traktorspaning
Dec 2 2007, 19:58
Sitter och tittar igenom HvSS kursplan för 2008 och konstaterar att utbytet med Norge och Danmark är en nyhet. Men det är två elever per kurs och snarare en breddning av redan genomförd utbildning. Jag har föreslagit en mobkurs för bat/komp befäl där man genomför en fullständig mob U-list mässigt (mao att kursen baxar ut varenda pryl och mojäng som finns på U-lista utanför personligt utrustningskort). Syftet var att få en känsla för tider, vikter och volymer mm.
Har dock inte hört något under dom 2 år som gått sedan jag skickade förslaget.
Vilken kurs skulle du gå om du fick bestämma vad som skall nyutvecklas i HvSS kursplan????
Generellt mer utbildnig på soldatnivå.
Ett till tre nedan enligt upplägget gk och fk på 40h vardera och resten 40h styck.
1. Närstrid (Krav Maga)
2. Befattningsutbildning (grg, ksp, skarpsk, grt, farb)
3. Förarutbildning (reservförare och chefer borde ha förarbevis)
4. Insatsutb. (för 20h -> 60h soldater)
5. Kompl. utb. för gruppchefer (att bäst utnyttja gruppens alla vapensystem)
Skulle vara mycket nöjd om de kunde få till en bra ledningsplutonschefskurs, då den de har att erbjuda just nu är mycket bristfällig för att uttrycka sig milt.
II63
Fk Satan
Dec 2 2007, 20:55
Instruktörskurser inriktade mot hemvärnets uppgifter. Samt att HvSS lyckas släppa infanteritänkandet och börja tänka mer mot bassäk. De två punkterna lägger jag ned i min önskelista vad gäller HvSS.
@FkSatan: Vad är bristerna i dom befintliga instruktörskurserna?
Oj, kastar in lite högt och lågt.
Instruktörskurser:
Understödsvapen (grg/ksp/grt/mellanlys mm)
Hundstrid (plutonschef/befäl till förfogande/HTI, eventuellt något för SBK att fortsätta med dock)
Skyddsvaktsinstruktör 1 2 3 (dagens meny plus mer lagstiftning, batong, handfängsel med mera, IMF?!)
Samband Gk Fk(Sysoputbildning på dagens hvsystem plus tillämpliga system för samverkan civ/mil)
Eldledning
CBRN
Funktionskurser:
Omgångschef hvunderstödsvapen gk fk?(se ovan, för gruppchefer)
Samband Gk Fk(sambandsutbildning på dagens hvsystem plus tillämpliga system för samverkan civ/mil, släng in karta, 6400 kompass samt GPS, engelsk och svensk signalering. Elevram GB/PB/KB samt plutsign)
Samband pluton -> bataljon (tillämplig utrustning/utbildning för PB/KB/BB samt stabspersonal, egentligen tänker jag mig alla formella/tillämpade sambandsfunktionsövningar i bataljonsrams moder)
Hundstrid (Utgångspunkt i tillämpliga delar ur kursplan plutch 1:1 med mer praktik inriktad mot militär sensorverksamhet, hela grupper)
Skarpskytt gk fk (skarpskytt och observatör)
Ytövervakning gk fk(En massa spännande förkortningar samt patrullering osv under dag/natt ruralt i Gk, urbant Fk, hela grupper)
Logistik o kokkurser gk fk(logistiksystem, kokeri etc, för logistiker och kockar)
+ högre tempo på kursverksamheten.
major disaster
Dec 3 2007, 12:34
Önskemål kan man alltid ha (i synnerhet i dessa tider). Men dessa delar berörs av andra beslut:
Närstrid (Krav Maga)
Skyddsvaktsinstruktör 1 2 3 (dagens meny plus mer lagstiftning, batong, handfängsel med mera, IMF?!)
1. Instruktör Närkamp (block A – grundläggande självskydd och block D – RPS-baserat självskydd, batong (ASP+gummiklubba), bojor, grepp/transportteknik) skall certifieras av MSS. På förslag ligger att ge en särskild kurs på HvSS för utbildningsgrupperna för att kunna tillhandahålla detta på ”hemorten”.
Endast instruktör godkänd via RPS eller MSS får hålla i närkampsutbildning.
2. Skyddsvaktsinstruktör (numera A- respektive B-instruktör) utbildas/certifieras på HvSS (A-instruktör) som sedan kan utbilda B-instruktörer på ”hemorten”. Alla tidigare skyddsvaktsinstruktörsgodkännanden har upphävts (i PLIS) i samband med detta. Alla skall nu ha en gemensam utbildningsnivå som bl.a. underlättar tjänstgöring på annan ort.
IMF (ingripande mot folkmassa) är RPS angelägenhet. FM har endast denna del med för utlandsstyrka, då kravaller nationellt är en polisiär angelägenhet. Batong, mm – se 1.
Mj Disaster
En tydligare koppling till skolans namn skulle inte skada. Hemvärnets stridsskola borde som huvudtema erbjuda praktisk utbildning i olika former av strid.
För egen del vore en längre skarpskytteutbildning, kanske uppdelad i flera steg, varmt välkommen.
Grundläggande stridskurser för soldater som genomfört GU på icke-stridande befattning men även för avtalspersonal.
Skulle hjälpa upp miniminivån på många förband.
Gärna att HVSS övertar utbildning av skjutledare så att det blir en gemensam standard i hela organisationen.
Egentligen skulle jag vilja att HVSS blir en central träningsorganisation för hela bataljonen typ
US Army's NTC om än i mindre skala. Dock så pass stort att en bataljon kan genomföra en KFÖ-vecka, gärna skilt från övriga militära förband så konkurrens om platsen undviks.
traktorspaning
Dec 9 2007, 09:48
Det var en del som saknades i utbudet. Om man väger in HvSS nya roll som kvalitetssäkrare för HV utbildning, vilket skall man ha i egen regi (på Vällinge) och vad skall övriga intressenter genomföra (utbgrupp, HBR, Försvarsutbildarna regionalt och centralt).
Vissa breddningsutbildningar är satta på avtalsorganisationerna, bandvagnsförarutb på SKBR, motsvarande. Om detta skall fortskrida torde utbilngarna "öppnas" för sökanden utanför det egna skrået.
Skall chef på förbandet tillstyrka sökande (som till HvSS) eller är det den enskilde som anmäler och utbgrupp/regFU som i efterhand godkänner (som centrala kurser Försvarsutbildarna)
Sleipnir
Dec 14 2007, 19:18
HvSS bör utbilda i ledarskap på pluton och uppåt, stridsteknik och taktik (teoretiskt) och ledning och underhållsfunktionerna från pluton och uppåt. Helst genom applex, REK och MUS. Sedan bör man utbilda de instruktörer på förband som i sin tur utbildar instruktörer inom HV.
Fk Satan
Dec 14 2007, 20:00
QUOTE (Sleipnir @ Dec 14 2007, 19:18 )

