Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Om du fick 30.000.000 till flottan.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > SJÖ
Admiral Kuznetzov
Vad skulle du lägga pengarna på. tgå från våran nuvarande flotta.
Isgubbe
Är du säker på att du fick till nollorna rätt där nu? Menar du 30 millioner så räcker det inte till mycket. Kanske nya fendrar till korvetterna och en full tank…
Psilander
En million är ungefär vad ett övningsdygn kostar för en korvettdivison, så lite mer tid till sjöss vore behövligt.

Men det jag tror du är ute efter är vilka mtrl projekt skulle jag införskaffa....

I prioritetsordning
1. HTM:a slls fyra Gbg korvetterna
2. LV robotaroch Lemurer till Visby och Göteborgssystemet
3. Slutföra och införa TMS i hela marinen.
4. RB15 Mk3 med landmålskapacitet, dessutom implemetera detta i en framtida HTM på Gotlandskalssen och A26.
5. Implementera Rb17 i HK14 och 15 (kanske även nya SeaSkua)
6. Fler marina Hkp och MPA
7. 2st "lätta kryssare"
8. Bygga en serie om 5st Visby Batch 2
9. 12st Stora patrullbåtar i standard flex.
Vc_90
QUOTE (Psilander @ Dec 9 2007, 13:41 ) *
En million är ungefär vad ett övningsdygn kostar för en korvettdivison, så lite mer tid till sjöss vore behövligt.

Men det jag tror du är ute efter är vilka mtrl projekt skulle jag införskaffa....

I prioritetsordning
4. RB15 Mk3 med landmålskapacitet, dessutom implemetera detta i en framtida HTM på Gotlandskalssen och A26.
7. 2st "lätta kryssare"

Nu vill jag inte vara en glädjedödare men HUR skall du få allt det där till flöttan för 30 miljoner svenska kronor?
The Swede
QUOTE (Psilander @ Dec 9 2007, 13:41 ) *

I prioritetsordning
7. 2st "lätta kryssare"

HTM? Halvtidmodifiering?
TMS?
SeaSkua?
MPA?

Du har inte funderat på att skriva så även landkrabbor vet vad du pratar om?

The Swede pansar2.png
PB-Syte
HTM? Halvtidmodifiering?
TMS?
SeaSkua?
MPA?

HTM = HalvTidsModifiering
TMS = Torped Mina Sensor, en blandning av en torped, en mina och en UUV (Unmanned Underwater Vehicle!)
Sea Skua är en lätt sjömålsrobot, liknande robot 12
MPA= Maritime Patrol Aircraft

För 30 miljoner SEK får man som sagt inte så mycket idag, men mer personal så att dom få fartyg som vi trots allt har faktiskt kan bemannas skulle jag nog satsa på isf...

Om trådstartaren därimot menade 30 miljarder SEK, så är det en annan femma! I så fall skulle jag nog prioritera som följer...

1 - Beställa ytterligare 3 st Visbykorvetter
2 - Införa Lv-robotsystem till samtliga korvetter i Visbyklassen
3 - Införa RBS 15 mk3
4 - Beställa IDAS till Ubåtarna (IDAS är en robot som avfyras ur torpedtuben på ubåtar och är avsedd att bekämpa ASW helikoptrar, mindre ytfartyg eller t.o.m. kustinstallationer!)
5 - Beställa 4 st lätta fregatter/tunga korvetter typ MEKO CSL (inklusive div. nya vapensystem och sensorer!)
6 - Beställa 2 st nya stödfartyg
7 - Beställa 2 st nya ubåtar typ A26
8 - Beställa 8 st nya patrullbåtar, nåt i stil med sydkoreas nya Gumdoksuri klass - alltså något större än Göteborgs klassen, men mindre, enklare och billigare än Visby klassen...

navy2.gif

Både korvetterna typ Stockholm och Göteborg avvecklas, likaså Visborg, Trossö och Orion. Även Södermanland båtarna fasas ut. HMS Carlskrona får fortsätta tjänstgöra som SIGINT/stabsfartyg...
Perman
QUOTE (PB-Syte @ Dec 9 2007, 17:15 ) *
Sea Skua är en lätt sjömålsrobot, liknande robot 12

Men Psilander skrev väl nya Sea Skua? Finns det en ny version på gång?

