra en yrkes armé med de beredskapsförband vi har idag. Idag har vi stora luckor tillstor del därför att vara sodlat inte är ett karriärval, det är något du gör under kort tid och sedan cirkuleras du in i det civila igen, det är helt enkelt för kort period för att vara attraktivt.

När du påstår att de kunskaper och erfarenheter du förvärvar i det militära inte kan vara användbara inom det civila förstår jag inte hur du tänker.
Du får stor erfarenhet av att jobba och interagera med andra människor under pressade situationer och en god känsla för disciplin. Nu har vi inte ens tagit upp alla de olika typer av specialister som får ytterliggare utbildning och yrkeserfarenhet, dessa torde vara rätt så välkommna in på den civila arbetsmarknaden. Att hålla med skyttesoldater som är universitetsmaterial är bara dålig personalekonomi, det finns bättre platser för dem där man kan utnytja deras akademiska potential.
GC1
QUOTE (Solon @ Jan 6 2008, 20:29 ) *
Går inte riktigt att jämföra en yrkes armé med de beredskapsförband vi har idag. Idag har vi stora luckor tillstor del därför att vara sodlat inte är ett karriärval, det är något du gör under kort tid och sedan cirkuleras du in i det civila igen, det är helt enkelt för kort period för att vara attraktivt.

När du påstår att de kunskaper och erfarenheter du förvärvar i det militära inte kan vara användbara inom det civila förstår jag inte hur du tänker.
Du får stor erfarenhet av att jobba och interagera med andra människor under pressade situationer och en god känsla för disciplin. Nu har vi inte ens tagit upp alla de olika typer av specialister som får ytterliggare utbildning och yrkeserfarenhet, dessa torde vara rätt så välkommna in på den civila arbetsmarknaden. Att hålla med skyttesoldater som är universitetsmaterial är bara dålig personalekonomi, det finns bättre platser för dem där man kan utnytja deras akademiska potential.

Vi kan ju titta på hur det ser ut i de länder som har yrkesarme.

Vi får nog helt enkelt låta bli att föreställa oss att en sådan styrka skulle ha samma kvalitet på personalen rakt av som vi brukar se i missioner eller berförband.
3924
Själv tror jag att kvaliteten kan öka om vi inför en yrkesarmé, för det blir ju i princip det om allt går som i PERP:n. Politikerna kommer inte kalla det så på grund av det är ju fult att ha en sådan, men men.

Sedan tror jag inte att man kommer att låsa sig så mycket vid den låga ålder som vänpliktiga är i dag. Om man öppnar upp för en frivillig "vänplikt" så kan man rekrytera mycket bredare och rent lagligt ta in folk från 18-47 års ålder. Själv utbildar jag mig inom ett område som betalas mycket bra inom FM, om jag skulle jobba civilt ligger jag på en ingångslön runt 27000, senaste tjänsten jag såg inom FM låg på 40100. Detta var dock för en mission till Affe, men glappet mellan 27 och 40 är ju ganska stort.

De jag har pratat med inom FM hoppas mycket på en frivilligt "värnplikt" eller frivilligt militärtjänstgöring som det kommer att röra sig om då vänplikten kommer att ligga vilande. Försvaret får försöka rekrytera likt andra branscher, kan man sedan rekrytera direkt mot vissa kunskaper och kvaliteter kan man tjäna pengar. Att driva en snubbe genom GSU är billigt. Att utbilda systemtekniker, fordonsmekaniker och sjukvårdare mm är dyrt. Kan du locka dom till dig med bra villkor och sunda löner och sedan driva dem igenom GSU så har du tjänat en bra summa pengar i utbildningskostnader.

Men käpphästen som jag ser det kommer just att ligga inom villkor/löner får man till dem, så ser jag inga hinder för att man kan skapa en attraktiv och mycket kvalitativ yrkesarmé här i Sverige.

Sorry för stavning.
Solon
QUOTE (GC1 @ Jan 6 2008, 21:36 ) *

Vi får nog helt enkelt låta bli att föreställa oss att en sådan styrka skulle ha samma kvalitet på personalen rakt av som vi brukar se i missioner eller berförband.

Vad menar du med "kvalitet på personalen"?
slemh

Har Danmark en sådan brist i kvalitet på personalen? Jämför man bara med USA blir bilden skev, att jämföra med ett nordiskt land där Danmark mig veterligen är det enda med renodlade yrkessoldater.

