Några reflektioner så här när julmaten börjar sjunka undan...
Min uppfattning är att det under överskådlig tid kommer att vara någon form av diesel som kommer att vara drivmedel nummer ett för den svenska och andra försvars-/krigsmakter. Mina skäl för detta är i stort följande:
1. Dieselmotorn är både en mogen teknologi och något som fortfarande utvecklas av många tillverkare. Det borgar för att det inom en överskådlig framtid kommer att finnas gott om dieselmotortillverkare och att dieselmotorer kommer att återfinnas i de flesta tillämpningar där styrka och vridmoment är viktigare än vikten.
2. Diesel är flexibelt. Dagens MK1-diesel är inte samma som gårdagens Dieselbrännolja 20, men ändå fungerar det i samma motorer. Nu börjar olika varianter av biodiesel komma fram och även dessa fungerar i samma motorer. Man kan till och med blanda olika typer av diesel i samma tank och det fungerar, dock inte alltid optimalt. Nu har det nämnts ovan att det finns problem med dagens biodiesel och det är sant, men vad är det som säger att utvecklingen har nått till vägs ände redan? Förmodligen/förhoppningsvis så kommer biodieseln av i morgon eller övermorgon att vara något annat och bättre. Eller också får vi helt enkelt vänja oss vid att underhållsintervallen blir annorlunda med biodiesel. Man kan ju också tänka sig att vi har biodiesel hemma i Sverige i normal beredskap medan det ligger "riktig" diesel i de fåtaliga återstående beredskapsförråden.
3. Diesel passar in i den befintliga logistikstrukturen. Hela försörjningskedjan är uppbyggd för att hantera drivmedel som är flytande i normaltemperatur. Det är ett stort incitament för att satsa på nya drivmedel som passar in i denna, istället för att börja bygga upp nya infrastrukturer för att hantera t ex gas. Det gäller allt från hur det förvaras till hur det hanteras i fält.
4. Vi ska idag göra insatser utomlands. Det gör att vi inte alltid kommer att kunna välja vilken leverantör av drivmedel som helst. Sitter vi i Tchad så kan det vara långt till närmaste leverantör av "exotiska" drivmedel som gas, diesel däremot finns överallt (nåja, nästan).
5. Vi ska använda vårt standarddrivmedel i annat än bara fordon. Det många inte alltid tänker på är att vi har andra saker än bilar som ska ha drivmedel, framförallt olika typer av motorelverk. Det är en sak att göra en bil gasdriven, men hur gör man med ett elverk som ska kunna bäras av en person och därför inte kan vara hur stort och tungt som helst?
Om vi för en stund ser lite vidare på frågan, så tycker jag att det är betydligt mer intressant hur vi utformar morgondagens fordon som drivs av diesel. Någon nämnde ovan att fördelen med vätgasfordon var att de drevs med elmotorer. Detta är ju dock inte något som är unikt för vätgas på något sätt.
Den intressantaste utvecklingen idag tycker jag är den på elhybridfronten, alltså att fordon drivs av direktverkande elmotorer som får sin ström från en generator som drivs av en förbränningsmotor. Kopplar man till en batteribank till detta koncept så blir det hur intressant som helst, i alla fall på papper (och fyrfärgsbroschyrer inte att förglömma

).
Fördelarna med en sådan skapelse är många:
- man kommer ifrån behovet av en tung och utrymmeskrävande drivlina (kardanaxlar, växellådor, differentialer mm)
- dieselmotorn (min favorit, det kan vara vilken förbränningsmotor som helst) kan arbeta vid sitt mest driftekonomiska varvtal eftersom man laddar batterier och inte direkt driver hjulen, vilket ger bättre driftekonomi (= längre räckvidder och lägre kostnader)
- elmotorerna kan även fungera som bromsar och genererar då ström till batterierna, vilket även det gynnar räckvidden
- fordonet har stor tillgång till elkraft vilket bara blir viktigare i dagens elektroniska värld
Fördelen med att ha dieselmotorn kvar i en sådan hybrid istället för att driva den med vätgas är att även om vi skulle börja nyanskaffa sådan så kommer vi att ha ett stort arv av äldre fordon som drivs med, just det, diesel... Redan idag har vi två drivmedel, bensin och diesel, där man aktivt jobbar med att få bort bensin så att vi får ett enhetsdrivmedel. Att då införa en tredje typ av drivmedel känns inte särskilt lockande. De som tycker att det är en logistisk katastrof att ha två typer av finkalibrig ammunition på en skyttepluton kan ju fundera över hur pass mycket mer jobb det skulle bli med ännu fler drivmedelsfordon...
Till sist vill jag bara säga att de som inom Försvarsmakten har i uppgift att utveckla strömförsörjningen har en vision - bränsleceller som tankas med diesel.