QUOTE (Vc_90 @ Mar 18 2008, 11:29 )

Jag gissar att du försöker dissa mig Erik_G med "företrädare för den petrokemiska industrin". Kan ju glädja dig med att jag inte har något alls att göra med bränsleraff. Sådär där försvann den biten. Varken jag eller företaget jag arbetar för skulle förlora en krona på om vi körde på rent etanol i alla våra bilar.
Tja, du argumenterar ju ganska hårt mot etanolen, och använder några rätt etanolfientliga och i mitt tycke ensidiga debattartiklar som slagträn, så du får "i min bok" representera den sidan av debatten.. Men dissa är ett starkt uttryck..

Vi är även helt överrens om att oljan som bränsle behöver ersättas med något lämpligare ur miljösynpunkt.
Det jag dock inte förstår är varför samhället kan ta stora omställningskostnader (nya bilar, nya mackar, ny framställning) för ett bränsle som i de flesta avseenden är sämre ur miljösynpunkt än det vi har nu.
För att det ur vissa avseenden är bättre? Det är förnyelsebart, det går att skapa utan olja och med rätt tillverkningsprocesser och förbrukningsprocesser kan det bli ännu bättre än vad det är idag ur miljösynpunkt. Kommer det bli BILLIGARE? Nej, troligen inte. Tvärt om, vad vi än ersätter oljan med så blir det dyrare.

Bensinbilarna som går idag MÅSTE inte köras på en viss procent etanol, att de iallafall gör det är mest PR-mässigt från bensinbolagens sida. "Titta vi är så miljövänliga"
Håller med, jag tror inte det finns någon vinst på något sätt att blanda i en försvinnande liten mängd etanol i bensinen. Mer än att man späder ut bensinen och ökar förbrukningen...

Vad gäller matpriset så förstår jag inte var du har fått det här med skrämselpropaganda ifrån.
Vete och majspriset har stigit kraftigare än inflationen och övriga råvaror de senaste åren. Högre pris gör att färre har råd att köpa maten
Att efterfrågan ökat behöver vi väl iallafall inte tjafsa om eller?
Och stiger efterfrågan utan att motsvarande produktionsökning görs höjs priset, klassisk marknadsekonomi.
Minns att AB hade en artikel med rubriken "Etanolbilen har X antal limpor i tanken", Minns inte vad X var, men rätt många skogaholmslimpor var det. Med tanke på att en svensk etanolbil inte körs på veteetanol så är det i mina ögon skrämselpropaganda. Dessutom så riskerar man med etanolfientligt propaganda att stoppa de satsningar som görs på att framställa etanol på annan biomassa. Vad vinner man på det? Alla biobränslen kommer från biomassa. Biomassa kan ju vara allt från trädgårdsavfall till matväxter till skit. Att framställa bränslen av mat är dumt, men att ta fram samma bränsle av restavfall borde ju vara ok, eller hur? Problemet är att om man "kriminaliserar" etanolköparna så tar man bort marknaden för den bättre sorten av etanol, därför kommer aldrig svensk etanolproduktion komma i gång.

Nu har vi kört det här ett par varv redan i den här tråden men jag förstår faktiskt inte varför man generaliserar oljan genom att ta den smutsigaste sorten som vi inte använder för att den är för skitig och jämföra den med labratorieframställd etanol som är finare raffinerad än den vi använder. Emergibegreppet är inte "rättvist" men vad är det egentligen? Skall etanolen få handikapp?
Men alla oljebaserade drivmedel börjar ju som tjockolja. Den hämtas ju inte upp som färdig bensin. Så mycket vet jag trots att jag inte är i branchen. Tjockoljan plockas ju upp bland annat i mellanöstern och afrika, under arbetsförhållanden som inte är direkt perfekta de heller. Som alla vet så har oljeintressen även bidragit till våld och korruption i de olika delar av världen där den hämtas upp. Alla har vi väl sett bilder från oljekatastrofer där oljetankers gått på grund. Detta drabbar inte bara djurliv i den känsliga strandnära miljön utan även fiskare som inte kan arbeta så länge oljan finns kvar. Oljan ligger, om den inte saneras bort, kvar i marken i evigheter.
Kol är inte mycket bättre det heller. Kolgruvor i tredje världen är inte som att jobba i malmberget direkt. Men kol bidrar ju till en enhetlig landskapsfärg. Gråskala kan ju vara riktigt snyggt...
Om nu inte emergibegreppet är rättvist, varför använda det? Varför ska man räkna in den solenergi det krävs för att odla en tall i kostnaden för hur mycket energi det går åt att tillverka biobränsle, men inte samma kostnad det gick åt att odla tallens föregångare under trias, plus den energi som tillförts tallens trias-föregångare under den tid den trängt allt längre ner under jordskorpan och förvandlats till kol, olja eller naturgas?

Nej, bort med oljan som bränsle och ersätt den med något miljövänligare, inte något sämre!
Absolut! (är kanske inte miljövänligare, men kan kan köra bilen på det).
Men för att nå dit måste vi forska och utveckla, utveckla och forska. Jag tror inte vi har råd att stänga några dörrar för att vi hittar moraliska betänkligheter där vi tidigare blundat.
Visst är det fel att matpriserna stiger. Om det nu har med etanolproduktion att göra är det helt fel väg att gå. Det borde finnas tillräckligt med andra växtprodukter att ta biomassan från.
Men att stora åkerarealer i tredje världen idag upptas av kaffe och tobakodlingar är det kanske inte så många som tänker på. Snittblommor är också något som odlas i många fattiga länder istället för mat. Kan vi kanske avstå från rökat och kaffet till förmån för kröka (som vi häller i tanken istället för levern)?
Visst är det ett skitjobb att hugga sockerrör i brasilien. Men det går säkert att bygga skördemaskiner som klarar av detta utan mänskligt lidande. Jag ser i alla fall inte att svensk produktion skulle vara beroende av ALU-arbetare med macheteknivar.
Slavarbetaren bland sockerrören skiljer sig för övrigt inte på många punkter från slavarbetaren på bananplantagen, den senare måste dock ha munskydd för alla pesticider. Vi äter väl en och annan banan här i landet varje år. Inte många av dem är krav och rättvisemärkta.
Så vilka är vi att helt plötsligvt moralisera över etanolen när vi med så gott samvete blundat för hur vi exploaterat tredje världen innan. Nog tycker jag att energi och drivmedel är viktigare än några bananer eller frukostkaffe. Eftersom drivmedel är viktigare är vi säkert beredda att betala mer för det än lyxvaror som kaffe, cigaretter och bananer. Alla de där pengarna som vi lägger på cigg går ju förresten det mesta till staten. Tobaksbonden får en bråkdel av det. Han skulle nog tjäna mer på att sälja etanol.
/E