HvSS bör utbilda i ledarskap på pluton och uppåt, stridsteknik och taktik (teoretiskt) och ledning och underhållsfunktionerna från pluton och uppåt. Helst genom applex, REK och MUS. Sedan bör man utbilda de instruktörer på förband som i sin tur utbildar instruktörer inom HV.
Vad utbildar HvSS idag? sedan att det finns för många infanteridrägg på HvSS är tyvärr bara att beklaga... Dock håller jag med om att det skulle vara mer instruktörskurser vid HvSS samt att det ska vara högre krav för att få gå kurser. bl.a. försvarsmaktens Fys-krav och tidigare instruktörskurser.
Sleipnir
Dec 14 2007, 23:20
QUOTE (Fk Satan @ Dec 14 2007, 20:00 )

Vad utbildar HvSS idag? sedan att det finns för många infanteridrägg på HvSS är tyvärr bara att beklaga... Dock håller jag med om att det skulle vara mer instruktörskurser vid HvSS samt att det ska vara högre krav för att få gå kurser. bl.a. försvarsmaktens Fys-krav och tidigare instruktörskurser.
Ungefär det, och jag tror det är bra. Praktisk stridsteknik ska man syssla med på regementena (motsv.) där det finns bra terräng. Sedan blir det varken hugget eller malet när plutonchefskursen truppför sig själv, bara ett fåtal går i befattning under den korta tiden som står till förfogande. LGGs kombinerade plutonschef och gruppchefskurser tycker jag är en bra modell.
Kassa deltagare är svårt att komma bort från när utbildningsgrupperna godkänner alla med slentrian (för att inte tala om kompanichefer). Personligen har jag redan ett hatobjekt som jag haft oturen att gå på kurs med. Presenterade sig redan då som "kursproffs", skröt med att han täckte bortfall med jobb i den egna firman med FM kurser under del av året, och jag har sett honom på foton från flera kurser sedan dess. Sedan har vi dom som knappt säger någonting på 10 dagar, och dom som pratar oavbrutet om annat.
Själv så funderar jag på om HvSS behövs. Vad ska de driva?
Varför ska HV köra ett eget spår?
Låt respektive funktionsskola driva utbildningen inom de funktioner där HvSS nu utbildar:
Truppföring - MSS
Samband (finns ju inte men någon önskade det i tråden) - LedS
Fredsadmin - ManE på MHSK
Ledarskap - FMLopE och MSS
Ja, ni förstår säkert vad jag är ute efter.
Det är kvalitet på HvSS, åtminstone de kurser jag gått men jag ifrågasätter ändå vitsen.
QUOTE (Sleipnir @ Dec 14 2007, 23:20 )

Ungefär det, och jag tror det är bra. Praktisk stridsteknik ska man syssla med på regementena (motsv.) där det finns bra terräng. Sedan blir det varken hugget eller malet när plutonchefskursen truppför sig själv, bara ett fåtal går i befattning under den korta tiden som står till förfogande. LGGs kombinerade plutonschef och gruppchefskurser tycker jag är en bra modell.
Vilket är borttaget från 2008 då alla chefskurser skall vara lika oavsett utbildningsgrupp.
Jäkligt synd, men jag är säker på att LGG löser det på ett bra sätt.
johanp
Dec 15 2007, 12:43
QUOTE (Krook @ Dec 14 2007, 23:27 )

Låt respektive funktionsskola driva utbildningen inom de funktioner där HvSS nu utbildar:
Truppföring - MSS
Det skulle ju såklart vara det bästa - men det kräver ju att resten av FM accepterar HV... Och dit är det nog tyvärr ganska långt...
Kanske en riktigt bra sibkurs på en vecka skulle vara nått de. ^-^
johanp
Dec 15 2007, 14:25
QUOTE (Yohn @ Dec 15 2007, 12:58 )

Kanske en riktigt bra sibkurs på en vecka skulle vara nått de. ^-^
Finns ju redan både regionalt och centralt genom FU och utbildningsgrupperna. Borde räcka?
Charlie Spartan
Dec 15 2007, 15:32

Truppföring - MSS
Det är kvalitet på HvSS, åtminstone de kurser jag gått men jag ifrågasätter ändå vitsen.
Blir det inte lite upphackat, som kursdeltare måste man då bevaka flera olika utbildningskolor för att kunna söka in på rätt kurs.
Däremot kanske man skulle gå på respektive skola via HVSS och HVSS är de som man ansöker via och sedan håller reda på vilka kurser olika personer gjort för att bilda en sammanhållen utbildning.
Charlie Spartan
Ps är det någon som gjort kursen "Minspaning och Minröjning Utbildare".
@CS
Nej, det blir inte upphackat. Funktionsskolorna utbildar HV-personalen, inte HvSS. Ansökan kan
gå genom Utbgrp om man inte väljer att HvSS ska vara sammanhållande (något som inte behövs).
I stället för att grpch-kurs, plutchkurs och andra truppföringskurser ges vid HvSS och Utbgrp så genomförs de vid MSS istället. MSS är ju funktionsföreträdare och de som torde vara bäst lämpade att fortbilda markstridspersonal.
Som Hv-man med ett identifierat utbildningsmål så tittar du FM:s katalog för YBK (Yrkes- och befattningskurser) och söker de kurser som du ska gå.
Det genomförs på vissa håll redan och det finns ingen anledning att ta steget fullt ut. I den bästa av världar så skulle det kunna bidra till en minskning mellan Hv och övriga FM. Då skulle också acceptansen som JohanP efterlyser kunna bli verklighet.
/K
Sleipnir
Dec 15 2007, 19:19
Håller onekligen med Krook här. Bara man säkerställer att det inte dras ner först på Hv när budgeten nyper. Slottet och hotellet etc. skulle nog kunna förvaltas av annan intressent.
QUOTE (Sleipnir @ Dec 15 2007, 19:19 )

