Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad saknar ni i HvSS kursutbud
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
xorc
QUOTE (Knekt @ Mar 17 2008, 16:55 ) *
QUOTE (Rainman @ Mar 17 2008, 13:27 ) *
Skarpskytte kurs

Om nu PSG90 är på väg in i IP så måste dom hamna hos välutbildad personal.
Då behövs det en utbildning som motsvarar behovet av kunskap i att handha och använda PSG90 och kunskaper i själva Skarpskytte tjänsten.

Ha de

Vi skulle ju kunna börja med att definera skarpskytt inom Hv. Vad jag vet så finns befattningen varken med i TOEM eller någon annanstans.

Höga höns som tycker att skarpskytteri med PSG90 är en bra idé --> bash.gif <-- Knekt

"Höga Höns"??? - ser inte vad problemet skulle vara! Vi får ett vapen i grp som har bättre räckvidd och högre precison - den enda risken är att "prickskyttefantaster" förstör möjligheterna att utveckla (återta) gruppens stridsteknik och verkansförmåga! Om vi nu skall uppfinna skarpskytt igen så får vi väl hoppas att några "överlevande" finns vid MSS och andra ställen så att resan blir kort.....och utan allt för mycket uppfinnande av redan befintlig stridsteknik - gör det enkelt....
Krook
QUOTE (xorc @ Mar 28 2008, 19:42 ) *
QUOTE (Krook @ Dec 14 2007, 23:27 ) *
Själv så funderar jag på om HvSS behövs. Vad ska de driva?
Varför ska HV köra ett eget spår?
Låt respektive funktionsskola driva utbildningen inom de funktioner där HvSS nu utbildar:
Truppföring - MSS
Samband (finns ju inte men någon önskade det i tråden) - LedS
Fredsadmin - ManE på MHSK
Ledarskap - FMLopE och MSS

Ja, ni förstår säkert vad jag är ute efter.
Det är kvalitet på HvSS, åtminstone de kurser jag gått men jag ifrågasätter ändå vitsen.

HvSS behöv så länge som FM vht och personal inte omhändertar och respekterar de frivilligas intresse på ett seröst sätt! Detta har varit tydligt och klart sedan 1942.... Man kan egentligen fråga sig varför Hv skall vara en del av FM och hela tiden straffas för Arméns, Marinens och Fv dåliga planerings- och budgetering? Som det ser ut i budget för 2008 och från 2007 års "förbrukning" av pengar har Hv & Friv "sparat" för att övriga skall kunna göra det som är "viktigt". Nä frågan är väl om inte den danska modellen med ett hemvärn som lyder under regeringen direkt vid sidan om FM i övrigt och med egen budget skulle klara sig bättre.... Nu vattnas ersättningar, materiel och utbildningsorganiosationen ur varje gång det skall sparas....och 35000 frivilliga betalar för de några få tusen som faktiskt gör något... Några grundläggande belopp ni meditera över är att friv-sidan med hv är ca 900 miljoner av FM 38000 men hemvärmet utgör ca hälften av personalen som utgör sveriges sk insatsorganisation - vad får vi egentligen för de andra 37000 miljonerna? Av de över 200 000 AK5 som har köpts - hur många har hamnat hos hv? Hur många av hv kompani- och batch har "fått" befattningsutbildning i någon "ordinarie" FM-utbildning? INTE många - utan huvuddelen har endast HvSS att tacka för den befattningsutb de har...

Du väljer att inte läsa innebörden i det jag skriver. Hemvärnet är numera ett krigsförband och hanteras därför av FÖ och genom försvarsanslag. Det är fakta.
Eftersom nu HV är krigsförband så borde krigsförbandet HV utbildas på samma sätt som Arméns övriga förband, tycker jag. Det i den bästa av världar.
Men glöm nu inte att Hv är Hv med de uppgifter och krav som råder.
Om det är ekonomi som är incitament för förändring så borde en nedläggning av HvSS och överflytt till andra plattformar spara pengar. Om nu någon instans (utbgrp?) samordnar utb så blir det ganska bra för HV och övriga FM.

Ekonomistyrning av HV och FM diskuteras i mänger av andra trådar.

/K
Knekt
QUOTE (xorc @ Mar 28 2008, 21:51 ) *
Skarpskytte kurs

Då behövs det en utbildning som motsvarar behovet av kunskap i att handha och använda PSG90 och kunskaper i själva Skarpskytte tjänsten.

Ha de

Vi skulle ju kunna börja med att definera skarpskytt inom Hv. Vad jag vet så finns befattningen varken med i TOEM eller någon annanstans.

Höga höns som tycker att skarpskytteri med PSG90 är en bra idé --> bash.gif <-- Knekt

"Höga Höns"??? - ser inte vad problemet skulle vara! Vi får ett vapen i grp som har bättre räckvidd och högre precison - den enda risken är att "prickskyttefantaster" förstör möjligheterna att utveckla (återta) gruppens stridsteknik och verkansförmåga! Om vi nu skall uppfinna skarpskytt igen så får vi väl hoppas att några "överlevande" finns vid MSS och andra ställen så att resan blir kort.....och utan allt för mycket uppfinnande av redan befintlig stridsteknik - gör det enkelt....

