Körde BRAK eller liknande övningar, använde hantlar till axlarna. Det hela tog väl 45 min.
Mina frågor är att om man kör det passet varannan dag - om det funkar att BRAKa en kortare stund (t.ex på morgonen) de dagarna man inte kör långa passet? har nämligen för mig att jag läste av någon här som genomförde ett längre styrkepass på måndag t.ex, och på tisdag körde BRAK i 15 min samt kondition på samma dag. Ger 15 minuters BRAK på morgonen någonting?
Sen det här med kondition. När det gäller värnplikten får man ofta höra att uthållighet skulle vara mer användbart än explosivitet (både styrke- och konditions-mässigt).
Well, jag har börjat springa de senaste 6 veckorna och bara kunnat konstatera att vad gäller uthållighet så klarar jag betydligt längre förväntat, har t.o.m kunnat öka tiden över en timma på den här tiden (från att aldrig ha löptränat i hela mitt lilv) utan att avlida på kuppen.
Jag har dock försökt spurta och springa avsevärt snabbare under kortare tid några gånger, och det går åt h-e. Jag orkar inte alls. Jag hade gärna velat kunna tokrusa i åtminstone 20 minuter men jag är långt därifrån. Hur kan jag göra för att bibehålla mina resultat i distanslöpning (tror det heter så) samtidigt som jag ska orka träna upp lite explosivt flås SAMTIDIGT som jag styrketränar? En stor fråga, men jag behöver kanske mindre ett färdigt träningschema som ett vettigt veckoupplägg. Jag jobbar nästan 75 % samtidigt som jag går i skolan 100 %. Gymkort är uteslutet. Jag rycker in om runt 7 veckor, att slänga massa pengar på något som blir värdelöst om två månader känns onödigt.
Styrketränat har jag som sagt gjort förut men det här med att få upp konditionförmågan är mer outforskat för mig, så tips på hur jag bör varva de två samt avvägningen mellan distans -och intervalllöpning vore jag väldigt tacksam för
Efter de övningar med Hv som faktiskt varit fysiska, så har förmågan att kunna röra sig, tungt lastad under kort tid samtidigt som man löser en uppgift varit det svettigaste. Framryckningar i skogen, stan eller över berg (Gbg -07(!)).
Att vara uthållig är säkert bra under längre marscher exempelvis, men när man övar ett moment, en förmiddag + eftermiddag där 5-min raster är insprängda, man sitter ner och väntar kanske 20-30 sek mitt i, för att sedan snabbt röra sig framåt igen, så känns det som om lite mer intervall-träning iaf i mitt liv inte hade skadat
Sen en väldigt specifik fråga - När man gör smala armhävningar bör man hålla händerna så pekfingrarna och tummarna bildar en trekant enligt instruktörerna på mitt förra gym. Det känns dessutom "rätt" att göra så. Men när jag skulle göra den här övningen häromdagen kom jag av mig totalt. Var i förhållande till kroppen ska jag sätta händerna? i "linje" med axlarna? längre ner, typ rakt under brösten? Det blir jobbigare ju längre fram jag satte händerna, jobbigt på det sättet att jag hade svårt att fokusera på själva rörelsen.
Och så en specifik fråga till - Under värnplikten utövar man BRAK direkt utanför logementsdörren? På klinkergolvet? Provade att göra övningarna direkt på parketten härhemma igår
Så det var väl allt för nu! /Jasmine