Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya besparingar/indragningar 2007
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Pages: 1, 2, 3
Hjerg
Utbildning riskerar haverera

LULEÅ. Det var starka känslor på F21 på fredagen. Flottiljchefen Lars Jäderblom tvingades lämna ett chockbesked till alla soldater - de kanske inte får den utlovade utbildningen.
- Jag har inte haft en enda tråkig dag under mina 20 år i försvaret - ända tills nu, säger Jäderblom.
För en vecka sedan fick Lars Jäderblom beskedet som kan betyda att stora delar av den soldatutbildning som sker på F 21 kommer att haverera efter nyårsskiftet.

Han berättar att det handlar om två saker. Dels att försvaret inte har den ekonomi som krävs för att soldaterna ska få den utbildning som Jäderblom lovat dem, dels att F 21 har tilldelats en alldeles för stor mängd högvakter utanför slottet som förstör utbildningen.

Totalt har flygflottiljen 240 soldater, fredagens besked berör 200 av dem.

Irriterad

Beskedet från högkvarteret slog ner som en bomb hos Jäderblom. Det som gör honom mest irriterad är att han inte fått vara med i processen.

- Vi har inte fått vara med i någon form av dialog med högkvarteret. Det har väckt starka känslor hos oss alla på F 21, säger han.

På fredagen samlade han samtliga soldater som påbörjade utbildningen för flera månader sedan. Samma soldater som han bara för en kort tid sedan kunde lova en bra utbildning som kunde leda fram till officersutbildning, deltagande i utlandsstyrkan eller att bara få ett bra civilt mervärde.

- Vi kan inte uppnå den nivån på utbildningen med de nya direktiven.

Vägrar ge upp

Jäderblom säger att han har haft ett samtal med beslutsfattarna på högkvarteret.

- Jag har sagt exakt vad jag tycker och jag uppfattar det som att de lyssnar på oss nu, säger han

Jäderblom vägrar att ge upp.

- Det finns en sån vilja bland soldaterna. Efter att jag hade lämnat det dystra beskedet till dem kom en soldat fram till mig och undrade vad de kunde göra för att förbättra situationen.

Offrar hemresor

- En del är till och med beredda att offra hemresorna på helgerna om det kan hjälpa till.

Lars Jäderblom säger att kommande veckor blir avgörande.

- Jag är trots allt hoppfull. Nu lyssnar i alla fall högkvarteret och jag kan bara hoppas för alla inblandade att det här kommer att ordna sig.

Artikel i NSD

Beskedet igår till oss värnpliktiga var bland annat att F21 under 2008 ska ansvara för 45 högvaktsdygn, istället för de 8 som tidigare sagts.

Känns ju sådär när man var taggad på att få komma igång med befattningsutbildningen. Nu vet ingen vad som händer.

/Hjerg
Hoffsten
Tragiskt.. ligger själv på LSS, vi fick för nån vecka sen direktiv från HK om nya högvaktsdygn. Har inte årsplanen här, men det blev jävligt mkt mer än vad som först var tänkt. Ville bara säga att ni inte är ensamna.

På tal om det befinner sig F17 hos oss i skrivande stund.. de övar högvakt.
Lynx Lynx
Helt sjukt att C F21 skyller detta på Högkvarteret!!!

Enligt vad jag förstått är det F21 ledning som valt att inte budgetera NÅGRA pengar alls för vpl-utbildning 2008. Alla pengar har istället lagts på övriga verksamheter. Man har räknat med att när det uppdagas så kommer HKV att skjuta till extra pengar, eftersom vpl-utbildningen är så viktig idag, med de rekryteringsproblem man har till insatser och YOP.

Givetvis finns ju inte dessa pengar inom FM, eftersom budgeten är klar för länge sen. Som straff tilldelades därför F21 merparten av högvakten, eftersom den budgeteras separat.

Att i det läget skylla ifrån sig är ju helt sanslöst!!! Den enda ansvariga är givetvis C F21 själv!!! Det borde vara kriminellt av någon att göra som han gjort. Riskera sina vpl utbildning med så högt spel. Skamligt.
Vildmannen
http://www.politikerbloggen.se/2007/12/02/7688/#more-7688

Det är kris inom försvarsmakten.
TV4Nyheterna avslöjar ikväll klockan 19 att överbefälhavaren Håkan Syrén skrivit brev till regeringen.
Han begär att 550 miljoner kronor flyttas från materiel och anläggningar till förbandsverksamheten.
Enligt ÖB riskerar förtroendet för försvarsmaktens verksamhet att ifrågasättas.
Totalt resestopp och totalt övertidsstopp har redan införts.
Wilk
Att vara aktiv inom FM är lite som att vara manodepressiv. Emellanåt är man nästan fanatiskt engagerad och ibland så är det rakt ner i den mörka källaren.

Vad jag inte lyckas utläsa utav ÖBs skrivelse är huruvida pengar saknas för att man har fått uppgifter att utföra som aldrig varit budgeterade eller om det helt enkelt är så att lagd budget har spruckit (oaktat pga missberäkning eller pga skenande kostnader)?
Krook
Innan vi hänger C F21 så måste vi nog ta reda på vad han har satsat på.
Under året så har F21 haft ansvar för FS13 och delar av NBG, eller hur? Troligen har de också haft något ansvar för att sköta Sveriges beredskap också.

