Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Soldat ur NBG avliden
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > SOLDINT > Nordic Battle Group
Pages: 1, 2
Spook
En person vårdas för svåra skador efter en skjutolycka på ett militärt övningsfält i Skövde, uppger polisen. "Det pågår hjärt- och lugnräddning just nu. Det är allvarligt", säger polisen till SvD.se

LÄNK
Fu Dahlberg
Enligt dn har soldaten nu avlidit
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=722018
T-bone
Tråkig när sånt här händer.

Enligt aftonbladet (som nästan alltid har fel iofs) så var det en värnpliktig, det stämmer alltså inte?
AMC
Läste på DN att han va kontraktsanställd militär

hemskt tråkigt sånthär sad.gif får ju bara inte hända
Spook
QUOTE (T-bone @ Dec 5 2007, 16:46 ) *
Tråkig när sånt här händer.

Enligt aftonbladet (som nästan alltid har fel iofs) så var det en värnpliktig, det stämmer alltså inte?

Värnpliktig som antagits för internationell tjänst vill jag minnas att det stod.
Fu Dahlberg
Det står "En värnpliktig som antagits för utlandsträning"

Fri tolkning mao
Lincon86
Enligt www2.mil.se så är det en nbg soldat....
Vc_90
Citat mil.se

En anställd soldat ur Nordic Battlegroup

Inget tolkningsutrymme alls där.
TofflaN
Tragiskt!

Mina tankar går till de anhöriga. Oerhört sorligt.

Mössa av!
SToH
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1401995.ab

25 minuter innan ambulansen kom?
DaRaven
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=722018

Övningen, som innebar stridsskjutning med skarp ammunition med handeldvapen av typen AK5C, inleddes redan på tisdagen och återupptogs vid 10-tiden på onsdagen. Den gick ut på att träna en sammanstötning med en tänkt fiende. Under övningen skulle grupper om sex-åtta soldater öva på att ta sig ur striden genom att backa från fienden.
PBGRK 0506
ringde precis och försökte trösta en vän på samma pluton.. han var riktigt ledsen.. sitter med en klump i halsen just nu
Halldén
Otroligt tragiskt, borde inte få hända..
Mina tankar går till de anhöriga och soldaterna.

Mössa av!
-hult
Min bror är var den avlidne soldatens gruppchef, pratade med honom för någon timme sedan och han mådde sådär bra just nu!

MÖSSA AV!!
Fjällräv
Mycket tragiskt det här. Mina kondoleanser till de anhöriga.

Jag har ett par funderingar kring denna händelse:

Det verkar råda viss tvivel om det var en rikoschett eller ett oavsiktligt avlossat skott som fick dessa tragiska konsekvenser. Jag undrar då; om det var en rikoschett, hur ofta händer det att någon träffas av en sådan under en övning, har det ens hänt förr? Ett vanligt vådaskott bedömmer i alla fall jag som en mer potentiell och medveten risk. Dessutom verkar ju de säkerhetsföreskrifter som finns vara utformade utifrån dessa risker, finns det några föreskrifter med syftet att förhindra farliga rikoschetter?

Wessén
wolfie666
Man får sig en tankeställare. Det är helt säkert.

MÖSSA AV!
Smeghead
Hade det t.ex gått att undvika hans död på något sätt? Bättre sjukvårsmateriell/utbildning? Bar han kroppsskydd med plattor? Skall bli intressant att se vilka konsekvenser denna tragedi kommer att få på resten av NBG. Känns som att det alltid är samma sak, nån måste dö för att det ska bli förändringar, och med detta så menar jag inte bara Försvarsmakten utan hela mänskligheten i sig.
RaVeN
Mycket sorligt at höra blyg.gif tankarna går till familjen och kamraterna.

QUOTE (SToH @ Dec 5 2007, 18:11 ) *

Hopas detta inte berodde på att det fanns bommar som var låsta så utryckningsfordonen inte tog sig fram så det läggs värdefull tid på att leta fram ev nyckel vilket har inträffat tidigare när ambulans ska fram när det hänt olyckor på skjutält.
Spartacus
Enormt tråkigt när sånt här händer.

