Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Framtidens drivmedel
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2, 3, 4
Rickard N
En tänkbar "fördel" med vätgas/bränsleceller är att man kan spjälka vatten med solkraft på ett ställe med mycket sol och mark som inte är användbar till särskilt mycket (tänk öken). Det är dock teoretiskt och det är massa andra problem inblandade (transport från spjälkningsstället till användaren t.ex.)
eskil
Problemet är som jag ser det att det finns allt för stora risker med att satsa på ny bränsleteknologi. Inga biltilverkare vågar bygga bilar som inte kan köras på bensin eller diesel eftersom tillgången på andra bränslen är för begränsad och osäker. Samtidigt så vågar inga bränsleleverantörer satsa på att tillverka och distribuera alternativa bränslen eftersom marknaden är för osäker.

Lösningen tror jag heter multifuel-motorer. Dagens bilmotorer är konstruerade för att köras på bensin och kan möjligtvis slurpa i sig etanol också, fast med ett visst effektbortfall eftersom energiinnehållet i etanol är lägre. Sådana motorer tror jag inte kommer att överleva på sikt. Nackdelen med bensin är att bensin/luft-blandning inte kan komprimeras mer än som mest 1:11 (för 110 oktanig bensin). Låg kompression ger låg verkningsgrad. Fördelen man vinner (fler antal hästkrafter per kilo motor) börjar kännas mer och mer irrelevant för bruksfordon.

Dagens dieselmotorer har högre kompressionsförhållande och därmed högre verkningsgrad. Nackdelen är att de saknar tändsystem och därmed bara kan köras på bränslen som självantänder vid arbetstrycket, dvs i stort sätt bara diesel, fotogen eller rapsmetylester. En dieselmotor med tändsystem skulle även kunna köras på bränslen som inte självantänder under tryck, t.ex etanol eller metanol.

Därför tror jag att framtidens motor kommer att vara en ottomotor med hög kompression, direktinsprutning av bränsle, turbo och tändsystem (inte nödväntigtvis tändstift). Vad man kommer att använda för bränsle till den är än så länge en öppen fråga. Etanol, metanol, RME eller någon annan spännade vegetabilisk olja som går att framställa utan destillation eller andra energikrävande processer. Förhoppningsvis så skulle en sådan motor kunna bli lika allätande som en tändkulemotor.
Vc_90
Nu slår världsbanken fast att biobränslen ligger bakom prisökningen på mat som skett den senaste tiden,
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=801091

De nämner bla följande
President George Bush har kopplat matpriserna till en ökad efterfrågan på grödor från Indien och Kina, men det avvisar Världsbankens rapport: “Hastig inkomsttillväxt i utvecklingsländer har ännu inte lett till stora ökningar i den globala konsumtionen av grödor och har inte varit en betydande faktor för de stora prisökningarna.”

De presenterar dock en liten brasklapp
Biobränsle framställt på sockerrör har enligt rapporten däremot inte haft någon dramatisk påverkan på matpriserna.

Vilket självklart är positivt, dock har den lite andra lustiga bieffekter som tex. miljöförstöring...

Nu är det dags att ta till sig att de flesta biobränslen förts fram av tung lobbyism.
hårdkår
QUOTE (eskil @ Mar 19 2008, 11:35 ) *
Problemet är som jag ser det att det finns allt för stora risker med att satsa på ny bränsleteknologi. Inga biltilverkare vågar bygga bilar som inte kan köras på bensin eller diesel eftersom tillgången på andra bränslen är för begränsad och osäker. Samtidigt så vågar inga bränsleleverantörer satsa på att tillverka och distribuera alternativa bränslen eftersom marknaden är för osäker.
Om man inte satsar så vinner man inget. Är snarare där svårigheterna ligger, någon form av moment 22.
Finns flera bilmärken som tillverkar fordon som kan köras på olika bränslen. Bl.a Volvo, vilka slutade med det när V70 ersattes nu nyligen.
Kommunala Tekniska verken i Linköping har satsat på biogas. Till den grad att de både framställer den samt bygger om fordon så de kan köra på den. Vilket visar att man måste börja på gräsrotsnivå och tro på det man gör. Dessutom blir inte maten lidande då det är kompost och bajs som ligger och gottar till sig. Så man gör något användbart av skit helt enkelt.

Lösningen tror jag heter multifuel-motorer. Dagens bilmotorer är konstruerade för att köras på bensin och kan möjligtvis slurpa i sig etanol också, fast med ett visst effektbortfall eftersom energiinnehållet i etanol är lägre. Sådana motorer tror jag inte kommer att överleva på sikt. Nackdelen med bensin är att bensin/luft-blandning inte kan komprimeras mer än som mest 1:11 (för 110 oktanig bensin). Låg kompression ger låg verkningsgrad. Fördelen man vinner (fler antal hästkrafter per kilo motor) börjar kännas mer och mer irrelevant för bruksfordon.
Lösning och lösning, snarare en övergångsfas. Mig veterligen är det inget effektbortfall med det lägre energiinnehållet. Med tanke på att etanol har högre oktantal kan man trycka på ordentligt i spridarna.

Dagens dieselmotorer har högre kompressionsförhållande och därmed högre verkningsgrad. Nackdelen är att de saknar tändsystem och därmed bara kan köras på bränslen som självantänder vid arbetstrycket, dvs i stort sätt bara diesel, fotogen eller rapsmetylester. En dieselmotor med tändsystem skulle även kunna köras på bränslen som inte självantänder under tryck, t.ex etanol eller metanol.
Står att du är från den kungliga huvudstaden. Så jag misstänker att du vet att stadsbussarna går på etanol här. Det är ombyggda dieselmotorer man kör på E95 (tror jag det var). Jag tror även det är smuggelsprit de går på. De gjorde det en gång i tiden. Scania har även visat upp en närfraktslastbil som går på etanol.

Därför tror jag att framtidens motor kommer att vara en ottomotor med hög kompression, direktinsprutning av bränsle, turbo och tändsystem (inte nödväntigtvis tändstift). Vad man kommer att använda för bränsle till den är än så länge en öppen fråga. Etanol, metanol, RME eller någon annan spännade vegetabilisk olja som går att framställa utan destillation eller andra energikrävande processer. Förhoppningsvis så skulle en sådan motor kunna bli lika allätande som en tändkulemotor.
Det går att köra dieselmotorer på frityrolja och annat begagnat, tror även Linköping samlade in sådant som de senare sålde som bränsle. Helst ska det inte vara något som stelnar när det blir "kallt".
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.