Både korvetterna typ Stockholm och Göteborg avvecklas, likaså Visborg, Trossö och Orion. Även Södermanland båtarna fasas ut. HMS Carlskrona får fortsätta tjänstgöra som SIGINT/stabsfartyg...

Jag tycker ändå att man kan behålla och modernisera två av Göteborgskorvetterna tills vidare. Även om dessa 30 miljarder skulle tillföras så tar det tid att få fram nya fartyg i operativ tjänst. Dessutom så ifrågasätter jag att avvveckla Södermanlandsubåtarna nu. Dessa är i vissa fall är modernare än Gotlandsubåtarna (maskineriet t ex). Bibehåll dagens fem ubåtar åtminstone fram tills 2015, annars blir det att kasta pengarna i sjön.

/Per
Erik_G
1 - Beställa ytterligare 3 st Visbykorvetter
2 - Införa Lv-robotsystem till samtliga korvetter i Visbyklassen
3 - Införa RBS 15 mk3
4 - Beställa IDAS till Ubåtarna (IDAS är en robot som avfyras ur torpedtuben på ubåtar och är avsedd att bekämpa ASW helikoptrar, mindre ytfartyg eller t.o.m. kustinstallationer!)
5 - Beställa 4 st lätta fregatter/tunga korvetter typ MEKO CSL (inklusive div. nya vapensystem och sensorer!)
6 - Beställa 2 st nya stödfartyg
7 - Beställa 2 st nya ubåtar typ A26
8 - Beställa 8 st nya patrullbåtar, nåt i stil med sydkoreas nya Gumdoksuri klass - alltså något större än Göteborgs klassen, men mindre, enklare och billigare än Visby klassen...

Räcker 30 miljarder till det då? Betänk att du ska ha folk, reservdelar och utbildnings/underhållsresurser till grejorna också.. eller betala någon annan för de resurserna..

/E
mdn
30 övningsdygn. De värnpliktiga som kommer ut på fartygen i början av 2008 kommer inte att få många övningsdygn om jag tyder djungeltrummorna rätt. Bra sjömän fostras inte till kaj.

/mdn
Ragulin
Jag hade satsat en slant på ett ordentligt stöd/lag-fartyg med RAS-kapacitet, sjukvårdsresurser ombord, möjlighet att ta emot hkp och med god förmåga till självskydd.
PB-Syte
QUOTE (Perman @ Dec 9 2007, 20:50 ) *
Men Psilander skrev väl nya Sea Skua? Finns det en ny version på gång?

Ingen aning, men Sverige har inga Sea Skua idag, alltså blir systemet nytt för oss...

Jag tycker ändå att man kan behålla och modernisera två av Göteborgskorvetterna tills vidare. Även om dessa 30 miljarder skulle tillföras så tar det tid att få fram nya fartyg i operativ tjänst. Dessutom så ifrågasätter jag att avvveckla Södermanlandsubåtarna nu. Dessa är i vissa fall är modernare än Gotlandsubåtarna (maskineriet t ex). Bibehåll dagens fem ubåtar åtminstone fram tills 2015, annars blir det att kasta pengarna i sjön.
/Per

Menade givetvis inte att vi ska göra oss av med alla dessa fartyg imorgon, givetvis fasas dom befintliga plattformarna ut i takt med att dom nya levereras. Tänk på att det tar flera år att konstruera och utprova nya fartyg, inte minst ubåtar - kockums säger själva att dom måste få en beställning snarast om dom överhuvudtaget ska hinna leverera A26 till 2015...

Räcker 30 miljarder till det då? Betänk att du ska ha folk, reservdelar och utbildnings/underhållsresurser till grejorna också.. eller betala någon annan för de resurserna..

