I22 Vargen
Dec 12 2007, 10:52
Hepp,
Någon som har en länk eller bra bilder på de "mintgröna" handskar soldaterna i ISAF styrkan brukar ha på sig på bilder på mil.se !?
(Har sökt men ej hittat, kanske ligger det redamn med i någon tråd!?)
bushman
Dec 12 2007, 11:03
kolla på recon.se eller lillsport.
jake the snake
Dec 12 2007, 11:25
Dom är inte speciellt bra. Köp från South West Motorsports istället om du ska ha handskar som är bra.
I22 Vargen
Dec 12 2007, 12:26
Hmm, ni missförstod, det är bilder på "orginalet" jag är ute efter inte att köpa ett par....
Farao Färde
Dec 12 2007, 13:04
QUOTE (I22 Vargen @ Dec 12 2007, 10:52 )

Hepp,
Någon som har en länk eller bra bilder på de "mintgröna" handskar soldaterna i ISAF styrkan brukar ha på sig på bilder på mil.se !?
Tror det är denna handske du syftar på. Har sett en bild från Agfa-nistan (filmen som aldrig tar slut) där en av våra hade ett par handskar med Soft Touchs loga på.

Kolla på:
http://www.softtouch.se/Kallas: S-991 X-treme
Klicka dig ned: Sortiment | Skyddshandskar | Monteringshandskar | Amara Sommar
eller:
"Alla artiklar"
Kan även levereras med redan avklippta fingrar.

Kallas: P-01 Cykel- & gymhandske
Har själv kört med dessa just dessa handskar i trädgården, bil mek och HV-vht INNAN jag visste att de användes av ISAF.
tjing,
/FF
PingisÖga
Dec 12 2007, 13:35
Vi använder dessa handskar dagligen i tjänsten på LedR, finns som ofodrade och fodrade, mycket smidigare än dom vanliga stridshandskarna, framförallt är den fodrade både mindre, varmare, smidigare och bättre passform, Underbara vid skytte.
//A
/ Skriver som en kråka
I22 Vargen
Dec 12 2007, 14:02
Alright, schysst, jag hade också sett bildspelet och var nyfiken. tack tack.
Japp, som sagt så används handskarna inom hela FM (vad jag vet). Handskarna är mycket bra, och tål rätt mycket stryk. De flesta i min pluton valde Soft Touch-handskarna (som vi även kallade för "montörshandskar", vilket det i princip är) före stridshandske 2000. De fodrade funkar också väldigt bra i "normal" kyla. Tror inte de är m-märkta dock.
Klättrarna i plutonen (operativa plutonen) fick dock ut några "specialhandskar" som våra befäl köpte in speciellt för just klättring/repellering. Sökte runt lite på nätet och såg att vi bla. fick testa Ejendalshandskar (de med snöflingan på):
http://www.ejendals.se/kampanjHandskar/Vet inte om det var på försök, men de är ju inte M-märkta. Ejendalshandskarna var mycket bra, stryktåliga, klarade av lite starkare kyla och framför allt var de skonsamma mot händerna och klarade faktiskt långa repelleringssträckor utan att de "brann". Vet att en del i Affe får ut Ejendalshandskar. Funkade dock inte så bra i väldigt sträng kyla. Vid övningar i bla trängslet använde de flesta femfingervantarna med ett par starkare arbetshandksar över.
Fjällräv
Dec 12 2007, 17:26
Om någon är intresserad så finns den ofodrade versionen för försäljning här
Amara X-treme, och den fodrade versionen här
Amara X-treme Vinter.
Äger själv en bunt av varje och kan väl säga att de är mycket praktiska under både vintern och sommaren och priset är ju inte så mycket att tala om. Angående sommarversionen så bör man nog köpa mer än ett par åt gången då de börjar släppa i sömmarna ganska tidigt om de används vid hårt arbete.
Wessén
bushman
Dec 12 2007, 23:03
har kört Ejendalshandskarna i bägge versionerna och tycker de är överlägsna stridshanskarna.
dock är det problem med de tjockare när och om de blir blöta.
tar lång stund att få dem torra.
soft touch kallas väl rent allmänt för sökhandskar i US?
har haft dem när jag jobbat på div event och det är fruktansvärt bra handskar för det priset.
Hittade en bild på en av de handskar som min pluton fick ut under vår GU. Först och främst till klättring, men de fungerade MYCKET bra som en allroundhandske/stridshandske. De är gjorda av Ejendals, men jag hittade inte dem på deras hemsida. Jag tror inte att jag såg några andra förband som använde sig av dessa handskar under övningar, men det är mycket möjligt att de har delats ut på alla förband. Verkar ju som att NBG får ut dem nu i alla fall:

