Ok, slut med ironin. JAG ser inte riktigt behovet av en stor flotta, eller marin för den delen, när ambitionen är att koncentrera trupp på få missionsområden. I mina ögon ger fartyg väldigt lite "bang for the bucks". De kan knappast användas för nuvarande missionsområden. Jag har svårt att se att de skulle vara till nån större nytta i kommande missionsområden (om vi lite objektivt försöker sia om var FM kommer att vilja skicka trupp på några års sikt).
1. Rent historiskt har små nationer gynnats av en stark flotta och en liten men naggande god armé som tex Holland och Storbrittaninen.
2. Fartyg ger inte de snabba "mediala" vinster som soldater på landbacken gör. I de flesta krishärdar brukar de däremot vara tidigt på plats, dvs långt innan FN mfl har fattat beslut om ev. mission för att samla underrättelser, evakuera egna medborgare, utöva politisk påtryckning etc. När mandatet är på plats (som för Gle i Libanon, från riksdagen till insats på 5 dar!) så kan man börja verka med embargon etc, dessutom utgör de ofta en god reträttpost om det går galet på land med tex kvalificerad sjukvård etc. Genom att säkra sjövägen skapar de en förutsättning för att man skall kunna verka på land dvs hjälptransporter kommer fram, underhåll kommer fram, finasiering av "bad guysen" kan förhoppningsvis brytas då mycket av vapen och narkotika smuggling går på köl eller tvingas ta andra vägar där kapaciteten är lägre.
3. Vi har varit efterfrågade till flera uppdrag, tex FROGG eskorterna dvs eskorten av krigsmateriel till uppbyggnaden inför Irak kriget, Active Endevour ett par gånger både i Medelhavet, runt Gibraltar och nu senast vi Afrikas Horn - Somalia. Active Endevour är NATO:s marina del av kriget mot terrorismen. Dessutom har vi UIV, minröjningen i Baltikum (som görs med ordinarie GU) och ML som genomförts.. Jag kan komma på ett antal scenarion där vi kunde haft våra marina styrkor också som tex eskorter i persiska viken, spaning och embargo operationer mot fd Jugoslavien, knarkjakt i Karibien, eskorter av vår krigsmateriel till missioner etc.
4. Vi lider sedan av Chapmans dagar av notriskt för små fartyg, med de nya Stridsstödfartygen så kommer det delvis bli ändring på det. Fartygen behöver kanske inte mer vapen men mer plats för uthållighet och sjöduglighet.
Jag är inte så insatt i tex Tchad problematiken men ofta hänger konflikter ihop och genom att tex påverka SUdans sjötransporter kan man påverka situationen i Tchad. När britterna krigade i Sudan redan 1898 så hade RN kanonbåtar på Nilen vilket var en viktig understödsresurs till armen.
Marinen har uppgiften TI. De delar som kan användas som "boots on the ground" kan vi använda i US.
TI är en del av marinens uppgifter, som jag tidigare förklarat finns stora möjligheter för örlogsfartyg i US. Tyvärr så har ingen ifrågasatt, varför tex det inte finns något fartygskomponent i NBG osv.
Jo, jag är infanterist. Vill du prata förbandsslakt kan du titta på infanteriet.
Kan inte annat än beklaga förbandsnedläggningarna, därvidlag brukar jag skylla ppå Generalen Sköld som föredrog cykel framför pbv.Armen borde moderniserats under 70-talet, så hade inte processen på 90-talet blivit så smärtsam.