QUOTE (sgt Odh @ Dec 17 2007, 20:58 )

En tiokronors diodlampa från Biltema lyser mer. Med en grön, en vit och en röd i fickan löser man det problemet.
Det finns ju några speciallampor (Surefire om jag inte minns fel) som har röd/grön/vit och ungefär samma format.
En Surefire eller Fenix lyser mycket mycket mer med nästan ingen vikt alls. Fenix L1T slår lampa 3 på allt. Man kan ha rött och grönt filter i fickan. P3DQ5 slår G2/P6 osv.
Att bygga en filterhållare till tex P3D kan inte vara svårt. Rött, grönt, blått, litet hål, IR osv.
Man kan bygga om lampa 3 till någon sorts larmmina.
Avancerad lösning är att montera en växlande 3,5mm hona i lampan. En utdragen plastpinne sluter kretsen.
Budget: klädnypa och glasspinne i ena änden på sladden och två metallbitar med tejp på en sida under fjädrarna i batterihållaren. Istället för att strömmen går genom fjädern går den via sladden. Kabeln går ut genom hålen på undersidan.
Lampan kan bytas ut mot IR-diod (knacka lampan och löd dit en ytmonterad diod på ''trådarna'').
Om man ''förlänger'' plupparna på strömbrytaren med tex en plastbit med hål i så får man en larmmina direkt.
Larmmina 3, pris tio kronor.
Alltid kul att släpa fram lödkolven och leka lite, och jag uppskattar verkligen människors initiativ och förslagenhet.
Men jag tror att det vore bättre med en schysst MIL.SPEC.ad lampa såsom
Streamlight Sidewinder.