Dessa uppgifter är högre prioriterade än värnpliktsutbildning och torde då få vara det som ska kosta, snarare än vplutb.
Vad jag försöker säga är att det kanske finns anledning att skylla på HKV, om uppgifterna varit större än medlen.

/K

Edit: Jag slog samman två trådar rörande FM:s ekonomi.
II63
Artikel från VK.se

ÖB: En miljard saknas
Överbefälhavaren (ÖB) Håkan Syrén har skrivit brev till regeringen. Orsaken är en akut ekonomisk kris i Försvarsmakten där en miljard kronor saknas nästa år.

Vad ÖB vill är att först flytta 550 miljoner kronor från anslaget för materiel och anläggningar och föra över dem till förbandsverksamheten.

Men enligt uppgift saknas minst en miljard kronor extra nästa år för att klara de åtaganden som redan beslutats för Försvarsmakten.

-Om regeringen skulle säga nej står vi i ett väldigt, väldigt besvärligt läge, säger Försvarsmaktens produktionschef, generallöjtnant Jan Salestrand till TV 4.

Ett möte om krisen mellan försvarsminister Sten Tolgfors (m) och Syrén hölls i måndags på försvarsdepartementet. I brevet till regeringen skriver ÖB att läget är "mycket ansträngt". Han anger också ett antal effekter som blir följden om han inte får de 550 miljonerna: Flera förband kan inte nå sina målsättningar, brister i samövning uppstår, beslutad avveckling av materiel kan inte göras i tid och förtroendet för Försvarsmaktens verksamhet riskerar att ifrågasättas.

Enligt Tolgfors är det stora problemet att kostnadsökningarna under 2007 varit större än väntat, vilket begränsar utrymmet nästa år.

Källa: TT

Detta kommer att få katastrofala följder för den värnpliktsutbildning som kommer att påbörjas efter nyår
Vad jag förstår så kommer de flesta förband att ha som utbildningsmål att de värnpliktiga ska uppnå persQ2 efter fullgjord utbildning. Som jämförelse kan man säga att HVförbanden (20 timmars) är persQ3 och IP persQ4. Normalt så utbildas soldaterna till perQ4 vid muck. Skulle det nu bli så är det riktigt illa då det behövs mycket kompleteringsutbildning innan de kan sättas in som förband.

Av de planerade 40 fältdygnen under hela utbildningstiden kommer det att bli av 4(!) st fältdygn. om det nu finns pengar vill säga.
Skyddscentrum exempelvis har fått ett sparbeting på 30% på rörligakostnader på förbandsproduktionen, detta innebär med stor sannolikhet att utbildningen kommer att vara minst sagt undermålig då det inte kommer finnas pengar till just någon ting som ex am.

Jag tycker synd om dem som skall rycka in nästa år då inte förutsättningarna finns och det är för kort tid att göra något annat.
II63
FkN
@Krook: Frågan är om FS13 och F21s NBG förband får på C F21s budget?
Krook
QUOTE (FkN @ Dec 2 2007, 21:23 ) *
@Krook: Frågan är om FS13 och F21s NBG förband får på C F21s budget?

FS13 borde inte belasta F21 budget nu när jag tänker (Tänk, tryck, posta). Det kan ha uppkommit lite lönekostnader i inledningsfasen men det är peanuts i sammanhanget.
Däremot så torde NBG belasta F21:s budget.

/K
J1mmy
II63 Kan du utveckla?

Persq1? q2? Vad? Är det kvartalperiod? unsure.gif Blir det bara fyra fältdygn för samtliga värnpliktiga?
Krook
QUOTE (J1mmy @ Dec 2 2007, 22:02 ) *
II63 Kan du utveckla?

Persq1? q2? Vad? Är det kvartalperiod? unsure.gif Bkir det bara fyra fältdygn för samtliga värnpliktiga?

PersQ är en benämning för förmåga att lösa tilldelade uppgifter. Skalan är 1 till 5.

PersQ 1 innebär ungefär: "Förmåga att med handledning under gynnsamma förhållanden (solsken men inte för mycket) och dagsljus, kunna framrycka till förrådet med minimala personalförluster, för att där kunna hämta ut utrustning".

Något raljant.

/K
Anders
Det i TV4-nyheterna omtalade dokumentet.
simon
Ställ in 2008 års värnpliktsutbildning.

Det enda det kommer resultera i är kassa förband som inte kan lösa sina uppgifter på ett tillfredställande sätt, och faktumet att staten har slösat bort ett år av 10000 ungdomars liv.

/s, också något raljant. Men inte mycket.
Charlie Spartan
Var på en övning nere på Revinge i Lördags och vi hade C Skånska Gruppen på besök, Han fick frågan om Försvarsmaktens ekonomi och gav oss ett enkelt svar varför försvaret får så stora problem med ekonomin vid besparingar.