Jag småskrattar lite åt det här med kvalitet på personal. Jag menar vi måste ju ha jäkligt dåliga poliser eftersom de är frivilliga? Likaså officerare, rörmokare, elektriker och programmerare. Tänk er bort från det där tänket att staten ska styra individens handlande. Det kanske rent av blir så att de bäst lämpade för uppgiften och motiverade söker sig till ett liv som soldat? Precis som i fallet med poliser, läkare med mera i vårt avlånga land. Okej, jag kan förstå hur man ser att det är gött att ha de där grabbarna som gick ut med högst betyg och sedan sökte vidare till läkarutbildningen, men vakna upp de gör sina 11 månader sen börjar de på universitet. Det bättre i min mening, ett vettigare utnyttjande av resurser istället för att de ska ha exercis eller baskerceremonier.
GC1
QUOTE (slemh @ Jan 7 2008, 08:22 ) *

Har Danmark en sådan brist i kvalitet på personalen? Jämför man bara med USA blir bilden skev, att jämföra med ett nordiskt land där Danmark mig veterligen är det enda med renodlade yrkessoldater.

Jag småskrattar lite åt det här med kvalitet på personal. Jag menar vi måste ju ha jäkligt dåliga poliser eftersom de är frivilliga? Likaså officerare, rörmokare, elektriker och programmerare. Tänk er bort från det där tänket att staten ska styra individens handlande. Det kanske rent av blir så att de bäst lämpade för uppgiften och motiverade söker sig till ett liv som soldat? Precis som i fallet med poliser, läkare med mera i vårt avlånga land. Okej, jag kan förstå hur man ser att det är gött att ha de där grabbarna som gick ut med högst betyg och sedan sökte vidare till läkarutbildningen, men vakna upp de gör sina 11 månader sen börjar de på universitet. Det bättre i min mening, ett vettigare utnyttjande av resurser istället för att de ska ha exercis eller baskerceremonier.

Danmark har tydligen lyckats med sin mix av vpl och yrkes.

Att jämföra en polis med en soldat som helt rotlös kan skickas till världens alla hörn utan att ha ett smack att säga till om är inte rättvist.
Rörmokare är idag ett yrke med hög lön, de finns med i lönetoppen på vissa håll pga att det är ett bristyrke, så där haltar det också främst pga att man aldrig skulle ha råd att betala de lönerna som hantverkare tar ut för soldater. Läkare har också en bra mycket större möjlighet att utvecklas och kan närmast jämföras med Yoff, dra gärna jämförelsen med vårdbiträden eller undersköterskor så får du en annan bild, som dessutom kan spegla problemen med att hitta högt motiverade, uppoffrande proffs som vill jobba under dåliga förhållanden med låg lön.
lovikavantar

...

Är det tänk att yrkessoldaterna skall vara soldater länge? Med tanke på att det går drygt 80 soldater på varje PB är karriärsmöjligheterna ganska små. Därmed kommer jobbet som yrkessoldat bara att locka MÖPar och folk som inte har en chans till en karriär.

Militär erfarenhet må vara användbart men det är inget du blir en fil. kand. av. I vilka civila yrken har man direkt användning av sina militära utbildning som soldat/kabelapa/ksp-skytt? Som väktare?

QUOTE (slemh @ Jan 6 2008, 20:29 ) *

Polishögskolan tar ut 500 elever av 6000 sökande. För att FM skall få samma kvalitet, enkelt räknat, måste de ta ut 5000 elever av 60000 sökande. Men vänta! Är det inte det som görs idag (eller gjordes fram till kull 88)?

QUOTE (GC1 @ Jan 7 2008, 10:29 ) *
... dra gärna jämförelsen med vårdbiträden eller undersköterskor så får du en annan bild, som dessutom kan spegla problemen med att hitta högt motiverade, uppoffrande proffs som vill jobba under dåliga förhållanden med låg lön.

Lägg därtill att riksdagen motarbetar nationalism. Det är knappast så att man gör sin plikt för kung och fosterland längre. Inga gratisrekryter därifrån alltså.
Solon
QUOTE (lovikavantar @ Jan 7 2008, 11:44 ) *

...

Är det tänk att yrkessoldaterna skall vara soldater länge? Med tanke på att det går drygt 80 soldater på varje PB är karriärsmöjligheterna ganska små. Därmed kommer jobbet som yrkessoldat bara att locka MÖPar och folk som inte har en chans till en karriär.

Soldater/sjömän för stående och kontrakterade förband har en anställning
eller ett kontrakt på tre till fem år.

Vad menar du med folk som inte har en chans till karriär?

Militär erfarenhet må vara användbart men det är inget du blir en fil. kand. av. I vilka civila yrken har man direkt användning av sina militära utbildning som soldat/kabelapa/ksp-skytt? Som väktare?