Håller onekligen med Krook här. Bara man säkerställer att det inte dras ner först på Hv när budgeten nyper. Slottet och hotellet etc. skulle nog kunna förvaltas av annan intressent.
har för mig att en stiftelse äger byggnaderna (Stiftelsen Hemvärnsfonden)
Sleipnir
Dec 15 2007, 23:20
Japp, men man skulle kunna hyra ut till någon annan än försvarsmakten (kanske till CFB) och använda pengarna till annat.
Jag håller med Krook!
Det förslaget kan få två effekter. Negativt bemötande som bottnar i en fasa över att faktist behöva prestera högt på kurser och att man tappar mycket av "ryggdunkandet". Positivt då kvaliteten eller åtminstone lägstanivån höjs dessutom torde gränsen mellan Hv och "resten" så småninhgom suddas ut.
Tar väl någon generation innan man når full effekt men redan på kort sikt tror jag det skulle vara mycket positivt!
Charlie Spartan
Dec 16 2007, 22:19
QUOTE (Krook @ Dec 15 2007, 16:28 )

@CS
Nej, det blir inte upphackat. Funktionsskolorna utbildar HV-personalen, inte HvSS. Ansökan kan
gå genom Utbgrp om man inte väljer att HvSS ska vara sammanhållande (något som inte behövs).
I stället för att grpch-kurs, plutchkurs och andra truppföringskurser ges vid HvSS och Utbgrp så genomförs de vid MSS istället. MSS är ju funktionsföreträdare och de som torde vara bäst lämpade att fortbilda markstridspersonal.
Som Hv-man med ett identifierat utbildningsmål så tittar du FM:s katalog för YBK (Yrkes- och befattningskurser) och söker de kurser som du ska gå.
Det genomförs på vissa håll redan och det finns ingen anledning att ta steget fullt ut. I den bästa av världar så skulle det kunna bidra till en minskning mellan Hv och övriga FM. Då skulle också acceptansen som JohanP efterlyser kunna bli verklighet.
/K
Mer jag tänker på idén dess bättre tycker jag om den. riktigt bra förslag, ändrat min åsikt. Tycker att fördelarna är mycket stora.
Charlie spartan
QUOTE (Krook @ Dec 15 2007, 00:27 )

Truppföring - MSS
I samma anda... Skrota även Försvarsutbildarna! Om det finns behov av centrala kurser och det inte sammantaget är mest effektivt att de nämnda funktionsskolorna genomför dem, då kanske en enda utbildningsplattform borde användas för sådan utbildning!? Istället för att ha en uppsjö kursgårdar runt i riket så borde det vara vettigare att hitta ett funkis övningsfält, med hyffsade kommunikationer och stödfunktioner för utbildning. Men, vänta... det låter ju som ett regemente
QUOTE (wedin @ Dec 17 2007, 15:35 )

I samma anda... Skrota även Försvarsutbildarna! Om det finns behov av centrala kurser och det inte sammantaget är mest effektivt att de nämnda funktionsskolorna genomför dem, då kanske en enda utbildningsplattform borde användas för sådan utbildning!? Istället för att ha en uppsjö kursgårdar runt i riket så borde det vara vettigare att hitta ett funkis övningsfält, med hyffsade kommunikationer och stödfunktioner för utbildning. Men, vänta... det låter ju som ett regemente
Ja och det går ju inte för sig, eller hur?
Jag tror dock på att låta MSS sköta huvuddelen av utbildningen eftersom den är inriktad mot markstrid men att specialkompetenser som Sjv och SB (som exempel) utbildas vid respektive funktionsskola.
/K
LeadHead
Dec 17 2007, 18:24
Varför inte ett "Hemvärnsregemente" (givetvis förkortat HVR

). Det finns väl TA Regiment(s)? i UK?
Fast då var vi tillbaka vid problemet med koppling till resten av FM och funktionsfördelning...
QUOTE (LeadHead @ Dec 17 2007, 19:24 )

Varför inte ett "Hemvärnsregemente" (givetvis förkortat HVR

). Det finns väl TA Regiment(s)? i UK?
Fast då var vi tillbaka vid problemet med koppling till resten av FM och funktionsfördelning...
Eller så är det inte alls ett problem. Jacka på en Hvbat (fältstark!) till reguljära bat/regemente. Allt som Hvbat behöver i stöd tar de från samma ställen som övriga FM. TA har just så, alltså (mest) TA bat tillhörande ett reguljärt regemente.
Edit stavning IG
Edit lite till fundering @Krook Att låta MSS sköta den mesta utbildningen? Kanon! Men sväljer de alla (fortsatt nödvändiga) kurser från HvSS och Försvarsutbildarna? Kanske MSS skulle ta över HvSS och bygga ut för mer elever?!
QUOTE (wedin @ Dec 18 2007, 10:40 )

