HTM? Halvtidmodifiering?
TMS?
SeaSkua?
MPA?
HTM = HalvTidsModifiering
TMS = Torped Mina Sensor, en blandning av en torped, en mina och en UUV (Unmanned Underwater Vehicle!)
Sea Skua är en lätt sjömålsrobot, liknande robot 12
MPA= Maritime Patrol Aircraft
För 30 miljoner SEK får man som sagt inte så mycket idag, men mer personal så att dom få fartyg som vi trots allt har faktiskt kan bemannas skulle jag nog satsa på isf...
Om trådstartaren därimot menade 30
miljarder SEK, så är det en annan femma! I så fall skulle jag nog prioritera som följer...
1 - Beställa ytterligare 3 st Visbykorvetter
2 - Införa Lv-robotsystem till samtliga korvetter i Visbyklassen
3 - Införa RBS 15 mk3
4 - Beställa IDAS till Ubåtarna (IDAS är en robot som avfyras ur torpedtuben på ubåtar och är avsedd att bekämpa ASW helikoptrar, mindre ytfartyg eller t.o.m. kustinstallationer!)
5 - Beställa 4 st lätta fregatter/tunga korvetter typ MEKO CSL (inklusive div. nya vapensystem och sensorer!)
6 - Beställa 2 st nya stödfartyg
7 - Beställa 2 st nya ubåtar typ A26
8 - Beställa 8 st nya patrullbåtar, nåt i stil med sydkoreas nya Gumdoksuri klass - alltså något större än Göteborgs klassen, men mindre, enklare och billigare än Visby klassen...
Både korvetterna typ Stockholm och Göteborg avvecklas, likaså Visborg, Trossö och Orion. Även Södermanland båtarna fasas ut. HMS Carlskrona får fortsätta tjänstgöra som SIGINT/stabsfartyg...