Mina tankar går till familjen och den avlidnes kamrater

Sånt här ska ju bara inte hända under en övning
Spook
QUOTE (Wessén @ Dec 6 2007, 00:17 ) *

Det verkar råda viss tvivel om det var en rikoschett eller ett oavsiktligt avlossat skott som fick dessa tragiska konsekvenser. Jag undrar då; om det var en rikoschett, hur ofta händer det att någon träffas av en sådan under en övning, har det ens hänt förr? Ett vanligt vådaskott bedömmer i alla fall jag som en mer potentiell och medveten risk. Dessutom verkar ju de säkerhetsföreskrifter som finns vara utformade utifrån dessa risker, finns det några föreskrifter med syftet att förhindra farliga rikoschetter?

Wessén

Ja, man kan inte mer än beklaga. Alltid en tragedi när något sånt här händer, får inte hända!

"Soldaten föll ihop, träffad av ett skott från en automatkarbin. " "Det moment man övade kallas enligt TT för växelvis urdragning"

LÄNK
bushman
QUOTE (RaVeN @ Dec 6 2007, 00:39 ) *

Hopas detta inte berodde på att det fanns bommar som var låsta så utryckningsfordonen inte tog sig fram så det läggs värdefull tid på att leta fram ev nyckel vilket har inträffat tidigare när ambulans ska fram när det hänt olyckor på skjutält.

ingen ide att spekulera låt haverikommisionens utredning ta hand om detta.
folk mår tillräckligt dåligt ändå
BertilXerxes
QUOTE (bushman @ Dec 6 2007, 08:42 ) *
ingen ide att spekulera låt haverikommisionens utredning ta hand om detta.
folk mår tillräckligt dåligt ändå

Rätt.

Låt oss begränsa ryktesspridning och spekulationer till noll på öppet forum.

Mössa av.
Ignorance
Fick nyss veta att han var hemmahörande i stan (eskilstuna)

Hoppas verkligen det inte är någon jag känner blyg.gif

Basker av
AMC
Enligt DN så rubriceras utredningen som vållande till annans död alternativt arbetsolycka.
länk: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=722166

Sa det tidigare och säger det igen. Sånthär får bara inte hända.
Det är oerhört tragiskt och jag tror att alla känner med de anhöriga och närstående sad.gif

Mössa av
kerran
NBGs första förlust blev alltså i Sverige på en övning sad.gif

Vem är högst ansvarig för övningen, den utrustning soldaterna bär och sjukvårdsberedskapen under övningen?

25min innan ambulansen anlände låter som oacceptabelt lång väntan.

Varför fanns det ingen HKP10B stand by under övningen?
Soldierblue
Sorgligt!! blyg.gif Men olyckor händer!

BASKER AV!!
GC1
QUOTE (kerran @ Dec 6 2007, 12:00 ) *

Vem är högst ansvarig för övningen, den utrustning soldaterna bär och sjukvårdsberedskapen under övningen?

25min innan ambulansen anlände låter som oacceptabelt lång väntan.

Varför fanns det ingen HKP10B stand by under övningen?

Jag vill inte till att börja med påpeka att sådana här olyckor är väldigt tragiska och obehagliga.

Att ta i beaktande när man övar med skarp am är att risken ofta är låg men konsekvensen desto högre vid olycka, därför har man personal på plats som kan ge en direkt första hjälp som är mer kvalificerad än vad du kan räkna med på andra farliga arbetsplatser. detta är ett krav då man ofta övar utanför tätorter med lite längre körtider för räddningstjänst.

Utan att spekulera för mycket i den aktuella olyckan så verkar det vara en standardövning (blixtlås, korridor eller växelvis förflyttning) och att vid varje sådan ha en helikopter stand by och en ambulans på plats är helt enkelt för mycket begärt. Det skulle förmodligen innebära slutet för i stort sett all övning med skarp am och i slutändan faktist sämre förberedda soldater.
Tyvär är det inte ens så att en helikopter på olycksplatsen had hjälpt om skadan är allvarlig.

Det alla måste ta med sig ur sådant här är vilken mental beredskap har man vid skarpskjutning?
Kanske skall man ha en mer avancerad första hjälp på plats i form av ssk?