Den är som alla vet uppdelad i två huvuddelar.

Del 1. är materialanslag som är på runt 20 miljarder. Denna är svår att röra eftersom anslaget är låst till posten av försvarsdepartementet och regeringen.

Del 2. Är rörelsebudgeten om en runt 17 miljarder. Av dessa är ca 10 miljader olika fasta kostnader så som löner, hyror, mm. de sista 7 miljaderer är den faktiska rörelsebudgeten som täcker utbildning, driftkostnader för fartyg, flygplan, fordon, Hemvärnsövningar, mm.

Eftersom det är endast dessa 7 miljarder är direkt påverkbara så är det den som drabbas när man snabbt behöver göra justeringar i budgeten. En besparing på 700 miljoner utgär en 10% minsking av verksamheten.

Väcker en del förståelse för svårigheterna med budgetbesparingar.

Charlie Spartan
II63
QUOTE (J1mmy @ Dec 2 2007, 22:02 ) *
II63 Kan du utveckla?

Persq1? q2? Vad? Är det kvartalperiod? unsure.gif Blir det bara fyra fältdygn för samtliga värnpliktiga?

@J1mmy
PersQ är ett mått på hur dugliga soldaterna i ett förband är PersQ4 innbär att 75% av soldaterna i förbandet klarar att lösa uppgiften självständigt och under alla förhållanden. persQ3 är 50%av soldaterna kan lösa sin uppgift.
PersQ2 inebär att man till nöds kan klä sig, uppträda i formation då man kan grunderna i exercis, hjälpigt hantera sitt vapen under skjutbaneliknande förhållanden etc.
Kraven som man ställer är väldigt låga men man kommer inte att kunna ställa högre krav då det inte finns pengar. Att man bara kan erbjuda 4 fältdygn under hela värnplikten beror bland annat på att officerarnas ersättning för fältdygn är väldigt bra. (det är billigare att hysa in dem på ett hyfsat flådigt hotell än att ha dem liggandes i tält) Dessa 4 fältdygn kommer ju att nyttjas för soldaternas GSU (Grundläggande Soldat Utbildning) Det kommer inte att ha möjlighet att lära sig att samverka som en stridsenhet, möjligtvis att de kommer att hinna nosa på grupps strid men defenitift inte längre. Så vad dessa ska göra inne på kasern under tiden vete katten.

Man kan jämföra med att man tar in elever på en skola och tilldelar dem datorer, men inga programvaror, ingen instruktionsbok och ingen ström. Lägg därtill att de ska ha uppgiften att efter avslutad utbildning kunna skriva program. Detta går ju inte ihop det säger sig självt.

II63

@Edit: Tillägg
Dizzy_keys
QUOTE (simon @ Dec 2 2007, 22:29 ) *
Ställ in 2008 års värnpliktsutbildning.

Det enda det kommer resultera i är kassa förband som inte kan lösa sina uppgifter på ett tillfredställande sätt, och faktumet att staten har slösat bort ett år av 10000 ungdomars liv.

/s, också något raljant. Men inte mycket.

Många (bland annat jag) rycker hellre in till en kass utbildning än ingen alls.
Jag har redan slösat nog med tid. På grund av terminssystemet så flyttade man inryckningstiden för den befattningen jag fick på mönstringen från juni/juli till oktober. Ett inryck i oktober är dumt, mest pga att man inte kan plugga i väntan på inryck.
jag hade även ansökt om att få göra en tjänst med inryck i januari som krävde extramönstring. Denna extramönstring låg två veckor in på höstterminen, det ledde i sin tur till att jag inte kunde plugga det jag egentligen ville (högskola på annan ort) under hösten trots att jag nu hade inrycket i januari.

Nu har det dock löst sig för mig, jag har pluggat upp de små bristerna i mitt gymnasiebetyg och jobbar.
Men det värsta vore ifall det inte blev något alls. Jag har lagt ner oerhört mycket tid med att fixa och trixa med skolor och arbetsgivare för att få det här löst, till januari. Blir det inget inryck så kommer det kännas som en rejäl spark på mitt könsorgan.
Fu Gson
QUOTE (II63 @ Dec 2 2007, 22:47 ) *
Att man bara kan erbjuda 4 fältdygn under hela värnplikten beror bland annat på att officerarnas ersättning för fältdygn är väldigt bra. (det är billigare att hysa in dem på ett hyfsat flådigt hotell än att ha dem liggandes i tält)

Ersättningen för övningsdygn är långt ifrån den enda, och troligtsvis långt ifrån den största, faktorn som bidrar till att antalet fältdygn eventuellt skulle bli så lågt som 4. Det som kostar är framförallt ammunition och mat. Utan ammunition så är det ju ingen idé att ha fältdygn.

/Gson
Vikström
QUOTE (Fu Gson @ Dec 2 2007, 23:57 ) *
Utan ammunition så är det ju ingen idé att ha fältdygn.
Jag har haft högvis med fältdygn utan att avlossa ett enda skott. Strid är inte det som är mest förekommande i fält på dom flesta förband.