Har man placerat folk med den akademiska läggningen som krävs för Universitet/Högskola som skyttesoldater så har man misslyckats då man inte utnyttjar sin personals full kapacitet. Det handlar inte om att kunna hantera vapen eller att kunna genomföra en perfekt "korridor bakåt", det är hur du är som individ och dina erfarenheter som gör dig attraktiv.

Polishögskolan tar ut 500 elever av 6000 sökande. För att FM skall få samma kvalitet, enkelt räknat, måste de ta ut 5000 elever av 60000 sökande. Men vänta! Är det inte det som görs idag (eller gjordes fram till kull 88)?

Citera rätt! Det var inte jag som skrev det där, men jag skall besvara din replik i alla fall.

När polisen tar ut rekryter så tas dem ut till poliser. Dem tas inte ut till Trafikpolis, Ordningspolis, KUTen etc. etc. Det gör att polisen behöver sålla bra mycket mer än armén som kan ha lägre krav en polisen på många av sina rekryter. På samma sätt kan man se det som att polisen rekryterar poliser, medan försvarsmakten kan rekrytera mekaniker, sjuksköterskor, IT-intresserade, journalister direkt till en specifik MOS och sedan låta dem jobba med det dem är intresserade av.
lovikavantar
QUOTE (Solon @ Jan 7 2008, 13:38 ) *

Om man inte går via FHS är man ju fast som underofficer eller soldat. Fast det kanske ändras. En fänriks ingångslön är 17000. Vad skall soldaterna tjäna? 15000 menig, 15500 furir? Det krävs mycket högre löner eller mycket högre arbetslöshet för att locka folk, skulle jag tro.
Det jag egentligen menade är att man inte har någon chans till en ... lysande karriär. Dålig lön, farlig arbetsmiljö, hot om att bli utfasad, hot om förbandsnedläggingar, låg status, dåliga arbetstider; jag har svårt att se hur massvis med kompetenta sökande kommer tillströmma. Det krävs en statushöjning, högre lön och garanterat arbete och det rimmar illa med allt mindre budget.

Har man placerat folk med den akademiska läggningen som krävs för Universitet/Högskola som skyttesoldater så har man misslyckats då man inte utnyttjar sin personals full kapacitet. Det handlar inte om att kunna hantera vapen eller att kunna genomföra en perfekt "korridor bakåt", det är hur du är som individ och dina erfarenheter som gör dig attraktiv.

Det krävs väl officerare med "akademiska läggning" också?
Citera rätt! Det var inte jag som skrev det där, men jag skall besvara din replik i alla fall.

När polisen tar ut rekryter så tas dem ut till poliser. Dem tas inte ut till Trafikpolis, Ordningspolis, KUTen etc. etc. Det gör att polisen behöver sålla bra mycket mer än armén som kan ha lägre krav en polisen på många av sina rekryter. På samma sätt kan man se det som att polisen rekryterar poliser, medan försvarsmakten kan rekrytera mekaniker, sjuksköterskor, IT-intresserade, journalister direkt till en specifik MOS och sedan låta dem jobba med det dem är intresserade av.

Hoppsan. Åtgärdat

Hmm...iofs. Men om FM har tänkt ha någon slagkraft är det ändå stridande personal som mestadels måste rekryteras och som PERP ser ut verkar det som att dessa skall tas från 19-20 åringar som 'mönstrar'.
Solon
QUOTE (lovikavantar @ Jan 7 2008, 14:43 ) *

Om man inte går via FHS är man ju fast som underofficer eller soldat. Fast det kanske ändras. En fänriks ingångslön är 17000. Vad skall soldaterna tjäna? 15000 menig, 15500 furir? Det krävs mycket högre löner eller mycket högre arbetslöshet för att locka folk, skulle jag tro.
Det jag egentligen menade är att man inte har någon chans till en ... lysande karriär. Dålig lön, farlig arbetsmiljö, hot om att bli utfasad, hot om förbandsnedläggingar, låg status, dåliga arbetstider; jag har svårt att se hur massvis med kompetenta sökande kommer tillströmma. Det krävs en statushöjning, högre lön och garanterat arbete och det rimmar illa med allt mindre budget.

Vad är en lysande karriär? Sluta som VD för Ericsson eller kanske ÖB?
Varför tror du att människor som söker tjänster som soldater har några ambitioner på att göra karriär?
Lönesidan har du däremot helt rätt i, förmodligen så behöver man komma upp i de löner där utlandstyrkan ligger nu, fast då kan man ju säga hej då till arbetstidsreglering.

Det krävs väl officerare med "akademiska läggning" också?