Till ALLA, ta risker på allvar nonchalera ingenting och lita inte blint på att någon annan skall sköta allt, kontrollera dig själv och dina kamrater om inte övningsledningen gör det!
Edlund
Kerran,

Jag vill inte börja något i denna tråd då den är för kondoleanser.
Men en helikopter i standby inför varje skarpskjutning. varför inte ett fältsjukhus också? Var lite realistisk..

jävligt tråkigt att detta skett, men det är inte blomsterarrangemang vi sysslar med..
tikvah

Skall vi vara petiga så är det den tredje, dock den första med skjutvapen involverade.
Lincon86
QUOTE (tikvah @ Dec 6 2007, 17:21 ) *

Skall vi vara petiga så är det den tredje, dock den första med skjutvapen involverade.

Vad menar du med det??
SToH
Enligt TV4 Lokala Nyheterna i Skaraborg borde det tagit ca 10-15 minuter för ambulanserna men istället tog det 30 minuter.
Detta berodde tydligen på att dom fick fel koordinater från centralen i Göteborg. När dom kom fram till platsen dom fått angiven fanns ingen där och dom fick ringa igen för att få nya uppgifter. Dessutom tog det sju minuter innan bilarna (två stycken) rullade från KSS.
Vet inte om det gjort någon skillnad, men en halvtimme är rätt länge om man är skjuten kan jag tycka.

Sen tycker jag inte det är några konstigheter med att diskutera vad som hänt och hur och varför, jag känner själv folk som var med och jag kan inte tänka mej att dom tar illa upp, men vill blågul att vi gör det någon annanstans är det bara att ta bort, flytta eller vadsomhelst.
tikvah
QUOTE (Lincon86 @ Dec 6 2007, 17:39 ) *
QUOTE (tikvah @ Dec 6 2007, 17:21 ) *

Vad menar du med det??

Att det redan har varit personer som har varit kontrakterade av NBG som har förolyckats på ett eller annat sett i Sverige eller i utlandet. Tragiskt men sant.
stolpskottet
Artikel i DN om händelsen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=722379

Vem är denna Markus Sandström som uttalar sig,
inte om händelsen i Skövde utan utan om en liknande händelse på Gotland för snart sex år sedan som han var med om?
Vesku
QUOTE (stolpskottet @ Dec 6 2007, 22:13 ) *
Artikel i DN om händelsen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=722379

Vem är denna Markus Sandström som uttalar sig,
inte om händelsen i Skövde utan utan om en liknande händelse på Gotland för snart sex år sedan som han var med om?

Följande står i artikeln:
Markus Sandström som gjorde militärtjänsten som skyttesoldat på Svea Livgarde på Kungsängen 2000-2001.

Gissningsvis så har han själv tagit kontakt med tidningen för att berätta att det inte är ett unikt tillbud utan att det hade kunnat hända tidigare.
stolpskottet
@Vesku

Mitt fel, ser det nu efter ditt påpekande, läste lite slarvigt.
H0lK
QUOTE (GC1 @ Dec 6 2007, 12:29 ) *
Det alla måste ta med sig ur sådant här är vilken mental beredskap har man vid skarpskjutning?

Nu ska man i och för sig ha ssk på plats under mer avancerade skarpa skytteövningar. Det gällde i alla fall under vpl (K3). Vi hade även regementsläkaren på plats någon gång vill jag minnas.

Tragiskt hur som helst...
Anders
Vi sörjer alla en fallen kamrat och kollega...

men nu slutar vi spekulera i hur och varför olyckan hände.

Tagit bort inlägg av spekulationskaraktär för att stävja onödig ryktesspridning.

/Anders

BLÅGUL
-hult
QUOTE (RaVeN @ Dec 6 2007, 00:39 ) *

Nej, det var för att plutonen i fråga var ute i skogen och övade, så de var tvungna att åka med den skadade soldaten i ett fordon för att komma till en plats där ambulansen kunde möta upp!
drmagoo
QUOTE (H0lK @ Dec 7 2007, 03:24 ) *
QUOTE (GC1 @ Dec 6 2007, 12:29 ) *

Nu ska man i och för sig ha ssk på plats under mer avancerade skarpa skytteövningar. Det gällde i alla fall under vpl (K3). Vi hade även regementsläkaren på plats någon gång vill jag minnas.