Grovt räknat så ja, då räcker stålarna. Iaf till anskaffning och införande, drift och underhåll - nja kanske under en begränsad tid. Men samtidigt så kan du väll inte mena att denna summa ska räcka även till livstidsdrift av systemen. För isf kommer dessa pengar snabbt gå åt! Jag väljer iaf att se denna summa som en ren "vad skulle du köpa utan att bekymra dig för driften?" summa... navy2.gif
Psilander
Nya Sea Skua (Sea Skua Mk2)

Stödet skall lösas av renodlade stödfartyg, kanske i nån form av "RFA" lösning, för att göra det enklare för även civila myndigheter att låna vid behov.

Ledningen sköts från de "lätta kryssarna", egentligen upphottade fregatter med framförallt god lednings, Lv, landattack och Hkp förmåga.

Framföallt får man inte snåla med uthålligheten på något av skroven.
Triggerpuller
QUOTE (Psilander @ Dec 9 2007, 14:41 ) *

I prioritetsordning
7. 2st "lätta kryssare"

Nu är jag ju en riktig landkrabba men även jag har ju rätt till en åsikt:

1. Dito.
2. Dito.
3. Dito.
4. Dito, men samordnas med flygvapnet.
5. Känns inte som en nödvändig kapacitet.
6. Optionen på Hkp 14 är väl utlöst? Om inte görs det.
7. Blir omvandlat till 4 Meko CSL som PB-syte föreslog.
8. Nej, däremot 2 Stödfartyg.
9. Nej. Det räcker så.

Ca 10-15 miljarder.

Med resten köper jag i prioriteringsordning:

1. Nya robotar och bomber till JAS 39C.
2. Nytt luftvärnsrobotsystem (NASAMS).
3. Ytterligare 40 Archer.
4. REMO av Strv 121 till 122 standard.
5. Fältarbetspansarbandvagnsystem 120.
6. Brobandvagnssystem 120.
7. Fler Bgbv 120.
8. Första serien av SEP.
9. Pvrb Eurospike LR.
DaRaven
Man blir ju ledsen över att ingen har föreslagit varken pansarkryssare eller jagare ju!
Psilander
För att fylla gapet tills Visby batch 2 kommer, därefter till "lokalförsvarsförbanden" dvs primärt som flaggskepp i Östersjön och patrulltjänst och utbildning för yngre officerare i stora befattningar. Kan användas i lågintensiva konflikter som patrullfartyg nära land.

2. LV robotar och Lemurer till Visby och Göteborgssystemet
Framförallt förbättring av det yttäckande luftförsvaret, kan ge visst skydd även till amf. Dessutom förstärkning av force protection förmågan och kustnära operationer.

Säger sig självt, vi behöver nästa generations undervattens sensor och vapen för möta framtida hot och bevara den stora kunskapsbank vi har om undervattensstrid i trånga och grunda farvatten.

Fartygen blir en större och viktigare straegisk resurs, framförallt ubåtarna.

HKP är idag den klubba man har för framskjuten spaning och bekämpning av mindre enheter innan de når fram till fartygen. I tex 1a Gulfkriget oskadliggjorde RN Lynx större delen av Iraks lätta flotta. Liknande skedde även i falklandskriget.

Avgörande för bevakning av eget territorium, samt skapa en tillförlitlig överblick över ett operationsområde.

7. 2st "lätta kryssare"
Flaggskeppen på ocenerna. Två större fregatter med stor ledningsförmåga och kapacitet framförallt landmålsbekämpa med grovt artilleri och kryssningsrobotar samt erbjuda yttäckande försvar till stridsgruppen.

Samma grundkoncept men något större och anpassade till en primär uppgift och anpassade att omplettera varandra i en sammansatt stridsgrupp.

Uthålliga men enkla patrullbåtar för patrulluppgifter, minröjning, ytstrid eller luftförsvar bör också kunna konverteras till ledningsplatformar till amf. Används oftast i hemmafarvatten för STC.

Stödfartygen bör lösas genom en lösning liknande RFA i England dvs en halvcivilmyndighet som kan stödja hela samhället med lasarettsfartyg, tankers etc, primärt dock flottan. LPD räcknas in här också. Nya Orion ingår här och Ckr återgår till långreseverksamheten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.