@Drmagoo
Vilka kompetensbrister i första hjälpen föreligger hos den aktuella personalen? Du tycks ju veta att det finns brister där eftersom du efterfrågar adekvat första hjälpen utbildning.
Vad har du för källor på genomförandet som vidarebefordrat det till dig som inte var där? Vad har du för preferenser när du gör bedömningen?
Vad var det som inte gjordes som borde ha gjorts?
Själv så avhåller jag mig från att ifrågasätta utbildningsståndpunkten hos personalen. De gjorde säkert vad som kunde göras och jag lider med dem och anhöriga.
/K
Vilka kompetensbrister i första hjälpen föreligger hos den aktuella personalen? Du tycks ju veta att det finns brister där eftersom du efterfrågar adekvat första hjälpen utbildning.
Vad har du för källor på genomförandet som vidarebefordrat det till dig som inte var där? Vad har du för preferenser när du gör bedömningen?
Vad var det som inte gjordes som borde ha gjorts?
Själv så avhåller jag mig från att ifrågasätta utbildningsståndpunkten hos personalen. De gjorde säkert vad som kunde göras och jag lider med dem och anhöriga.
/K
Precis som jag skrev så var det inte en kommentar till själva olyckan utan mer snacket "det fanns ju en SSK där".
Vad händer om det är SSK:n som blir sårad? Vem tar över vården då? Det är där jag "saknar" utb. för soldaterna...
Vad jag vet så motar soldaterna ingen mer utbildning än TOS och vanlig första hjälpen (ABC...).
Säger inte på något sätt att om alla soldater som närvarade vid detta tillfälle, varit utb. trauma läkare så hade gjort någon skillnad. Utan att man har en skarp övning och det borde finns en större beredskap, igenom soldaterna själva, vad gäller "första hjälpen" istället för bara EN ssk..
Du kan lära någon en fruktansvärt massa på 1-2 veckor, vilket skulle göra den individen fullt rustad att ge sin sårade kamrat mer tid innan denne är transporterad till sjukhus... I stället för att bara ha en SSK/övning så har du en soldat/grupp som kan hjälpa skadade.