Edit lite till fundering @Krook Att låta MSS sköta den mesta utbildningen? Kanon! Men sväljer de alla (fortsatt nödvändiga) kurser från HvSS och Försvarsutbildarna? Kanske MSS skulle ta över HvSS och bygga ut för mer elever?!
Vet inte faktiskt. Jag skulle väl tro att de behöver förstärkning personalmässigt för att ro det i land och att den sammanlagda personalvolymen inte skulle minska särskilt mycket men jag är säker på att det skulle gynna HV och FM utifrån kvalitetssäkringsperspektivet.
/K
traktorspaning
Jan 25 2008, 08:03
Att utveckla nivåhöjande utbildning är nog inte huvudfokus just nu!
http://www.hvss.mil.se/attachments/kursplan_hvss_2008-3.pdfNya kursplanen 2008 innehåller många strykningar har dock turen att det inte påvekrar min personliga utvecklingsplan
Personligen skulle jag önskat några fler kurser som har fokus mot kompani-, pluton- och gruppchefer på Insats.
Men med tanke på dagens ekonomiska läge får man vara tacksam att de kurser (Plutonchef 1:1 och 1:2) som man sökt inte blivit strukna. Dock vet jag inte om jag är antagen eller ej. Avvaktar kraftfullt tills antagningsbeskedet meddelas.
Sleipnir
Jan 25 2008, 10:21
QUOTE (Diver @ Jan 25 2008, 08:20 )

Personligen skulle jag önskat några fler kurser som har fokus mot kompani-, pluton- och gruppchefer på Insats.
Men med tanke på dagens ekonomiska läge får man vara tacksam att de kurser (Plutonchef 1:1 och 1:2) som man sökt inte blivit strukna. Dock vet jag inte om jag är antagen eller ej. Avvaktar kraftfullt tills antagningsbeskedet meddelas.
För att eskort uppgiften är så pass annorlunda? Det är ju den enda skillnaden i uppgift.
Inte bara eskortbiten skiljer. I TOEM på plutonsnivå ska IP kunna genomföra rörlig spaning (H5) också. Jag känner själv att jag skulle behöva höja min kompetens inom områdena eskorttjänst och rörlig spaning och då främst med bandvagn. Gärna i vintermiljö.
Nu kanske detta redan finns med i kursen ”Chef Hemvärnspluton 3 Insatspluton”. Har inte gått denna ännu, så jag kanske önskar något som redan finns.
Sleipnir
Jan 25 2008, 13:55
Taget, vi har valt att ignorera att H5 enbart rör 60H pluton eftersom det inte går att bevaka objekt utan rörlig spaning (det går, men det är dumt). Fel av mig. Ja, jag tror Plutonchefs 3an är den du ska gå i det fallet. Fordonstyp däremot ser jag som lite halvt ointressant (förutom för logföreträdare, bandvagnar drar en del).
johanp
Jan 25 2008, 14:40
QUOTE (Sleipnir @ Jan 25 2008, 13:55 )

Fordonstyp däremot ser jag som lite halvt ointressant (förutom för logföreträdare, bandvagnar drar en del).
Det är en ENORM skillnad på att vara chef för ett förband med fordon än ett utan! Det är också tämligen märkbar skillnad att vara chef för förband med olika typer av fordon. Självklart ska en chef med ansvar för en fordonspark ha en förlängd utbildning mot den som saknar dessa fordon.
Det största problemet just nu när det gäller utbildningar för IP kontra HV bör vara att allt kommer kunna rivas upp när som helst gällande uppgifter och materiel. För bara nån månad sen skulle en IP agera självständigt men ha möjlighet att ingå i ett kompani, idag verkar det gå mer åt att vara ett fast kompani och att agera under en kompanichef så som HV "alltid" har gjort. Idag har IP Tgb/Bv detta kommer ju definitivt att bytas mot nåt annat i framtiden.
Jag är övertygad om att ännu fler förändringar kommer - och vi som varit med ett par år vet att saker kommer huxflux helt utan förvarning. Så det blir nog svårt att få till bra chefsutbildningar för framtida krav när det är så svårt att veta hur morgondagens förband ser ut.
Sleipnir
Jan 25 2008, 15:19
Observera att jag skrev fordonstyp, dvs som kommentar till Divers inlägg "då främst med bandvagn." Skillnaden mellan att bedriva rörlig spaning med badnvagns som transport resurs mot att bedriva rörlig spaning med 13bil som resurs är inte särskilt stor.
23:e komp.
Jan 25 2008, 15:44
QUOTE (johanp @ Jan 25 2008, 14:40 )