De andra handskarna var i läder/syntet, vita med blå detaljer och samma snöflinga. Funkade bra i lite kyligare klimat.
Förresten så används det även andra, typ stålgrå, tunna montörshandskar i Affe. En av mina befäl som var nere hade ett par. Vet dock inte fabrikatet.
Farao Färde
Dec 13 2007, 21:16
QUOTE (Lego @ Dec 13 2007, 20:48 )

Hittade en bild på en av de handskar som min pluton fick ut under vår GU. Först och främst till klättring, men de fungerade MYCKET bra som en allroundhandske/stridshandske. De är gjorda av Ejendals, men jag hittade inte dem på deras hemsida. Jag tror inte att jag såg några andra förband som använde sig av dessa handskar under övningar, men det är mycket möjligt att de har delats ut på alla förband. Verkar ju som att NBG får ut dem nu i alla fall:
De andra handskarna var i läder/syntet, vita med blå detaljer och samma snöflinga. Funkade bra i lite kyligare klimat.
Förresten så används det även andra, typ stålgrå, tunna montörshandskar i Affe. En av mina befäl som var nere hade ett par. Vet dock inte fabrikatet.
Som vinterarbetshandske-utan-att-det-är-snorkallt kör jag en variant av den ovan Ejendals. Mina har krage istället för kardborreförslutning.
Ejendals Tegra Pro art.nr.9232.

Är riktigt nöjd med detta par handskar för sitt syfte.
Två saker som jag dock vill lyfta fram. Jag valde en storlek för liten. De värmer men sitter lite tight. Det andra är den reflexkanten som går frän pekfingret till tumledensfäste, lite funky när man vill vara hysch-hysch-tassa-tassa i skogen.
...och jo. Jag har många handskar. Fryser jag om händerna blir jag kinkig, därför har det blivit att jag har fler handskar än jag har knivar.
I22 Vargen
Dec 14 2007, 08:35
QUOTE (I22 Vargen @ Dec 12 2007, 10:52 )

Hepp,
Okej, okej, dom ser schyssta ut och så...men dom jag sett på bilder verkar vara mera "gröna", är dom moddade av soldaterna själva!, reflex bortsprättad etc.
När jag startade tråden tänkte jag mig om någon hade någon bra bild på just sådana "mintgröna" handskar..
Är du säker på att du inte menar Soft-Touchhandskarna då? Dom har nämligen ingen reflex. Om du INTE menar dom, så tror jag att jag vet vilka du menar. Nämnde tidigare att en av våra befäl som drog till Affe hade sådana...dock var de mer stålgrå än mintgröna? Eller så har jag fel.
Skall försöka leta upp någon bild på vilken jag menar.
EDIT: Är det dessa du menar vargen?

De var förvisso lite mer ljusgrå än stålgrå...men det var dessa jag menade iaf.
LeadHead
Dec 14 2007, 17:18
Ett tips är annars att inte hänga upp er på färgerna ni sett på bilder på nätet. I kedjan ljustemperatur --> vitbalans --> bildbehandling --> bildskärmens färgåtergivning, finns det mycket som kan gå fel...
Förresten, är det ingen som har noterat att NBG-lejonet också är "fegt" så som det bäres på bilden ovan (höger axel)? Jag har iaf. uppfattat det som att tecken som sitter på soldater ska peka i "anfallsriktningen"...? Det är väl därför jänkarna har en "felvänd" flagga på höger ärm?
QUOTE (LeadHead @ Dec 14 2007, 18:18 )

