QUOTE (Sljivovica @ Dec 9 2007, 19:58 )

Många tycks tro att vattenpipa innehåller
rock´n´n roll tobak..
Även om jag själv inte har nyttjat, så inbillar jag mig att dom kör med
ordinär Swedish Match eller motsvarande..

Vattenpipa (narghiljie) röker man med en speciell smaksatt och fuktad tobak. Det finns naturell, lakrits, mynta, ros, körsbär och äpplesmak. Jag föredrar personligen äpple, vilken också är den mest populära. Hardcore-rökarna använder naturell, men det har jag aldrig smakat.
Man lägger tobaken i en liten kopp (piphuvudet) och omsluter koppen med lite pereforerat folie och placerar glödande kol av ett speciellt slag ovanpå folien. I kärlet under piphuvudet har man kallt vatten upp till 3/4 av volymen. Se till att alla slangar är täta och att piphuvudet (som är löstagbart och av keramik) sluter tätt vid infästet. Finns det läckor, så tätar man med en bit blött tyg eller hushållspapper kring infästningen.
Lägg på kolen och dra djuuupa bloss för att få igång pipan. Det smakar väldigt gott, röken är sval och det är oerhört avkopplande.
Jag tycker att det är lite olyckligt med den där knarkar-associationen till vattenpipa. Bland 60-talets haschtomtar var det kanske lite extra mysigt att röka braj ur narghiljie, men i arabvärlden, där detta praktiseras i stor omfattning, är det tobak som röks. För övrigt heter det att man "dricker" tobak när man röker narghiljie.
Alltid lär man sig något nytt på Soldf!