Nu kan jag inte siffrorna i huvudet, men det är sjukt dyrt att ha officerare ute på fältdygn, speciellt när det har börjat dra ihop sig till ett par stycken under året.
Fk Satan
Att man bara kan erbjuda 4 fältdygn under hela värnplikten beror bland annat på att officerarnas ersättning för fältdygn är väldigt bra. (det är billigare att hysa in dem på ett hyfsat flådigt hotell än att ha dem liggandes i tält)

Ersättningen för övningsdygn är långt ifrån den enda, och troligtsvis långt ifrån den största, faktorn som bidrar till att antalet fältdygn eventuellt skulle bli så lågt som 4. Det som kostar är framförallt ammunition och mat. Utan ammunition så är det ju ingen idé att ha fältdygn.

/Gson

Är övertygad om att det går att ha bra fältdygn utan ammuntion också. Huvudmålet är inte att tillverka tomhylsor under fältdygn. De dygn jag har lärt mig mest på är ofta de dygn där am-kostnaden har varit 0kr...
Waba
QUOTE (II63 @ Dec 2 2007, 20:40 ) *
Av de planerade 40 fältdygnen under hela utbildningstiden kommer det att bli av 4(!) st fältdygn. om det nu finns pengar vill säga.
Skyddscentrum exempelvis har fått ett sparbeting på 30% på rörligakostnader på förbandsproduktionen, detta innebär med stor sannolikhet att utbildningen kommer att vara minst sagt undermålig då det inte kommer finnas pengar till just någon ting som ex am.
II63

Får jag fråga var informationen om fyra fältdygn kommer ifrån? För efter att ha sett programmet för UTBÅR 2008 för SkyddC, från 21/11, så hittar jag 20 fältdygn inplanerade under den första terminen. Däremot verkar det som om man försöker få ner resekostnaderna genom att varje helgledighet är tre dagar eller längre, och på så sätt inte behöva flyga vpl.

Bör man som inryckande i Umeå bli orolig för att dessa fältdygn inte kommer bli av?
Nestor
Hur ser det ut med sparbeting och motsv för andra förband i landet?
II63
QUOTE (Waba @ Dec 3 2007, 01:47 ) *
Får jag fråga var informationen om fyra fältdygn kommer ifrån? För efter att ha sett programmet för UTBÅR 2008 för SkyddC, från 21/11, så hittar jag 20 fältdygn inplanerade under den första terminen. Däremot verkar det som om man försöker få ner resekostnaderna genom att varje helgledighet är tre dagar eller längre, och på så sätt inte behöva flyga vpl.

Bör man som inryckande i Umeå bli orolig för att dessa fältdygn inte kommer bli av?

@Waba
den 26/11 kom de nya sparbetingen så att all planering som genomförts fram till dess var bara att lägga på sophögen. Men det var den information som kom då, hur man tänker lösa detta återstår att se. Det går så fort just nu så att i eftermiddag kan det vara helt nya förutsättningar.
II63
Vikström
QUOTE (II63 @ Dec 3 2007, 07:02 ) *
Det går så fort just nu så att i eftermiddag kan det vara helt nya förutsättningar.
Och då bör vi bidrag till den enorma ryktesspridning som redan finns?
Fu Gson
QUOTE (Vikström @ Dec 3 2007, 00:13 ) *
Utan ammunition så är det ju ingen idé att ha fältdygn.
Jag har haft högvis med fältdygn utan att avlossa ett enda skott. Strid är inte det som är mest förekommande i fält på dom flesta förband.

Nu kan jag inte siffrorna i huvudet, men det är sjukt dyrt att ha officerare ute på fältdygn, speciellt när det har börjat dra ihop sig till ett par stycken under året.

Inte heller jag har de exakta siffrorna i huvudet, men på ett ungefär så krävs det att man som officer kommer upp i ett 20-tal dygn för att det ska bli dyrt (då talar vi 1 000 - 1 500 per dygn). De första 8 dygnen är ersättningen omkring 600 kronor, inte direkt sjukt dyrt. Jämför det med vad en stridsskjutning på grupps nivå kostar, att tanka upp en 122:a o.s.v.

@Fk Satan, visst är det så att det går att ha ypperliga fältdygn helt utan ammunition och tro inte att jag har antalet tomhylsor som mått på en övning, men, det som kostar ÄR ammunition, mat, bränsle och annat som behövs för att förbanden ska kunna klättra uppår i PersQ trappan.

Som vanligt är det väl dock bara att sitta lungt i båten och gunga med, med det ser inte ljust ut för utbildningsåret 2008. Befälsbrist sedan tidigare och nu en än strängre ekonomisk ram.
Fk Satan
@Fu Gson

Nu har jag kanske inte full insikt i SkyddC verksamhet, dock säger någonting mig att ammunition kanske inte är den viktigaste beståndsdelen i att få soldaterna vid CBRN-kompaniet att komma uppåt i PersQ-trappan. Utan det är kanske mer övningar i just CBRN-händelser, kartläggning, riskinventeringar etc som kan vara dyra. Vad jag kan minnas från min rätt så bristfälliga CBRN-utbildning är att denna typ av övningar är rätt så personalkrävande i form av officersresurser.