Ett tips är annars att inte hänga upp er på färgerna ni sett på bilder på nätet. I kedjan ljustemperatur --> vitbalans --> bildbehandling --> bildskärmens färgåtergivning, finns det mycket som kan gå fel...
När det gäller Afghanistan så är det nog mest ökendammet som färgar handskarna till andra färger än här hemma ;). Den handske som finns på bild i Legos inlägg benämns som tropikhandske (kan återkomma med m-nr), men jag har inte märkt nått speciellt med den, det finns bättre mjuka handskar
tror de heter nått i form av stridshanske djungel/öken
De är för övrigt riktigt bra enligt mig.
Funkar kanon här nere i A-land börjar bara bli lite kallt för att ha dem ibland..
Stella-Polaris
Dec 14 2007, 22:12
Efter att ha sett sista bilden nöjer jag mig att konstatera hur mode och häftighet kan ta över förståndet.. Alltså killen fryser inte... Kom inte och säg att han får bättre grepp med hanskarna... han håller inte på med något skitigt.... Uppkavlade ärmar och handskar????? Skidbillor????? Visst hemlig kille den där Robban!!!! Tönt!!!
Vad är det som är så fel? Och hur ska det då vara?
Jag har flera gånger använt handskar när jag burit kortärmat eller uppkavlat. Det är långt ifrån alltid som kylan är anledningen till att man bär handskar. Grundidén numera är att man i de allra flesta fall bär handskar, det är liksom utgångsläge och det finns flera anledningar till det. Greppet (som vi då tydligen inte fick ta upp) är en anledning, andra är smuts; småsårsundvikande; smittoundvikande; och massa andra. Men det kanske är dumt?
Glasögonen är fula men skyddar jäkligt bra mot sand.
Funktion före utseende någon? Praktisk erfarenhet före "tro" någon?
/K
Dobberman
Dec 14 2007, 22:22
QUOTE (Stella-Polaris @ Dec 14 2007, 22:12 )

Alltså killen fryser inte... Kom inte och säg att han får bättre grepp med hanskarna...
HAN FÅR BÄTTRE GREPP MED HANDSKARNA.Så nu sa någon det, vad händer då NU?
Sand Stella polaris SAND.
Sand och bärandet av ögonskydd, någon tanke om detta?

Efter att ha sett sista bilden nöjer jag mig att konstatera hur mode och häftighet kan ta över förståndet.. Alltså killen fryser inte... Kom inte och säg att han får bättre grepp med hanskarna... han håller inte på med något skitigt.... Uppkavlade ärmar och handskar????? Skidbillor????? Visst hemlig kille den där Robban!!!! Tönt!!!
Om jag inte missminner mig är bilden tagen då det landar en helikopter. Därav de coola brillorna. Tror säkert de fungerar utmärkt när man sitter uppluckad i ett moln av ökensand, och jag är övertygad att de tas av när den hemlige killen kommunicerar med folk/rör sig i folkmassor.
Handskar bör man enligt mig bära så ofta man kan. De har t.ex. alla som haft vinter-utb lärt sig. I Afghanistan är visserligen inte klimatet arktiskt, snarare tvärtom. Vilket också motiverar handskar. Lastbilar, vapen, patgb utsida osv. har en tendens att bli VARMA. Uppkavlade armar eller ej, vad finns det för koppling mellan skjortärmar och handskar föresten?
bushman
Dec 15 2007, 03:22
en viss utb som de flesta som skall göra utlandstjänst genomgått, eller kommer att genomgå rekomenderar handskar under tjänst i både öken och djungel.
dock med vissa restriktioner i djungelområdet.
om sedan du anser att det är fel att skydda sig mot damm Stella-Polaris, är det upp till dig.
och låt vara att mannen på bilden innehar en pose som kanske är svår att förstå, men ibland är det skönt att bara vila sig med armar i kors.
det enda jag skulle kunna ha emot bilden på killen med robban-gaddningen, är väl att det är mörka glas i de splitterskyddade och funktionella "skidglasögonen"
å andra sidan har han skäl att vara hemlig, so bee it.....
btw tac up gear har ett par trevliga handskar i tan som är värda att kolla upp också
linky:
ökenhandske lättantändlig
jake the snake
Dec 15 2007, 16:04