Hur ser rensningsförfarande ut för soldat beväpnad med repetergevär?
eskil
QUOTE (Knekt @ Mar 31 2008, 12:55 ) *
Hur ser rensningsförfarande ut för soldat beväpnad med repetergevär?

Han/hon kastar och någon annan rensar?
traktorspaning
Alternativt att man avger sina 5+1 mot hyperstrategiska punkter (torde dock vara en sensation att använda kikarsiktet på stidsavstånd 5 - 10 m)

Detta måste utvecklingsavdelningen på HvSS ta tag i!
LeadHead
Låt mig formulera två retoriska följdfrågor och svar:

Vad gör ak-skytten som ensam i sin farliga riktning och aningen på förhand plötsligt upptäcker två-tre fiender? - Öppnar eld med en hyfsad chans att nedkämpa en eller flera samt driva de övriga i skydd.

Vad gör psg-skytten som ensam i sin farliga riktning och aningen på förhand plötsligt upptäcker två-tre fiender? - Öppnar eld med taskig chans att oskadliggöra ens en enda fiende varefter han med handen på slutstyckshandtaget blir nedkämpad av de andra.

Slutsatsen blir att det är olämpligt att vid normalförfarande under SIB ha en psg-skytt framryckande i skyttegruppen, eftersom varje soldat behöver kunna avge en tillräcklig volym av eld.

Sen finns det givetvis lägen när psg-skyttar och annan personal som inte är eldberedd på optimalt sett behöver framrycka med skyttegruppen (inte i), men då bör gruppen agera därefter och inte räkna in den personalen som eld- och manöverelement vid framryckningen. Dvs. psg-skytten bör lika lite som en sjukvårdare, stegbärare eller andra icke-automatvapenskjutande soldater t.ex gå ner i knästående vid ett gathörn och skydda kamraternas framryckning.

Mina 0,02 EUR.

EDIT: Ang. nedstående, nej, jag fattade poängen, men skrev ovanstående innan jag såg inlägget. salute.gif
traktorspaning
Jag vart kanske för sarkastisk.

Bästa uppgiften för PSG och ev stridsparskamrat är att (om hotbilden är sådan) vara motmedel mot motståndarens snajpers (= jätteutmaning)
Rainman
QUOTE (xorc @ Mar 28 2008, 20:51 ) *
Skarpskytte kurs

Ha de

Jag är absolut en "Prickskyttefantast" vissa anser säkert att jag är ett "PRSK fanatiker" Men det kan jag ta.
På vilket sätt skulle dom/vi kunna förstöra möjligheterna??
Varför inte använda oss och våra kunskaper till att utveckla skarpskytte tjänsten eller bara blåsa liv i den.

Om Hv vore lite mer på tårna och skulle driva utveklingen av sina förband framåt på ett mer progresivt sätt.
Så tycker jag att det skulle finnas plats för både PRSK och skarpskyttar Jag ser absolut ingen motsättning mellan dessa snarare tvärt om.

Men nu är det som det är och då gillar man läget och går vidare.
Adam Sigurd
Jag är absolut en "Prickskyttefantast" vissa anser säkert att jag är ett "PRSK fanatiker" Men det kan jag ta.
På vilket sätt skulle dom/vi kunna förstöra möjligheterna??
Varför inte använda oss och våra kunskaper till att utveckla skarpskytte tjänsten eller bara blåsa liv i den.

Om Hv vore lite mer på tårna och skulle driva utveklingen av sina förband framåt på ett mer progresivt sätt.
Så tycker jag att det skulle finnas plats för både PRSK och skarpskyttar Jag ser absolut ingen motsättning mellan dessa snarare tvärt om.

Men nu är det som det är och då gillar man läget och går vidare.

Jag anser att ett prickskyttepar kan vara ett mycket bra understöd vid SIB.......

MEN......(jag ser nästan Tony Irving framför mig!).......

problemet är att detta endast kan användas när det STORA KRIGET har kommit.

De mest troliga scenairona för HV kommer att vara i fredstid med skyddslagen som enda stöd...... och då är det svårt att ligga på 400 m och skjuta nån i huvudet (och samma "problem" är det även med GRG mm). banghead.gif

//AS
Krook
Och då återgår vi till att tala om HvSS och dess kursutbud eller snarare bristen därav.

/Krook
Blågul
traktorspaning
Skall bli spännande att se vad det blir för kurser alt övningar med HvSS nya StriPC system. Funktionen behövs verkligen men mäktar HvSS att dra denna LTA light.

Jag är frivillig för förbandstest
traktorspaning
Med tanke på dagens kalldusch så kanske man får ändra riktningen på tråden.

