Jag har alltid upplevt att den gränssättande faktorn är förarvilan men även med dessa 6 timmar som faller bort per dygn så slits det rätt friskt på resten av gänget ändå, efter en vecka med 21-25 timmars sömn är man ju ingen glad nallebjörn precis. Med 2 man i observation kan dock 4 man sitta ner och vila.
Dagens motståndare är med största sannolikhet österns horder men de kommer troligtvis åkande i Toyota och inte i T-72. Och även om de rent materiellt och tekniskt sett är "light forces" så innebär ju inte det att de inte kan fläska till en rätt rejält med närpansarvärnsvapen och IED. Talibanernas bättre förband är troligtvis snabbare på manövrera avsuttet än t ex svenskar eftersom de är lättare utrustade och inte uppbundna av inlärd formalia. Dom är MYCKET snabba till omfattning och det har kanadensare, britter, danskar och holländare påpekat efter att ha slagits mot dem. Vad vill jag nu komma med det här rabblandet? Jo, att pansar, eldkraft och band för rörlighet fortfarande är kung i den moderna striden och räddar liv, därför är jag beredd att lägga pengar på vad många uppfattar som gammaldags. Sen skall man inte tro att det sista mellanstatliga högintensitetskriget är utkämpat.
Om alla först tar på foliehatten så kan vi ju därefter fundera över vad ett Ryssland med ett proffesionellt försvar och nyvunnet självförtroende kan företa sig i samband med en konflikt med hela eller delar av EU? Jag menar inte att vi kommer att få se "Röd Storm" spelas upp på de mellaneuropeiska slätterna men en mindre, begränsad konflikt är i vart fall enligt mig fullt möjlig.
Sen förespråkar jag inte per se pansarspaningförband av den gamla rigida sorten utan en mer modulär organisation där förbandet kan växla mellan olika fordonsalternativ och då kunna plocka med sig sina sensorer till dessa. Ta med sensorhuvudet från masten på 9040 t ex och stoppa in det i skuffen på en Galt. För att sedan montera upp det på ett markstativ. På samma sätt skall en 90-förare inte vara fullständigt oduglig när han står där utan vagnen, vilket idag faktiskt kan vara fallet. Alla skall vara spaningssoldater i bottnen. Eftersom man har ett modulärt förband kan man också anpassa det för den specifika insatsens begränsningar avseende logistik etc. Kanske en 9040-pluton som skuggar två Galten-plutoner och kan slå ihjäl allt kraftigare motstånd som de senare stöter på.
En sak som man skall komma ihåg är att UAV t ex är väldigt bra, men när det radiostyrda flygplanet inte längre är "on station" vet man inte vad som sker på platsen längre. Samma diskussion som stridsvagn vs stridshelikopter, det markbundna spaningförbandet finns kvar i terrängen observerandes, beredda att rapportera, leda eld eller att brassa på själva om det skulle behövas.
Vi diskuterar ju egentligen ett lätt/medeltungt spaningsförband och inte ett tungt eftersom ett sådant skulle innefatta stridsvagnar men för att replikera så vill jag hävda att lätta spaningsförband är en "one trick pony" som är begränsad i sin användbarhet mot lätta motståndare och ännu mer begränsad gentemot tunga förband. Skall man anställa och utbilda ett kompani eller en bataljon så kan man lika gärna skaffa sig båda kompetenserna eftersom extrakostnaderna för en lätt fordonspark inte är astronomiska.
Det är mycket som är
nice och inte
need om man bara sätter mål och krav nog lågt. Med samma motivering skulle jag nog kunna slakta bort ubåtsvapnet, amfibiekåren, stridsflyg, transportflyg, stridsvagnar, pansarskyttefordon, splitterskyddade fordon, artilleri, luftvärn och helikoptrar på ett litet kick.

Vill man skåda ett dylikt elände kan man studera belgiska FM där artilleriet består av dragna granatkastare och manöverförbanden har ungefär samma rörlighet, eldkraft och skyddsnivå som ett sydsvenskt Hvinsatsförband, man använder Unimog. Och då snackar vi ändå ett av europas rikaste länder med nästan 2 miljoner inv mer än Sverige.
Strf 9040A är inte gatis men nu är de inköpta och står där, väntandes på att bli använda till något nyttigt. Men med dagens utformning av FM och de ekonomiska realiteterna blir det här bara funderingar.
Men ett mycket intressant ämne.

EDIT: La till konflikt och oduglig.