Jesus.
Man bär alltid handskar när man har gjort färdiga till strid. Detta för att förlänga livslängden på sina händer, eftersom det kan finnas varma föremål i striden, vassa föremål och helt enkelt för att få ett bättre grepp om saker. Han kanske inte håller på med något skitigt/jobbigt/farligt på bilden, men han kanske är BEREDD på att göra det, därav handskarna?. Ibland har man även skyddande glasögon, exempelvis såna du ser på bilden. Sand som flyger runt kan vara ett jättejobbigt inslag när man får det i ögonen. Har man ett par ESS NVG glasögon som Robban på bilden så kan de vara utmärkta att använda just för att slippa sand som flyger runt.
Uppkavlade ärmar har man för att det kan vara väldigt svettigt när det är över 40 grader varmt i skuggan.
Vad har detta med mode att göra? Det är så här riktiga soldater ser ut nuförtiden.
Välkommen in i 2000-talet!
Stella-Polaris
Dec 15 2007, 17:54
QUOTE (jake the snake @ Dec 15 2007, 16:04 )

Jesus.
Man bär alltid handskar när man har gjort färdiga till strid. Detta för att förlänga livslängden på sina händer, eftersom det kan finnas varma föremål i striden, vassa föremål och helt enkelt för att få ett bättre grepp om saker. Han kanske inte håller på med något skitigt/jobbigt/farligt på bilden, men han kanske är BEREDD på att göra det, därav handskarna?. Ibland har man även skyddande glasögon, exempelvis såna du ser på bilden. Sand som flyger runt kan vara ett jättejobbigt inslag när man får det i ögonen. Har man ett par ESS NVG glasögon som Robban på bilden så kan de vara utmärkta att använda just för att slippa sand som flyger runt.
Uppkavlade ärmar har man för att det kan vara väldigt svettigt när det är över 40 grader varmt i skuggan.
Vad har detta med mode att göra? Det är så här riktiga soldater ser ut nuförtiden.
Välkommen in i 2000-talet!
Mig veterligen brukar man ta av sig hanskarna för just att få bätter grepp om saker. Skitigt, jobbigt, och farligt kräver väl mera av ett par skyddshandskar än ett par damhandskar. Med tanke på hans otroligt skitiga uniform har han säkert stora problem med flygande sand. Är det 40 grader i skyggan så har en riktig ökensoldat inte kavlat upp ärmarna. Tyget skyddar mot ljus, värme och flygande sand.. Mode....
Du kanske ska åka till Afghanistan och lära folk hur en slipsten ska dras Stella-Polaris? Du tycks veta vad som gäller och verkar kunna bedöma folks förmåga, utrustning och drivkrafter genom bildtolkning. Imint på min ära.
Det finns lägen mellan 0 och 40 grader Celsius då uppvikt/kortärmat kan vara lämpligt, något som även lokala förmågor i varmare klimat insett. Men det är ju mode att klanka ner på soldater när de gör sitt jobb så det ligger ju nära till hands att säga att Robban gör fel, eller hur?
Jag törs lova dig att soldaten i fråga antingen kommer att byta skjorta eller kavla ner ärmarna klockan 1800 lokal tid. Om vinden har mojnat (vilket den normalt gör efter solnedgång) så kommer han nog att ha tagit av sig glasögonen då också. Är det bättre då?
/K
Dobberman
Dec 16 2007, 02:24
För att ge utrymme åt personer som har åsikter om vad som behövs och EJ i vissa missionsområden.
Ger vi nu utrymme för detta HÄR
I en redan befintlig tråd om detta....
Mvh
Rille116
Blå/Gul
I22 Vargen
Dec 17 2007, 21:00
QUOTE (Lego @ Dec 14 2007, 15:07 )

Är du säker på att du inte menar Soft-Touchhandskarna då? Dom har nämligen ingen reflex. Om du INTE menar dom, så tror jag att jag vet vilka du menar. Nämnde tidigare att en av våra befäl som drog till Affe hade sådana...dock var de mer stålgrå än mintgröna? Eller så har jag fel.
Skall försöka leta upp någon bild på vilken jag menar.
EDIT: Är det dessa du menar vargen?

De var förvisso lite mer ljusgrå än stålgrå...men det var dessa jag menade iaf.
Tjena Lego,
Japp precis dom var jag ute efter...bästa bilden på handskarna i rätt färg jag var ute efter hittils!..
jag var bara ute efter färg och modell....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.