QUOTE (Sleipnir @ Jan 25 2008, 13:55 )

Fordonstyp däremot ser jag som lite halvt ointressant (förutom för logföreträdare, bandvagnar drar en del).
Det är en ENORM skillnad på att vara chef för ett förband med fordon än ett utan! Det är också tämligen märkbar skillnad att vara chef för förband med olika typer av fordon. Självklart ska en chef med ansvar för en fordonspark ha en förlängd utbildning mot den som saknar dessa fordon.
Det största problemet just nu när det gäller utbildningar för IP kontra HV bör vara att allt kommer kunna rivas upp när som helst gällande uppgifter och materiel. För bara nån månad sen skulle en IP agera självständigt men ha möjlighet att ingå i ett kompani, idag verkar det gå mer åt att vara ett fast kompani och att agera under en kompanichef så som HV "alltid" har gjort. Idag har IP Tgb/Bv detta kommer ju definitivt att bytas mot nåt annat i framtiden.
Jag är övertygad om att ännu fler förändringar kommer - och vi som varit med ett par år vet att saker kommer huxflux helt utan förvarning. Så det blir nog svårt att få till bra chefsutbildningar för framtida krav när det är så svårt att veta hur morgondagens förband ser ut.
Kanske just därför det är viktigt att bl a chefsutb inriktar sig på helheter, ledningsprinciper, ledarskap etc, och mindre på detaljer. Det viktiga är att slutprodukten blir så tidlös som möjligt. De som framför fordon eller handhar annan mtrl är specialisterna som behöver utb på respektive verktyg. Chefsutb bör koncentreras mot att utveckla individers förmåga att anpassa sig till oförutsedda situationer, samt förmågan att med
stöd av sina underlydande specialister kunna fatta beslut. Jag förstår inte varför en CHEF som har fordon(nu snackar vi inte avancerade vapenplattformar) i sitt förband måste ha längre utb än den som inte har det. Vad konkret måste denne chef vara bättre på än den som inga fordon har? Chefsrollen är den samma.
Saknar mer specialistkurser på HvSS, där chefsskap är en specialförmåga bland andra.På enkel svenska: Vad motiverar att en PC med ett tgbförband måste tillbringa mer tid på HvSS än den som endast förfogar över civila pb? Vad har tgb med ledningsförmåga att göra?
Finns andra i förbandet som skall upprätthålla kunskap och förmåga vad gäller trpbiten, och därmed bistå chefen med dessa specialistkunskaper.
Tror faktiskt att Hemvärnet många gånger missar målet i sin strävan att procucera bra chefer. Man inriktar sig på att chefen skall bli en allvetare(förbandets mest kursade individ) vilket gör att man inte fokuserar på den chefsspecifika förmågan. En tanke bara......
Fk Satan
Jan 25 2008, 19:10
Vad är skillnaden mellan att åka egen perssonbil eller buss mot objektet jmf med tgb eller Bv206?
Marschvägar planeras i båda fallen
FAP planeras i båda fallen
det som i det ena fallet inte planeras är rep-behov och drivmedel. Men det har chefen transportgruppchefen till sitt stöd.
Så vad för extra utbildning krävs? För Hv-pluton 60h så krävs det däremot på chefsnivå utbildning i TOEM och de uppgifter som ställs på Hv-Pluton 60h. På samma sak som det för HvPluton 20h krävs utbildning på TOEM och de uppgifter de har. Jag tycker HvSS har löst det på ett enkelt sätt. Två grundläggande plutonchefskurser (allmänna) Sedan Ledningsplutonchefskurs och Insatsplutonchefskurs. Dock saknar jag en form av rep-kurs för exempelvis plutonchefer och kompanichefer på HvSS.
Det jag tycker behövs är kurser i strid för meniga. Anledningen är att jag kan se ibland att det sisådär med den kunskpen för nytt folk som kommer från annat vapenslag. Då slipper vi traggla samma saker om och om igen på våra övning. Visst, övning ger färdighet men nån måtta får det vara.
Angående inställda kurser mm, så fick jag en mail av skolexpeditionen på HVSS:
"Hej ****!