Det känns iaf i min värld som att CBRN-kompaniet består av en mycket hög andel officerare och experter, sedan ska det finnas förbandsinstruktörer ute, högre staber etc. Så kostnaden iform av fältdygn och övertid blir då ganska så omfattande skulle jag gissa på... En känsla säger mig att övningar för CBRN-kompaniet är inte något som man bara snyter ur näsan... Och uppföljningsarbetet iform av att granska rapporter osv kräver ett stort antal experter.
Krigsmakten
Nu är ju detta bara en spekulation, men är det ens tänkbart att chefen för en av landets tre flygflottiljer inte budgeterat för sin värnpliktsutbildning? Och dessutom kallt räknat med att kunna skaka fram pengar utpressningsvis via media? Att han dessutom får sin egen chef att framstå som en idiot som måste skriva en hemställan till regeringen i ett redan trängt läge?

Jag gissar på att man haft en kontinuerlig dialog kring hur pengarna använts, att högkvarterat varit väl informerat hela tiden och att den situation som uppstått redan var förutsedd.
Charlie Spartan
QUOTE (Krigsmakten @ Dec 3 2007, 09:25 ) *
Nu är ju detta bara en spekulation, men är det ens tänkbart att chefen för en av landets tre flygflottiljer inte budgeterat för sin värnpliktsutbildning? Och dessutom kallt räknat med att kunna skaka fram pengar utpressningsvis via media? Att han dessutom får sin egen chef att framstå som en idiot som måste skriva en hemställan till regeringen i ett redan trängt läge?

Jag gissar på att man haft en kontinuerlig dialog kring hur pengarna använts, att högkvarterat varit väl informerat hela tiden och att den situation som uppstått redan var förutsedd.

En sådan chef som inte tar hänsyn till hela sin verksamhet vid budgeteringen bevisar sin egen inkompetens.

Anser att din gissning är nog väldigt rätt.
Fu Gson
QUOTE (Fk Satan @ Dec 3 2007, 09:18 ) *
@Fu Gson

Nu har jag kanske inte full insikt i SkyddC verksamhet, dock säger någonting mig att ammunition kanske inte är den viktigaste beståndsdelen i att få soldaterna vid CBRN-kompaniet att komma uppåt i PersQ-trappan. Utan det är kanske mer övningar i just CBRN-händelser, kartläggning, riskinventeringar etc som kan vara dyra. Vad jag kan minnas från min rätt så bristfälliga CBRN-utbildning är att denna typ av övningar är rätt så personalkrävande i form av officersresurser.

Det känns iaf i min värld som att CBRN-kompaniet består av en mycket hög andel officerare och experter, sedan ska det finnas förbandsinstruktörer ute, högre staber etc. Så kostnaden iform av fältdygn och övertid blir då ganska så omfattande skulle jag gissa på... En känsla säger mig att övningar för CBRN-kompaniet är inte något som man bara snyter ur näsan... Och uppföljningsarbetet iform av att granska rapporter osv kräver ett stort antal experter.

Jag skrev utifrån en mer generell nivå, det du skriver om SkyddC verksamhet kan mycket väl stämma och i så fall bör NBG vara en minst lika begränsande faktor som ekonomin med tanke på hur mkt personal NBG sysselsätter.
Nåväl, låt oss lämna SkyddC.

Hade varit minst sagt intressant att se en slutnota för hela NBG (snudd på omöjligt ja visst, men likväl intressant), känslan är att NBG är en ekonomisk snöboll som blivit en ekonomisk lavin för hela FM.
Kn Glock
NBG är dyrare än planerat
NGB kommer att påverka resten av FM hårt även 2007.

Detta är inte NBG´s fel

NBG och andra förband med förmåga till snabba insatser är lösning.

NBG och andra förband med förmåga till snabba insatser är framtiden.

Nedskärningarna beror bl a på att FM kostnader för administration inte har skurits ner tillräckligt. Mindre byråkrater och överstelöjtnanter på hkv och mer insatser!

Anslagen till FM måste kopplas till de uppdrag som FM får av Regeringen!

Mer pengar eller en ambitionssänkning!
tinhead
Jag hade 2+4+4 fältdygn under min VPL 1993-94...
Som flygmek..
Jag lyckades få ihop lite mer på grund av att halmstadskolorna behövde en grupp VPL.

Så mycket sämre soldater på den tiden blev inte mina kompisar som hade färre fältdygn.
Vi "tillverkade" inte speciellt många tomhylsor heller, flygvapnet har en mycket större del i befattningsutbildningen än i ren strids och skyttetjänst.
Vi har kompisar iform av insats, armé, hemvärn osv som ska se till att flygtjänsten inte är hotad av oknytt..

Såå 40 fältdygn? Jag gissar att det är Flygbassäkplut som får så många härliga dygn i fält..
http://www.f21.mil.se/article.php?id=14788
Och det är tråkigt. Speciellt som det är dom som skall försvara "flygbasen".