Officerare och till viss del underbefäl på vissa MOS, ja. Men dessa kommer att vara attraktiva som det är bara genom den erfarenhet av ledarskap/special kunskaper.

Hoppsan. Åtgärdat

Hmm...iofs. Men om FM har tänkt ha någon slagkraft är det ändå stridande personal som mestadels måste rekryteras och som PERP ser ut verkar det som att dessa skall tas från 19-20 åringar som 'mönstrar'.

Vad är stridande personal i din värld?
Vad FM behöver för att vara slagkraftiga är att befinna sig på rätt plats, vid rätt tidpunkt med rätt matriel. Sen kan du ju fundera på vem som kommer se till att man är det.
GC1
QUOTE (Solon @ Jan 7 2008, 15:04 ) *
Vad är stridande personal i din värld?
Vad FM behöver för att vara slagkraftiga är att befinna sig på rätt plats, vid rätt tidpunkt med rätt matriel. Sen kan du ju fundera på vem som kommer se till att man är det.

The Marines loves the Navy!
Everytime we go to war you guys always give us a ride...

Det räcker inte att luftlandsätta en komplett underhållskedja med komplett underrättelseunderlag om skyttekompanierna är bemannade av barnflickor med reglerad arbetstid.

Självklart behöver vårt framtida insatsförsvar en helt annan inriktning än idag.

Vi kan inte jämföra BA01 NBG och KS17 med ett yrkesförsvar, helt olika förutsättningar gäller.

Svårigheterna i framtiden kan komma att bestå i att rekrytera ett brett spektrum av människor som underordnar sig samma mål under svåra omständigheter under lång tid.
Å andra sidan kanske det är så att de som tar anställning under de förutsättningar som målas upp inte tycker att det gör något att man inte har någon aning om sin framtid de närmaste åren eftersom du inte vet var du kommer jobba eller under vilka omständigheter.
tinhead
Jag snubblade förbi http://tidningenhemvarnet.se/
Och fick se kommentarer samt Rikshemvärnschefen kommentar:
Så här kommenterar rikshemvärnschefen perspektivstudien:
- En studie är alltid en studie..

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=299140

http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...ws&id=39945

Jag vet inte men det låter som chefen tar för lätt på studiens betydelse?
Eller tar vi för hårt på den?

Som jag ser det så är risken hög att politikerna följer vad FM vill göra. Då det inte sker någon större öppen debatt om Försvarsmaktens framtid.
GC1
QUOTE (tinhead @ Jan 7 2008, 21:36 ) *
Jag snubblade förbi http://tidningenhemvarnet.se/
Och fick se kommentarer samt Rikshemvärnschefen kommentar:
Så här kommenterar rikshemvärnschefen perspektivstudien:
- En studie är alltid en studie..

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=299140

http://www.hemvarnet.mil.se/index.php?lang...ws&id=39945

Jag vet inte men det låter som chefen tar för lätt på studiens betydelse?
Eller tar vi för hårt på den?

Som jag ser det så är risken hög att politikerna följer vad FM vill göra. Då det inte sker någon större öppen debatt om Försvarsmaktens framtid.

Frågan man bör ställa sig är vad "vi" vill det bästa för FM eller för "oss" för att stilla ett militärt intresse?

Måste hemvärnet se ut som idag? Helst inte .....
lovikavantar
QUOTE (GC1 @ Jan 7 2008, 22:16 ) *
Frågan man bör ställa sig är vad "vi" vill det bästa för FM eller för "oss" för att stilla ett militärt intresse?

Mig själv, som gärna ser ett svenskt pansarvapen med 800 stridsvagn 122, åt sidan;

Nog håller ni med om att det inte blir mycket eldkraft av den redan lilla eldkraft vi har kvar. Det känns som att generalerna och politikerna bortser från vad en krigsmakt skall göra: Leverera eldkraft, slagkraft.
Den största bristen i perspektivplanen är att försvaret saknar vettig eldkraft. Det är mer än tydligt att avsikten är att göra om försvaret till någon slags semimilitär polis, ungefär som italienarnas carbinieri (det stavas nog inte så smile.gif).

Inget artilleri.
Inget luftvärn.

FM saknar all kapacitet att faktiskt användas mot en riktig fiende. Tänk er ett scenario där NBG sätts in mot en fiende som är beväpnad och organiserad. Vad skall NBC skjuta fienden med? Granatkastare? Det blir en riktigt fin artilleristrid mot fiendens fältkanoner (som är gömda i skogen så att de är osårbara mot flyg).
Har fienden pansarvagnar? Ajdå, NBC glömde förmågan till pansarslakt hemma. Illa...
Har fienden förmåga till att bekämpa pansar? Ajdå, pbv 309 duger nog inte riktigt...
Är fienden afganska bönder med AK47or? Bra, då funkar planeringen.