Det har inkommit en kursanmälan ifrån dig till kurs Gruppch TU V 842. Som du har noterat så har kursen ännu inte fått något kursnr dessutom kommer kursbenämningen att ändras till "Instruktörskurs Grunder"! Inte nog med det, kursen har även ändrat kursvecka till V 841(6/10-10/10)!
Med vänliga hälsningar och trevlig helg
Astrid Bäckman
HvSS Skolexp "
johanp
Jan 26 2008, 16:41
Att Hv idag åker egna civila bilar har ju inget med deras tjänst att göra - HV (på plutonsnivå) har inga bilar från motorförrådet = ska inte öva med några heller. Att sen vissa plutoner hyr in minibussar etc. för att få till övningar i både det ena och andra är lika fel som när en HV komp ch rekryterar en fjsk pluton.
Det är enligt mig en klar skillnad på en FAP där plutonen hoppar ut ur den tillfälligt inlånade bussen som körs av en gubbe från lokaltrafiken eller möjligen KAK, ta sin packning, lämna bussen (som nu åker hem igen) och börja marschera jämfört med en FAP med fyra terrängbilar som ska försvaras över tiden och som kanske ska fungera som stabsplats.
Skillnaden på att transportera sitt förband enbart till fots eller att kunna uppträda och förflytta sig i och genom terräng med fordon är stor. Det krävs mer förberedelsearbete för den chef som ska ha ytterligare en grupp att ansvara för (fordonsgruppen), det krävs god kännedom från chefens sida om vad fordonen klarar av. Som chef ska du ge möjlighet till fordonsgruppen för annan återhämtning än övriga, den gruppen har också behov av annan reparations/service tid. Du ska klara av att bedriva TOLO. IP genomför också eskort, även med fordonen. Även softskins kan användas till väldigt mycket...
Sleipnir
Jan 26 2008, 18:09
Underställande och understödjande uppgifter är helt främmande för dig, eller hur?
1. 20H kompanier har organisatoriskt fordon (FRAPL).
2. Kunskap om åtgärder vid transport med motorfordon ingår i utbildningsplan för alla förband som är rörliga.
traktorspaning
Mar 5 2008, 09:17
Att sakna något i HvSS kursutbud blir tyvärr allt enklare!
http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665Från HvBlaskan om den bistra ekonomiska verkligheten för skolan.
Jag tycker att man skall utnyttja den frilagda kapaciteten till att utveckla skyddsvaktstjänsten. En del är förslagsvis en objektschefs/B-instruktörs kurs där fokus ligger på en breddning/fördjupning i juridik kopplat till funktionen objektschef. För att underlätta vidare spridning inom förbanden läggs även en certifiering till B-instruktör in.
Som påpekats i andra trådar - Att skydda/bevaka objekt som skyddsvakt är Hv huvuduppgifter - utveckla våra skyddsvakter NU!
Sir Vival
Mar 5 2008, 09:57
En kurs i underrättelsetjänst som är ett alternativ till FU totala skitkurs (nej, jag har ingen förhoppning om att den blivit bättre sedan 2001).
Rainman
Mar 17 2008, 13:27
Skarpskytte kurs
Om nu PSG90 är på väg in i IP så måste dom hamna hos välutbildad personal.
Då behövs det en utbildning som motsvarar behovet av kunskap i att handha och använda PSG90 och kunskaper i själva Skarpskytte tjänsten.
Ha de
QUOTE (Rainman @ Mar 17 2008, 13:27 )

Skarpskytte kurs
Om nu PSG90 är på väg in i IP så måste dom hamna hos välutbildad personal.
Då behövs det en utbildning som motsvarar behovet av kunskap i att handha och använda PSG90 och kunskaper i själva Skarpskytte tjänsten.
Ha de
Vi skulle ju kunna börja med att definera skarpskytt inom Hv. Vad jag vet så finns befattningen varken med i TOEM eller någon annanstans.
Höga höns som tycker att skarpskytteri med PSG90 är en bra idé -->

<-- Knekt
Dexter
Mar 17 2008, 17:17
QUOTE (Knekt @ Mar 17 2008, 16:55 )

Vi skulle ju kunna börja med att definera skarpskytt inom Hv. Vad jag vet så finns befattningen varken med i TOEM eller någon annanstans.
Det gör väl iofs inte kspskytt/grgskytt heller? De kallas väl alla HV-man?