Samtidigt är det inte förvånande att NBG får stora delen av kakan, speciellt inte när det innan har sagts att dom ska kunna genomföra NBG utan tillskott av pengar.. Det är nu vi ser effekten av detta.
II63
Hittade denna intressanta rapport från foi mycket intressant att läsa måste jag säga
länk till rapporten http://www2.foi.se/rapp/foir2241.pdf
II63
Kaparn

II63

Om du tycker att 6-700 kr, 8 timmars arbetstid samt 8 timmars ledighet/dygn är väldigt bra så borde du jämföra det med vilket annat jobb som helst som jobbar h24 (vilket man inte ens får) under liknande förhållanden. Jag vill se det flådiga hotell som hyr ut rum för 6-700/natt.

För övrigt är ju officersyrket känt för sina väldigt bra löner... eller..............
Anders
QUOTE (Kaparn @ Dec 3 2007, 22:29 ) *

II63

Om du tycker att 6-700 kr, 8 timmars arbetstid samt 8 timmars ledighet/dygn är väldigt bra så borde du jämföra det med vilket annat jobb som helst som jobbar h24 (vilket man inte ens får) under liknande förhållanden. Jag vill se det flådiga hotell som hyr ut rum för 6-700/natt.

För övrigt är ju officersyrket känt för sina väldigt bra löner... eller..............

Men officerarna äter ju frystorkad mat för 300 kr/dygnsportion. Glöm inte det.
Perrin
QUOTE (Lynx Lynx @ Dec 2 2007, 18:31 ) *

Enligt vad jag förstått är det F21 ledning som valt att inte budgetera NÅGRA pengar alls för vpl-utbildning 2008. Alla pengar har istället lagts på övriga verksamheter. Man har räknat med att när det uppdagas så kommer HKV att skjuta till extra pengar, eftersom vpl-utbildningen är så viktig idag, med de rekryteringsproblem man har till insatser och YOP.

Givetvis finns ju inte dessa pengar inom FM, eftersom budgeten är klar för länge sen. Som straff tilldelades därför F21 merparten av högvakten, eftersom den budgeteras separat.

Att i det läget skylla ifrån sig är ju helt sanslöst!!! Den enda ansvariga är givetvis C F21 själv!!! Det borde vara kriminellt av någon att göra som han gjort. Riskera sina vpl utbildning med så högt spel. Skamligt.

Det stämmer inte riktigt....vilka prioriteringar förbanden ska ha bestäms av Högkvarteret och ska enligt uppgift vara lika för alla tre flottiljerna. Verksamheten delas in i boxar (det kallas faktiskt så... smile.gif) numrerade 1-9, efter denna ordning. Tex så prioriteras förbanden i NBG (SE01 för F21:s del), den territoriella beredskapen (dvs kostnader för upprätthållande av insatsberedd skyddsstyrka samt beredskapstropp) högre än värnpliktsutbildning. Om den tilldelade ramen är lägre är det förbandets skyldighet att prioritera bort verksamhet enligt dessa prioriteringar tills man kommer under ram.

Att göra på något annat sätt (tex minska på övn/utb eller andra kostnader för NBG-förbanden) för att finansiera sin vpl-utb är ju att gå emot Högkvarterets direktiv. I det läget har man ju två alternativ, antingen be om en högre ram eller be om att få göra en annan prioritering. Och om man inte får igenom det så hamnar man i det läget som är just nu...eller iaf var fram tills för någon dag sen då nya direktiv kom.

Man kan ju dock fundera över varför F17, LSS samt Hkpflj, men inte F21, tilldelats en tillräckligt stor ram för att även inrymma vpl-utbildning när samma prioriteringar skall gälla. Men den frågan får nog någon annan svara på...
Hedin
QUOTE (II63 @ Dec 3 2007, 07:02 ) *
Det går så fort just nu så att i eftermiddag kan det vara helt nya förutsättningar.
Skulle herrn kunna utveckla det resonemanget lite? Kan det tolkas som att det finns hopp?

Försvarsmakten ger ut en informations dvd som heter Svensk soldat. I förordet skrivet av ÖB Håkan Syrén står det:
QUOTE (Svensk soldat, dvd)
Att du tagits ut att tjänstgöra som värnpliktig i Försvarsmakten är både en förmån och ett stort förtroende! Värnpliktsutbildningen är kort och tiden måste användas effektivt. Det är Försvarsmaktens ansvar att ge dig en meningsfull utbildning, men Försvarsmakten ställer också stora krav på dig under och efter din grundutbildning. Du har all rätt att ställa motsvarande höga krav på Försvarsmakten.
Jag har strukit under det intressanta(/ironiska?).

I övrigt håller jag med Tikkanen. Staten försätter oss 88:or i en taskig situation. Det första med att ha inryck i januari, jag har själv strulat med uppskov till högskolan. Själv hade jag turen att få jobb men många av mina kompisar har haft svårt att få jobb innan inryck. Sedan förflyttas 500 personer som redan fått inskrivningsbeslut till utbildningsreserven. Och nu riskerar resterande 8000 att få en sämre utbildning... det är faktiskt inte juste. Extra mycket då jag fått mycket positivt intryck av planeringen av värnplikten på P4 som vi fick på informationshelgen där den 24-25 nov, information som dagen efter (kanske?) inte ens var värd pappret den var skriven på.

