Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lite allmänna frågor kring träning.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Hinderbanan
Jasmine86
Styrketränade igår för första gången efter en längre tids svacka. Det gick bättre än jag trodde, tydligen använder jag väl lite muskler när jag jobbar också..
Körde BRAK eller liknande övningar, använde hantlar till axlarna. Det hela tog väl 45 min.
Mina frågor är att om man kör det passet varannan dag - om det funkar att BRAKa en kortare stund (t.ex på morgonen) de dagarna man inte kör långa passet? har nämligen för mig att jag läste av någon här som genomförde ett längre styrkepass på måndag t.ex, och på tisdag körde BRAK i 15 min samt kondition på samma dag. Ger 15 minuters BRAK på morgonen någonting?
Sen det här med kondition. När det gäller värnplikten får man ofta höra att uthållighet skulle vara mer användbart än explosivitet (både styrke- och konditions-mässigt).
Well, jag har börjat springa de senaste 6 veckorna och bara kunnat konstatera att vad gäller uthållighet så klarar jag betydligt längre förväntat, har t.o.m kunnat öka tiden över en timma på den här tiden (från att aldrig ha löptränat i hela mitt lilv) utan att avlida på kuppen.
Jag har dock försökt spurta och springa avsevärt snabbare under kortare tid några gånger, och det går åt h-e. Jag orkar inte alls. Jag hade gärna velat kunna tokrusa i åtminstone 20 minuter men jag är långt därifrån. Hur kan jag göra för att bibehålla mina resultat i distanslöpning (tror det heter så) samtidigt som jag ska orka träna upp lite explosivt flås SAMTIDIGT som jag styrketränar? En stor fråga, men jag behöver kanske mindre ett färdigt träningschema som ett vettigt veckoupplägg. Jag jobbar nästan 75 % samtidigt som jag går i skolan 100 %. Gymkort är uteslutet. Jag rycker in om runt 7 veckor, att slänga massa pengar på något som blir värdelöst om två månader känns onödigt.
Styrketränat har jag som sagt gjort förut men det här med att få upp konditionförmågan är mer outforskat för mig, så tips på hur jag bör varva de två samt avvägningen mellan distans -och intervalllöpning vore jag väldigt tacksam för smile.gif

Efter de övningar med Hv som faktiskt varit fysiska, så har förmågan att kunna röra sig, tungt lastad under kort tid samtidigt som man löser en uppgift varit det svettigaste. Framryckningar i skogen, stan eller över berg (Gbg -07(!)).
Att vara uthållig är säkert bra under längre marscher exempelvis, men när man övar ett moment, en förmiddag + eftermiddag där 5-min raster är insprängda, man sitter ner och väntar kanske 20-30 sek mitt i, för att sedan snabbt röra sig framåt igen, så känns det som om lite mer intervall-träning iaf i mitt liv inte hade skadat rolleyes.gif

Sen en väldigt specifik fråga - När man gör smala armhävningar bör man hålla händerna så pekfingrarna och tummarna bildar en trekant enligt instruktörerna på mitt förra gym. Det känns dessutom "rätt" att göra så. Men när jag skulle göra den här övningen häromdagen kom jag av mig totalt. Var i förhållande till kroppen ska jag sätta händerna? i "linje" med axlarna? längre ner, typ rakt under brösten? Det blir jobbigare ju längre fram jag satte händerna, jobbigt på det sättet att jag hade svårt att fokusera på själva rörelsen.

Och så en specifik fråga till - Under värnplikten utövar man BRAK direkt utanför logementsdörren? På klinkergolvet? Provade att göra övningarna direkt på parketten härhemma igår biggrin.gif Bara det att t.ex vid sit-ups blir de helt fel, eftersom min rygg svankar så fort jag ska gå upp. Detta för att undvika golvet, för det gjorde... ont... jag kanske bara är gnällig nu men det känns rätt onödigt att få ont, liksom... eh jaja. Man kanske vänjer sig?

Så det var väl allt för nu! /Jasmine
Fästningstrollet
Om du har tränat löpning i 6 veckor så ska du nog inte börja med intervallträning riktigt än, risken för skador ökar ganska mycket då. Jag vet inte hur mycket du tränar nu men ett bra upplägg för löpträning är att köra ett långdistanspass, ett medeldistanspass och ett tempopass i veckan.

Långpasset - håll ett tempo som ligger något under ditt normaltempo ("hellre länge än långt", tror jag man brukar säga), börja spring i 50 min. Öka tiden 5 min varje vecka.

Medelpasset - normaltempo i 50-70% av tiden på långpasset. Öka tiden varje vecka.

Tempopasset - håll ett tempo som är något högre än ditt normaltempo, det ska kännas ansträngande men du ska orka hålla tempot i hela passet. Detta pass ska vara betydligt kortare än de andra. Värm upp ordentligt innan detta pass för att slippa skador.

Långpass och tempopass sliter på kroppen så det kan vara bra att ta två dagar vila efter dessa i början.

BRAK-träning kan ju genomföras i samband med löpträningen om du har dåligt med tid.

Ang. hårda golv - gilla läget.

PBGRK 0506
tanken med smala armhävningar är primärt att träna upp muskulatur kring triceps och även stabilisera upp magen.. Gör övningen så att den tar på dessa ställen så gör du rätt..

Angående löpningen.. Om du nu rycker in om 6,7 veckor.. Börja marschträna omedelbart!! Gärna nu på direkten, att vara någon gud på löpning är väl bra, men att vara marschstark är det absolut viktigaste.

Lycka till med träningen
Doggydriver
BRAK och löpning klarar du dig nog med dom återstående veckorna.

Nu är jag ingen löpargud och utgår från egna förutsättningar, men det fästningstrollet skriver stämmer bra med vad som fungerat för mig.

Glöm inte att löpningen (om du inte sprungit mycket förr) vänjer många viktiga leder som annars kan ta stryk vid längre påfrestningar.

Marschträningen vettefan om du behöver eller borde lägga tid på så här kort tid innan inryck. Inte många i detta land som bär så vansinniga mängder som AmfGrk.
SpetnaZ
BRAK / Löpning VS Marchträning. Så får jag nog föreslå marchträning, eftersom du har du inte har marchat något innan och det krävs en viss vana för det. Har du haft chansen att hämta ut dina kängor innan inryck.?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.