-Vilken är den utbildning som HvSS sist skall ställa pga budget strypningar?
tinhead
QUOTE (traktorspaning @ Apr 23 2008, 15:16 ) *
Med tanke på dagens kalldusch så kanske man får ändra riktningen på tråden.

-Vilken är den utbildning som HvSS sist skall ställa pga budget strypningar?

HvSS personalfest? rolleyes.gif
------
Seriöst så länge som dagens system finns så måste HvSS utbilda delar av hemvärnet.
Att gruppchefskursen som är jävligt bra ryker, det är beklagligt.
Men plutchefs kurser och högre kurser, dom är krav för att ens kunna fortsätta med verksamheten.
Finns ingen utbildningsgrupp som har möjlighet att utföra den utan kompetenstillförsel och resurser.

Däremot skulle man kunna se att dom börjar utbilda via vanliga FM, och således går vid MSS och liknande.
Och då krymper HvSS rejält.. Det övriga vid HvSS skulle kunna integreras vid HKV?

Men jag har inte hört att kalldushen på något sätt påverkar Hv direkt?
traktorspaning
Det har inte singlat in mera strykningar (än) men för att ge min egen syn på på frågan vad bör stykas sist. C och KVM kursen på kompaninivå. Varför - det är vid brytningen direkt/indirekt ledarskap dvs Batch och stabsmedlemmar kan fuska sig fram. Plutch kurser ges lokalt av utbgrupp. Krishantering och UGL har sina förtjänster men hur många sitter inte av den för en stjärna till?
johanp
QUOTE (traktorspaning @ May 4 2008, 22:43 ) *
Plutch kurser ges lokalt av utbgrupp.

Det är enbart Skaraborgsgruppen som har med nån plutonchefsutbildning lokalt vad jag har sett och då är det PC 1, del2.

Personligen tycker jag att det viktigaste är att bygga nerifrån, med prio enligt:
1 - Samma utb. för alla Grp Ch
2 - Plut Ch
3 - Komp Ch
4 - Bat Ch
5 - Stabsbefattningar

Kanske beror synsättet på vart i hierarkien man befinner sig rolleyes.gif men jag tror att gruppchefen är den som har mest kontakt med soldaterna och om denna är bra kommer soldaterna att stanna kvar även om man inte gillar kompanichefen. Tvärt om skulle nog inte funka(?)

Sen har jag kommit på att det i gruppchefsutbildningen borde finnas tillägg likt plut ch kurserna, dvs.
Gruppchef - 10 dar
Instruktör - 5 dar
Insatsgruppchef - 5 dar
Munin
Ser ingen som helst skillnad på arbetsuppgifter för gruppchefsnivån själv mellan insats och övriga hv så:
A) Varför 5 dagar till för insatsgruppchefer? (Har det med eskort/transport att göra?)
B) Varför på HvSS?

Säger inte emot, är bara nyfiken på hur du resonerar.
Syster Håkan
jag skulle gärna se att dom har sjv kurser så att värnpliktiga sjukvårdare kan hålla upp sin färdighet.
traktorspaning
QUOTE (johanp @ May 4 2008, 22:56 ) *
QUOTE (traktorspaning @ May 4 2008, 22:43 ) *
Plutch kurser ges lokalt av utbgrupp.

Det är enbart Skaraborgsgruppen som har med nån plutonchefsutbildning lokalt vad jag har sett och då är det PC 1, del2.

LGG ställde in befälskurser med hänvisning till att de gavs på HvSS. Resonomanget nu var "en kurs kvar", bedömt tar utbgrupper isf själva eller i samverkan upp grp och plut kurser igen. På batnivå får man slira vidare på sina erfarenheter från komp nivå.

Kastar en fackla till: Bara befattningskurser insats med en insatskompanichefskurs som nyframtagen högsta nivå. Bataljonsstrukturen utgår ur sortimentet
johanp
QUOTE (Munin @ May 4 2008, 22:11 ) *
Ser ingen som helst skillnad på arbetsuppgifter för gruppchefsnivån själv mellan insats och övriga hv så:
A) Varför 5 dagar till för insatsgruppchefer? (Har det med eskort/transport att göra?)
B) Varför på HvSS?

Säger inte emot, är bara nyfiken på hur du resonerar.

A) Mer avancerad SiB än vanliga HV, egna fordon, eskort och generellt högre krav på att IP ska vara användbart. Samt att soldaterna på IP förväntar sig att deras chef är duktigare än vad förväntningarna på en chef i vanliga HV är då IP lägger ner tre gånger så mycket tid på utbildning. Samt att jag tycker att det är för kort utbildning för gruppchefer inom HV generellt, de som är med i IP är beredda att lägga ytterligare en vecka till utbildningen medan jag är osäker om alla gruppchefer inom vanliga HV vill det.

B) För att det ska vara samma utbildning för alla gruppchefer - den kan dock ännu hellre vara på t.ex. MSS tillsammans med SOP...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.