Personligen tycker jag att det är ett moment 22, självklart vill jag göra värnplikten... men vill jag verkligen genomföra värnplikten när jag inte pga ekonomiska orsaker inte kommer kunna utbildas till rätt nivå för att kunna användas inom insatsförsvaret och utlandsstyrkan? det är inte lika säkert.

Det känns dumt att oroa sig över något som inte är definitivt än, men det är svårt att inte oroa sig. Men jag är optimist och *peppar peppar* så litar jag på att våra politiker och anställda på FM fixar till det inför 2008!
simon
QUOTE (Hedin @ Dec 4 2007, 23:27 ) *
...Staten försätter oss 88:or i en taskig situation. Det första med att ha inryck i januari...

Ni är långt ifrån de första som har inryck i januari. I det gamla vpl-systemet ryckte folk in i januari titt som tätt, och det har även skett inom både Armén, Flygvapnet och Marinen med det nya värnpliktssystemet.

/s
Krigar'n
QUOTE (II63 @ Dec 3 2007, 19:54 ) *
Hittade denna intressanta rapport från foi mycket intressant att läsa måste jag säga
länk till rapporten http://www2.foi.se/rapp/foir2241.pdf
II63

Ser intressant ut. Skall sätta i mig den efter Försvarsmaktsutredningens omvärldsanalys (det blir en lång kväll...)
II63
QUOTE (Hedin @ Dec 4 2007, 23:27 ) *
Skulle herrn kunna utveckla det resonemanget lite? Kan det tolkas som att det finns hopp?

Försvarsmakten ger ut en informations dvd som heter Svensk soldat. I förordet skrivet av ÖB Håkan Syrén står det:
QUOTE (Svensk soldat, dvd)
Att du tagits ut att tjänstgöra som värnpliktig i Försvarsmakten är både en förmån och ett stort förtroende! Värnpliktsutbildningen är kort och tiden måste användas effektivt. Det är Försvarsmaktens ansvar att ge dig en meningsfull utbildning, men Försvarsmakten ställer också stora krav på dig under och efter din grundutbildning. Du har all rätt att ställa motsvarande höga krav på Försvarsmakten.
Jag har strukit under det intressanta(/ironiska?).

Personligen tycker jag att det är ett moment 22, självklart vill jag göra värnplikten... men vill jag verkligen genomföra värnplikten när jag inte pga ekonomiska orsaker inte kommer kunna utbildas till rätt nivå för att kunna användas inom insatsförsvaret och utlandsstyrkan? det är inte lika säkert.

Det känns dumt att oroa sig över något som inte är definitivt än, men det är svårt att inte oroa sig. Men jag är optimist och *peppar peppar* så litar jag på att våra politiker och anställda på FM fixar till det inför 2008!

@Hedin
Tolka det inte som hopp mitt resonemang att det svänger fort. Den enda som kan ge oss hopp i detta fall är vår hästsvansprydde finansval...minister.
Att ÖB skriver som han gör i sin skrift är väl rätt naturligt då all reklam (som jag anser detta vara) är vinklad att visa en positivare bild av verkligheten än vad den kanske är.
Att du känner det som ett moment 22 kan jag förstå till fullo. Utbildas man till persQ 2 så kommer det att behövas så mycket kompleteringsutbildning innan man kan sättas in i ett insatsförband att det förmodligen blir enklare att ta de som redan finns och förlänga deras kontrakt. Obs detta är min tolkning.
Jag önskar dig lycka till i din värnplikt.
II63
II63
QUOTE (Kaparn @ Dec 3 2007, 22:29 ) *

För den arbetsinsats en del gör kan jag säga att det är tur att de inte jobbar i ett civilt yrke med produktionskrav. Dock finns det många som jobbar häcken av sig och för det får de..... inte mycket pengar.
Men så är det ju överallt i samhället.
II63
Christer
Förutsättningarna kan väl knappast vara de samma för alla förband. T ex de två fältdygnen som någon nämde (Vad kommer den infon ifrån?)
För jägarförband så vore det ju katastrof med 2 fältdygn bara.

Vilka övningar är det som detta kommer drabba? Batövningar, slutövningar eller FUSA med pluton å så? Lösövningar på komp/skv nivå?

Kommer de materieltunga förbanden att få lida mer än ex infanteri som använder förhållandevis billig amm. (Pratar just nu om LBB)
DaRaven
QUOTE (Christer @ Dec 5 2007, 20:24 ) *
Kommer de materieltunga förbanden att få lida mer än ex infanteri som använder förhållandevis billig amm. (Pratar just nu om LBB)

Ammunition (såväl 5.56 som 7.62) är tyvärr allt annat än billig, vilket visar sig allt för snabbt när man börjar att planera övningar...
simon
QUOTE (Christer @ Dec 5 2007, 20:24 ) *
Förutsättningarna kan väl knappast vara de samma för alla förband. T ex de två fältdygnen som någon nämde (Vad kommer den infon ifrån?)
För jägarförband så vore det ju katastrof med 2 fältdygn bara.