Enda stället man kan utläsa vilka "befattningar" som en hvgrp kan tänkas ha är i dagsläget utrustningslistorna. Vettiga befattningsbeskrivningar/kravbeskrivningar vore inte fel att ha och de borde ha kommit efter TOEM och före utrustningslistorna. Som det är nu kom utrustningslistorna först (om jag inte blivit felunderrättad).
/D

Truppföring - MSS
HvSS behöv så länge som FM vht och personal inte omhändertar och respekterar de frivilligas intresse på ett seröst sätt! Detta har varit tydligt och klart sedan 1942.... Man kan egentligen fråga sig varför Hv skall vara en del av FM och hela tiden straffas för Arméns, Marinens och Fv dåliga planerings- och budgetering? Som det ser ut i budget för 2008 och från 2007 års "förbrukning" av pengar har Hv & Friv "sparat" för att övriga skall kunna göra det som är "viktigt". Nä frågan är väl om inte den danska modellen med ett hemvärn som lyder under regeringen direkt vid sidan om FM i övrigt och med egen budget skulle klara sig bättre.... Nu vattnas ersättningar, materiel och utbildningsorganiosationen ur varje gång det skall sparas....och 35000 frivilliga betalar för de några få tusen som faktiskt gör något... Några grundläggande belopp ni meditera över är att friv-sidan med hv är ca 900 miljoner av FM 38000 men hemvärmet utgör ca hälften av personalen som utgör sveriges sk insatsorganisation - vad får vi egentligen för de andra 37000 miljonerna? Av de över 200 000 AK5 som har köpts - hur många har hamnat hos hv? Hur många av hv kompani- och batch har "fått" befattningsutbildning i någon "ordinarie" FM-utbildning? INTE många - utan huvuddelen har endast HvSS att tacka för den befattningsutb de har...
QUOTE (Dexter @ Mar 17 2008, 17:17 )

QUOTE (Knekt @ Mar 17 2008, 16:55 )

Det gör väl iofs inte kspskytt/grgskytt heller? De kallas väl alla HV-man?

Enda stället man kan utläsa vilka "befattningar" som en hvgrp kan tänkas ha är i dagsläget utrustningslistorna. Vettiga befattningsbeskrivningar/kravbeskrivningar vore inte fel att ha och de borde ha kommit efter TOEM och före utrustningslistorna. Som det är nu kom utrustningslistorna först (om jag inte blivit felunderrättad).
/D
PSG90 tillförs IP, det är inte beslutat att man därigenom inför "prickskyttar" utan vapnet införs som ett "nytt" vapensystem i hv-gruppen ungefär som man tidigare hade "skarpskytt" i form av AK4 / 5 med kikarsikte i skyttegrp. Benämningen av den personal som skall tilldelas vapnet uppfattas från HvSS vara "PSG-skytt" och stridstekniken som diskuteras är den som tidigare nyttjats för skarpskyttarna - INTE prickskytt! Vi har inte heller sett några listor - men antagligen beror detta på FM sedvanliga tröghet eller det faktum att vapnen fördelats innan man tänkt igenom hur det påverkar utbildning och stridsteknik. Vid MSS ser man fö nu över prickskytteutbildning och hur stridstekniken förändras om/när man har PSG i SIB/MOUT. Det vore kul om det kom någon form av utbildning där stridstekniken utvecklas för hvplut/grp.
QUOTE (Sir Vival @ Mar 5 2008, 09:57 )

En kurs i underrättelsetjänst som är ett alternativ till FU totala skitkurs (nej, jag har ingen förhoppning om att den blivit bättre sedan 2001).
Vår batch meddelar att vid HvSS bataljonschefsseminarium i januari så diskuterades just underrättelsekompetens och utbildningsbehov. Än har inga besked kommit avseende om eller hur detta kan/ska hanteras. Men om tillräckligt många av de 60 bataljonerna anmäler ett behov så kanske något görs vid HvSS eller UndSäkC.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.