Nu säger jag inte att detta ska ha något med utgången av denna olycka att göra, men varför inte se till att soldaterna har adekvat första hjälpen utbildning?
Det fungerar inte att bara säga: "Vi har en SSK med oss, så det är lugnt" - Vad händer om det är SSK:n som är den skadade?

Jag var inte där, jag vet inte vad som gjordes: Dock vet jag att det finns så mycket man kan göra i en sådan här situation, även om man inte har 3 år+ av sjukvårds utb...
Krook
@Drmagoo
Vilka kompetensbrister i första hjälpen föreligger hos den aktuella personalen? Du tycks ju veta att det finns brister där eftersom du efterfrågar adekvat första hjälpen utbildning.
Vad har du för källor på genomförandet som vidarebefordrat det till dig som inte var där? Vad har du för preferenser när du gör bedömningen?
Vad var det som inte gjordes som borde ha gjorts?

Själv så avhåller jag mig från att ifrågasätta utbildningsståndpunkten hos personalen. De gjorde säkert vad som kunde göras och jag lider med dem och anhöriga.

/K
cjg
Finns lite mer information ang larmningen av ambulansen nu:

FMs redogörelse av larmningen
http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=39816

Pressmeddelande från SOS Alarm
http://www.sosalarm.se/press/pressmeddelan...ad=y&ID=889
skaya
Personalen på plats gjorde säkerligen allt som stod i deras makt för att förhindra vår kamrats död.
Men vid vissa skador så hjälper inga goda avsikter eller insatser utanför sjukhus.

Mina tankar går till de anhöriga och den fallnes kamrater.
Squiddy
Basker av!

Mina tankar går till familjen och den avlidnes kamrater!
GC1
Spontant angående larmet till SOS kan sägas att det förutom körtid pga avstånd kan vara viktigt att skilja på skadeplatsen och vart man vill ha ambulansen.

Det är inte alltid det finns allmän eller farbar väg ända fram till övningsplatsen/skadeplatsen det är även sällan övningsplatserna har gatuadresser, i många fall är det då bättre att larma ut ambulansen till en annan plats och föra den skadade dit. När sedan förloppen skall granskas så kan det se konstigt ut om man inte angett sadeplatsen till larmcentralen, även om det varit omöjligt att köra dit.

I övrigt så kan man bara spekulera i vad som hade räddat soldaten i det här fallet, en del skador överlever man inte ens om man ligger på operationsbordet när man blir skadad.
Det skall man ha i huvudet då man diskuterar som "det finns så mycket man kan göra i en sådan här situation, även om man inte har 3 år+ av sjukvårds utb..."
Anders
Och då uppmanar jag dem som vill skriva om sjukvårdsutbildning att göra det i denna helt nya topic i ämnet.
Vesku
Blir rapporterna offentliga eller kommer de att hållas innom FM och SOS?
Deron
QUOTE (Vesku @ Dec 18 2007, 23:43 ) *
Blir rapporterna offentliga eller kommer de att hållas innom FM och SOS?

SOS utredning om vad som hände finns länkt till tidigare i tråden och sedan är det väll lättast att vänta på Havcoms utredning som troligtvis kommer först om nått år och då offentligt.
Wärme
QUOTE (Wessén @ Dec 6 2007, 01:17 ) *

Wessén

Under min GU så hade vi en skarpskjutning där vår FK fick läppen piercad av en 5,56, han stod bakom oss. Rikoschett är inte ovanligt, därav vikten av mynningsmedvetenhet, man kan inte titta åt höger medan man tömmer en kasett i stenen framför sig.

PS Gällande Sjv kompetens hos enskild soldat så kan jag bara svara för min pluton, under Finex så agerade våran skarpskytt vid en skadescen och dom trodde han var sjukvårdare, vi har fått en god grund och förståelse för sjv tjänsten. Jag känner också att det är något som prioriteras högt vid övningar då blågul dömer ut folk till höger och vänster och uppmuntrar att inte kalla på Sjv utan öva kamrathjälp samt självhjälp.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.