Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Veckans bild på SvD:s resesajt
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Vildmannen
http://www.mintur.se/start/article.php?articleID=76
Fotografen har 2 st album + dagbok på nätet; http://www.mintur.se/medlemmar/medlem.php?memberID=3421
Spartacus
Snygg bild helt klart, lite udda pose dock

Här är årets bild som Metros läsare fick skicka in: http://www.metro.se/_internal/cimg!0/3...6ucvymamjvuipno

Riktigt snygg bild om man hade fått se en större version likt den i tidningen, enormt vacker reflektion i hjälmen. Två bilder i en.
HannesFury
Tack Vildmannen för tipset, han har många intressanta bilder i sina album!

Spartacus:

När du säger "Två bilder i en" påminns jag starkt om Jan Van Eycks (<--enligt konsthistoriker en av medeltidens största konstnärer) berömda målning "makarna arnolfinis trolovning", där konstnären med en oslagbar millimeterprecision återger hela förgrunden i en pytteliten, rund spegel på väggen smile.gif
Schmutte
QUOTE (Vildmannen @ Dec 8 2007, 10:51 ) *

Hittade en bild på hans sida..

(jag är inte professor i att få tumnaglar så om bilden blir förstor så kanske BG kan hjälpa)

Är det vattenpipa de smuttar på?

Vilka reaktioner väcker en sådan här bild?
GeBe
Man kan ju röka vanlig tobak i vattenpipor...
Krook
Nu har jag flyttat denna tråd eftersom den tydligen kom att röra bilderna och sånt mer än internationell tjänstgöring.

Vad gäller den senaste bilden så torde den inte väcka några större reaktioner.
Sljivovica
Många tycks tro att vattenpipa innehåller rock´n´n roll tobak..
Även om jag själv inte har nyttjat, så inbillar jag mig att dom kör med
ordinär Swedish Match eller motsvarande.. laugh.gif
ugly
QUOTE (Schmutte @ Dec 9 2007, 18:35 ) *
Hittade en bild på hans sida..

Är det vattenpipa de smuttar på?

Vilka reaktioner väcker en sådan här bild?

Min reaktion är att han har himla trevligt med sina vänner och kan koppla av efter en dags bra arbete.

En bild lösryckt från sin text kan uppvisa vad som helt. helt beroende på vilken fantasi den som ser bilden har.
Läser man texten han skrivit i sin dagbok tillsammans med bilden så förstår man.

Tycker personligen att det är dumt att lägga upp en bild utan att länka till källan för att sedan försöka få någon sorts negativ reaktion på den.
Så tolkar i alla fall jag ditt inlägg.
Ragulin
QUOTE (Sljivovica @ Dec 9 2007, 19:58 ) *
Många tycks tro att vattenpipa innehåller rock´n´n roll tobak..
Även om jag själv inte har nyttjat, så inbillar jag mig att dom kör med
ordinär Swedish Match eller motsvarande.. laugh.gif

Vattenpipa (narghiljie) röker man med en speciell smaksatt och fuktad tobak. Det finns naturell, lakrits, mynta, ros, körsbär och äpplesmak. Jag föredrar personligen äpple, vilken också är den mest populära. Hardcore-rökarna använder naturell, men det har jag aldrig smakat.

Man lägger tobaken i en liten kopp (piphuvudet) och omsluter koppen med lite pereforerat folie och placerar glödande kol av ett speciellt slag ovanpå folien. I kärlet under piphuvudet har man kallt vatten upp till 3/4 av volymen. Se till att alla slangar är täta och att piphuvudet (som är löstagbart och av keramik) sluter tätt vid infästet. Finns det läckor, så tätar man med en bit blött tyg eller hushållspapper kring infästningen.

Lägg på kolen och dra djuuupa bloss för att få igång pipan. Det smakar väldigt gott, röken är sval och det är oerhört avkopplande.

Jag tycker att det är lite olyckligt med den där knarkar-associationen till vattenpipa. Bland 60-talets haschtomtar var det kanske lite extra mysigt att röka braj ur narghiljie, men i arabvärlden, där detta praktiseras i stor omfattning, är det tobak som röks. För övrigt heter det att man "dricker" tobak när man röker narghiljie.

Alltid lär man sig något nytt på Soldf!
ugly
Förbannat bra förklarat Ragulin. happy.gif

Edit:tog bort en rad
Spartacus
Äsch, vattenpipa är ju lika vanligt som föda i mellanöstern
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.