Vilka övningar är det som detta kommer drabba? Batövningar, slutövningar eller FUSA med pluton å så? Lösövningar på komp/skv nivå?

Detta kommer drabba främst bataljonsövningar(PersQ1 på bataljonsnivå bl.a.), samövningar med andra förband och slutövningen som helt ställs in. Generellt kommer samtliga övningar under året påverkas i någon mån.

Ett kompani med skytte som huvudvapen, exvis LB-skv. eller Pansarskytte till viss mån, är inte speciellt billigt i drift, med tank på hur mycket 7,62 och 5,56 man gör av med, både löst som skarpt, under ett utb.-år.
Vapensmen
QUOTE (Anders @ Dec 3 2007, 22:31 ) *
Men officerarna äter ju frystorkad mat för 300 kr/dygnsportion. Glöm inte det.

Som är förmånsbeskattat ja!
Christer
Någon som kan berätta var man finner någon förklaring till de olika PersQ?

Nåt reglemente eller nån sida eller något.
J.K Nilsson

Vad har du för belägg för detta? Förstår du vad du sitter och säger? banghead.gif

J.K Nilsson
Vildmannen
Marinchefer avfyrar bredsida mot Regeringen
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_665785.svd
Vi riskerar åter att stå ”handfallna” mot undervattenskränkningar. Att stoppa köpet av luftvärnsrobotar till Visbykorvetterna är också fel signal till omvärlden
Kingecho1
QUOTE (J.K Nilsson @ Dec 6 2007, 20:16 ) *

Vad har du för belägg för detta? Förstår du vad du sitter och säger? banghead.gif

J.K Nilsson

Jag förstår att Lynx Lynx säger att Lynx Lynx har uppfattat att F21 bär ansvaret för att de har valt att inte lägga några pengar alls i budgeten på sin vplutbildning. Vidare anser Lynx Lynx att C F21 borde vara enskilt ansvarig för detta. Vad är så hemskt, som jag får känslan att det syftas på, med den tanken? Men visst vore det trevligt men en källa även om detta bara främst speglar Lynx Lynxs egna åsikter och värderingar.

EDIT:Felstavning på användarnamnet
J.K Nilsson
QUOTE (Kingecho1 @ Dec 6 2007, 22:36 ) *
Jag förstår att Lynx Lynx säger att Lynx Lynx har uppfattat att F21 bär ansvaret för att de har valt att inte lägga några pengar alls i budgeten på sin vplutbildning. Vidare anser Lynx Lynx att C F21 borde vara enskilt ansvarig för detta. Vad är så hemskt, som jag får känslan att det syftas på, med den tanken? Men visst vore det trevligt men en källa även om detta bara främst speglar Lynx Lynxs egna åsikter och värderingar.

Om C F21 skulle vara enskillt ansvarig för detta så hur ser detta straff ut? Jo soldater som inte kommer att vara rekryteringsbara, varken till US eller övriga FM. Dessutom skulle dessa soldater få gå högvakt tills de kräks, till ingen nytta. Jo Öv. Jäderblom känner sig nog straffad.

Det jag undrar över är hur budgetprocessen för 2008 på F21 har skilt sig ifrån de riktlinjer som kommit. Dessutom torde det vara någon som gett klartecken till liggande budget efter alla svarta hål i tio års tid. Några är r*vvrängd i denna soppan och tyvärr är det bassarna längst ned som får bita ihop hårdast och bekosta knäskydden själva.

J.K Nilsson
Perrin
QUOTE (J.K Nilsson @ Dec 7 2007, 12:26 ) *

Om C F21 skulle vara enskillt ansvarig för detta så hur ser detta straff ut? Jo soldater som inte kommer att vara rekryteringsbara, varken till US eller övriga FM. Dessutom skulle dessa soldater få gå högvakt tills de kräks, till ingen nytta. Jo Öv. Jäderblom känner sig nog straffad.

Det jag undrar över är hur budgetprocessen för 2008 på F21 har skilt sig ifrån de riktlinjer som kommit. Dessutom torde det vara någon som gett klartecken till liggande budget efter alla svarta hål i tio års tid. Några är r*vvrängd i denna soppan och tyvärr är det bassarna längst ned som får bita ihop hårdast och bekosta knäskydden själva.

J.K Nilsson

Nu är ju inget av detta aktuellt längre. Det blir inte 46 dygn högvakt, och soldaterna ska vara rekryteringsbara till US osv. I princip gäller samma för högvakt och PersQ på alla flygvapenförband. Någon som kan redogöra för läget på arméförbanden inför nästa år? Ryktet säger att det kan bli ännu sämre ställt där..
J.K Nilsson
även om detta bara främst speglar Lynx Lynxs egna åsikter och värderingar.

Så Lynx Lynx anser det vara OK med kollektiv bestraffning? Vilket var min: banghead.gif i inlägget.

J.K Nilsson
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.