Gör om, gör rätt, skulla jag säga!
Solon
QUOTE (lovikavantar @ Jan 7 2008, 23:05 ) *
QUOTE (GC1 @ Jan 7 2008, 22:16 ) *

Mig själv, som gärna ser ett svenskt pansarvapen med 800 stridsvagn 122, åt sidan;

Nog håller ni med om att det inte blir mycket eldkraft av den redan lilla eldkraft vi har kvar. Det känns som att generalerna och politikerna bortser från vad en krigsmakt skall göra: Leverera eldkraft, slagkraft.
Den största bristen i perspektivplanen är att försvaret saknar vettig eldkraft. Det är mer än tydligt att avsikten är att göra om försvaret till någon slags semimilitär polis, ungefär som italienarnas carbinieri (det stavas nog inte så smile.gif ).

Inget artilleri.
Inget luftvärn.

FM saknar all kapacitet att faktiskt användas mot en riktig fiende. Tänk er ett scenario där NBG sätts in mot en fiende som är beväpnad och organiserad. Vad skall NBC skjuta fienden med? Granatkastare? Det blir en riktigt fin artilleristrid mot fiendens fältkanoner (som är gömda i skogen så att de är osårbara mot flyg).
Har fienden pansarvagnar? Ajdå, NBC glömde förmågan till pansarslakt hemma. Illa...
Har fienden förmåga till att bekämpa pansar? Ajdå, pbv 309 duger nog inte riktigt...

Du kanske skall sätta dig in i vad du pratar om innan du gör utalanden som dessa så slipper du göra dig själv till åtlöje.
J.K Nilsson
QUOTE (Solon @ Jan 7 2008, 15:04 ) *
Lönesidan har du däremot helt rätt i, förmodligen så behöver man komma upp i de löner där utlandstyrkan ligger nu, fast då kan man ju säga hej då till arbetstidsreglering.

Varför kan man inte arbetstidsreglera?

J.K Nilsson
lovikavantar
QUOTE (Solon @ Jan 7 2008, 23:08 ) *
Du kanske skall sätta dig in i vad du pratar om innan du gör utalanden som dessa så slipper du göra dig själv till åtlöje.

Ja. Jag kanske borde det. Den tänkta fienden, vem det nu är och i vilket avlägset land han nu är, kommer förmodligen inte sätta sig in i vårt tankesätt och vad vi har.
Kryptörn
bla bla bla

Samma mög kan sägas om alla lätt utrustade snabbinsatsstyrkor av bataljons storlek. NGB är tungt utrustat jämfört med motsvarande EUBG's från t.ex. Frankrike eller Storbritannien. En skyttebataljon har i regel inte stridsvagnar, 15,5 cm artilleri och kvalificerat höghöjdsluftvärn, det hade den inte ens under det Gamla Fina Invasionsförsvaret™. Du gör samma tankefel som alla andra som sätter likamedtecken mellan dagens NGB och morgondagens försvarsmakt, och förutsätter att ett bataljonsstridsgrupp alltid och utan undantag kastas in på banan utan någon som helst tankeverksamhet från beslutande och planerande befattningshavare.
lovikavantar
QUOTE (Kryptörn @ Jan 7 2008, 23:33 ) *
bla bla bla

Samma mög kan sägas om alla lätt utrustade snabbinsatsstyrkor av bataljons storlek. NGB är tungt utrustat jämfört med motsvarande EUBG's från t.ex. Frankrike eller Storbritannien. En skyttebataljon har i regel inte stridsvagnar, 15,5 cm artilleri och kvalificerat höghöjdsluftvärn, det hade den inte ens under det Gamla Fina Invasionsförsvaret™. Du gör samma tankefel som alla andra som sätter likamedtecken mellan dagens NGB och morgondagens försvarsmakt, och förutsätter att ett bataljonsstridsgrupp alltid och utan undantag kastas in på banan utan någon som helst tankeverksamhet från beslutande och planerande befattningshavare.

Jag inser att NBG förmodligen är en mycket kompetent lätt snabbinsattsstyrka. Jag ifrågasätter inte NBG förmåga som sådan. Dock verkar det vara lite dålig planering att bara förlita sig på 'lätta' styrkor för insatser. Vad jag har sett finns det inga planer på en 'tung' brigad med "stridsvagnar, 15,5 cm artilleri och kvalificerat höghöjdsluftvärn" med möjlighet att sättas in i utlandet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.